Mercedes accepteert straf niet en gaat in beroep
- Gepubliceerd op 16 mei 2010 19:49
-
65
- Door: Kees Schooneman
Schumacher haalde in de laatste bocht van de laatste ronde Fernando Alonso in. Daarmee finishte de Duitser als zesde in plaats van zevende. Volgens de FIA was de actie echter niet toegestaan. Volgens de FIA is inhalen pas toegestaan in de eerst volgende ronde nadat de safety car van de baan is gegaan. Ross Brawn dacht dat je vanaf de safety car lijn bij de ingang van de pitsstraat mocht inhalen. De teambaas van Mercedes had papieren bij zich waarop volgens hem staat dat inhalen wel is toegestaan.
Desondanks besloot de FIA Schumacher een tijdstraf te geven van 20 seconden, waardoor de Duitser van de zesde naar de twaalfde plaats zakte en dus buiten de punten belandde.
Mercedes laat het er niet bij zitten en gaat naar het Hof van Beroep.
De FIA heeft op zijn beurt laten weten dat de tijdstraf niet behandeld kan worden aangezien er tegen tijdstraffen en drive-trough penaltys geen beroep kan worden aangevraagd.
Trending nieuws
-
Verstappen zet Russell te kakken: "Nu vol gas?"
Max Verstappen was tijdens de race in Oostenrijk het controversiële slot van de kwalificatie van een dag eerder ...
28 jun 2026 18:16 -
Wolff voorspelt ingrijpende problemen voor Ferrari
Mercedes-teambaas Toto Wolff heeft na afloop van de Oostenrijkse Grand Prix hard uitgehaald naar Ferrari. De Oostenri...
28 jun 2026 18:39 -
Mekies ziet progressie bij Red Bull: "Sterkste race van het seizoen"
Laurent Mekies heeft genoten van de Grand Prix van Oostenrijk. Zowel Max Verstappen als Isack Hadjar kenden een sterk...
28 jun 2026 17:36 -
Hamilton onthult groot Ferrari-probleem na lastige race
Lewis Hamilton heeft een zeer zware Grand Prix van Oostenrijk achter de rug. De zevenvoudig wereldkampioen moest een ...
28 jun 2026 19:08 -
Verstappen blijft kritisch ondanks tweede plaats: "Dat voelde niet goed aan"
Max Verstappen beleefde een ijzersterke race tijdens de Grand Prix van Oostenrijk in Spielberg. De Red Bull Racing-co...
28 jun 2026 17:54
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Zondag
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team Aston Martin
- Punten 629
- Podiums 9
- Grand Prix 199
- Land Spanje
- Geb. datum 29 jul 1981 (44)
- Geb. plaats Oviedo, Spanje
- Gewicht 68 kg
- Lengte 1,71 m
187.793 reacties op Aston Martin
78 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Fernando Alonso
Team profiel
- Team naam Mercedes
- Basis Brackley, Duitsland
- Michael Schumacher 3
- Nico Rosberg 4
- Nico Rosberg 6
- Michael Schumacher 7
- Nico Rosberg 8
- Nico Rosberg 8
- Nico Rosberg 9
- Lewis Hamilton 10
- Andrea Kimi Antonelli 12
- Lewis Hamilton 44
- George Russell 63
- Valtteri Bottas 77
636.487 reacties op Mercedes
59 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Mercedes

Reacties (65)
Login om te reagerenPosts: 331
jammer jammer
Posts: 87
Niks jammer jammer, het is zo, voor de lijn mag je niet inhalen en terecht die straf. Als hij dit had gedaan bij een McLaren had je anders gereageert. Punten zijn verdeeld op naar de volgende race.
Posts: 2.049
Wat stom ook dat ze geen beroep kunnen aantekenen tegen tijdstraffen. Dit echte tirannie van de FIA.
Posts: 507
een echte hill revance
Posts: 10.412
ja die beslist er alleen over...
Posts: 461
Don\'t cry please..
De tijden dat Schumacher kon doen en laten wat hij wil zijn voorbij.. En daarbij: het is al eeuwen bekend dat je mag pas inhalen op het moment dat je start finish voor bij bent.
@turboF1: Spa 2008: Hamilton en Raikonnen. Zelfde verhaal destijds.. Genoeg over gesproken inmiddels..
Posts: 2.049
Schumacher heeft inderdaad in het verleden vuil spel gespeelt, maar dit iets heel anders: een andere intepretatie van de regels (of beter: van de situatie). Je kan toch moeilijk straffen uitdelen indien er geen duidelijkheid is.
En ik was in het geval van Hamilton ook op tegen dat men niet in beroep kan gaan. Dat ik dat hier nu opnieuw zeg is een zaak van herhaling.
Posts: 2.788
Spa 2008 was toch echt een ander verhaal. Mclaren had meerdere malen aan de fia gevraagd of dat het goed was. Daarop kregen ze antwoord dat het goed was. Later kreeg hamilton toch nog een tijdstraf waardoor massa won. Mclaren kon daar niet tegen in beroep gaan terwijl ze wel audio konden overleggen dat de fia het goed gekeurd had. Maar in de regelementen staat dat dat wat schumacher deed mocht. In mijn ogen heeft alleen brawn de regels goed gelezen. Maar een andere alinia spreekt dat weer tegen, dus uiteindelijk zal er wel niets veranderen.
Posts: 461
Bij nader inzien: op de beelden zijn duidelijk groene vlaggen en lampen te zien. Dit zegt voor mij al genoeg, want dan is de baan volledig vrijgegeven. Interessante regelwijziging btw. Waar is deze goed voor? Vage shit hoor
Posts: 390
Jij hebt duidelijk ook geen kaas gegeten van F1: sinds dit jaar is dat dus niet meer zo: je mag inhalen tussen de safety car lijn en start/finish, dus niet meer puur vanaf start/finish. Zucht...
Posts: 2.263
Ik denk dat Mercedes wel een sterk punt heeft. Iedereen komt aan met artikel 40.13
If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking.
Maar nergens werd meer het teken gegeven van een Safety Car situatie. Geen borden, geen vlaggen.. Hier heeft de FIA zelf een fout gemaakt naar mijn mening. Als men de gele vlaggen en sc borden bleven uithangen, kon er geen onduidelijkheid komen meer.
Posts: 2
De regel is juist zo duidelijk als maar kan.
\"Volgens de FIA is inhalen pas toegestaan in de eerst volgende ronde nadat de safety car van de baan is gegaan.\"
Je zit nog steeds in dezelfde ronde na de Safty-car streep. En dat wisten Schumacher & Brawn ook dondersgoed, zij hoopte gewoon dat ze hem plek 7 terug geven en Alonso 6e wordt weer. Gewoon verdiende tijdstraf.
Posts: 6
@ Tristan uit Neede: nope klopt ni, vanaf dit jaar geldt de regel dat er mag worden ingehaalt vanaf je de safetycarlijn bent voorbij gegaan. Dit mag wel niet wanneer er wordt gefinished onder safetycar, omdat dan de safetycar vlak voor de finish de pitlane ingaat. De rijders moeten dan hun rondje afwerken en mogen niet inhalen. Maar in dit geval ging de safetycar naar binnen omdat de baan was vrijgegeven. Zodus eindigt de race niet onder safetycar en mag er worden ingehaald na de safetycarlijn.
Vind dit heel raar, want staat eigeleijk zwart op wit schumacher niet schuldig is. Daarbij is de straf ook overdreven en doordacht want ze wisten goed genoeg dat met een tijdstraf net na een safetycar dat schumacher buiten de punten zou eindigen.
wil nu geen koeien uit de sloot halen, maar hamilton is dit seizoen al meerdere keren besproken geweest. Nooit is hij bestraft geweest en bleef het bij waarschuwingen. Nu doet schumacher iets, in pricipe niets verkeerd en knal 20s straftijd dus geen punten. Dus het nieuwe systeem met die racestewards trekt op niet veel. Ook de pitincidenten van afgelopen races werden niet bestraft (of met een geldboete) terwijl je bij deze acties mensen in gevaar brengt wat dus eigelek een stuk erger is.
Posts: 6
@ Tristan uit Neede: nope klopt ni, vanaf dit jaar geldt de regel dat er mag worden ingehaalt vanaf je de safetycarlijn bent voorbij gegaan. Dit mag wel niet wanneer er wordt gefinished onder safetycar, omdat dan de safetycar vlak voor de finish de pitlane ingaat. De rijders moeten dan hun rondje afwerken en mogen niet inhalen. Maar in dit geval ging de safetycar naar binnen omdat de baan was vrijgegeven. Zodus eindigt de race niet onder safetycar en mag er worden ingehaald na de safetycarlijn.
Vind dit heel raar, want staat eigeleijk zwart op wit schumacher niet schuldig is. Daarbij is de straf ook overdreven en doordacht want ze wisten goed genoeg dat met een tijdstraf net na een safetycar dat schumacher buiten de punten zou eindigen.
wil nu geen koeien uit de sloot halen, maar hamilton is dit seizoen al meerdere keren besproken geweest. Nooit is hij bestraft geweest en bleef het bij waarschuwingen. Nu doet schumacher iets, in pricipe niets verkeerd en knal 20s straftijd dus geen punten. Dus het nieuwe systeem met die racestewards trekt op niet veel. Ook de pitincidenten van afgelopen races werden niet bestraft (of met een geldboete) terwijl je bij deze acties mensen in gevaar brengt wat dus eigelek een stuk erger is.
Posts: 392
regels zeggen duidelijk als de SC buiten is als de race eindigt.. dan zal de SC in de laatste ronde naar binnen gaan en de auto\'s zullen de race af maken zonder in te halen..
Posts: 546
Kan me niet voorstellen dat Ross Brawn het bij het verkeerde eind heeft, als er iemand zijn hoofd vol heeft met de regels van de FIA dan is hij het wel.
Posts: 335
Nou Tristan uit Neede, je praat onzin. Sinds dit jaar is het inhalen vanaf een witte lijn bij de pitingang.
Ik vind het dus ook achterlijk dat het niet wordt toegestaan, en al helemaal dat hij 20s straf krijgt, zet hem eventueel terug op zijn 7e positie, maar dit is debiel. De race eindigt namelijk niet achter de safetycar, die ging naar binnen...
Posts: 880
Leuk geprobeerd van Schumacher, typisch iets voor hem. Helaas levert het hem niets op. Volgende keer beter. Doet natuurlijk niets af aan een uitstekende prestatie van Fernando Alonso, die ook met een zevende positie blij mocht zijn geweest.
Posts: 6
@ Yazzy, awel ge zegt het toch, dat de race eindigt on SC... Maar dat was niet het geval, ze ging binnen omdat in de voorlaatste ronde al bekend was dat de baan nog zou worden vrijgegeven in de laatste ronde. Dus de race eindigt niet onder SC. Snap echt niet dat mensen dit niet zien of willen inzien.
Posts: 38
Als ik het goed heb is de straf onterecht, wie kan zich de GP van China nog kan herinneren, waarbij Vettel, Hamilton en Webber naast elkaar zaten in de laatste bocht nadat de safety car naar binnen ging. In de betreffende situatie werd er ook ingehaald door Hamilton.
Afwachten maar weer.
Posts: 333
Ik denk dat de straf ook is gegeven, omdat Schumi, de enige is geweest, die heeft ingehaald, terwijl aan de rest van het veld, via de boordradio, duidelijk werd gemaakt dat ze niet mochten inhalen. Beetje zwak eigenlijk van Brawn, om weer gebruik te maken van de onduidelijkheid van het regelement. Wel, ik denk dat hij er deze keer niet mee wegkomt.
Posts: 739
Even een samenvatting van de feiten:
1. Inhalen na de safetycar mag vanaf zo geheten safetycarlijn (ter hoogte van de ingang van de pitstraat);
2. Uitzondering op punt 1 is als de race eindigd in een safetycar, dan zal de safetycar naar op het laatste moment naar binnen gaan, maar er mag niet ingehaald worden. Dus de safetycarlijn van punt 1 geldt dus niet.
3. Schumacher haalt Alonso niet in voor de lijn (te zien hier: www.youtube.com/watch?v=RkHUsYYHbBE)
4. Er wordt duidelijk aangegeven de baan vrij (d.m.v. groene vlaggen en lichten). Daarnaast is duidelijk in beeld geweest \'safetycar in this lap\'. De race is dus niet geëindigd onder een safetycar. Als dat wel zo was geweest had de safetycar ook naar binnen gegaan, maar was de baan niet vrij gegeven: dus gele vlaggen en lichten + borden met SC (zoals Austalië 2010: hier te zien op foto:
www.blogcdn.com/ww...03/button4_580op.jpg
(met dank aan turbof1)
Race eindigd niet onder SC ookal gaat hij wel in de laatste ronde naar binnen, maar de baan wordt vrijgegeven. Punt 2 gaat in dit geval niet op. Dan gelden dus de regels bij punt 1. Schumacher heeft zich daaraan gehouden (punt 3).
Conclusie: Schumacher\'s actie is volkomen legaal, straf onterecht.
En dan niet gaan zeuren met het een vuile actie is. Schumacher/ Brawn zit gewoon op te letten. Alonso wordt volledig verkeerd geïnformeerd door Ferarri...
Ik ben overigens erg benieuwd naar het radiocontact tussen Ferarri en Alonso. In mijn optiek maakt Alonso een fout (achterkant drift, waarschijnlijk door koude en versleten banden). Verzint Ferrari nu dit verhaal? Erg benieuwd wag jullie er van vinden.
Posts: 2.250
Correcte analyse in mijn ogen. Maar de regels zijn zo onduidelijk dus heb je verschillende interpretaties van de regels. Wanneer finisht de race onder de SC? Dat is de vraag die wordt gesteld. Het sein werd gegeven dat de SC in de pits zou gaan, en nadat ie de pits in ging werd ook het sein gegeven om gewoon het racen te hervatten (groene lichten). Ik vind het nog altijd oppurtinistisch van Hill, want Coulthard (als oud rijder) zei ook dat de regel absurd was en Schumi zijn pass legitimiet is, hij als rijder zou ook moeten weten dat je altijd weer wil gaan racen.
Posts: 2.049
Ja, toen ik Alonso zag schuiven tot en met dacht ik hetzelfde. Ik vond dat heel raar. Indien Alonso gewoonweg aan het blunderen was op de baan, is Schumacher zowieso niet in fout.
Posts: 3.007
Als dat niet mag, waarom rijden ze dan nog vol gas naar de finish, zo erg zelfs dat FA zijn achterkant wegglijdt waardoor Schumi juist een kans heeft om hem in te halen...
@ Patrick hieronder, zie dit filmpje maar eens bij ong. 30 sec. je ziet eerst dat FA wegglijdt en Schumacher dan de auto ernaast zet. www.youtube.com/watch?v=BBYhgWFYDTY
Posts: 11.414
Omdat ie een auto voorbij ziet komen en daarop reageert?
Posts: 11.414
reactie op aanpassing,
Filmpje doet het niet meer, maar ik heb het uiteraard al terug gekeken. Op de streep zit Schumacher er gewoon met zijn neus naast. Alonso regeert daarop.
Posts: 696
@Patrickl,
Let op het lampje linksboven...
Knippert g r o e n!!!
En Alonso begon ter hoogte van de SC-streep al te stampen...
www.youtube.com/watch?v=LGbnOCif9lE
Posts: 11.414
@FrankypankyV8
Ja en? Daar gaat het niet over.
Posts: 4
Rules FIA 2011.
1. Do not overtake.
2. Smile and wave to Mr. Ecclestone.
Posts: 298
_O- erg grappig!!
Posts: 343
Je kunt een lange discussie voeren of het volgens de regels nu wel of niet mag.Maar de regels zijn niet duidelijk genoeg, blijkbaar.
Maar in dit filmpje is toch duidelijk te zien, dat Schumacher NA de streep inhaalt EN dat er groene vlaggen worden getoond.
www.youtube.com/watch?v=BBYhgWFYDTY
Dus ik vind dat je dit Schumacher niet mag aanrekenen en dus zeker niet straffen.
Geef gewoon de posities weer terug of eigenlijk vind ik dat het moet blijven zoals ze over de finisch zijn gekomen.
Oh ja, ik ben geen fan van beide coureurs maar als ik moet kiezen (met het mes op de keel haha) dan kies ik Alonso.
Posts: 3.840
Ik ben totaal geen Schumacher fan(echt niet!), maar waarom bestaat die lijn net voor de start dan? Iedereen zag groen licht en gingen allemaal op het gas. Ik ben hierboven eens dat de regelgeving erg onduidelijk is.
Ik begrijp functie \"safety car lijn\" niet, want (lol) anders weten mensen van de safety car ingang pitstraat niet?
Posts: 1.573
regel 40.4, dat stelt: \"When the order is given to deploy the safety car the message \"SAFETY CAR DEPLOYED\" will be displayed on the timing monitors and all marshal\'s posts will display waved yellow flags and \"SC\" boards for the duration of the intervention.\"
Dat betekent dat als de race inderdaad onder safety car-omstandigheden zou beëindigd zijn, de marshals met gezwaaide gele vlaggen moesten zwaaien en het SC-bord moesten tonen. Dit was echter niet het geval. Dus conclusie die straf is gewoon onterecht.
Posts: 302
Even vraagje tussendoor: Een \"na de race drivethrough\" is toch 25 seconde ipv de nu gegeven 20?
Posts: 11.414
Dat is voor 2010 veranderd naar 20 seconden inderdaad.
Posts: 975
ik lees op rtlgp dat webber tijdens de race 10km/u te hard reed, hoor je dan geen drive trough of stop and go to krijgen. Ik lees op rtlgp dat hij een boete heeft gekregen. Ik ga er vanuit dat rtlgp het verkeerd heeft, anders vind ik dit wel raar.
Posts: 983
@ Jenssie. Correcte analyse en argumeneten. kunnen andere nog wat van leren! Maar let op: waar niemand het over heeft is het volgende feit. Wanneer wordt de race technisch gezien hervat? Op start/finisch lijn. De nieuwe lijn is een \"overtake\" lijn. vanaf daar mag ingehaals worden als de race wordt hervat. Maar deze werd niet hervat want de race was eindig zodra ze over atart/finisch gingen.
Ik zal niet beweren dat de regels duidelijk zijn.... dat zijn ze zelden maar dit is de bedoeling ervan en basis daarvan is MS met 20 sec gestraft als vervanging van een drivethrough.
Posts: 5.792
Dit is vooral te danken aan Hill die altijd al gefrustreert is geweest en daardoor een bloed hekel aan Schumacher heeft.Ook speelt hier de engelse natinaliteit mee en dat is verkeerd.Ook omdat Hill hoofd is van de autosport of zo iets in engeland en daarom met een mclaren hoed kijkt.
Posts: 2.852
Jenssie gaf hierboven eigenlijk alles al aan. Waar ik even op wilde reageren is iedereen die zegt dat Damon Hill hier mede debet aan is.
We zien namelijk dat de regels op verschillende manieren zijn geïnterpreteerd. Hier kan ook Hill onder vallen. Ben zelf niet zo\'n Hill fan, maar ik schat hem wel hoger in dan iemand die op deze manier zijn \'revanche\' gaat halen. Het is niet de eerste keer dat de raceleiding een beslissing neemt waarin veel mensen zich niet kunnen vinden maar juist omdat het hier Schumacher en Hill betreft gaan veel mensen (misschien juist uit frustratie) insinueren dat Hill het Schumacher even betaald wilde zetten. Laten we dit buiten beschouwing laten, want dit is toch iets dat je nooit kunt bewijzen.
Posts: 216
De FIA heeft op zijn beurt laten weten dat de tijdstraf niet behandeld kan worden aangezien er tegen tijdstraffen en drive-trough penaltys geen beroep kan worden aangevraagd.
Sorry maar wat is dat voor bullshit.... ze mogen wel een straf uitdelen maar als het fout blijkt te zijn niet terug draaien........... het is na de race dus altijd terug te draaien
Posts: 144
Ongeacht de uiteindelijke beslissing omtrent de situatie is het mooi te zien dat bij Schumacher en Brawn het heilige vuur volop brandt. Prachtig dat Schumacher dit uitgerekend bij Ferrari en Alonso doet. De man is terug met een doelstelling. Jammer dat men hier twijfelt aan Hills objectiviteit, zo kunnen we natuurlijk wel bezig blijven, ook altijd dat eeuwige gezeur over Fia en Ferrari...
Again, ik mag dit soort acties op de baan, de mentaliteit en aggresiviteit (op de baan) graag zien.
Er mag van mij overigens nog wel iets veranderen mbt de regel dat teams niet in beroep kunnen gaan tegen een opgelegde tijdstraf, dat toch niet van deze tijd, er wordt niet niet voor de lol gereden, dit strookt niet met alle commerciële belangen.
Posts: 320
Wat Schumacher en Brawn deden was ouderwets geniaal. Als je het Juridisch tot het gaatje uitpluist dan is het gewoon legaal.
Dat de FIA ook nog beweerde dat er onder geel was ingehaald, iets dat Ross met feiten kon weerleggen, geeft al aan dat de FIA zelf maar wat in de rondte sloeg. Als dan blijkt dat ze het niet kunnen winnen dan besluiten ze hun troef uit te spelen en een tijdstraf te geven.
En dat zal zo blijven. Er komt geen beroep.
Ach, Michael gaat dit jaar toch niet meer voor de titel. Die komt volgend jaar wel. Voor nu geldt gewoon elke race vechten en bouwen. Met een goede start, een solide race en een briljant slot van de GP van Monaco, laten Ross en Michael weer zien dat ze eraan gaan komen. Een geweldig actie was het!
Posts: 11.414
De stewards zeiden dat Schumacher regel 40.13 heeft gebroken. Niet dat er onder geel ingehaald is.
Posts: 180
sorry, maar FIA zit hier fout door onduidelijke regels:
Met name deze toevoeging: overtaking is forbidden until the cars reach the first safety car line after the safety car has returned to the pits.
40.7 All competing cars must then reduce speed and form up in line behind the safety car no more than ten car lengths apart. In order to ensure that drivers reduce speed sufficiently, from the time at which the SAFETY CAR DEPLOYED message is shown on the timing monitors until the time that each car crosses the first safety car line for the first time, drivers must stay above the minimum time set by the FIA ECU.
With the following exceptions, overtaking is forbidden until the cars reach the first safety car line after the safety car has returned to the pits. Overtaking will only be permitted under the following circumstances:
- if a car is signaled to do so from the safety car ;
- under 40.14 below ;
- any car entering the pits may pass another car or the safety car remaining on the track after it has crossed the first safety car line ;
- any car leaving the pits may be overtaken by another car on the track before it crosses the second safety car line ;
- when the safety car is returning to the pits it may be overtaken by cars on the track once it has crossed the first safety car line ;
- any car stopping in its designated garage area whilst the safety car is using the pit lane (see 40.10 below) may be overtaken ;
- if any car slows with an obvious problem.
40.13 If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the checkered flag as normal without overtaking.
bron: argent.fia.com/web(...)41C12576C7005308AE/$FILE/1-2010%20SPORTING%20REGULATIONS%2010-02-2010.pdf
Posts: 320
@pascal: Het probleem zit hem ook niet in de legitimiteit van de actie van Mercedes maar in de integriteit van de FIA. Men was op de teentjes getrapt omdat ze het zelf niet snapten. Ze weigerden zich te laten overtuigen. Ondanks onweerlegbare feiten. (en waarschijnlijk onder grote druk van Ferrari en een briesende Montezemolo)
De race was niet gefinished onder SC, getuige de groene vlaggen en het signaal SC in this lap. Dus 40.13 gaat niet op.
Maar de stewards hebben iedereen het zwijgen opgelegd door gewoon en tijdstraf te geven en dus geen beroepmogelijkheid. Heel kinderachtig. De waarheid is bekend onder hen die de moeite nemen om daarnaar te zoeken. En daar gaat om.
Posts: 1.745
Dat denk ik ook.
Vanwege de vage regels hebben ze maar voor de makkelijkste oplossing gekozen; Nu is het alleen het team van Mercedes dat zich genaaid voelt, anders zijn het de overige teams die zich allemaal genaaid voelen. Die zeggen dan namelijk: ja als wij dat wisten hadden we het ook wel gedaan.
Posts: 9.253
Legale actie, tijdstraf zwaar onterecht. Safety-car was NOT deployed, was een normale race-situatie. Gr een Alonso-fan
Posts: 358
a) Vanaf de SC-lijn tot aan de finish lijn mag je ihalen!!!
b) de foto\'s laten zien dat Alonso over de lijn is en hij mag ingehaald worden.
c) in de zelfde foto en herhaling zie je duidelijk een groene vlag (aan de linker kant) zwaaien. Dus, het betekent weer, GO GO GO.
Als de FIA een dergelijke situatie wilt voorkomen, en ALS het inhalen na de SC-lijn niet mag dan moet men na de SC, tussen de SC-lijn en Finish-lijn geel laten zien en niet groen. Groen is bij mij vol gas. En je ziet ook Webber, Vettel, Kubica, Hamilton en Massa ook stampen. Als de wedstrijd al beslist is, waarom zo\'n haast?
Posts: 358
Onterecht van FIA. Maar ja, dat zijn we gewend. En dan wil men de SHOW verbeteren. Nou doet iemand iets waardoor, de SHOW beter wordt en tot de laatste paar meters voor spanning zorgt EN het is legaal, steekt FIA zelf een stokje voor. Hierdoor verpest je de SHOW juist!!!
Posts: 216
Helemaal mee eens, dit willen we toch juist zien..........
En al helemaal vreemd dat je niet in beroep mag gaan.
Posts: 143
ik vind de reacties van sommigen dat Schumi wraak wil nemen op Alonso e.d. nogal onzinnig (net als Hill die Schumi een hak probeert te zetten). Als jullie BBC hebben gekeken, had je gehoord dat het Ross Brawn was die MS heeft verteld dat hij het maar moet proberen in de laatste bocht, vanwege de nieuwe regelementen. Was dus gewoon een teambeslissing, als je het laatste rondje bekijkt zie je ook dat MS zich duidelijk aan het positioneren is om hem in Rascasse ernaast te zetten..
Wat betreft de regels was het volgens mij een legale actie (na het horen van Ross zn argumenten). Alonso heeft duidelijk te horen gekregen dat hij kan blijven zitten, en schrikt ook merkbaar op het moment dat Schumi em ernaast prikt in Rascasse, vervolgens probeert hij nog alle zeilen bij te zetten om Rosberg achter zich te houden.
Broodje aap verhalen ala \'Schumi wil wraak nemen op Alonso\' en \'Hill wil Schumi naaien met de regels\' vind ik echt dikke BS.
Wel een riskante move van Brawn, aangezien je weet dat als je in het ongelijk wordt gesteld het tijdstraf (en dus top 10) gaat kosten. Wat sommigen van jullie suggereren dat ze hem gewoon de 7e stek moeten teruggeven kan natuurlijk niet..
Groeten, Alonso/Ferrari fan.
Posts: 770
hier zit Hill achter...
Posts: 1.745
Wel netjes dat hier veel Alonso fans zijn - op een handvol figuren met oogkleppen op na - die de situatie objectief beoordelen.
Het was opzich ook wel een actie die Alonso had kunnen uitvoeren. Die vecht ook tot het laatst voor een extra punt.
Posts: 185
was weer een misselijke actie van schumacher kan me nog zoiets herinneren dat ze auto heel per ongeluk in de vangrail werdt geparkeerd toen alonso snelle ronde aan het rijden was die gast had lekker ze centen moeten blijven tellen en regels zijn regels maar opa schumie heeft het leuk geprobeerd begrijp die man echt niet zou voorbeeld moeten zijn maar leert zn streken nooit af
alonso rules grandpa schumie
Posts: 696
Heb jij de race überhaupt wel gezien?!
En Damon Hill verklaarde direct na de race, dat de actie van Schumi legaal was. De fout lag bij de race-leiding, maar de stewards hebben kennelijk niet met de race-leiding gesproken!!!
De race-leiding geeft instructie 40.11 af, waar zij 40.13 bedoelde!
Maar om dan een coureur te straffen, terwijl de fout elders zit...MercedesGP gaat dit bezwaar D I K winnen!!!
Posts: 866
S.V.P. eerst Formule 1 kijken dan reageren.....
Posts: 33
@Anti-Schummi/Pro-Alonsofans
Steekwoorden : Singapore d.d. 28-09-2008 Renault R28 Briatore Piquet jr. pitwall Alonso overwinning Crashgate....
Posts: 2
gelukkig hebben jullie geen censuur zoals racefreaks toen der tijd ,
iedereen mag z`n mening hebben hoe dom het ook is,
ik sluit me aan bij baron van kerpen ,
al lang !!!!
Posts: 696
@Patrickl,
Ik moet je helaas (flink) corrigeren...
Alonso begon al te glijden, nog voordat Schumi zijn bocht had afgemaakt.
Schumi ziet dan;
1. Ruimte om zijn auto ernaast te prikken.
2. Alonso met tractie-problemen.
3. Groene vlaggen...
Dan is het toch niet zo moeilijk?
Youtubefilmpje erbij... www.youtube.com/watch?v=LGbnOCif9lE
Posts: 11.414
Moet je toch even beter kijken.
Posts: 866
Ze hadden dan de gele vlag/lichten aan moeten laten zodat het duidelijk is dat je niet mag inhalen.....vind de FIA echt een hele slechte call gemaakt hebben!!
onduidelijke regelgeving die zichzelf weerspreekt en dat dan met 20 seconden bestraffen gaat nergens over!!
Ok volgende race wel gaaf dat MSC en Brawn tot de aanval over gingen want ALO en Domenicali zaten echt te dutten!
en dat ALO dat express deed lieten de beelden wel even zien dat hij moest pezen voor wat ie waard was!!!
Posts: 866
www.youtube.com/watch?v=7LxE2-bj3-o&feature=related
Vorig jaar Melbourne eindigde ook onder de pacecar maar toen branden alle lichten en gele vlaggen zoals op dit filmpje te zien is dus snap nu dat Brawn dacht dat er geraced mocht worden......
Posts: 848
Of het nu wel of niet terecht is, vlak niet de impact van de steek die Schumi richting Alonso heeft uitgedeeld uit. Normaal gesproken zou Alonso een van de laatsten zij die zoiets zou overkomen in de laatste bocht voor de finish!
Posts: 696
@Patrickl,
Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar ik zal de vraag anders stellen;
Indien de raceleiding het geel had laten zwaaien / branden, zou Schumi zijn auto er toch naast prikken?