Red Bull ontkent stellig actieve vering op RB6 te hebben
- Gepubliceerd op 05 apr 2010 16:17
-
17
- Door: Robin Smeets
Red Bull is toch nu toe het snelste team in de kwalificaties geweest en volgens rivaliserende teams, zoals McLaren, zou dit komen door een actieve vering-systeem. Hiermee kan het team de auto in de kwalificatie lager bij de grond zetten en voor de race, wanneer er veel brandstof in de auto moet, de rijhoogte hoger maken. Volgens het reglement van de FIA is dit echter verboden.
"We hebben niet zo'n systeem, zo simpel is het", ontkende teambaas Christian Horner stellig. "De FIA heeft onze auto op de zaterdag in Maleisië extra goed onderzocht, maar ze hebben niks kunnen vinden wat er niet thuishoort. Dat zal ze ook niet lukken, want er zit simpelweg niks. De FIA heeft daardoor onze auto ook gewoon goedgekeurd."
McLaren verdenkt Red Bull Racing echter nog altijd van het gebruikt van het systeem en wil voor de komende Grand Prix in China zelf ook zo'n systeem gaan maken. "Als McLaren in China zo'n systeem op de auto heeft, zullen we er zeker tegen protesteren. Simpelweg omdat het verboden is."
Trending nieuws
-
'Red Bull geeft Tsolov F1-zitje voor 2027 bij Racing Bulls'
Red Bull-talent Nikola Tsolov wordt nadrukkelijk in verband gebracht met een debuut in de Formule 1. De Bulgaarse cou...
23 jun 2026 16:46 -
Bortoleto maant Audi tot actie: "Met een sterke motor kunnen we winnen"
Gabriel Bortoleto heeft openhartig gesproken over de huidige uitdagingen van Audi in de Formule 1. De Braziliaanse co...
23 jun 2026 18:46 -
Hadjar open over Verstappen: "Hij dwingt je tot het uiterste in elke ronde"
Isack Hadjar legt uit hoe zijn band met Max Verstappen zich verhoudt De Fransman is in een goede vorm en lijkt redeli...
23 jun 2026 17:22 -
'Ook Alpine meldt zich voor Pérez: Mexicaan zo goed als zeker weg bij Cadillac'
Alpine heeft Sergio Pérez nadrukkelijk in beeld voor het Formule 1-seizoen van 2027. De Mexicaan geldt als een...
23 jun 2026 16:09 -
Vowles wil Sainz én Albon behouden voor ploeterend Williams
Ondanks de tegenvallende start van het seizoen twijfelt Williams niet aan de toekomst van Carlos Sainz en Alex Albon....
23 jun 2026 18:06
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Team profiel
- Team naam Red Bull Racing
- Basis Milton Keynes, Leafield, Oostenrijk
- Liam Lawson
- Sebastian Vettel 1
- Sebastian Vettel 1
- Sebastian Vettel 1
- Sebastian Vettel 1
- Daniel Ricciardo 3
- Sebastian Vettel 5
- Isack Hadjar 6
- Pierre Gasly 10
- Sergio Perez 11
- Sebastian Vettel 15
- Yuki Tsunoda 22
- Daniil Kvyat 26
- Max Verstappen 33
908.791 reacties op Red Bull Racing
687 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Red Bull Racing

Reacties (17)
Login om te reagerenPosts: 12.432
Ze hebben in ieder geval iets op de auto wat anderen niet hebben(of dat legaal is??), als je alleen al kijkt hoe ze de eerste paar rondjes weg rijden bij de rest. En dat dus bij een volle tank, na een rondje of 15 is het verschil niet zo groot meer per rondje. Dat viel mij althans wel op.
Posts: 10.412
waar rook is is vuur... zal vast vervolgt worden.
Posts: 4.935
Ik hoop dat het niet waar is! Anders gaan we weer zo\'n vervelende diskwalificaties krijgen en word het hele kampioenschap weer overhoop gehaald. Maar het verhaal komt teveel te voorschijn dus het zal wel waar zijn.
Posts: 8.004
Is het ook daadwerkelijk zo dat de rij hoogte anders is?
Ik bedoel zoiets zou je toch op fotos kunnen terug zien.
Posts: 72
Als je wint val je op ?
Wat kan die vettel starten gvd
Posts: 54
Tja, het is zoiets als de F duct van McLaren maar de RB\'s kunnen het beter geheim houden, vnl. omdat het niet zo zichtbaar is. Er zijn reeds 3 verschillende manieren gekend om de rijhoogte te verhogen en verlagen in de \"grijze zone\" van de regelgeving \"aktieve ophanging\". Ook Renault heeft al iets dergelijks in gebruik waardoor hun performantie markant is gestegen tov de eerste race. De topteams zijn hier duidelijk heel hard aan het werken om een systeem uit te dokteren in overleg met de FIA omtrent wat al of niet mag. Aktieve ophanging is zeer vaag omschreven en wat RB en Renault heeft is ook helemaal niet te vergelijken met wat vroeger door Williams of Lotus werd gebruikt. Daar was de ophanging continu in beweging afhankelijk van wegdek, rolbeweging en zovele andere faktoren. Hier gaat het hem om iets helemaal anders. Tenslotte is het verschil in rijhoogte slechts 3mm tussen Q en R maar het is wel een wereld van verschil in performantie !
Posts: 11.414
Niemand zegt ook dat ze een actieve vering hebben.
Posts: 54
Tip : Als je de titel niet meetelt, zie je \"actieve vering\" staan in de 1ste lijn van dit artikel . . . patrick! ;-)
Posts: 11.414
Ja, dat is hun fout.
Met \"niemand\" bedoel ik uiteraard \"niemand in de F1\", wat journalisten of fans roepen is verder niet zo interessant.
Posts: 11.414
Dat Red Bull het onkent ja! Niemand zegt dat ze het HEBBEN
Posts: 5.792
Ach mclaren gaat net zo lang door hier over tot dat ze de blauwdruk krijgen van de fia.Nu gaan ze zelf gewoon iets illegaals op de wagen zetten tot de fia zegt dit mag niet maar zo doet redbull het en dat mag wel.Dat is ook een manier om in de keuken van een ander te kijken en zo deed en doet mclaren dit vaker gewoon vragen blijven hoe een ander het doet en daar gebruik van maken.zeueren en blijven zeuren als een klein kind die het geheimpje wil weten en zelf altijd de onschuldige blijven spelen
Posts: 361
Dit wordt waarschijnlijk zo\'n verhaal als destijds met de massa-traagheidsdemper van Renault, of vorig jaar met de dubbele diffuser.
Team A heeft iets, Team B wil het ook maar weet niet precies wat het is.
Team B stelt het onderdeel ter discussie om er een verbod op te krijgen.
De FIA controleert, maar vind niets illegaals dus het betreffende onderdeel mag blijven.
Team B wil het onderdeel nu zelf ook maken, en doet dat zo goed mogelijk met de informatie en de kennis die ze hebben.
Als blijkt dat het onderdeel van Team B niet zo goed werkt als dat van Team A, blijven ze net zo lang vragen stellen tot de FIA uiteindelijk zwicht en het onderdeel verbied.
Kortom, over anderhalf jaar zal er uiteindelijk wel een oplossing komen.
Mijn persoonlijke mening; RedBull heeft \"blijkbaar\" iets waardoor ze met de rijhoogte kunnen spelen.
De FIA heeft hun wagens gecontroleerd en geconstateerd dat deze voldoet aan de regels.
Dat betekend voor mij dat RedBull zijn huiswerk beter heeft gedaan dan de rest.
Dus de rest moet gewoon hard aan het werk en verder niet meer mopperen.
Posts: 1.725
Men moet niet altijd zwart op wit kijken naar de regels.
De dubbele diffuser heeft meer schade aangericht aan de F1 dan je denkt. 2 jaar verloren wat aerodynamica en dus het bevorderen van inhalen betreft.
de f-duct zit naar mijn idee gewoon in hetzelfde schuitje
Posts: 11.414
Ja, die F-Duct hadden ze inderdaad ook gewoon moeten verbieden. Dat hebben ze altijd gedaan met McLaren vindingen die niemand anders had. Misschien dat de tijden toch veranderd zijn dat ze dat nu ineens niet meer doen.
Tegen de tijd dat iedereen zo\'n ding heeft is het voordeel weg en dan rijden ze allemaal met zo\'n nutteloos en lelijk ding op de auto.
Als er al echt veel voordeel is, want Button heeft helemaal niet meer topsnelheid op het rechte stuk. Alhoewel dat niet veel zegt, want Button is hoe dan ook niet sneller dan Hamilton ook.
Posts: 1.748
Hahaah Red Bull toch zo maak je geen vrienden hoor.
Posts: 3.592
Moet dat dan?
RB lijkt hier gewoon de slimmere van het stel te zijn.
Posts: 11.414
Ik las elders dat een voorstel was om voor alle auto\'s simpelweg een aanpassing van de rijhoogte toe te staan na de kwalificatie.
Typsch iets waar de FOTA gewoon voor moet zorgen. Dan hebben ze niet weer de uitgaven voor zoiets en dan zijn we in een klap van al het gezeik af.