Red Bull ontkent stellig actieve vering op RB6 te hebben

Red Bull Racing ontkent dat het een vorm van actieve vering op de RB6 heeft zitten. Andere teams verdenken Red Bull ervan dit systeem op de auto te hebben, waarmee de rijhoogte tussen de kwalificatie en de race zou kunnen worden aangepast.

Red Bull is toch nu toe het snelste team in de kwalificaties geweest en volgens rivaliserende teams, zoals McLaren, zou dit komen door een actieve vering-systeem. Hiermee kan het team de auto in de kwalificatie lager bij de grond zetten en voor de race, wanneer er veel brandstof in de auto moet, de rijhoogte hoger maken. Volgens het reglement van de FIA is dit echter verboden.

"We hebben niet zo'n systeem, zo simpel is het", ontkende teambaas Christian Horner stellig. "De FIA heeft onze auto op de zaterdag in Maleisië extra goed onderzocht, maar ze hebben niks kunnen vinden wat er niet thuishoort. Dat zal ze ook niet lukken, want er zit simpelweg niks. De FIA heeft daardoor onze auto ook gewoon goedgekeurd."

McLaren verdenkt Red Bull Racing echter nog altijd van het gebruikt van het systeem en wil voor de komende Grand Prix in China zelf ook zo'n systeem gaan maken. "Als McLaren in China zo'n systeem op de auto heeft, zullen we er zeker tegen protesteren. Simpelweg omdat het verboden is."

Reacties (17)

Login om te reageren
  • Ze hebben in ieder geval iets op de auto wat anderen niet hebben(of dat legaal is??), als je alleen al kijkt hoe ze de eerste paar rondjes weg rijden bij de rest. En dat dus bij een volle tank, na een rondje of 15 is het verschil niet zo groot meer per rondje. Dat viel mij althans wel op.

    • + 0
    • 5 apr 2010 - 16:39
  • waar rook is is vuur... zal vast vervolgt worden.

    • + 0
    • 5 apr 2010 - 16:46
  • gp

    Posts: 4.935

    Ik hoop dat het niet waar is! Anders gaan we weer zo\'n vervelende diskwalificaties krijgen en word het hele kampioenschap weer overhoop gehaald. Maar het verhaal komt teveel te voorschijn dus het zal wel waar zijn.

    • + 0
    • 5 apr 2010 - 20:35
  • Is het ook daadwerkelijk zo dat de rij hoogte anders is?
    Ik bedoel zoiets zou je toch op fotos kunnen terug zien.

    • + 0
    • 5 apr 2010 - 20:42
  • stephen 66

    Posts: 72

    Als je wint val je op ?
    Wat kan die vettel starten gvd

    • + 0
    • 5 apr 2010 - 22:08
  • de witten

    Posts: 54

    Tja, het is zoiets als de F duct van McLaren maar de RB\'s kunnen het beter geheim houden, vnl. omdat het niet zo zichtbaar is. Er zijn reeds 3 verschillende manieren gekend om de rijhoogte te verhogen en verlagen in de \"grijze zone\" van de regelgeving \"aktieve ophanging\". Ook Renault heeft al iets dergelijks in gebruik waardoor hun performantie markant is gestegen tov de eerste race. De topteams zijn hier duidelijk heel hard aan het werken om een systeem uit te dokteren in overleg met de FIA omtrent wat al of niet mag. Aktieve ophanging is zeer vaag omschreven en wat RB en Renault heeft is ook helemaal niet te vergelijken met wat vroeger door Williams of Lotus werd gebruikt. Daar was de ophanging continu in beweging afhankelijk van wegdek, rolbeweging en zovele andere faktoren. Hier gaat het hem om iets helemaal anders. Tenslotte is het verschil in rijhoogte slechts 3mm tussen Q en R maar het is wel een wereld van verschil in performantie !

    • + 0
    • 5 apr 2010 - 23:53
  • Niemand zegt ook dat ze een actieve vering hebben.

    • + 0
    • 6 apr 2010 - 01:01
    • de witten

      Posts: 54

      Tip : Als je de titel niet meetelt, zie je \"actieve vering\" staan in de 1ste lijn van dit artikel . . . patrick! ;-)

      • + 0
      • 6 apr 2010 - 10:50
      • Ja, dat is hun fout.

        Met \"niemand\" bedoel ik uiteraard \"niemand in de F1\", wat journalisten of fans roepen is verder niet zo interessant.

        • + 0
        • 6 apr 2010 - 11:47
    • Dat Red Bull het onkent ja! Niemand zegt dat ze het HEBBEN

      • + 0
      • 29 jul 2010 - 13:23
  • felix50

    Posts: 5.792

    Ach mclaren gaat net zo lang door hier over tot dat ze de blauwdruk krijgen van de fia.Nu gaan ze zelf gewoon iets illegaals op de wagen zetten tot de fia zegt dit mag niet maar zo doet redbull het en dat mag wel.Dat is ook een manier om in de keuken van een ander te kijken en zo deed en doet mclaren dit vaker gewoon vragen blijven hoe een ander het doet en daar gebruik van maken.zeueren en blijven zeuren als een klein kind die het geheimpje wil weten en zelf altijd de onschuldige blijven spelen

    • + 0
    • 6 apr 2010 - 06:40
  • Copse

    Posts: 361

    Dit wordt waarschijnlijk zo\'n verhaal als destijds met de massa-traagheidsdemper van Renault, of vorig jaar met de dubbele diffuser.
    Team A heeft iets, Team B wil het ook maar weet niet precies wat het is.
    Team B stelt het onderdeel ter discussie om er een verbod op te krijgen.
    De FIA controleert, maar vind niets illegaals dus het betreffende onderdeel mag blijven.
    Team B wil het onderdeel nu zelf ook maken, en doet dat zo goed mogelijk met de informatie en de kennis die ze hebben.
    Als blijkt dat het onderdeel van Team B niet zo goed werkt als dat van Team A, blijven ze net zo lang vragen stellen tot de FIA uiteindelijk zwicht en het onderdeel verbied.
    Kortom, over anderhalf jaar zal er uiteindelijk wel een oplossing komen.

    Mijn persoonlijke mening; RedBull heeft \"blijkbaar\" iets waardoor ze met de rijhoogte kunnen spelen.
    De FIA heeft hun wagens gecontroleerd en geconstateerd dat deze voldoet aan de regels.
    Dat betekend voor mij dat RedBull zijn huiswerk beter heeft gedaan dan de rest.
    Dus de rest moet gewoon hard aan het werk en verder niet meer mopperen.

    • + 0
    • 6 apr 2010 - 09:21
    • f60

      Posts: 1.725

      Men moet niet altijd zwart op wit kijken naar de regels.

      De dubbele diffuser heeft meer schade aangericht aan de F1 dan je denkt. 2 jaar verloren wat aerodynamica en dus het bevorderen van inhalen betreft.

      de f-duct zit naar mijn idee gewoon in hetzelfde schuitje

      • + 0
      • 6 apr 2010 - 13:36
      • Ja, die F-Duct hadden ze inderdaad ook gewoon moeten verbieden. Dat hebben ze altijd gedaan met McLaren vindingen die niemand anders had. Misschien dat de tijden toch veranderd zijn dat ze dat nu ineens niet meer doen.

        Tegen de tijd dat iedereen zo\'n ding heeft is het voordeel weg en dan rijden ze allemaal met zo\'n nutteloos en lelijk ding op de auto.

        Als er al echt veel voordeel is, want Button heeft helemaal niet meer topsnelheid op het rechte stuk. Alhoewel dat niet veel zegt, want Button is hoe dan ook niet sneller dan Hamilton ook.

        • + 0
        • 6 apr 2010 - 14:16
  • germain

    Posts: 1.748

    Hahaah Red Bull toch zo maak je geen vrienden hoor.

    • + 0
    • 6 apr 2010 - 09:25
    • Sparrow

      Posts: 3.592

      Moet dat dan?

      RB lijkt hier gewoon de slimmere van het stel te zijn.

      • + 0
      • 6 apr 2010 - 10:41
  • Ik las elders dat een voorstel was om voor alle auto\'s simpelweg een aanpassing van de rijhoogte toe te staan na de kwalificatie.

    Typsch iets waar de FOTA gewoon voor moet zorgen. Dan hebben ze niet weer de uitgaven voor zoiets en dan zijn we in een klap van al het gezeik af.

    • + 0
    • 6 apr 2010 - 12:50

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar