user icon

Haas: "Oude model met kleine teams was gekkenwerk"

  • Gepubliceerd op 07 jan 2015 14:56
  • comments 18
  • Door: Rob Veenstra
Zoals het er nu naar uitziet telt de Formule 1-grid in 2015 negen teams. Marussia is op sterven na dood en ook over Caterham sijpelt weinig positief nieuws naar buiten. De manier waarop deze twee renstallen getracht hebben om voet aan de grond te krijgen in de Formule 1 was gedoemd te mislukken. Dat stelt Gene Haas die in 2016 met een eigen team tot de sport toetreedt.

De Amerikaan vertelde aan Autoweek: "Wij baseren ons business model op hoe we het in NASCAR aangepakt hebben. Dat betekent dat we de motoren en het chassis van anderen kopen. Als Caterham omvalt blijven er negen teams over. Wij zouden in 2016 dan de tiende renstal zijn en ik denk niet dat Bernie Ecclestone andere nieuwkomers toelaat."

"Ik heb naar het oude model met kleine teams gekeken en zeg dat het gekkenwerk was. Om een dokter te worden moet je ook eerst tien jaar in opleiding, je dient het vak toch van iemand te leren. Daarom slaan wij de handen ineen met Ferrari. Het is eigenlijk een experiment om te kijken of deze nieuwe werkwijze aanslaat en voor beide partijen voordelig uitpakt."

Reacties (18)

Login om te reageren
  • Heb een goed buikgevoel over Haas F1 team.

    • + 0
    • 7 jan 2015 - 14:57
    • Mmm, de vorige keer dat er iemand met de naam Haas in de F1 kwam, liep het niet bepaald goed af......

      • + 0
      • 7 jan 2015 - 16:26
    • Gompie

      Posts: 4.951

      Ik niet. Amerikanen hebben altijd een grote bek dus ik zie ze jammerlijk door de achterdeur verdwijnen.

      • + 0
      • 7 jan 2015 - 21:25
  • Kevin

    Posts: 5.005

    HRT kocht het chassis ook van Dallara volgens mij. Dus echt een heel nieuwe aanpak van Haas wil ik dit niet noemen.

    Ik heb overigens wel een stuk meer vertrouwen in Haas dan ik in HRT had.

    • + 0
    • 7 jan 2015 - 15:18
    • Dallara is geen succesvol F1 team, dus kan je Haas ook niet vergelijken met HRT

      • + 0
      • 7 jan 2015 - 16:19
    • Kevin

      Posts: 5.005

      Haas koopt toch ook een Dallara-chassis?

      • + 0
      • 7 jan 2015 - 19:51
    • Dat bedoel ik juist: Haas koop onderdelen van Ferrari, en dat is WEL een ervaren/succesvol F1 team en gaat de vergelijking met HRT/Dallara die jij maakte totaal niet op.

      • + 0
      • 7 jan 2015 - 20:46
  • Kennie

    Posts: 2.576

    Ik weet het niet, denk dat Haas ook geen lang leven beschoren is. Als het idee voor de lange termijn is om een B team van Ferrari te worden heeft het kans, maar als ze wel ambities hebben om een team te worden dat voor het kampioenschap kan strijden en dus Ferrari kan verslaan zullen ze toch echt hun eigen auto moeten gaan bouwen, dat doet Ferrari echt niet voor ze.

    Voor de korte termijn pakken ze het goed aan en ik wens ze ook veel succes, maar ik ben toch bang dat het op de lange termijn niet werkt en dat Ferrari het team ziet als een opleidingsteam. Lekker zonder druk technici en coureurs ervaring op laten doen en ze te wegen of ze goed genoeg zijn voor Ferrari zelf.

    • + 0
    • 7 jan 2015 - 16:22
    • Logischerwijs krijgen ze nooit het A-specs materiaal van Ferrari. Dus wat ben je dan? Een 'also ran', om het maar eens eventjes in Haas' moedertaal uit te drukken. Ik verwacht dan ook geen wonderen van dit nieuwe team.

      • + 0
      • 7 jan 2015 - 16:28
    • Valanga

      Posts: 70

      Dat zegt hij nu toch ook?

      "Om een dokter te worden moet je ook eerst tien jaar in opleiding, je dient het vak toch van iemand te leren."

      Hij wil eerst leren stappen alvorens hij gaat proberen lopen en voor titels wilt strijden.

      • + -1
      • 7 jan 2015 - 17:22
    • Gompie

      Posts: 4.951

      Mee eens. Amerikanen willen met hun grote bek altijd in not time aan de top staan. Lukt dat niet dan haken ze af.

      • + 0
      • 7 jan 2015 - 21:27
    • @Gompie, wanneer en waar?

      • + 0
      • 8 jan 2015 - 00:09
    • Gompie

      Posts: 4.951

      @MIGNIGHT4U: Komt-ie...

      Eagle (1966-'68), Penske (1974-'76), Parnelli (1975-'76) en Lola (1985-'86). Zo genoeg?

      • + 0
      • 8 jan 2015 - 06:47
    • Gompie

      Posts: 4.951

      @MIDNIGHT4U: Dat vergat ik nog, het enige team dat het wel langer heeft uitgehouden was Shadow (1971-'80).

      • + 0
      • 8 jan 2015 - 06:48
  • Haas zal zoals Toro Rosso optreden de eerste jaren en als ze kunnen bewijzen dat ze top professioneel zijn zullen ze zonder te veel moeite over de nodige middelen beschikken om bij de top te komen, de VS hebben een overvloed aan mega sponsors die graag hun naam op een winnende F1 willen zien van eigen bodem

    • + 0
    • 7 jan 2015 - 18:29
  • bvonk

    Posts: 930

    Marussia had ook samenwerking met zowel McLaren en Ferrari, Caterham met Renault. Is dus een beetje te simpel dat het alleen dat was. Ik hoop dat Haas het wel gaat lukken maar Ferrari zal eerst aan het eigen team moeten werken.

    • + 0
    • 8 jan 2015 - 01:18
  • mikke1886

    Posts: 176

    Heb toch meer respect voor teams die hun eigen wagen bouwen. Zoals force india /midland van de langzaamste wagen naar een goede middenmotor. Dit is gewoon hetzelfde als honda/super aguri en red bull/torro rosso enkele jaren geleden .Iedereen met geld kan een klant en klare wagen kopen is voor mij toch niet de geest van de f1 .

    • + 0
    • 8 jan 2015 - 06:41
    • Niet helemaal te vergelijken, Jordan/Midland/Force India, reeds een bestaand team met een goede infrastructuur, makkelijker voor overname kandidaten met een toereikend budget zo'n project voort te zetten/verbeteren, kijk maar naar Jaguar dat door Red Bull werd overgenomen, Torro Rosso is ook een stabiel team op de fundering die Minardi gelegd heeft. Toyota lukte het met een mega budget al niet een nieuw succesvol team op te zetten. Als nieuw team tevens een eigen wagen bouwen? Zie ik bij voorbaat al mislukken.
      Eerst een stabiel team opzetten wat we tot de blijvers mogen rekenen, dat zou ik al een prestatie van formaat vinden, dat gezegd hebbende, ik hoop dat het ze lukt, een succesvol Amerikaans f1 team zou een aanwinst zijn

      • + 0
      • 8 jan 2015 - 08:21

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar