user icon

Fry en Tombazis moeten biezen pakken bij Ferrari

  • Gepubliceerd op 17 dec 2014 08:37
  • comments 18
  • Door: Rob Veenstra
Ferrari heeft bevestigd wat vorige week al doorsijpelde, namelijk dat engineering director Pat Fry en ontwerper Nikolas Tombazis het veld moeten ruimen. De Scuderia voert een nieuwe herstructurering door. Fry en Tombazis zijn daar de voornaamste slachtoffers van.

Fry voegde zich in juli 2010 bij Ferrari. De Brit was afkomstig van McLaren. Tombazis was vanaf 1994 werkzaam voor de Scuderia, uitgezonderd van een korte periode bij McLaren. Ferrari heeft dit jaar een grote schoonmaak gehouden. Stefano Domenicali, Luca Marmorini, Luca di Montezemolo, Fernando Alonso en Marco Mattiacci moesten eerder reeds vertrekken.

James Allison blijft aan als technisch directeur. De nieuwe ontwerper Simone Resta en motorenbaas Mattia Binotto leggen aan hem verantwoording af. Allison geeft ook op interim-basis leiding aan alle engineering activiteiten op de baan. Alberto Antonini is aangesteld als perschef, Renato Bisignani gaat verder als marketingmanager en Massimo Rivola is de nieuwe teammanager.

Reacties (18)

Login om te reageren
  • Ik hoop dat alle verandering op korte termijn (2 á 3 seizoenen) effect gaan hebben. We hebben gezien hoe Lotus in 2012 aardig succesvol werd, en Mercedes ook een stijgende lijn vond. Het moet kunnen.

    • + 0
    • 17 dec 2014 - 08:49
  • i knew they'd Fry his ass...

    • + 0
    • 17 dec 2014 - 08:57
  • It'll be lonely this christmas
    Without you to hold
    It'll be lonely this christmas
    Lonely and cold
    It'll be cold so cold
    Without you to hold
    This christmas

    • + 0
    • 17 dec 2014 - 09:02
    • :'(

      • + 0
      • 17 dec 2014 - 09:17
    • Hey, voor jou ga ik nog wat sterretjes afsteken met oud en nieuw, goed? Mooi gezongen.... ook al wat in het Duits ;-)

      • + 0
      • 17 dec 2014 - 15:35
  • Ik hoop dat ze bij Ferrari weten wat ze doen; dit zijn niet de minste 2 en ik vraag me af waar ze goede vervangingen denken te vinden. Of goede is eigenlijk niet genoeg. Betere.
    Weet Mr.Monza wat meer inside info..??

    • + 0
    • 17 dec 2014 - 10:14
    • Tombazis had ik al wel verwacht, het schijnt dat hij toenmalige motorbaas Marmorini opdracht heeft gegeven om een zo klein mogelijke PU te bouwen. Marmorini heeft aangegeven hierdoor niet het maximale uit de PU te kunnen halen, waarop Tombazis aan heeft gegeven dat dit geen probleem is omdat dit door de aero opgevangen wordt.

      De afloop weten we allemaal.

      • + 0
      • 17 dec 2014 - 10:44
    • Overigens bericht SportBILD dat zowel Bell als Marshall het aanbod van Ferrari hebben afgeslagen. La Gazette zegt dat ze toch nog steeds aan Newey trekken.

      • + 0
      • 17 dec 2014 - 11:01
    • Tsja, Newey wil iedereen wel hebben. Probleem is dat Newey niet zo heel veel zin meer in F1 heeft omdat de technische vrijheid en de mazen om iets unieks te vinden zijn dichtgetimmerd door de FIA. Dat heeft de uitdaging aardig vernacheld voor Newey. Bovendien wil hij meer tijd bij zijn gezin doorbrengen en wil hij niet naar Italië verhuizen. Dus tenzij Ferrari naar de UK verkast zie ik het niet gebeuren.

      • + 0
      • 17 dec 2014 - 12:41
    • @ beemerdude: niet de minste maar nooit een goede wagen ontworpen in al die jaren. Voorheen hadden ze iig nog een goede motor.

      • + 0
      • 17 dec 2014 - 13:41
  • Maximo

    Posts: 6.537

    Ik heb de indruk dat er geen ander F1team is dat de afgelopen 6/7 jaren zo hoog verloop van personeel heeft gehad als Ferrari.

    Zelf ben ik ook ooit enthousiast bij een bedrijf gaan werken met een hoog verloop, maar ben daar toen snel weer weggegaan omdat er een vreemde onplezierige bedrijfscultuur was waardoor je eerder onderpresteerde dan het beste uit jezelf haalde.

    Wellicht is er bij Ferrari ook wel iets grondig mis gezien het hoge verloop.

    • + 0
    • 17 dec 2014 - 10:24
    • Verloop betekend dat werknemers uit zichzelf weggaan. Dat is hier niet aan de orde. De grote groep mensen die Ferrari afgelopen half jaar verlaten hebben zijn allemaal ontslagen. Misschien Alonso ook wel.

      • + 0
      • 17 dec 2014 - 10:54
    • Stitch

      Posts: 5.174

      @Pietje: volgens Alonso zelf niet. Die zegt dat hij die beslissing zelf heeft genomen en toen hij dit aan Di Montezemolo bekend maakte heeft deze hem uit coulance niet aan zijn contract gehouden. Dennis heeft ook gezegd, dat hij meermaals bij ALonso moest aankloppen vooraleer hij hem kon overuigen. Ik heb daarom eerder de indruk dat het verhaal dat Alonso ontslagen werd een gerucht is dat ddor Ferrari in de wereld is gezet om hun gezichtsverlies (toprijder verlaat het team vanwege onkunde) te beperken.

      • + 0
      • 17 dec 2014 - 12:37
    • Dat verwacht ik ook Stitch. Maar ik ben er niet bij geweest vandaar dat ik het over "misschien" heb.

      • + 0
      • 17 dec 2014 - 13:15
  • opgeruimd staat netjes

    • + 0
    • 17 dec 2014 - 11:00
    • Scuderiavettel; en wie denk je dat deze jobs nu gaan invullen? Persoonlijk vind ik het oliedom om mensen er uit te flikkeren terwijl je nog geen vervanging hebt. Alle goede ontwerpers zijn al onder de pannen.
      Kun je wel roepen dat opgeruimd netjes staat, maar ik krijg nu niet direct de indruk dat jij exact weet wat er speelde? Of moet Vettel daar ook de boel gaan ontwerpen?

      • + 0
      • 17 dec 2014 - 12:44
  • Sparrow

    Posts: 3.592

    Tja, zat er aan te komen... Heb trouwens ook niet echt het idee dat Fry nu echt bijzonder veel heeft toegevoegd afgelopen 4 jaar.

    • + 0
    • 17 dec 2014 - 11:32
  • floris

    Posts: 800

    Het blijft Ferrari.
    Italianen op belangrijke posities ?
    Gaat niet werken.
    Let maar op.
    Aan het eind van 2015 zijn ze niets op geschoten.
    Italianen kunnen als geen ander ontwerpen, lekker eten maken enz.
    ORGANISEREN kunnen ze totaal NIET.

    Eer Ross Brawn terugkomt of vergelijkbaar, verandert er niets.

    • + 0
    • 17 dec 2014 - 20:16

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    12:30 - 13:30

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    17:00 - 19:00

  • Vrije training 2

    16:00 - 17:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    17:00 - 19:00

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    12:30 - 13:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    17:00 - 19:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    16:00 - 17:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    17:00 - 19:00

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Is het houden van sprintraces op zaterdag een verbetering van het Grand Prix-format?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team McLaren
  • Punten 132
  • Podiums 0
  • Grand Prix 78
  • Land Spanje
  • Geb. datum 29 jul 1981 (39)
  • Geb. plaats Oviedo, Spanje
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,71 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
Bekijk volledige kalender
show sidebar