user icon

Raikkonen calculeerde moeizame Ferrari-rentree in

  • Gepubliceerd op 01 dec 2014 12:52
  • comments 12
  • Door: Rob Veenstra
De terugkeer van Kimi Raikkonen bij Ferrari heeft niet geresulteerd in een topseizoen. De Fin, die in 2007 zijn tot nu toe enige wereldtitel won met de Scuderia, kon niet overweg met de F14 T en stond dit jaar geen enkele keer op het podium. Raikkonen scoorde 55 punten, terwijl teamgenoot Fernando Alonso 161 punten verzamelde.

"Samen met het team calculeerden we een moeizaam seizoen in, omdat ik weet hoe het werkt wanneer de auto je niet ligt", begint Raikkonen. "Ik heb eerder met dit bijltje moeten hakken bij Ferrari en het is heel moeilijk om dat tijdens het jaar nog te herstellen. Maar we zijn er nog en hebben een duidelijk plan om de boel te verbeteren en Ferrari terug te brengen aan de top, waar deze renstal thuis hoort."

"Ik heb het gevoel dat de doorgevoerde veranderingen grote verbeteringen teweeg zullen brengen. Het is alleen spijtig dat we een minder seizoen hebben gedraaid. Dat is niet goed voor mij, niet goed voor Ferrari en niet goed voor onze fans, maar het hoort er bij. Je hebt soms te maken met een mindere periode en dan kan je alleen maar hard werken om daar uit te komen. Dat doet niets af aan het feit dat het eindresultaat dit jaar slecht was. Het is niet anders."

Reacties (12)

Login om te reageren
  • Pete

    Posts: 236

    Ferrari beloofd ieder jaar een betere auto. Ben benieuwd of ze volgend jaar daadwerkelijk weer eens een goede auto kunnen fabriceren.

    • + 0
    • 1 dec 2014 - 12:58
    • chico

      Posts: 210

      Op dit jaar na zit Ferrari er altijd bij,ze zij vanaf 2000 nog steeds het best presterende team en je kan niet altijd winnen.

      • + 0
      • 1 dec 2014 - 13:20
    • @Chico; en vanaf 2010 dan....?

      Aan de top ben je zo goed als je laatste race, dat weet jij toch ook? Sinds 2007 geen titel meer gehaald is niet acceptabel.

      Ik heb er zeker vertrouwen in dat Seb en Kimi de boel op de rit krijgen, ze hebben een vergelijkbare voorkeur wat betreft gedrag van de auto, dus ik zie niet in waarom er met een dergelijk budget geen winnende auto gemaakt kan worden. Of tenminste eentje die het de gevestigde orde kan lastig maken.

      • + 0
      • 1 dec 2014 - 14:00
  • over datum, uitgeblust, ongermotiveerd..
    Ik heb de termen allemaal voorbij zien komen. En als volgend jaar die wagen wel rijmt met RAI en hij chronisch in 2015 voor 'n podiumplek rijdt, is ie ineens weer opgebloeid?

    Hij liet met de mindere Lotus al hele, hele leuke dingen zien. Kimi was en is nog steeds een topcoureur in mijn optiek. Kimi is nooit 'niet van deze aarde' geweest zoals sommigen Senna en Schumi en mss Vettel betitelden, maar kom op jongens. Hij is het echt niet verleerd en ik hoop zo ontzettend erg dat de nieuwste Ferrari een afspiegeling mag worden van Kimi's talent om te racen. Ik heb 'm echt gemist dit seizoen.

    • + 0
    • 1 dec 2014 - 12:59
    • *ongemotiveerd

      • + 0
      • 1 dec 2014 - 12:59
    • Gewoon net als die andere compleet zoek gereden...

      • + 0
      • 1 dec 2014 - 13:28
    • @Alonso fan; gewoon, wat een simpele opmerking.

      Kon je al schrijven toen Alonso voor de laatste keer wereldkampioen werd...? :-)

      • + 0
      • 1 dec 2014 - 14:01
    • Ja Alonso fan, hij heeft t dik afgelegd tov Alonso. Maar t gaat erom welke conclusie je daar uittrekt. Zoals jij, zonder enige nuance gewoon bam. Klaar. Kimi is slecht.
      Maar het had ook andersom kunnen zijn. Dat Alonso niet uit de voeten kon met deze Ferrari en dat ie Kimi op t Finse lijf geschreven was! en dan? was Alonso dan ineens een slecht coureur?
      Ik begrijp niet hoe je in deze tijd dat je zo goed geinformeerd kunt zijn zo nuanceloos botte conclusies kan trekken.
      Absoluut is Alonso de bovenliggende partij dit seizoen, maar waarom denken mensen toch dat ie het ene jaar top is en t andere jaar flop? Vettel bijvoorbeeld. Ricciardo is dus beter dan Vettel?
      Het is de combi vh materiaal en de coureur. die match moet goed zijn en helaas was dit een uitermate ongelukkige voor Raikkonen. En je bent zo goed als je laatste seizoen.

      • + 0
      • 1 dec 2014 - 14:08
    • sailor

      Posts: 10.453

      Bij ieder nieuw team meteen strijden voor de titel is ook talent , zonder jaren te hoeven leren of wennen.

      Overal waar Alonso instapt doet hij eerste jaar meteen mee voor de titel , wat die auto past een coureur niet? daar moet Alonso mee lachen

      • + 0
      • 1 dec 2014 - 15:29
    • Ricciardo is dus beter dan Vettel?


      ja!

      • + 0
      • 1 dec 2014 - 15:53
    • Een voor Alonso gebouwde Ferrari met Pullrod vering ligt dus niemand anders.
      Snel vergeten bij Ferrari.
      Toen Kimi vorig jaar problemen had met de stuurbekrachtiging en het probleem opgelost werd toen stond hij direct op het podium.

      • + 0
      • 1 dec 2014 - 15:59
  • sailor

    Posts: 10.453

    Ach Kimi , Alonso heeft al 5 jaar achter elkaar meer dan 100 punten per seizoen dan zijn teamgenoot.
    Dat is haast een standaard gegeven bij Alonso , dus dat Kimi het nu verloren heeft met meer dan 100 punten t.o.v. Alonso is echt geen uitzondering.

    Met Vettel zal Kimi het makkelijker hebben , hij is immers als een keer dik verslagen..

    • + 0
    • 1 dec 2014 - 15:23

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:30 - 17:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:30 - 17:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Coureursprofiel

  • Team Alpine F1
  • Punten 145
  • Podiums 0
  • Grand Prix 84
  • Land Spanje
  • Geb. datum 29 jul 1981 (39)
  • Geb. plaats Oviedo, Spanje
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,71 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park