Ferrari bevestigt Alonso als opvolger van Raikkonen
- Gepubliceerd op 30 sep 2009 16:25
-
63
- Door: Rob Veenstra
Alonso tekent in Maranello een driejarig contract. Domenicali: Met trots verwelkomen we opnieuw een winnende coureur bij ons team, een rijder die zijn geweldige talent al demonstreerde met twee wereldtitels tot nu toe. We danken Kimi voor alles wat hij voor het team betekend heeft. In zijn eerste jaar bij ons werd hij wereldkampioen bij de coureurs en in 2007 en 2008 speelde hij een belangrijke rol bij de verovering van de constructeurstitel. Zelfs in een moeilijk seizoen als het huidige spreidde hij zijn kwaliteiten tentoon met onder andere een zege in België. Ik weet zeker dat we in ons laatste drie races samen nog mooie dingen gaan beleven.
Trending nieuws
-
Jos Verstappen rekent af met Max-geruchten: "Ralf Schumacher zit er weer naast"
Jos Verstappen heeft eigenhandig afgerekend met de beweringen van Ralf Schumacher. Volgens de broer van racelegende M...
17 jun 2026 16:09 -
Manager Verstappen reageert op geruchten over F1-toekomst
Het lijkt erop dat het team van Red Bull Racing ver wil gaan om Max Verstappen te behouden. In de Duitse media wordt ...
17 jun 2026 15:24 -
FIA deelt belangrijk nieuws over Mercedes-beroep
De FIA heeft informatie gedeeld over de right to review van Mercedes tegen het terugdraaien van de tijdstraffen van P...
17 jun 2026 16:46 -
Tsunoda voltooit Red Bull-test: "Alsof ik nooit weggeweest ben"
Yuki Tsunoda heeft dinsdag voor het eerst dit seizoen opnieuw getest voor Red Bull Racing. De Japanse reservecoureur ...
17 jun 2026 18:06 -
FIA reageert op felle kritiek op nieuwe F1-regels
FIA-kopstuk Nikolas Tombazis kan zich niet vinden in alle kritiek op de nieuwe motorregels. Fans en coureurs reageerd...
17 jun 2026 17:22
Grand Prix van Spanje
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
Grand Prix van Spanje
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Zondag
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Zondag
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team Aston Martin
- Punten 629
- Podiums 9
- Grand Prix 199
- Land ES
- Geb. datum 29 jul 1981 (44)
- Geb. plaats Oviedo, ES
- Gewicht 68 kg
- Lengte 1,71 m
187.698 reacties op Aston Martin
78 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Fernando Alonso
Team profiel
- Team naam Ferrari
- Basis Maranello, Italië
- Kimi Räikkönen 1
- Michael Schumacher 1
- Michael Schumacher 1
- Felipe Massa 2
- Fernando Alonso 3
- Felipe Massa 3
- Michael Schumacher 3
- Felipe Massa 4
- Kimi Räikkönen 4
- Sebastian Vettel 5
- Fernando Alonso 5
- Fernando Alonso 5
- Felipe Massa 5
- Michael Schumacher 5
- Michael Schumacher 5
- Felipe Massa 6
- Felipe Massa 6
- Kimi Räikkönen 6
- Felipe Massa 6
- Kimi Räikkönen 7
- Felipe Massa 7
- Fernando Alonso 8
- Fernando Alonso 14
- Charles Leclerc 16
- Gerhard Berger 28
- Gerhard Berger 28
- Lewis Hamilton 44
- Carlos Sainz jr 55
509.341 reacties op Ferrari
283 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Ferrari

Reacties (63)
Login om te reagerenPosts: 9.253
Welcome Fernando! Nu Kimi naar McLaren en alle hoofdrolspelers zitten weer op hun plaats
Posts: 1.278
Een van de sterkste mogelijke line-ups en gegarandeerd succes met een Alonso is de ploeg. Hopelijk voor Ferrari keert Massa sterk terug en anders hebben ze nog altijd een ideale 2e piloot om Alonso te dekken.
Maar ik gun het Massa echt om het Fernando moeilijk te maken en kijk uit naar de interne teamstrijd.
En als Kimi fan hoop ik natuurlijk op een terugkeer naar Mclaren. Nu daar de betrouwbaarheid hoogdagen viert zie ik hem wel weer knallen. Hij voelde zich altijd beter met de mechanische grip van de McLaren en mss zien we dan terug de Kimi van 2003 en 2005!
Posts: 8
Geweldig de beste coureur van dit moment naar Ferrari.
Het was te verwachten maar alsnog geweldig. En Raïkkonen naar Mclaren en Kubica naar Renault.
Posts: 863
Ik vind Hamilton en Vettel momenteel beter dan Alonso en voorzie volgend jaar veel ruzie bij Ferrar als meneer geen voorkeurspositie krijgt
Posts: 56
Geweldig dat Alonso naar Ferrari gaat maar jammer dat Räikkönen het onderspit delft. Ook al is hij een goede coureur, toch had ik liever Massa zien vertrekken dan Räikkönen.
Posts: 435
denken zeker met een tweevoudig kampioen de problemen op te lossen die ontstaan zijn na het vertrek van het gouden trio,
Ook Alonso zal over twee jaar aan de kant geschoven worden voor laat me raden, Vettel
Ferrari heeft al enkele jaren geen teamleiding meer dat kan tippen aan Todt,Brawn.
Posts: 43
hier kan ik me alleen maar bij aansluiten, ik heb het destijds bij de overstap van kimi naar ferrari al gezegd en ga het nu ook voor alonso zeggen, Ferrari was zo succesvol door een M schumacher, R Brawn en J Todt. Deze zijn niet meer in hun toenmalige rol en dus weg succes factor.
Posts: 19
Alonso ferrari......
ik zeg Kimi Mclaren!!!
Posts: 2.567
Ferrari begaan een grote Fout!!
Posts: 419
Ex-ferrari fan:
Ik neem aan dat je een grapje maakt? Alonso is de grootste naam van de huidige F1 coureurs en is al 2x wereldkampioen. Een betere zet kan je volgens mij niet maken!!!
Ik denk dat hij Massa dik gaat verslaan.
Posts: 435
Hoezo de grootse naam in de f1, geef elke coureur een winnende auro die op dit moment rondrijdt en hij is net zo snel als Alonso.
Hij heeft ook een naam van moeilijk doen als het tegenzit, afgeven op het team. Wil wel eens zien hoe ferrari hier mee omgaat.
Posts: 1.966
Je geeft het zelf grappig genoeg toe: \"geef een willekeurige coureur een WINNENDE (= snelle) auto en hij is net zo snel als Alonso\". M.a.w. : Alonso is in een niet winnende (= langzamere) auto (en dat is de Renault) net zo snel als een gemiddeld coureur in een winnende auto...Je bedoelt dit niet, maar zegt het wel ;)
Posts: 155
ben er ook bang voor...
Posts: 111
We hebben het hier wel over de man die Schumacher verslagen heeft met een mindere auto!
Posts: 859
in 2005 ging het toch voornamelijk tussen Raikkonen en Alonso, waarna Alonso kampioen werd omdat de McLaren niet betrouwbaar was.
Posts: 3.471
Kampioen word je met het totale pakket. Renault had dat toen het beste voor elkaar, 2 jaar op rij. Feit is wel dat als anderen falen, dat je er dan wel moet zijn om die gaten op te vullen. Alonso en Renault hebben dat gedaan en werden daarom kampioen. Had McLaren z\'n zaakjes maar op orde moeten hebben vind ik. Zo kun je van elke titel die een coureur wel gaan zitten zeiken dat ie niet is verdiend... Wereldkampioen word je niet zomaar. Een heel team helpt je eraan. En als coureur ben je daarvan afhankelijk. Maar ook van een goede auto. Die had Renault toen, en McLaren en Ferrari niet. Klaar
Posts: 11.414
Banton zei dat Alonso Schumacher verslagen had met een mindere wagen. Dan zegt kombatunit dat hij niet zozeer Schumacher maar Raikkonen verslagen heeft en dan voeg jij er aan toe dat de Renault de betere wagen was.
Dus de conclusie is dan dat Alonso met de beste wagen Raikkonen verslagen heeft ...
Posts: 323
Jep! :-(
Posts: 15
Welcome back Kimi!
Posts: 1.748
Gefeliciteerd Alonso nu maar hopen dat Ferrari volgend jaar een winnend team is.
Posts: 626
Ik kijk echt uit naar wat Alonso gaat presteren daar!! Erg top dat deze coureur en dit team nu samen komen, maar wel echt verschrikkelijk jammer dat Raikkonen weg moet... Had liever gezien dat Ferrari of pas Alonso in 2011 kreeg of Massa weg moest. Wanneer 2011 was, kon Ferrari direct checken of Massa wel de oude wordt!
Ik hoop echt dat Alonso de oren wast van Massa en dat Raikkonnen het Ferrari, waar die ook rijdt, het heel lastig gaat maken. Alonso komt echt ten koste van de verkeerde!
Posts: 1.725
nou
2008:
Massa 97 ptn
Raikkonen 75 ptn
Alonso 61 ptn
2009:
Massa 22 ptn
Alonso 13 ptn
Raikkonen 10 ptn
Posts: 323
Hele, maar dan ook helemaal mee eens!
Posts: 1.966
Nou, da\'s duidelijk...Nu nog de bevestiging van McLaren afwacht mbt Kimi en dan volgt de rest snel! Ben erg benieuwd hoe Alonso het gaat doen bij Ferrari. Over zijn capaciteiten twijfel ik niet, maar eerlijk gezegd weet ik niet of Ferrari ooit nog zo sterk wordt als in de periode \"Schumacher\" laten we maar zeggen...
Posts: 2.181
Maar dat ze een Kimi weg sturen in plaats van Massa die duidelijk minder racer is dan kimi en die nog verder moet herstellen van zijn blassures...
Dat bewijs dat ferrari niet geen bepaald visie hebben maar wel
werken met emoties...met alle respect zie ik geen hersnens functioneren...
Dit zal volgende jaar in hun nadeel uitkomen...
tenzij dat al voorbereiden zijn om met een correur voorin mee
te doen....
Posts: 15
Hopelijk heeft Ferrari een verrote wagen in 2010 en hopelijk verslaat Massa Alonso ook nog :D
Posts: 44
Dat hoop ik juist niet, hoop dat Massa en Alonso flinke strijd kunnen voeren met Kimi en Lewis, uiteindelijk wel in Kimi`s voordeel! Ik gun Alonso al het beste bij Ferrari, nu hopelijk snel de bevestiging van Kimi bij McLaren.. a dream comes thrue
Posts: 22
Nou ben benieuwd. Hamilton kon toen Alonso bij mclaren reed voor de titel gaan, maar het is geen geheim dat Alonso er veel aan heeft bijgedragen om de auto in de winter daarvoor beter te maken en een betere auto kan Ferrari wel gebruiken....
Posts: 863
Hoezo een bijdrage geleverd aan een winnende auto?
Posts: 7.177
Als de wagen snel is van Ferrari is dat alleen omdat hun al weet ik niet hoelang bezig zijn met de 2010 wagen. DIt heeft niks te maken met Alonso dan. Dat zou dan wel mooi voor hem uitkomen als mensen dit vergeten want dan denken ze weer dat hij het heeft gedaan en vergeten dan dat ze bij ferrari al heel lang bezig zijn met die wagen.
Posts: 44
Was te verwachten.
Kimi op naar McLaren, jeeej dit is m`n aller langst, en aller stoutste droom geweest, sinds ie bij McLaren vertrok, Kimi in een Ferrari past niet, Kimi bij de Cooole en zakelijke McLaren, Alonso bij het te heet gebakken Ferrari, hoop dat Alonso een goed jaar krijgt bij ferrari, en als Kimi naar McLaren gaat, dat ie daar weer in zn oude McLaren Ritme komt, dan zie ik het helemaal goed komen
Posts: 435
ferrari is gewoon met de prestaties van geen een coueur meer tevreden, aankomend jaar vligt Massa eruit.
In 2007 hebben ze nog mogen meedrijven op de glorie jaren van schumacher.
Alonso heeft zijn kans genomen doordat zijn team Renault door het eis gezakt is met hun spelletjes.
Posts: 15
fernando alonso gaat ferrari er weer boven op helpen zal wel zien.
Posts: 206
Ik snap sommige reacties hier niet, Alonso is een van de beste coureurs als je ziet wat hij kan met een veel mindere Renault ten opzichte van andere teams met betere auto\'s
Posts: 435
Kimi in een mindere auto heeft meer podiums dit jaar en zelfs Spa gewonnen
Posts: 7.177
En toch vraag ik me af waarom ze kimi weg doen als ze vinden dat hij het goed doet?
Posts: 435
Wat dacht je van Santander die heeft een stoeltje gekocht bij ferrari, die hebben ook sponsorgeld nodig en moeten Kimi inruilen voor Alonso
Posts: 11.414
Raikkonen is als nummer 1 gehaald. Als vervanger voor Schumacher. Dat is hij duidelijk niet geweest voor Ferrari.
Je kunt maar 1 nummer 1 coureur hebben. Alonso en Raikkonen samen zou te duur worden.
Posts: 91
\"geeft zijn fankaart van ferrari terug\"
Vettel had betere keuze geweest naar toekomst toe. Duo Vettel - Raikonnen zou mooi zijn. 2 down to earth jongens. Maar ja, ben dus nu officiel Red Bull en McLaren fan maar nog altijd geen lewis hamilton fan
Posts: 2.049
Ik hoop dat beide teams volgend jaar een goede auto hebben. in 2007 waren 4 rijders erg aan elkaar gewaagt, inclusief in het punten aantal (massa die wel een paar races eerder moest afhaken voor de titel).
Gaat een mooi jaar worden. Ik hoop dat red bull en brawn volgend jaar ook op het niveau van ferrari en mclaren zitten; hebben we in 1 keer 8 courreurs die potentieel wereldkampioen worden :D.
Posts: 115
Foutje van Ferrari.
Alonso zal bij dit team wederom geen wereldkampioen worden.
Hij is een goede coureur maar de combinatie Ferrarri, Massa en Alonso is dodelijk.
Een beter keuze had geweest Sutil of Vettel.
En let op Kimi rijd ze het licht uit de ogen.
Posts: 67
Tja, wel jammer dat Kimi weg gaat bij Ferrari. Rood staat hem het beste! Hopelijk krijgt hij bij Mclaren dezelfde kansen als Hamilton.
Ik gun het Alonso ook wel, de jaren bij Renault hebben hem gevormd. Hij is op dit moment wel de meest complete coureur. Maar ik zie Mclaren volgend ook wel goede zaken doen, de betrouwbaarheid is nu eindelijk heel goed. En als Kimi een betrouwbare auto heeft, die ook nog aardig mee kan dan doet hij zo mee voor de titel. Zie 2003.
Succes Kimi, en succes Alonso.
Wordt een mooie line-up in ieder geval.
Posts: 932
Een hele domme zet van Ferrari. Ik begrijp hier niks van. Een contract stelt geen bal meer voor. Ze laten een oprecht, eerlijke coureur gaan en ruilen hem in voor aan manipilator en leugenaar.
Maarja Ferrari zal wel geen geklier willen hebben en laten de snelste gaan.
Posts: 859
Massa voor Alonso had ik nog begrepen dan waren ze er immers nog op vooruit gegaan. Maar nu niet..
Posts: 2.250
Alonso-Massa duo wordt een kleine ramp vrees ik. Alonso kan alleen leven met onderdaantjes als 2de rijder, geen rijders als Massa en Hamilton, maar rijders als Fisichella, Grosjean en Piquet. Ik zie het weer goed foutlopen in het kampioenschap met Kimi (alweer) de lachende 3de.
Posts: 2.091
Goh wat een verrassing... NOT. De geruchten gingen vorig jaar ook al. Vraag was alleen in wiens plaats Alonso zou komen. Ik denk dat Massa aan zijn laatste jaar begint.
Eerst maar eens zien of Ferrari weer een competatieve auto kan bouwen. Sinds Todt en Schumacher weg zijn gaat alles weer op z\'n italiaans..
De waarde van Alonso zal blijken...
Posts: 2.285
Ik vertrouw die gast niet heeft hetzelfde schijnheilige lachje als Balkenende en Bos.Achterbaks en een roddeltante
Posts: 1.650
Als Ferrarifan heb ik Alonso destijds verwenst maar heb langzamerhand meer respect voor hem gaan krijgen. Geef toe : hij was de enige die Schumacher het vuur aan de schenen kon leggen en da\'s niet evident. Daarom had ik hem destijds ook niet graag. Nu ben ik blij dat hij komt omdat ik denk dat het iemand is die, net als Schumacher, een team rondom hem kan bouwen. Hij heeft er het charisma voor en is een beetje een ijdeltuit maar dat moet je kennelijk zijn wil je een kanjer zijn. Zie maar naar alle grote jongens. Ze waren stuk voor stuk niet de makkelijkste.
Ik vind het wel heel erg sneu voor Kimi. Ik hield wel van hem omdat hij een loyale teamspeler is die nooit op het team zit af te geven. Ik hoop dan ook maar dat Ferrari volgend jaar een goede auto heeft want Fernando is niet zoals Kimi.
Had eigenlijk liever Massa zien weggaan; niet omdat ik hem niet mag. Ik vind het een toffe kerel met de juiste spirit maar ik vind Kimi beter. Anderzijds zagen we vorig jaar en begin dit jaar een niet-geïntersseerde Kimi (kan ook perceptie zijn geweest maar toch). Denk ook dat de Tifosi Fernando beter zal liggen. De zuiderse cultuur is toch net iets anders dan die van Finland. Mc Laren is zonder meer een beter team voor Kimi. Of gaat ie in de rallysport ?
Wel mooi gebaar van Ferrari dat ze Massa het voordeel van de twijfel geven want zoals Hakkinen al liet verstaan is een come-back niet zo evident als het lijkt. Ik hoop voor Massa dat hij het weer net zo goed zal doen maar ik betwijfel het. Daarom chapeau Ferrari. Italianen kunnen soms eikels zijn maar ze hebben toch het hart op de juiste plaats en daarom hou ik zoveel van ze. Forza Ferrari !
Posts: 3.471
Duidelijker kan het niet. Helemaal mee eens!
Zelf wil ik nog wat toevoegen. Het feit dat Alonso bij McLaren niet kreeg wat hem was beloofd, is het daardoor fout gegaan. Alonso is niet iemand die loopt te zeiken, maar zegt vooral waar het op staat. Hij is iemand die afgeeft op het team als het even tegenzit, maar diezelfde Alonso is ook de 1e die het team bedankt als het wel goed gaat. Alonso is in de paddock de meest gewaardeerde coureur, dat is niet voor niks zo! Alonso weet precies het team te motiveren en net dat beetje extra toe te voegen waardoor het team net dat beetje extra kan en wil geven. Alonso is een complete coureur, die vind je gewoon niet snel meer. Ferrari heeft er echt goed aan gedaan om hem aan te trekken. Alonso trekt z\'n mond wel open als het niet goed gaat, of als ze domme fouten maken. Iets wat ik bij sommige coureurs gewoon mis. Ik prijs hem nu niet de hemel in omdat ik fan ben, maar omdat ik gewoon weet dat Alonso en Ferrari samen een gouden combinatie zijn.
Alonso en Massa in 1 team is iets waar veel mensen van denken dat dat gaat botsen. Maar in feite is dat niet zo. Alletwee de coureurs zullen alle mogelijkheden krijgen om te winnen. Net als bij Red-Bull-Racing, word het onderlinge verschil te groot, dan word er een keus gemaakt wie voor de titel mag gaan. Massa en Alonso zijn 2 coureurs die echt passie hebben voor het racen en de sport, mannen die tot het allerlaatste moment alles uit de kast trekken om te winnen. Nooit zullen ze opgeven of genoegen ergens mee nemen. Dat zag je wel destijds op de Nurburgring in 2007, Alonso die een gaatje vind, en zich erlangs moet wringen bij Massa. De woordenwisseling die daarna volgde tussen de 2 geeft alleen maar aan hoe erg de 2 erop zijn gebrand te winnen en hoeveel passie ze hebben voor de sport.
Fernando en Ferrari is wat mij betreft een hele goede combinatie, en ik kan niet wachten om de gevechten te zien tussen Ferrari en McLaren. Alonso Vs Hamilton en Massa Vs Raikkonen. Oud-teamgenoten tegen elkaar! Wat word dat gaaf als Kimi naar McLaren gaat!
Laat 2010 maar komen!!!
Posts: 1.650
Ook volledig mee eens. Soms is het eens goed om het team \"ervan langs te geven\" en inderdaad, als het goed gaat ook je team bedanken. Dat deed ook Schummi !
Fernando en Massa hebben inderdaad dat Zuiderse vuur wat dat soort coureurs ook boeiend maakt.
Ferrari is een team met hetzelfde vuur. Winnen ze dan kunnen ze uitbundig feesten en verliezen ze, dan gaan ze dood voor een paar uur en daarna, bij het nuttigen van een fantastische maatlijd een goed glas Brunello in dat -kennelijk- fantastisch restaurant rechtover de fabriek, kunnen ze weer lachen.
Posts: 18.535
Ok ja, geef je voor een groot deel gelijk, maar bv dit
www.youtube.com/watch?v=NrrH0VTqnUU&feature=related
wil ik alonso nog wel eens zien doen als hij zijn titel verliest
Posts: 1
Is het uberhaupt wel bevestigt dat Kimi in de F1 blijft..
Ik hoop het niet, maar het zal me niks verbazen als hij misschien wel uit soort \"trots/wraak\" besluit om toch voor de rally-wereld te kiezen..
Posts: 302
Ik ben toch bang dat ze een grote fout maken bij Ferrari. Niks tegen Alonso, maar toch... Kimi rijdt nu de ballen uit zn broek om die punten te halen, wint zelfs een race dit jaar en toch wordt ie vervangen door Alonso. Terwijl ze maar vasthouden dat Massa zeker is voor 2010 terwijl het nog niet 100% zeker is of ie terug kan keren. ... Nja, misschien hebben ze weer van die side-notes ect... als Massa niet rijd dat Kimi alsnog daar blijft. Wie weet, maar ik had Kimi zeker nog gehouden.
Posts: 15
Het valt niet te ontkennen dat Ferrari dringend nood heeft aan een leider. Iemand die een team kan inspireren om meer te geven dan eigenlijk mogelijk is. Iemand die orde kan scheppen in de gigantische chaos die er momenteel in Maranello heerst. En die man is Fernando Alonso.
Posts: 15
De twee huidige rijders zijn geen leiders. Ze tillen het team niet naar een hoger niveau. Ze halen uit de wagen wat er in zit, maar Schumacher kon Ferrari overtuigen dat er meer te rapen viel.
Alonso bezit dezelfde kwaliteiten als Schumacher. Hij kan een team rondom zich bouwen, hij deed het tot twee keer toe bij Renault en helemaal aan het begin van zijn jaartje bij McLaren.
Hij weet hoe hij de zwakkere schakels kan omzetten in sterke punten, hoe je een team meer kan laten geven (en nemen) dan dat er eigenlijk mogelijk is.
Zijn kracht werd duidelijk toen Renault als een kaartenhuisje in elkaar stortte bij zijn vertrek naar McLaren. Zijn kracht werd bevestigd toen hij Renault op minder dan een jaar uitbouwde naar het beste team tijdens de laatste helft van vorig seizoen.
Posts: 15
Alonso kan orde scheppen in de chaos bij Ferrari. Alonso kan met Ferrari de records van Schumacher bestoken. Ferrari heeft de knowhow en de snelheid maar er is momenteel geen leider. Dat is waarom Alonso naar Ferrari moest gaan.
Posts: 146
Droom lekker verder. Met alleen Alonso gaat dit Ferrari nooit lukken. Dan zullen ze toch echt nog iemand zoals Todt en Brawn binnen moeten halen. Die Domanicali is echt niet uit het juiste hout gesneden om Ferrari weer aan de top te krijgen. Sinds de komst van Schumacher & Kimi had Ferrari een streepje voor bij me, maar dat is nu helemaal over.
Posts: 11.414
@kevinny,
Lekker met jezelf aan het discussieren? :)
Ik ben bang dat je dat opbouwen van een team door Alonso wel een beetje overdrijft. Renault stortte als een kaartenhuis in elkaar toen hun massa demper illegaal werd verklaart. Daarna won Alonso nog slechts 1 race (waar Schumacher uitviel)
Sinds Alonso daar terug is gaat het ook niet echt denderend. Dit seizoen (waar Alonso ook echt input heeft kunnen leveren voor de auto) gaat het zelfs dramatisch slecht.
Posts: 9.887
Even een korte vergelijking op basis van wat de teams laten doorschemeren door de jaren heen en mijn persoonlijke visie:
Snelheid in de basis:
Alonso +++
Kimi +++
Massa +++
Consistent toppresteren iedere race:
Alonso: ++
Kimi: +/- (wordt door Ferrari openlijk over geklaagd over Kimi)
Massa: +
Vermeende technische kennis / vertolking wagen naar Engineers:
Alonso: +++ (zelfs bij McLaren betreurden op dit vlak de engineers openlijk dat ALonso wegging)
Kimi: ++
Massa: +++
Ervaren / omgaan met druk gedurende het seizoen:
Alonso: ++
Kimi: ++
Massa: +
Topcourreur die van zichzelf en iedereen om zich heen binnen het team altijd 100% eist en met minder geen genoegen neemt:
ALonso: +++
Kimi: -
Massa: ++
Iedereen kan dit anders zien, maar uiteindelijk was de combi Kimi/Massa niet wat Ferrari zocht. De afgelopen 3 jaar heeft Ferrari nooit de uitstraling gehad echt op eigen kracht boven de rest van het veld te staan en het leek eerder slechter dan beter te worden. Of het dan aan de wagen / de engineers / de managers / de courreurs heeft gelegen is een discussie waar we nooit echt uit zullen komen. Enige conclusie was dat er iets moest veranderen en als er dan 1 courreur bij zit die niet echt gemotiveerd overkomt bij de rest van het team dan is de keuze snel gemaakt. Het wil ook niet zeggen dat Kimi inderdaad slecht gemotiveerd was, alleen dat zijn houding bij de Italianen wel deze indruk heeft gegeven.
Hopelijk komt ALonso goed tot zijn recht bij het Italiaanse team en kan Kimi naar een team waar hij goed past en daar het ongelijk van Ferrari kan laten zien.
Posts: 9.887
Ik was nog een erg belangrijk punt in de vergelijking vergeten. Kimi spreekt nog steeds niet erg goed Italiaans en ook de uitgebreide gezamelijke Italiaanse eet cultuur ligt hem niet zo. Alonso spreekt al vloeiend Italiaans na zijn jaren racen in Italie in 1996 (kampioen Estival Trophy) 1997 (kart kampioen Italie) 1998 (1e positie Industie Trophy). De taal en cultuur zijn hem destijds goed bevallen en dat weet men bij Ferrari ook. Juist dit stuk heeft nooit zo lekker gelopen met Kimi en voor wie Italie een beetje kant moet weten dat een goede samenwerking met Italianen begint aan de eettafel.
Posts: 1.650
Iedereen zit af te geven op Domanicali maar naar verluidt is die man niet slecht bezig. Hij heeft een andere aanpak; is iets beleefder, academischer en misschien minder hard dan bvb. een Todt maar er is niet 1 manier om een team te leiden. Withmarsh kreeg ook bakken van kritiek te verwerken en nu het beter lijkt te gaan, verwdijnt de kritiek.
Domanicali werkt net als withmarsh al 20 jaar bij Ferrari dus aan ervaring zal het hem niet ontbreken.
Ik vind dit soort kritiek te gemakkelijk. Net zoals bij voetbal : doet de ploeg het niet goed dan is het altijd de fout van de trainer.
Naar verlduidt brengt Alonso engeneers enz... mee naar Ferrari en dit vind ik zeer belangrijk.
Ik ben nooit een Mc Laren fan geweest. Integendeel zelfs en waarom ? Ik vond Dennis gewoon een eikel en een slecht verliezer op de baan. Die man heeft natuurlijk genoeg bewezen waartoe hij in staat was maar het Mc Laren team komt nu veel sympathieker over. Is het daarom nu zoveel slechter ? Ik denk het niet. Idem dito voor Ferrari.
Posts: 11.414
@Werner,
Als je niet van eikels en van slechte verliezers houdt, wat zul jij een gruwelijke hekel aan Ferrari hebben dan. Of knijp je voor het geval Montezemolo een oogje dicht?
Ben bang dat Alonso ook niet echt een goede verliezer is.
Merkwaardig trouwens om dat als belangrijke kwaliteit te noemen. Ik dacht dat belangrijker was dat het winnaars waren. Dat gaat vaak niet zo best samen met het zijn van een goede verliezer.
Posts: 11.414
@Joep,
Wat was Alonso dan beloofd toen hij naar McLaren ging? Is dat hem nu ook beloofd?