Bijeenkomst op racedag sleutel bij verdenking Renault
- Gepubliceerd op 10 sep 2009 10:14
-
9
- Door: Rob Veenstra
Bronnen verklaren dat Piquet naast bewijs ook een verklaring heeft afgegeven dat hij apart werd genomen door hoofdengineer Symonds na die eerste bijeenkomst. Symonds zou hem verteld hebben om in ronde 13 of 14 te crashen in bocht 17. Renault koos die bocht omdat daar geen kranen bij in de buurt stonden. Vader Nelson Piquet bracht de zaak aan het licht bij FIA-voorzitter Max Mosley op 26 juli, de dag van de laatste race van zijn zoon voor Renault. Piquet junior meldde zich op 30 juli bij het hoofdkwartier van de FIA in Parijs om tekst en uitleg te geven. Autosprint bericht dat uit de telemetrie blijkt dat Piquet bleef accelereren terwijl hij geen grip meer had aan de achterzijde van de auto.
Trending nieuws
-
Kansloze Verstappen wijst naar Red Bull: "Waren te langzaam"
Max Verstappen heeft een kleurloze Grand Prix van Barcelona achter de rug. Op het circuit waar hij tien jaar geleden ...
14 jun 2026 17:47 -
Verstappen geeft Red Bull belangrijke opdracht mee
Max Verstappen klonk zeer realistisch na afloop van de Grand Prix van Barcelona. Hij reed vrijwel de hele race in het...
14 jun 2026 18:44 -
Russell maant Mercedes tot actie: "We hebben teveel problemen"
George Russell kwam als tweede over de streep tijdens de Grand Prix van Barcelona. In Catalonië profiteerde de v...
14 jun 2026 17:42 -
Wolff prijst Hamilton na Ferrari-zege: "Hij heeft het verdiend"
Toto Wolff is erg trots op zijn oude coureur Lewis Hamilton. Dat vertelt de teambaas van Mercedes na afloop van de ra...
14 jun 2026 18:16 -
Leclerc diep in de put: "Dit is een nachtmerrie!"
Charles Leclerc is één van de grootste verliezers van het raceweekend in Barcelona. Na een crash in de ...
14 jun 2026 17:34
Grand Prix van Spanje
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
Grand Prix van Spanje
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Zondag
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Zondag
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team Aston Martin
- Punten 629
- Podiums 9
- Grand Prix 198
- Land ES
- Geb. datum 29 jul 1981 (44)
- Geb. plaats Oviedo, ES
- Gewicht 68 kg
- Lengte 1,71 m
187.654 reacties op Aston Martin
78 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Fernando Alonso
Team profiel
- Team naam Renault
- Basis Enstone, Frankrijk
- Fernando Alonso 1
- Daniel Ricciardo 3
- Fernando Alonso 5
- Fernando Alonso 5
- Fernando Alonso 7
- Romain Grosjean 8
- Fernando Alonso 8
- Fernando Alonso 8
- Pastor Maldonado 13
- Jenson Button 15
- Kevin Magnussen 20
- Nico Hülkenberg 27
- Jolyon Palmer 30
- Esteban Ocon 31
- Carlos Sainz jr 55
236.937 reacties op Renault
26 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Renault

Reacties (9)
Login om te reagerenrenzo
Posts: 932
Ben zeer benieuwd hoe dit gaat aflopen.
Realcomrad
Posts: 224
Las net op een andere site, dat Flavio Briatore en Pat Symonds bevestigen dat er een meeting werd gehouden, maar dat Piquet Jr met het idee kwam aandraven om zijn wagen in de muur te parkeren, met het oog op een verlenging van zijn contract. Hoe dan ook, bij Het team was dus geweten dat dit opzettelijk is gedaan.
Alweer een zwarte bladzijde voor de F1 :(
Stitch
Posts: 6.198
Ik heb gelezen dat Pat Symonds en Flavio Briatore nu beweren dat het Piquet jr\'s idee was om dit tijdens het bewuste gesprek voorafgaand aan de race te bespreken. Tot voor kort hebben ze nog bij hoog en bij laag beweerd onschuldig te zijn. Nu zijn ze blijkbaar met dingen geconfronteerd die ze ertoe dwingen te proberen om de schuld aan Piquet jr. te geven. Maar zelfs al zou het idee van Piquet jr. afkomen, dan ontkennen ze momenteel zelfs al niet meer dat het ook is uitgevoerd! Daarmee zijn de poppen aan het dansen en is de vraag eigenlijk alleen nog: Wat zal de opgelegde straf worden? Aangezien ze er de vorige keer goed langs zijn gekomen zal de FIA er dit keer niet langs kunnen om hen een behoorlijke starf op te leggen (Uitsluiting met terugbetaling van de TV gelden bijvoorbeeld) Dit is weer een behoorlijke smet op et toch al behoorlijk besmette blazoen van de F1. Dat doet me als jarenlang volger en fan toch behoorlijk pijn.
felix50
Posts: 5.792
Ik heb dat art ook gelezen maar er staat nergens dat Flavio en Symonds gezegd hebben dat hij dit ook daadwerkelijk moest doen .Ook is het niet gek als hij daar alsnog gecrascht is en daar later door wraak gevoelens dit verhaal naar buiten heeft gebracht als dat hij dit in opdracht had gedaan.Oke renault heeft natuurlijk wel alles tegen en het zou ook best waar kunen zijn . Waarom kwam hij daar dan niet gelijk mee nu is dit in mijn ogen wraak nemen en ik moet zeggen dat hij wel wraak -zaak heeft al is het 2 tegen 1 en als er geen andere bewijzen zijn zoals radio contact ofzo.
Stitch
Posts: 6.198
Klopt, maar ze ontkennen het ook niet meer zoals de laatse anderhalve week wel het geval was.
Maximo
Posts: 9.887
Dom van Piquet zeg. Hij zal nooit meer voor een team indeF1 worden gevraagd.
De historie zit vol met trucks van allerlei teams en courreurs om zo een overwinning te pakken. Sommige vinden het natuurlijk heeeel oneerlijk als een team/courreur die zij niet steunen dit doet, maar ik vind het wel een beetje bij de F1 horen. Een beetje stout zijn past wel een beetje bij racen. Dat weet ook ieder team en courreurs die nadien zo uit de school klappen moeten ze niet.
Ene MS en nog vele andere hadden ook veel streken waar wij soms wel en vaker niet van hebben gehoord. Niemand uit zijn omgeving gaat dat achteraf zitten verklappen, want dan kun je 80% van de courreurs, teamleiders en de techneuten uit het verleden wel achteraf hun prijzen ontnemen.
patrickl
Posts: 11.414
Hoezo 80%? Ik vindt het niet onterecht dat ze teams/coureurs de punten of overwinning afpakken als ze vals spelen.
Ze hebben Schumacher zijn punten uit 1997 afgenomen. Voor 1994 had het ook weinig gescheeld of ze hadden zijn overwinning afgepakt. McLaren is in 2007 ook het kampioenschap afgepakt. Hamilton verloor in de eerste race een derde plek omdat hij gelogen had (over iets waar de stewards hem niet eens iets hadden hoeven vragen) en dan nog Spa 2008.
Kortom er worden zovaak punten of overwinning afgepakt. Waarom nu dan ineens niet?
Jopy
Posts: 15
Voor mij is de Formule 1: een beetje sport, veel politiek en heel veel commercie.
Dat is nou net wat de Formule 1 zo interessant maakt, interessanter dan alle andere sporten wat mij betreft (de Tour komt wel dichtbij wat betreft randverschijnselen). Ik vind dan ook het gezeur en de teleurstellingen van veel fans en ook met name de media dat al deze zaken de sport zouden ontsieren jammer en bovendien onwaar. De Formule 1 is what it is....
van heemschut
Posts: 770
Autosprint bericht dat uit de telemetrie blijkt dat Piquet bleef accelereren terwijl hij geen grip meer had aan de achterzijde van de auto: deed ie wel vaker... ha ha, wat moej hier nou mee ?