McLaren hoopt op sterke race in België

  • Gepubliceerd op 26 aug 2009 09:15
  • 14
  • Door: Dennis Roke
McLaren hoop opnieuw op een sterk optreden van zijn team tijdens de Grand Prix van België, dit weekend in Spa-Francorchamps. Volgens teambaas Martin Whitmarsh is de auto significant beter geworden in de snelle bochten, wat ze goed van pas zou kunnen komen op het Ardenne-circuit. Het zal echter lastig worden te voorspellen hoe competitief McLaren zal zijn.

Whitmarsh: "Doordat we nu met een korte wielbasis rijden hebben de mogelijkheid meer te spelen met de gewichtsverdeling, welke in mijn opinie voorheen niet zo goed was. Dat verklaart voor een deel onze progressie. Het is duidelijk dat we de auto moeten blijven verbeteren. Ik denk dat we zeker beter voor de dag zullen komen dan een paar races geleden."

De kans is groot dat Heikki Kovalainen in Spa ook de beschikking krijgt over de korte wielbasis. Whitmarsh: "Het was voor Heikki niet echt een must, omdat hij lichter is. Voor Lewis viel er meer voordeel te halen dan met Heikki. Als team is het niet goed voor de ontwikkeling van de auto als we met twee verschillende specificaties rijden. Ik denk ook niet dat het een nadeel zal blijken te zijn voor Heikki."

Reacties (14)

Login om te reageren
  • rafael

    Posts: 2.567

    McLaren hoopt op sterke race in België
    Dat Hoop Ik ook, Hopelijk pakt Lewis daar de punten weer die vorig jaar zijn afgenomen. Weten Jullie nog?

    • + 0
    • 26 aug 2009 - 11:19
    • f60

      Posts: 1.725

      Hamilton mag van mij winnen, maar de straf die ie vorig jaar kreeg was terecht. Anders zouden ze die niet geven.

      • + 0
      • 26 aug 2009 - 12:07
      • Dus die straf van Renault dat ze niet mochten rijden op Valencia was ook terecht?

        Mclaren had de pech dat hun (onterechte) straf niet aangevochten mocht worden.

        • + 0
        • 26 aug 2009 - 12:26
      • johan

        Posts: 985

        Goeie conclusie! Hebben we helemaal voor niks gedicussieerd over allerlei straffen het laatste jaar.
        Een straf is natuurlijk gewoon terecht OMDAT hij gegeven wordt. Briljant!

        • + 0
        • 26 aug 2009 - 15:07
      • Ow, dus jij bent er ook zo eentje die vindt dat er niet meer ingehaald mag worden tijdens het racen. Verbaasd me eigenlijk ook niets, als ik naar je nickname kijk. Zeker nog steeds gefrustreerd dat Raikkonen de finish toen niet heeft gehaald.

        • + 0
        • 26 aug 2009 - 18:00
        • f60

          Posts: 1.725

          Niet echt, omdat de race werd gewonnen door Massa. Wat inhalen betreft, ik zie niets liever, maar dan moeten beide rijders wel de baan volgen.
          En jouw reactie verbaast mij ook niet, aangezien je niet eens zonder dt fouten kan schrijven.

          • + 0
          • 27 aug 2009 - 10:58
          • Wat vond je van de strijd tussen Massa en Kubica op Fuji 2007?

            • + 0
            • 27 aug 2009 - 23:44
  • Ik heb weken gezocht naar iemand die mij uit kon leggen hoe mijn ogen daadwerkelijk konden zien dat Lewis achter!! de auto van Kimi langs reed om hem daarna weer in te halen.
    Toch kan ik dat niet gezien hebben want de FIA bepaalde dat Lewis zich niet aan de reglementen had gehouden die voorschrijven

    • + 0
    • 26 aug 2009 - 19:47
    • Dat je een plaats terug moet geven door je positie dusdanig te veranderen dat de ander je helemaal gepasseerd is. Maar Kimi voorbij laten en achjter hem langs via de andere zijde weer voorbijkomen is dat klaarblijkelijk niet. Wat een geweldige farce was die wedstrijd weer en bijna had ik de F1 voorgoed vaarwel gezegd!! Gelukkig is het dit jaar wat beschaafder en heb ik zo\'n absoluut idiote beslissing niet meer gezien.

      Het was overigens niet de FIA maar het waren de stewards die de beslissing namen waarna er geen protest mogelijk was. Wel had de FIA mijn inziens later alsnog op moeten treden tegen deze stewards maar goed...

      • + 0
      • 26 aug 2009 - 20:02
    • Bespaar je de moeite, het staat niet eens in de reglementen. In de reglementen staat alleen dat je op de baan moet blijven.

      Dat je je plek terug moet geven is een \"ongeschreven regel\" waar ze dan van gemaakt hebben \"je moet je plek teruggeven en minimaal een bocht wachten voordat je weer inhaalt\".

      • + 0
      • 26 aug 2009 - 21:08
      • f60

        Posts: 1.725

        Wel patrickl

        Als Hamilton werkelijk de baan had gevolgd (en niet ging afsnijden) had hij geen kans gekregen om Raikkonen de volgende bocht in te halen.

        Benieuwd wat je zou zeggen mocht Raikkonen op deze manier Hamilton inhalen. Nee toch niet, want je zou een straf dan wel weer terecht vinden.

        Gelukkig worden de straffen nog altijd uitgesproken door de stewards, en niet door de gemiddelde McLaren/Hamilton-minded-F1Today-bezoeker.

        • + 0
        • 27 aug 2009 - 10:54
        • Echt het antwoord van iemand die niet weet waar hij het over heeft. Onder NORMALE omstandigheden had Hamilton inderdaad nooit dat gat dicht kunnen rijden. Dit waren geen normale omstandiheden dus slaat zo\'n observatie helemaal nergens op.

          In de feitelijke situatie rijdt Hamilton een gat van een paar seconden dicht over het snelle stuk tot aan de busstop. Hij was op dat moment gewoon extreem veel sneller dan Raikkonen. Je zag hem gewoon dichterbij komen totdat hij er zelfs gewoon voorbij ging in de busstop (en door Raikkonen naast de baan werd gezet).

          Hamilton had onder die speciale omstandigheden ook makkelijk aan Raikkonen voorbij gegaan in de sprint naar La Source.

          Als Raikkonen Hamilton zo had ingehaald was het ook niet in me opgekomen dat hij iets fout had gedaan.

          Ik ben overigens net zoveel Raikkonen fan als Hamilton fan dus het zou me sowieso worst zijn of Hamilton of Raikkonen wint. Ik zie liever een mooie strijd op de baan en die hadden we ook gewoon. Er was geen enkele regel die Hamilton overtreden heeft.

          Ik had eerlijk gezegd zelfs liever gehad dat Raikkonen daar gewoon gewonnen had. Dan had het seizoen er compleet anders uitgezien. Dan had ik Raikkonen zelfs nog wel kampioen zien worden.

          De stewards zijn incompetente amateurs. Dat lijkt me zo langzamerhand toch wel duidelijk. Ze hebben nog geen enkele situatie/straf behoorlijk afgehandeld in de laatste paar seizoenen. Serieus, loop ze allemaal maar langs. Zij slaan allemaal als een tang op een varken en zijn allemaal in strijd met eerder uitgedeelde straffen

          • + 0
          • 27 aug 2009 - 22:01
  • @f600,

    Jij bent er echt eentje, he? Zelf mensen betichten van het dragen van een \'McLaren-bril\', terwijl je je \'Ferrari-bril\' zowat hebt vast gelijmd aan je kop!

    Punt 1.
    Hamilton sneed niet bewust die bocht af. hij werd ertoe gedwongen door Kimi, terwijl hij op gelijke hoogte van Kimi zat!

    Punt 2.
    Kimi verdedigde bij La Source zijn lijn tot TWEE MAAL toe. Gaat iets te ver naar \'buiten\' met de auto en laat een gat waar Lewis in duikt!

    Punt 3.
    Op de baan blijven?
    En die ZEER ruime bocht van Kimi dan? Vlak voor hij crashte? Dan zou Kimi ook moeten worden gestraft!

    Patrick heeft daarin gelijk! Er was helemaal geen regel hieromtrent. Dus conclusie; Op basis van een \"ongeschreven regel\" kun je niet eens een straf uitdelen!!!!
    Dus knap staaltje McLaren/Hamilton pesten door Mosley!

    • + 0
    • 27 aug 2009 - 12:19
  • Kevin

    Posts: 5.397

    @FrankypankyV8

    Amen! Niets aan toe te voegen. Alles is gezegd.

    • + 0
    • 27 aug 2009 - 22:31

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar