Whitmarsh: "Barrichello had hoe dan ook gewonnen"
- Gepubliceerd op 23 aug 2009 17:34
-
14
- Door: Kees Schooneman
Hamilton lag bijna de hele race aan de leiding tot dat de Brit naar binnen kwam voor zijn tweede en laatste pitstop. Daar stond zijn team op hem te wachten, maar de banden waren nog niet aanwezig. Hamilton verloor daardoor ruim vijf seconden. Toen de Brit terugkwam op de baan lag hij tweede achter Barrichello.
Whitmarsh denkt echter dat Hamilton ook met een goede pitstop achter Barrichello terecht was gekomen.
Het is duidelijk dat we niet snel genoeg waren vandaag. Rubens kon langer door en reed snellere rondetijden dan onze coureurs. Er was wat verwarring ontstaan over welke ronde de pitstop zou komen. We wilden als het kon een ronde langer doorgaan. Toen kwam Lewis binnen terwijl wij hem een ronde later verwachtte. Het kostte ons enkele seconden, maar we hadden gewoon niet de snelheid om de race te winnen.
Hamilton reageerde filosofisch over het incident. Ik lag het grootste deel van de race aan de leiding. Dat is goed, maar dit soort dingen gebeuren nou eenmaal. Soms win je en soms verlies je. We hebben ons best gedaan en meer konden we niet doen. We hebben veel vooruitgang geboekt en ik ben blij dat we tot het einde van de race kunnen blijven vechten voor de overwinning.
Over de pitstop, die jongens maken in principe nooit fouten. Ze zijn de beste in hun vak en daar win je races mee. Ik was ook brandstof aan het sparen om het gat te vergroten. Ik wist niet zeker of ik wel genoeg bij me had om nog een ronde langer door te kunnen gaan. Dus ik moest die ronde wel mijn stop maken. Toen riep het team dat ik naar binnen moest komen, dus ik kwam. Het team realiseerde zich toen dat ik toch genoeg had om een ronde door te gaan, dus ze riepen toen om nog een ronde door te gaan. Dat was te laat, ik was al binnen. Het team verwachtte echter dat ik dus een ronde later binnen zou komen en dus stonden ze nog niet klaar, aldus Hamilton.
Trending nieuws
-
Hamilton onthult groot Ferrari-probleem na lastige race
Lewis Hamilton heeft een zeer zware Grand Prix van Oostenrijk achter de rug. De zevenvoudig wereldkampioen moest een ...
28 jun 2026 19:08 -
Prachtige beelden: Verstappen massaal toegezongen na tweede plaats
Max Verstappen heeft een sterke Grand Prix van Oostenrijk achter de rug. De viervoudig wereldkampioen kwam op de Red ...
28 jun 2026 20:04 -
Wolff voorspelt ingrijpende problemen voor Ferrari
Mercedes-teambaas Toto Wolff heeft na afloop van de Oostenrijkse Grand Prix hard uitgehaald naar Ferrari. De Oostenri...
28 jun 2026 18:39 -
Hadjar tevreden met zesde plek in Oostenrijk: “Beste racetempo van het seizoen”
Isack Hadjar is tevreden met zijn resultaat tijdens de Grand Prix van Oostenrijk, maar denkt dat er nog wel het een e...
28 jun 2026 19:37 -
Verstappen zet Russell te kakken: "Nu vol gas?"
Max Verstappen was tijdens de race in Oostenrijk het controversiële slot van de kwalificatie van een dag eerder ...
28 jun 2026 18:16
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Zondag
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team Ferrari
- Punten 3.648
- Podiums 136
- Grand Prix 239
- Land Groot Brittannië
- Geb. datum 7 jan 1985 (41)
- Geb. plaats Tewin, Groot Brittannië
- Gewicht 68 kg
- Lengte 1,74 m
483.802 reacties op Ferrari
66 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Lewis Hamilton
Team profiel
- Team naam McLaren
- Basis Woking, Groot Brittannië
- Jenson Button 1
- Lewis Hamilton 1
- Fernando Alonso 1
- Niki Lauda 1
- Stoffel Vandoorne 2
- Lewis Hamilton 2
- Lewis Hamilton 2
- Gerhard Berger 2
- Daniel Ricciardo 3
- Jenson Button 3
- Lewis Hamilton 3
- Kimi Räikkönen 3
- Mika Häkkinen 3
- Lando Norris 4
- Lewis Hamilton 4
- Jenson Button 4
- Kimi Räikkönen 4
- Jenson Button 5
- Sergio Perez 6
- Kimi Räikkönen 6
- Kimi Räikkönen 6
- Niki Lauda 8
- Alain Prost 8
- Kimi Räikkönen 9
- Fernando Alonso 14
- Kevin Magnussen 20
- Jenson Button 22
- Lewis Hamilton 22
- Gerhard Berger 28
- Stoffel Vandoorne 47
- Carlos Sainz jr 55
- Oscar Piastri 81
305.680 reacties op McLaren
163 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over McLaren

Reacties (14)
Login om te reagerenPosts: 442
Ach ja, vergissen is menselijk. Wel een dure fout, jammer maar helaas.
Posts: 2.567
NEEE!! NIks daarvaan:
toen hamilton by pitstop indoken had ie 5sec voorsprong op rubben en hij verloor 5sec in pitstraat!toen rubben binnen kwam lag hamilton 3* met een voorsprong van 6sec en nog wat van rubben. eerst pitstop van hami was 8.0 en tweede was 13.5 en nu whitmarsh tel maar!!
Posts: 985
Hamilton verloor net geen 8 seconden op Barrichello in de laatste pitstop. Tijd gemeten van begin pitstraat tot einde pitstraat.
Posts: 2.567
NEEE!! NIks daarvaan:
toen hamilton by pitstop indoken had ie 5sec voorsprong op rubben en hij verloor 5sec in pitstraat!toen rubben binnen kwam lag hamilton 3* met een voorsprong van 6sec en nog wat van rubben. eerst pitstop van hami was 8.0 en tweede was 13.5 en nu whitmarsh tel maar!!
*(omdat Rosberg was tweede)
Posts: 214
nou denk het toch ff niet hoor mr. whitmarch! het is ongeveer zoals ex-ferrari fan zegt. het had niet veel gescheelt maar hij had ervoor gezeten en anders was hij nog wel in de postie om een aanval in te zetten bij \"huillebarrichello\" met kers. waarom nou niet gewoon toegeven dat het gewoon de overwinning heeft gekost? btw geloof ik geen bal van wat lewis zegt want het hele team stond al lang klaar.
Posts: 770
geklooi in de pitstraat, niks anders.. weg 1e plaats..
Posts: 11.414
We zullen het uiteraard nooit zeker weten. Mijn gevoel zegt me dat Hamilton die voorsprong van 4 seconden niet zomaar kwijt kan zijn geweest.
Hoe dan ook was het heel close geweest. Nu gooien ze gewoon 100% zeker de race weg.
Ik denk dat Whitmarsh de sportieve verliezer probeert uit te hangen, maar daar zit gewoon niemand op te wachten. Hamilton zag er duidelijk wel heel erg ontdaan uit op de persconferentie.
Klasse reactie van Hamilton dat hij het gewoon eerlijk uitlegd en wat mij betreft heel triest hoe Whitmarsh reageert.
Posts: 227
Rubens lag 4 seconden achter.. Hamilton verloor 5 seconden, maar Rubens kwam de pit straat 7 seconden voor Hamilton uit, dus Whitmarsh heeft gelijk, Anders was Rubens er wel 2 seconden voor uit gekomen, en gewonnen. Eerste pitstop van Hami was 9.5 trouwens...
Posts: 11.414
Je kunt niet weten hoever voor Hamilton Rubens de baan op kwam. Je kunt hooguit de volgende doorkomst kijken. Daar zat Rubens 6 seconden voor Hamilton.
Rubens was de eerste paar ronden op zijn nieuwe supersoft banden een halve seconde per ronde sneller dan Hamilton. Dus Rubens is eerder met iets van 5,5s voorsprong de pits uit gekomen.
Je kunt ook niet exact weten hoeveel tijd Hamilton verloren heeft. De eerste stop duurde ook al lang. Als Hamilton dit keer 5,5 seconden verloren had dan waren ze exact gelijk geweest.
Kortom heel close en we zullen het gewoon nooit weten.
Posts: 265
Het duurde 5 sec voordat de banden er waren, maar ondertussen heeft de tankslang er nog wel in gezeten, dus ik denk dat die 3 sec heeft moeten wachten? Nog te lang daar niet van!
Ik denk dat het anders misschien een pituitgang was zoals, schumi alonso, 2006 bachrein?
Posts: 11.414
Misschien dat de klok niet meteen ging lopen of dat Hamilton even getwijfeld heeft in de pitstraat of hij door moest rijden of niet (dat schijnen ze nog serieus overwogen te hebben ook).
Lees net dat Barrichello een paar ronden eerder binnen kwam om te voorkomen dat hij tijd zou verliezen bij een safety car (Nakajima reed op drie banden rond) Dat heeft ook weer invloed op de berekening.
Als je kijkt naar de in en out laps dan verliest Hamilton met die stop minimaal 6 seconden op Barrichello. Het kost Hamilton 25 seconden en Barrichello 20 seconden. Hamilton zou iets van 6 ronden minder brandstof nodig hebben en zou dus 1 a 1,5 seconde korter stil moeten staan.
Het was echt heel close geworden. Jammer dat we die strijd nu niet in de race hebben gezien.
Posts: 1.748
Dus dat was er aan de hand jammer anders Hamilton wel gewonnen.
Posts: 11.414
Dat is nog maar de vraag, maar als Hamilton en Barrichello zo dicht bij elkaar gezeten hadden, dan hadden we hoe dan ook wel wat echte actie moeten zien op de baan.
Posts: 866
O tomtidom even de banden verwisselen....juist in Valencia waar je op de baan niet in kan halen verprutst Mclaren het in de pits....Waar deze race beslist werd....Brawn heeft met Button ook een super strategie gehandhaafd....de laatste paar ronden spaarde Barrichello het materiaal en hij heeft gewoon veel constanter gereden....haha dat je als jonkie dan verliest van opa...zou ook echt heel zuur stotteren op de persconferentie