Spaanse autosportbond bekritiseert straf voor Renault
- Gepubliceerd op 04 aug 2009 09:43
-
16
- Door: Rob Veenstra
De uitspraak wordt in de loop van de middag van 18 augustus verwacht. Dat is slechts drie dagen voor de eerste vrije trainingen, wat betekent dat Renault voor de zekerheid wel moet afreizen naar Valencia.
De Spaanse autosportbond over de schorsing: Het is een ongewone en buitenproportionele straf die de coureurs en dan met name Fernando Alonso, de Europese Grand Prix, de promotors, de sponsors, de inwoners en de stad Valencia pijn doet. Wij verzoeken om de straf kwijt te schelden of te vervangen voor een maatregel die het recht van de rijders om deel te nemen aan de Grand Prix niet beïnvloedt.
Trending nieuws
-
'Red Bull geeft Tsolov F1-zitje voor 2027 bij Racing Bulls'
Red Bull-talent Nikola Tsolov wordt nadrukkelijk in verband gebracht met een debuut in de Formule 1. De Bulgaarse cou...
23 jun 2026 16:46 -
Bortoleto maant Audi tot actie: "Met een sterke motor kunnen we winnen"
Gabriel Bortoleto heeft openhartig gesproken over de huidige uitdagingen van Audi in de Formule 1. De Braziliaanse co...
23 jun 2026 18:46 -
Vowles wil Sainz én Albon behouden voor ploeterend Williams
Ondanks de tegenvallende start van het seizoen twijfelt Williams niet aan de toekomst van Carlos Sainz en Alex Albon....
23 jun 2026 18:06 -
Hadjar open over Verstappen: "Hij dwingt je tot het uiterste in elke ronde"
Isack Hadjar legt uit hoe zijn band met Max Verstappen zich verhoudt De Fransman is in een goede vorm en lijkt redeli...
23 jun 2026 17:22 -
'Ook Alpine meldt zich voor Pérez: Mexicaan zo goed als zeker weg bij Cadillac'
Alpine heeft Sergio Pérez nadrukkelijk in beeld voor het Formule 1-seizoen van 2027. De Mexicaan geldt als een...
23 jun 2026 16:09
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team Aston Martin
- Punten 629
- Podiums 9
- Grand Prix 199
- Land ES
- Geb. datum 29 jul 1981 (44)
- Geb. plaats Oviedo, ES
- Gewicht 68 kg
- Lengte 1,71 m
187.760 reacties op Aston Martin
78 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Fernando Alonso
Team profiel
- Team naam Renault
- Basis Enstone, Frankrijk
- Fernando Alonso 1
- Daniel Ricciardo 3
- Fernando Alonso 5
- Fernando Alonso 5
- Fernando Alonso 7
- Romain Grosjean 8
- Fernando Alonso 8
- Fernando Alonso 8
- Pastor Maldonado 13
- Jenson Button 15
- Kevin Magnussen 20
- Nico Hülkenberg 27
- Jolyon Palmer 30
- Esteban Ocon 31
- Carlos Sainz jr 55
236.937 reacties op Renault
26 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Renault

Reacties (16)
Login om te reagerenPosts: 11.414
Kijk je kunt het niet eens zijn met die straf (ik vind hem zelf ook te zwaar), maar dat andere mensen er last van hebben is natuurlijk geen argument.
Posts: 63
Actie = Reactie
Door de schorsing van Renault zal de ticketverkoop voor Valencia (= Spanje) afnemen, omdat Alonso (= Spanjaard) er niet zal rijden.
Hierdoor loopt de organisatie inkomsten mis, zodat ze meer verlies lijden. De stad Valencia loopt ook inkomsten mis van de bezoekers die moeten eten, drinken en slapen.
Dus indirect worden de zogenoemde derden ook gestraft. Dit voorzien de \"goden\" bij de FIA niet. Uiteindelijk snijden ze zichzelf in de vingers.
Posts: 11.414
Ja dat zeg ik toch? Anderen worden ook gestraft?
Dat is alleen dus geen argument om een straf aan te passen.
Posts: 10.089
nou die bond moet wel, want zonder Alonso zijn er in valencia een stuk minder fans, een stuk minder Sfeer ook
Posts: 435
Zware straf voor het loslaten van een wiel, welke straf mag dan het team ontvangen dat een veer verliest en een piloot zwaar letsel bezorgt, de verhoudingen van strafmaatregelen is weer eens niet te doorgronden.
Posts: 985
De straf is niet voor het loslaten van het wiel, maar voor het bewust laten wegrijden van Alonso met een wiel wat niet vast gezet is.
Je vergelijking gaat dus totaal niet op.
Posts: 428
Kieko, het is al heel vaak uitgelegd. Renault krijgt de straf niet omdat ze het wiel zijn verloren maar omdat ze bewust de auto na de pitstop de baan op hebben gestuurd met een los wiel.
Had het wiel na de pitstop vastgezeten en waren ze het dan verloren hadden ze ook geen straf gehad.
Posts: 2.788
Zijn ze alleen voor de race geschorst of ook voor de vrije trainingen? Als ze wel mee mogen doen met de vrije trainingen dan is het een uitgelezen kans voor Renault om Romain te laten testen en de auto te verbeteren op het circuit.
Posts: 40
@Kieko en jij snapt er werkelijkwaar geen ene klote van he ?
Alonso is BEWUST de pits uit gestuurd door zijn crew wetende dat het WIEL NIET VASTZAT. Ze hebben ook geen moeite gedaan om hem te laten stoppen. Daar gaat het om, het wegsturen van een auto die niet veilig is. In dit geval dus een auto waarbij het rechtervoorwiel niet vast zat.
In het geval van Barrichello ga je zelf maar uitzoeken waarom hij/Brawn nou geen straf zou hebben gehad. 1 tip, denk ff logisch na.
Posts: 11.414
Overigens is Alonso niet naar buiten gestuurd in de wetenschap dat het wiel niet goed vast zat, maar met de beveiliging van de wielmoer er niet goed op.
Het had best gekund dat de wielmoer wel goed vast zat, maar dat hebben ze niet gecontroleerd doordat ze die beveiliging er niet op gezet hadden.
Posts: 770
kan me ook niet voorstellen dat de pitcrew Alonso met die wetenschap
naar buiten stuurt. staat me trouwens iets van bij dat Barichello over de boardradio riep dat er iets aan de achterkant van de auto niet deugde. neem aan dat de FIA de radiodata ook beluisterd...vind
dat het erg lang duurt wat het onderzoek van het ongeluk betreft...
teams zijn om minder gestraft...
Posts: 11.414
Inderdaad, heeft er iemand nog wat gelezen van een onderzoek hoe het in vredesnaam kon gebeuren dat zo\'n veer uit de BrawnGP kon komen vliegen?
Posts: 435
En de bewuste veer heeft bijna iemand het leven gekost, geen straf, horen we niets meer over.
Posts: 696
@Kieko,
Ik vraag mij af wat jouw (slappe) commentaar zou zijn, als het Barrichello was geweest die zich kapot reed vanwege die bewuste veer(constructie). Zou BrawnGP dan ook moeten worden \'gestraft\'?!?
Tip; Denk eerst even na, voordat je op \'enter\' drukt...
Posts: 405
Is het schorsen van de monteur geen beter idee?
Posts: 11.414
Renault is verantwoordelijk voor de veiligheidsprcedures en ik vermoed toch dat die gewoon niet goed waren.
De monteurs steken hun hand omhoeg op moment dat de wielmoer erop zit en gaan dan vervolgens met hun andere hand de borging en fairing vastmaken. Ik snap eerlijk gezegd niet wat daar het nut van is, maar goed, dat deden ze wel.