Gespannen verhouding tussen Piquet en Briatore verslechtert
- Gepubliceerd op 29 jul 2009 14:11
-
24
- Door: Rob Veenstra
Het tweetal is inmiddels verwikkeld in een publieke woordenstrijd. In Autosprint zei Briatore over Piquet: Ik ben altijd eerlijk tegenover mijn rijders. Ik had dit jaar meer verwacht van Nelson omdat dit zijn tweede seizoen is. Het is waar dat hij minder getest heeft dan Fernando Alonso, maar Mark Webber testte vanwege zijn gebroken been ook minder dan Sebastian Vettel en zie nu eens hoe het staat.
Bij een gebrek aan resultaten verandert een coureur in een boek van excuses. Het ligt altijd aan het weer, de zonnebril van een toeschouwer, een spin op het rechte stuk en ga zo maar door. Er is gewoon niets dat een technisch verschil is dat de zeven tienden tussen Alonso en Piquet verklaart. Als dat waar was, dan hadden we een auto die mee kan doen voor de titel en dat is jammer genoeg niet het geval. Het technisch verschil was altijd minimaal en beperkte zich steeds tot één race.
Piquet antwoordde in het Italiaanse blad: Flavio is een zakenman, maar hij begrijpt geen bal van Formule 1. Hij is mijn manager, maar in zijn rol van teambaas toont hij geen respect voor me. Hij denkt alleen aan geld bij alles waarbij hij betrokken is, hij is een man zonder vrienden. Webber begon in 2001 in de Formule 1, een ander tijdperk. Geen testbeperking, dus hij heeft wel tienduizenden testkilometers achter de rug. Dat is dus geen goede vergelijking.
Het is nu veel moeilijker voor coureurs zonder ervaring. Ik strijd tegen Briatore en Alonso, een fantastische coureur. Als ik niet competitief was in een kwalificatie, dan nam ik altijd de verantwoordelijkheid. Maar als Briatore dat niet begrijpt, wat kan ik daar dan aan doen?
Trending nieuws
-
FIA kan minst favoriete maatregel van Verstappen doorvoeren
De kans is zeer groot dat de Formule 1 voor aankomend weekend een hittewaarschuwing gaat afgeven. Net als in Nederlan...
24 jun 2026 08:11 -
Red Bull zet alles op alles: cruciale updates voor Verstappen in Oostenrijk
De Grand Prix van Oostenrijk kan weleens een beslissend moment worden voor Red Bull Racing én Max Verstappen. ...
24 jun 2026 07:36 -
Vowles wil Sainz én Albon behouden voor ploeterend Williams
Ondanks de tegenvallende start van het seizoen twijfelt Williams niet aan de toekomst van Carlos Sainz en Alex Albon....
23 jun 2026 18:06 -
Bortoleto maant Audi tot actie: "Met een sterke motor kunnen we winnen"
Gabriel Bortoleto heeft openhartig gesproken over de huidige uitdagingen van Audi in de Formule 1. De Braziliaanse co...
23 jun 2026 18:46 -
Hadjar open over Verstappen: "Hij dwingt je tot het uiterste in elke ronde"
Isack Hadjar legt uit hoe zijn band met Max Verstappen zich verhoudt De Fransman is in een goede vorm en lijkt redeli...
23 jun 2026 17:22
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team Aston Martin
- Punten 629
- Podiums 9
- Grand Prix 199
- Land ES
- Geb. datum 29 jul 1981 (44)
- Geb. plaats Oviedo, ES
- Gewicht 68 kg
- Lengte 1,71 m
187.760 reacties op Aston Martin
78 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Fernando Alonso
Team profiel
- Team naam Renault
- Basis Enstone, Frankrijk
- Fernando Alonso 1
- Daniel Ricciardo 3
- Fernando Alonso 5
- Fernando Alonso 5
- Fernando Alonso 7
- Romain Grosjean 8
- Fernando Alonso 8
- Fernando Alonso 8
- Pastor Maldonado 13
- Jenson Button 15
- Kevin Magnussen 20
- Nico Hülkenberg 27
- Jolyon Palmer 30
- Esteban Ocon 31
- Carlos Sainz jr 55
236.937 reacties op Renault
26 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Renault

Reacties (24)
Login om te reagerenPosts: 16
ik geef er niks om, ik moet Piquet niet echt en Briatore al helemaal nie
Posts: 11.414
Wat bedoeld Piquet nou toch met dat Webber in 2001 veel getest heeft. Maakt dat goed dat Webber deze winter niet heeft kunnen testen?
Posts: 1.403
Wat hij bedoeld is dat de vergelijking niet echt op gaat met Webber, die sinds 2001 in de F1 zit en dus veel meer ervaring en testkm\'s gedaan heeft gedurende al die jaren. Voor Piquet is het z\'n 2de jaar waar hij enkel ervaring kan op doen tijdens race weekends.
Z\'n probleem was vooral in quali\'s die zeer competitief zijn sinds vorig jaar waar 6 tienden minstens evenveel plaatsen kost. Hij heeft talent maar heeft teveel tijd nodig om z\'n draai te vinden en die is er niet. Alguersuari bewijst dat je op jonge leeftijd en met genoeg talent wel snel op hoog niveau kan presteren... al maakt 1 zwaluw de lente niet :)
Posts: 7.177
Nou dat webber veel meer ervaring heeft in f1. EN dat dat totaal niet te vergelijken is met nelson. EN daar heeft hij gelijk in. Dat is niet te vergelijken
Posts: 7.177
Daar heeft nelson wel gelijk in met die vergelijking. Alleen renault is gewoon niet een goed team om te beginnen simpel zat. Nelson zou beter af zijn geweest bij toro te zitten daar kan hij leren en zou hij ook beter gaan. Nu vooral met Alonso erin krijgt nelson gewoon bijna geen aandacht vergeleken Alonso. Hij zou nooit kunnen leren in renault
Posts: 103
@ Patrickl: Goed lezen, Nelson zegt dat Webber al vanaf 2001 in de formule 1 heeft getest en dat er destijds geen testbeperking was. Webber heeft 78.897 km getest in een formule 1 wagen en ook nog eens 30.812 km tijdens races afgelegd. Nelson daarentegen heeft 26.553 km getest en maar 6289 km tijdens races gereden. Hij bedoelt dus dat het een rare vergelijk is van Briatore omdat Webber in het verleden al veel meer heeft gereden en daardoor al veel meer ervaring heeft in een formule 1 auto. Daardoor is het (Voor iemand met meer ervaring) minder lastig om niet zoveel testkilometers te hebben afgelegd als dat dit voor een jonge rijder is. Snap je. Overigens was het testverschil tussen Vettel/ Webber ook nog kleiner dan tussen Alonso/Piquet (1300 km verschil tegen 1600 km verschil).
Ik vond het trouwens wel heel typisch dat Briatore het team al verlaat terwijl Piquet nog rijdt. Dat zegt veel over de ondersteuning van Briatore richting Piquet. Die is er dus totaal niet!
Posts: 103
Trouwens, die Briatore heeft echt geen verstand van de formule 1 :D Ik was nog even verder aan het kijken op forix.com
Aantal testkilometers met de nieuwe auto\'s tijdens seizoen 2009 (Renault/ Red Bull):
1. Alonso, R29 --> 4665 km
2. Webber (!!!!), RB5 --> 2610 km
3. Vettel, RB5 --> 2438 km
4. Piquet --> 1754 km
Kortom, in de nieuwe wagen heeft Webber zelfs méér getest dan Vettel.... Misschien moet dhr. Briatore de statistieken maar eens nakijken. Dan zal het hem misschien ook opvallen dat Piquet afgelopen race tijdens de eerste stint snellere tijden liet noteren dan Alonso met een lege auto! Vlak voor Alonso\'s pitstop was Nelson namelijk sneller (met een veel zwaardere auto), maar ook dat zal dhr Briatore vast ontgaan zijn. Laat hem lekker teruggaan naar de modewereld!
Posts: 26
Beste ricardo,
Weet je ook waarom Alonso langzamer was? Niet goed opgelet denk ik. Alonso had voor zijn eerste pitstop een probleem met zijn brandstofpomp. Hij moest elke keer de instellingen van de pomp handmatigwijzigen om alleen maar te kunnen blijven rijden. Dit probleem is uiteindelijk ook het probleem geweest waardoor hij uitviel. Dit is ook de reden dat Hamilton ineens zo snel naar Alonso toe kon komen. Terwijl hij daarvoor alleen maar uitliep op Webber en Hamilton (mede doordat hij zo licht was).
Ik vind de opmerkingen van Piquet niet echt handig van hem. Ongeacht of hij al dan niet gelijk heeft. Het is toch zijn baas waar hij het over heeft. Tevens staat zijn positie al op de tocht.
En laten we eerlijk zijn: Piquet presteert ook niet echt denderend, zo niet slecht. Ik las ergens dat hij in 28 quali\'s maar 1 keer voor Alonso is geeindigd. Dan doe je het niet best. Tevens ben ik het op een ander punt wel eens met Briatore: Piquet heeft inderdaad altijd wel een excuus voor zijn prestaties. Tuurlijk heeft hij af en toe een mindere auto dan Alonso, natuurlijk krijgt hij minder aandacht (hij is immers 2e rijder), maar daarom kan je toch iets vaker voor of in ieder geval meer in de buurt van je teamgenoot eindigen.
Posts: 1.748
Geweldig beiden hier gelijk Piquet moet sneller rijden en Briatore moet ze meer gelijk behandelen. Alleen staat de positie van Flavio niet onder druk. Ik heb gelachen om wat Nelsinho zei het wordt volgend jaar gewoon weer Nederlands leren met Olav Mol voor Piquet.
Posts: 10.412
dit bericht zette ik hier gisteren dus al neer. en wat webber betreft weten we nog hoe snel webber bij minardi was? nelson heeft het gewoon niet klaar!
Posts: 696
@Alonso fan,
Daar zullen een hoop voormalige tegenstanders van Piquet jr. niet mee eens zijn!
Als Nelson het niet heeft, waarom zit hij dan nog in de auto? Waarom rijdt hij überhaupt F1?!? Om een F1 over een baan te laten rijden...dat kunnen jij en ik ook. Maar zodra je het gaspedaal ECHT intrapt...
Kijk maar naar die sjeik...Dus zo slecht kan Nelson niet zijn.
Posts: 11.414
Dat is echt zo\'n dooddoener. Coureurs in de F1 zijn inderdaad de beste ter wereld. Alleen als je het vanuit die groep bekijkt, dan is Piquet gewoon een van de slechtste. Daar gaat het natuurlijk om. Hij is RELATIEF slecht.
De jongen zal overigens vast talent hebben, een rijke pa en al wat je nog meer nodig hebt. Alleen is de F1 gewoon duidelijk een stap te hoog geweest. Hij krijgt gewoon nog niet bij benadering het beste uit die auto. Hij heeft gewoon veel teveel tijd nodig om zich iedere race aan te passen.
Posts: 985
Och ja. Rosset kon ook rondrijden in een F1 wagen. En Marques ook, Mazzacane, Alex Young en ga zo maar door. Die hadden het duidelijk niet (in de f1 iig)
Al schat ik Piquet wel duidelijk veel hoger in dan bovengenoemde (voordat ik Renzo op mijn dak heb ;-)
Posts: 18.535
En volgens mij zijn al de bovengenoemde rijders dan ook paydrivers, iets wat in de huidige F1 eigelijk al veel minder is. Marques, Mazzacane en Young hebben enkel maar gereden omdat minardi/prost hun geld nodig had, anders hadden die jongens nooit in de F1 gekomen. Zelfde trouwens voor een Bernoldi, een Takagi enzoverder..
Dat doet Piquet niet, ok, hij zal wel enkele sponsors achter zich hebben, maar die heeft zowat iedere F1 - rijder denk ik. Piquet heeft zijn plaats verdient in de F1 maar is te licht bevonden. De redenen waarom laat ik in het midden, als is Briatore zijn rol daar niet zuiver in, wat we afgelopen GP nog maar eens hebben kunnen zien. Achja, als Grosjean in die wagen komt, wil ik wel eens zien of ze zoveel beter afzijn, wie weet halen ze piquet nog terug
Posts: 985
Je hebt gelijk hoor. Maar het punt was dat je niet echt bereveel talent nodig hebt om zo\'n wagen rond te sturen. En of je er dan voor betaalt of niet, maakt volgens mij niks uit.
Posts: 932
Haha mij op je dak, doe geen vlieg kwaad. Het gaat me om het vuile spel wat Briatore zo eerlijk mogelijk wil laten lijken. Briatore is de enige teambaas (met die van Torro Rosso mischien) die zijn 2e coureur openlijk (via de media) afvalt. Het begon al begin dit seizoen met vuiligheid te verspreiden over Nelson. Dan denk ik had hem dan niet nog een jaar aangeboden. Dat er een verschil is tussen de wagen van Alonso en Piquet is duidelijk. Als er updates zijn dan krijgt Alonso deze als 1e. Piquet krijgt ze een race later. Iedereen weet in de F1 dat de ontwikkelingen nergens zo snel gaan als in de F1. Maw. als Piquet de updates krijgt dan is het voordeel van zo\'n update tov andere teams alweer minder want die staan dus ook niet stil. Hoe in hemelsnaam kan Piquet dan beter voor de dag komen ? De R29 is een K-wagen. Kijk Alonso heeft met geluk 13 punten gepakt waarvan de 7 punten geschonken door pech van een ander. Briatore zegt niet te verwachten dat Piquet sneller is dan Alonso. Nou wat verwacht hij dan ?? Nelson heeft technisch nadeel tov. Alonso en loopt altijd achter de feiten aan (de Updates tov andere teams). De R29 is een auto waarmee je maximaal op P7/8 kan qualificeren, zie de tijden de Alonso vaak in Q2 rijdt. Die zit vaak op de wip in Q1. Wat kan Nelson dan doen met een auto die 0,1 a 0,15s trager is dan die van Alonso. In deze F1 is 0,1s het verschil tussen P8 en P12. Nou ik ben de 1e die toegeeft dat Piquet niet de snelheid heeft van Alonso, mede veroorzaakt door het technische verschil, ervaring, coureurs capacitiet en status binnen het team. Daarom loopt het verschil op tot 0,2 a 0,5 sec. Idd Briatore heeft geen verstand van F1. Ik kan me dondersgoed voorstellen dat Piquet nu eens zijn mond niet houdt. Of het verstandig is vraag ik me af.
Het was triest om te zien hoe Briatore met zijn koffer in zijn hand de paddock verliet. Wat een respectloze actie. Volgens mij zat Piquet Sr. zich gigantisch op te vreten over deze acties. Helaas is dit denk ik het laatste wat we van Nelsinho Piquet in de F1 hebben gezien in mijn ogen onterecht.
Posts: 125
Jij bent echt dom...verblind door de liefde die je hebt voor Piquet....
Dus zodra Piquet een update krijgt die Alonso ook heeft gehad is de auto van Piquet nog steeds 0,1 trager dan die van Alonso...Wat lul je nou man...
Piquet is gewoon een kut coureur klaar net zoals Bourdais....Champcar of GP2 is niet hetzelfde als F1...
Technichs nadeel tegenover Alonso , dat is mischien in 2 races zo geweeest....
In plaats dat je gewoon dom zit te lullen en even terug gaat in de tijd en kijkt naar de sponsors etc etc ...
Dan weet je ook waarom mr Piquet in die auto zit....
Echt dat je fan bent van een coureur ok, maar blijf realistish.....Realiteit is dat Piquet gewoon niet goed genoeg is...Iedereen ziet het in de paddock en ze weten allemaal wat er speelt beter dan jij en ik.....
Piquet SR mag zich kapot vreten van binnen, hij speelde vroeger zelf dit spelletje......
Je zegt ik ben de eerste die toegeeft dat Piquet niet de snelheid heeft van Alonso...Wat lul je man...je probeert het juist goed te praten....
Met geluk 13 punten gepakt....Met ongeluk 20 punten of meer verloren dus waar heb je het over.....Piquet kan de druk gewoon niet aan . Het zou me verbazen als hij ooit nog bij een ander team kan rijden....denk dat het einde oefening is voor Paquet
Posts: 932
Leer eerst eens fatsoenlijk schrijven alvorens je begint te zanikken. Niks blinde liefde, gewoon realistisch noemt men dat, de feiten bekijken zoals ze zijn. Je schrijft als een 8 jarige, en inderdaad zo reageer je ook. <br />
Noem 1 sponsor die Piquet heeft mee gebracht naar Renault ! Kom nu niet aan met dat gelul van een of andere braziliaanse zakenman die 60mlj betaald, als dat zo was zou Briatore nooit het lef hebben gehad Nelson eruit te trappen. <br />
Als je goed leest in mijn reactie zie je dat ik zeg dat Piquet idd niet zo snel is als Alonso, maar dat heeft meerdere oorzaken. LEZEN heet dat. Man zelfs dat kun je niet. Als Piquet een KUT coureur is dan bestaat 75% van het F1 veld uit KUT coureurs. Behalve Hamilton, Vettel, Massa, Raikonen en Webber want dat zijn GP winnaars. die zich zouden kunnen meten met Alsonso. Maarja over 3 weken weten we mischien wel dat het hele veld enkel en alleen bestaat uit KUT coureurs want als ene M Schumacher het presteert mee te kunnen komen dan kunnen we die conclusie wel trekken. Het mag niet zo zijn dat een 40 jarige die al 3 jaar met pensioen is dezelfde snelheid kan halen. <br />
Posts: 67
Tja net of het beter wordt als je Grosjean er in zet, die moet ook weer wennen aan de F1. En aan het racen opzich. Laat Piquet nu maar het seizoen af maken ook. Grosjean is toch nog kanshebber voor de titel in de GP2.
Posts: 103
@Poetje, Zo zijn er altijd wel weer excuses te bedenken waarom het niet telt dat deze keer Piquet wel sneller was.....
Posts: 11.414
Ik ben het wel met Briatore eens dat Piquet gewoon 7 a 8 tienden langzamer is dan Alonso. Dat zit hem niet in die updates.
Dat het voordeel van de update een race later minder is doet er ook niet toe. Dat maakt het verschil naar Alonso niet anders.
Posts: 11.414
Het is een Mexicaanse zakenman die Piquet er wilde hebben (of althans als eis had dat er een zuid amerikaan in de auto zou zitten naast Alonso). Piquet heeft die sponsor dus niet mee gebracht, maar die man zorgde er wel voro dat Piquet er in kwam en bleef.
Piquet is slechter dan 85% van het veld. Minstens.
Er zijn echt maar heel weinig coureurs die zo consequent door hun teamgenoot vernederd worden. Nakajima en Piquet zijn daar de enige voorbeelden van. Die 7 a 8 tienden die Piquet van Alonso af zit is gewoon echt veel en veel teveel.
Posts: 932
Tsja dat nakajima wordt vernederd heb je gelijk in. Rosberg is een goede coureur, in mijn ogen niveau Piquet. Piquet wordt inderdad vernederd, maar niet alleen door de snelheid van Alonso. Die bijdrage aan de vernedering van Piquet is 30% de overige 70% zijn combinatie van diverse factoren. Oa. geen respect van Briatore, geen gelijkwaardig materiaal, althans gedurende 60% van het de races tot nu toe. Je maakt mij niet wijs dat Piquet die het Hamilton moeilijk maakt in de GP2 ineens geen snelheid meer heeft in de F1, onmogelijk. Het verschil tussen Alonso en Piquet is hooguit 0,2s wat ik al meerdere malen heb bewezen.
Posts: 11.414
Nogmaals, Piquet werd verslagen door de rookie in GP2. Moet je nagaan! Piquet zelf was slechts 8ste in zijn eerste seizoen.
Bovendien maakte Piquet dus gebruik van WSR auto\'s om extra te testen. Piquet heeft vast nog wel de snelheid. Toen hij inderdaad een keer een weekend tijdens de vrije trainingen vrijwel alleen kwalificatie runs deed ging hij ook daadwerkelijk een stuk beter in de kwalificatie. Alleen was hij in de race toen echt absurd slecht.
Kortom geef die jongen tig keer zoveel gelegenheid om te testen en dan komt hij een stuk dichter aan de limiet van de auto.
Alleen die mogelijkheid is er in de F1 niet. Daarom verbeterd Piquet gewoon maar niet. Hij kan zich niet snel genoeg aanpassen aan de complexe setup van de F1 auto\'s en de verschillende circuits.
Het verschil is overigens bewezen op 8 tienden tussen Piquet en Alonso. Als we alleen kijken naar de races waar ze volgens jou gelijk materiaal hadden.
(als je weer wilt gaan zeiken dat kijken naar Q2 tijden voor Alonso niet eerlijk is, kijk dan ook even echt naar de paar Q2 tijden die Piquet heeft gezet. Die zijn ... langzamer dan in Q1. Alonso gaat altijd een halve seconde sneller in Q2 omdat hij in Q1 gewoon wat gereserveerder rijdt want hij weet dat er genoeg kneuzen achter hem eindigen)
Kortom het verschil is gewoon 8 tienden. Zonder technisch verschil.
Dat zou dus grotendeels verklaard worden doordat Briatore niet lief is voor hem? Dat verklaard volgens jou een verschil van 6 tienden?