Renault in beroep tegen schorsing voor Valencia
- Gepubliceerd op 27 jul 2009 08:17
-
15
- Door: Rob Veenstra
Renault mag niet deelnemen aan de race op het stratencircuit van Valencia vanwege een incident aan de auto van Fernando Alonso. De Spanjaard verloor na een pitstop zijn rechtervoorwiel omdat het niet goed was gemonteerd. De stewards verwijten Renault dat het daarvan op de hoogte was en dat het team Alonso desondanks toch door liet rijden. Een datum voor het hoger beroep is nog niet vast gesteld.
Trending nieuws
-
Verstappen wil 24-uursrace Spa rijden: Organisatie denkt mee
Het is geen geheim dat Max Verstappen graag wil deelnemen aan de 24 uur van Spa. Zijn team komt dit weekend in actie ...
27 jun 2026 08:48 -
Red Bull weigert te reageren op geruchten over vertrek van kopstuk
Red Bull-teambaas Laurent Mekies weigert in te gaan op de geruchten over een aanstaand vertrek van Paul Monaghan. De ...
27 jun 2026 08:11 -
Hadjar heeft slecht nieuws voor Verstappen: "Updates werken niet"
Red Bull Racing introduceerde tijdens de Grand Prix van Oostenrijk een omvangrijk updatepakket, maar dat leverde vrij...
26 jun 2026 21:26 -
Verstappen naar McLaren? "We hebben afspraken en daar houden we ons aan"
De geruchten over de toekomst van Max Verstappen blijven aanzwellen. Hoewel Mercedes al langere tijd wordt genoemd al...
27 jun 2026 07:36 -
Red Bull heeft goed nieuws voor Verstappen na zware dag
Red Bull-teambaas Laurent Mekies blijft positief na de zware vrijdag op het bloedhete circuit in Spielberg. Red Bull-...
26 jun 2026 20:48
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team Aston Martin
- Punten 629
- Podiums 9
- Grand Prix 199
- Land Spanje
- Geb. datum 29 jul 1981 (44)
- Geb. plaats Oviedo, Spanje
- Gewicht 68 kg
- Lengte 1,71 m
187.793 reacties op Aston Martin
78 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Fernando Alonso
Team profiel
- Team naam Renault
- Basis Enstone, Frankrijk
- Fernando Alonso 1
- Daniel Ricciardo 3
- Fernando Alonso 5
- Fernando Alonso 5
- Fernando Alonso 7
- Romain Grosjean 8
- Fernando Alonso 8
- Fernando Alonso 8
- Pastor Maldonado 13
- Jenson Button 15
- Kevin Magnussen 20
- Nico Hülkenberg 27
- Jolyon Palmer 30
- Esteban Ocon 31
- Carlos Sainz jr 55
236.937 reacties op Renault
26 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Renault

Reacties (15)
Login om te reagerenPosts: 413
Niet slim, de race is in Valencia...lege tribunes dus!!!
Posts: 136
Zie ik niet gebeuren, degene die een kaartje hebben, komen zowiezo wel. En ten 2e rijdt er (sinds kort) nog een Spanjool/Spanjaard in de F1. ;)
Mar logisch van Renault dat ze dit aanvechten, waarom heeft Brawn geen startverbod gehad voor Valencia. (hier was immers ook een onderdeel er vandoor gegaan, wat zelfs schade heeft aangericht)
Posts: 12
Groot gelijk, want ik vind dat de wedstrijdleiding hier ook fout zit. Ik kan me een race herrineren dat er ook een auto met drie wielen rond reed en dat deze meteen een zwarte vlag kreeg ivm een gevaarlijk situatie. Als dit gebeurt hoort er gewoon een zwarte vlag gegeven te worden in mijn opinie en dan misschien een geldboete daarbij. Maar uitsluitsel voor een grandprix gaat wel erg ver!
Posts: 11.414
De straf is NIET voor het rijden op 3 wielen. Ze hebben de straf gekregen omdat ze bewust een onveilige auto de baan op gestuurd hebben.
Misschien dat Renault wil aantonen dat het per ongeluk ging, maar als je zie dat ze de fairing nog aan het plaatsen zijn en die gast zit al met zijn hand omhoog, dan hebben ze dus bewust in de procedure een risico ingebouwd.
Dat risico kwam nu uit omdat Alonso zo weinig benzine kreeg en dus heel snel weg was.
Posts: 2.567
Patrick
Goed gezegd ga zo door!!!
normaal je zegt....
Posts: 1.748
Als ik dit lees vind ik het niet eens een onterechte straf als er vlak achter Alonso nou iemand had hij een band tegen zijn hoofd kunnen ik heb niet de race helemaal kunnen volgen maar Fernando was toch niet op de hoogte van dit ofwel??
Posts: 11.414
Tsja dat zal de redenering van de stewards ook geweest zijn. Ze nemen moedwillig het risico en er had inderdaad best iets ergers kunnen gebeuren.
De stewards gaven inderdaad ook als een reden voor de straf dat Renault het niet aan Alonso had verteld. Dan had die er rekening mee kunnen houden volgens de stewards.
Dat lijkt me wel onzinnig, want Alonso had meteen door dat er wat mis was. Die wiel fairing die vloog als een gek in de rondte. Alonso ging ook behoorlijk van het gas af. Hij dacht dat hij een lekke band had.
Wat mij beteft is duidelijk dat ze een straf verdienen, maar een race diskwaliferen lijkt me wel veel te zwaar.
Ik zou niet weten wat een beter alternatief is. Liefst zou ik zien dat ze voor dit soort zaken hele flinke geldstraffen uit zouden delen. Dus niet een paar duizend euro of zoiets lulligs, maar een paar ton of een paar miljoen. Net zoals bij McLaren voor dat spygate verhaal. Die hadden ze ook voor een jaar kunnen uitsluiten, maar daar heb je toch ook de sport zelf mee.
Posts: 34
Dit is Belacherlijk, ten eerste er is geen opzet in het spel (zoals andere mediabronen zeggen)!, wrm zou er! en de coureur voelt wel dat er iets mis is.. ten 2e hij verminderde vaart. maar in de hoop de pits te halen en misschien nog de schade te beperken (punten). Motor sport is gevaarlijk, maar dan moet je niet opeens paranoia zijn omdat vorige week iemand daarvan overleed. Op een softbal veld worden de toeschouwers soms ook geraakt door een vliegende softbal, betekend niet dat het veld dan volledig omringd wordt door muren, of dat die speler geschorst wordt!!! En ik hoop niet dat door dat wat Massa(wens hem het beste) is gebeurt dat het de aanleiding is om nu (Bijv.) een dak over de coureur te zetten.
Posts: 32
De FIA heeft zo hun favorieten en die moeten wel eens geholpen worden om een goed eindresultaat te bbehalen.
Nog een voorbeeldje Renault had vorig jaar al een diffuser klaar liggen en deze word helemaal afgekeurd door de Fia omdat er een opening in de bodem zit, dit jaar komt Brown gp met een auto die het heel goed doet en met een diffuser en deze word wel goed gekeurd. Ik kan er met mijn hoofd niet meer bij wat is het verschil?
Posts: 331
dit staat er helemaal los van,het gaat erom wist het team het of hebben ze op goed geluk gespeelt en volgens de stewards en fia wist het team dat de bout van het wiel niet goed vast zat en de gevolge hiervan hebben we allemaal kunnen zien,men kon op tevee goed zien dat het voorwiel begon gek te doen,en als ervaren piloot zoals Alonso had hij zijn wagen aan de kant moeten zetten.
Posts: 11.414
Het is vrij simpel. Je hebt openingen en openingen.
De regel is dat je van recht onder de auto gezien door de bodemplaat geen bodywork mag zien. Daar voldoen de huidige dubbele diffusers aan (de openingen zijn horizontaal) en die van Renault dus niet.
De FIA hoeft echt niemand te helpen door Renault tegen te houden. Of hun favoriet moet Williams of BMW zijn.
Posts: 932
Ze zouden Alonso moeten schorsen.
Posts: 1.748
Waar slaat dat nou weer op?
Posts: 932
Dit hele gedoe is eigenlijk niks meer en minder dan angstpolitiek en reageren op recente gebeurtenissen. Was Surtees niet omgekomen en Massa niet gecrashed door rondvliegende onderdelen dan was Renault nooit geschorst.
Posts: 32
Ronald heb wel eens meer auto`s met 3 banden de pits in zien rijden en deze kregen ook geen straf de regeltjes worden gewoon door de fia ter plaatse gemaakt.