Mark Webber pakt pole position in Duitsland
- Gepubliceerd op 11 jul 2009 15:05
-
20
- Door: Dennis Roke
Het eerste deel van de kwalificatie komt rustig op gang. Hamilton is nog steeds in staat bovenin de tijdenlijst mee te draaien. Timo Glock maakt een foutje in de NGK chicane en neemt zijn tijd om een nieuwe ronde te starten. Hierbij houdt hij echter Alonso op, die duidelijk laat merken dat hij daar niet blij mee is. Kubica, Buemi, Fisichella, Glock en Bourdais halen de eerste schifting niet. Voor Glock is het zuur, want tijdens zijn laatste ronde komen er wat druppels uit de lucht. Het geluk is voor Adrian Sutil, die doorgaat naar Q2.
Bij het begin van Q2 stelt zich op in een lange rij, om zo gauw mogelijk een tijd neer te kunnen zetten. Er hangt regen in de lucht. Dat blijkt te laat, want nog voor het einde van de out-lap begint het te regenen. Nakajima, Kovalainen en Massa komen naast het circuit terecht. Iedereen kiest ervoor weer naar binnen te komen, behalve Webber. De Australiër zet echter nog wel een snelle tijd. De echte toptijd wordt gereden door Barrichello op slicks: 1:34.469.
Alonso spint in de NGK chicane en ook Raikkonen rijdt even naast het circuit in de Michael Schumacher S. De afvallers zijn Heidfeld, Alonso, Nakajima, Trulli en Rosberg. De grote verrassing is Sutil: de Force India-coureur mag voor het eerst in zijn carriere deelnemen aan Q3.
De echte ontknoping volgt in het laatste deel van de kwalificatie. De buit lijkt verdeeld te gaan worden tussen Hamilton en de Brawns. Plotseling knalt Webber er een snel rondje uit en pakt de pole. Vettel probeert nog terug te slaan, maar dat lukt net niet. Zodoende blijft de pole voor Webber, gevolgd door de twee Brawns en Vettel. De McLarens starten als vijfde en zesde. Sutil zorgt voor een wonder door de Force India als zesde te kwalificeren, nog voor de beide Ferrari's. Raikkonen moet opnieuw het onderspit delven ten opzichte van zijn teamgenoot. De top tien wordt afgesloten door Nelson Piquet Jr., die voor het eerst dit seizoen sneller is dan Alonso.
Trending nieuws
-
Verstappen reageert sportief op eerste Ferrari-zege Hamilton
Max Verstappen heeft sportief gereageerd op de eerste Ferrari-zege van Lewis Hamilton. In Barcelona kwam Hamilton als...
14 jun 2026 21:03 -
FIA-stewards delen alsnog tijdstraf uit aan Antonelli
Andrea Kimi Antonelli heeft na afloop van de voor hem teleurstellend geëindigde Grand Prix van Barcelona een tij...
14 jun 2026 20:12 -
Leclerc zwaar teleurgesteld na tweede uitvalbeurt op rij: "Moet mijzelf verbeteren"
Charles Leclerc is zwaar ontevreden na zijn tweede uitvalbeurt op rij. De Monegask viel in de slotfase van de race ui...
14 jun 2026 21:32 -
Antonelli ziet een titelkandidaat in Hamilton: "Zal niet eenvoudig worden"
Kimi Antonelli denkt dat Mercedes absoluut het snelste team was in Barcelona, ondanks de overwinning van Lewis Hamilt...
14 jun 2026 19:58 -
Vasseur trots op Hamilton na eerste Ferrari-zege: "Fantastische prestatie"
Lewis Hamilton heeft zijn allereerste Ferrari-overwinning behaald en de teambaas van de Scuderia, Fred Vasseur, is er...
14 jun 2026 20:24
Grand Prix van Spanje
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
Grand Prix van Spanje
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Zondag
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Zondag
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team Aston Martin
- Punten 1.480
- Podiums 56
- Grand Prix 161
- Land Duitsland
- Geb. datum 3 jul 1987 (38)
- Geb. plaats Heppenheim, Duitsland
- Gewicht 62 kg
- Lengte 1,75 m
281.401 reacties op Aston Martin
57 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Sebastian Vettel
Team profiel
- Team naam Force India
- Basis Silverstone, India
- Sergio Perez 11
- Sergio Perez 11
- Nico Hülkenberg 12
- Adrian Sutil 14
- Adrian Sutil 15
- Lance Stroll 18
- Adrian Sutil 20
- Nico Hülkenberg 27
- Nico Hülkenberg 27
- Esteban Ocon 31
- Esteban Ocon 31
96.021 reacties op Force India
8 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Force India

Reacties (20)
Login om te reagerenpatrickl
Posts: 11.414
Lol, wat een onvoorstelbare puinhoop. Wel weer Barrichello die daar goed van profiteert.
Nog even wachten wat de gewichten zijn.
Ik voorzie Vettel weer een race achter een KERS auto hangen ...
f60
Posts: 1.725
Dan moet hij zich maar beter kwalificeren.
s vettel
Posts: 118
Nee hoor, want \'t regent daar morgen.
En achter welke Kers auto dan wel volgens jou ?
rafael
Posts: 2.567
De kans op regen wordt geschat op 100 procent.Hihihhi
Forza,McLaren
Lorenzo
Posts: 167
Gefeliciteerd Mark! Eindelijk een keer die eerste pole. Vooral die 1:38.038 in Q2 op intermediates was indrukwekkend. Morgen hopen op die eerste overwinning. Het kan. Dat is duidelijk.
Leonhart
Posts: 302
\"Sutil zorgt voor een wonder door de Force India als zesde te kwalificeren, nog voor de beide Ferrari\'s.\"
Ik denk dat hij als 7e staat ;)
Geweldige kwalificatie, zat te genieten en zeker in Q2 toen iedereen eraf schoof. Kan niet wachten op morgen :D
JV fan
Posts: 2.989
Kovalainen en Hamilton starten vlak achter hem , en hij start vanaf de vuile kant ,(en de kers wagens hebben een voordeel bij de start
Cypher
Posts: 2.195
sorry hoor , het kan aan mij liggen , maar volgens mij heeft Mclaren KERS niet meer in gebruik. alleen Ferrari nog. maar ik heb heel veel zin in de race:D regen kans zeer groot
patrickl
Posts: 11.414
Na VT3 zei Norbert Haug nog dat KERS de McLarens op dit circuit 0,3s voordeel geeft.
Misteryadas
Posts: 276
Ligt aan jou
Martijn01
Posts: 287
Jammer van de spin van F.Alonso..
Hij deed goed mee in de trainingen en kwali..
alonso fan
Posts: 10.412
mooie kwalificatie webber goed gedaan en sutil ook prachtig dit. en nelson fans allemaal gefeliciteerd met zijn 1-8. :p
ives
Posts: 1.278
Dat Sutil maar oppast, want Raikkonen hangt er weer niet ver achter hé :D
go-ricardo
Posts: 103
@ Alonso fan: Dank je wel voor je felicitatie.....
patrickl
Posts: 11.414
KERS schijnt overigens ook 20 meter voordeel op te leveren bij de start op de Nurburgring (op een droge baan).
Cypher
Posts: 2.195
ja ik had geen VT3 gezien en alleen de laatste 5 min van de kwali omdat ik moest werken :S dus ik had het even gemist
Jermaine
Posts: 7.177
Gun het hem echt. Ik hoop dat ie wint. Verder wat zouden de ferrari\'s doen. Misschien een soort van natte setup?
We zullen zien. Als ze gekozen hebben vor een echte natte setup kunnen ze als het niet regent behoorlijk gaan baluh.. mmm
flowerpower
Posts: 81
gaaf sutil staat met een force india voor ferrarie