VT1: Brazilianen bovenaan, Vettel blaast motor op

De eerste vrije training voor de Grand Prix van Monaco is uitgedraaid op een Braziliaans onderonsje. Brawn GP-coureur Rubens Barrichello noteerde de beste tijd voor Ferrari-rijder Felipe Massa. Problemen waren er voor Red Bull Racing, dat eerst Sebastian Vettel zijn motor zag opblazen en later Mark Webber ook naar binnen zag komen met klachten over diens krachtbron.

Ook BMW Sauber had problemen. Het was lang wachten op de eerste getimede runs van Nick Heidfeld en Robert Kubica en toen ze eenmaal op gang waren klaagden ze steen en been over de remmen van de F1.09. Toyota viel tegen, Timo Glock en Jarno Trulli bezetten de onderste twee plekken. McLaren deed het daarentegen goed met beide coureurs in de top vier.

De sessie kende verder weinig incidentjes, geen enkele rijder belandde in de muur. Rubens Barrichello en Heikkii Kovalainen gingen rechtdoor in bocht 1, Saint Devote.

Reacties (29)

Login om te reageren
  • ilCovano

    Posts: 214

    wel grappig om te zien dat mclaren en ferrari er nu opeens wel staan:P

    • + 0
    • 21 mei 2009 - 11:40
    • Sauber Fan

      Posts: 49

      Denk ook dat Brawn GP de ontwikkeling van deze teams in de loop van het seizoen niet kan bijbenen.

      • + 0
      • 21 mei 2009 - 11:55
    • Ze zeiden al dat de 3e sector op Barcelona een goede indicatie zou zijn voor Monaco. De McLaren en Ferrari deden het daar ook al erg goed.

      Blijft natuurlijk wel pas vrijdag. De tijden van vandaag zeggen echt maar heel weinig.

      • + 0
      • 21 mei 2009 - 12:13
      • Derde sector van Circuit de Catalunya goede indicatie voor Monaco?
        Hoe heb je dat nou weer verzonnen.

        • + 0
        • 21 mei 2009 - 12:59
        • Kubica

          Posts: 5.746

          Heeft Patrick zeker niet verzonnen, dat was te lezen (voor sommigen zeer moeilijk) op deze site of op een andere. Als ik het artikel heb gevonden zal ik de link voor je plaatsen.

          • + 0
          • 21 mei 2009 - 13:22
          • Al heeft Michael Schumacher het gezegd, dan zou het zeker een grap zijn.
            Monaco is met geen enkel circuit of circuitgedeelte te vergelijken.

            • + 0
            • 21 mei 2009 - 14:56
            • Kubica

              Posts: 5.746

              Goed, we hebben er nog een betweter bij... te weten Daan. Het kwam uit de mond van Button en ik quote : \"The car was quick through the third sector in Catalunya. This sector is made of slow and twisty corners similar to the whole of the Monaco lap.\" Google maar even...

              • + 0
              • 21 mei 2009 - 15:28
              • Dan zal hij daar wel op terugkomen, gezien zijn P8....

                • + 0
                • 21 mei 2009 - 15:44
                • Kubica

                  Posts: 5.746

                  Ja en de trainingen op de eerste dag zeggen altijd zoveel he...

                  • + 0
                  • 21 mei 2009 - 15:47
                • Hamilton en Massa zeiden hetzelfde tijdens een interview.

                  Alhoewel die het erover hadden dat met name de Brawn daar heel goed ging.

                  • + 0
                  • 21 mei 2009 - 17:02
  • mclaren1

    Posts: 331

    nu maar hopen dat Babyface Massa genoeg brandstof meeheeft je weet maar nooit bij Ferrari

    • + 0
    • 21 mei 2009 - 11:46
    • Ga je dit nou elke keer zeggen beetje zielig niet? Daarnaast is het niet Massa die te weinig erin deed maar ferrari

      • + 0
      • 21 mei 2009 - 12:50
      • dude

        Posts: 335

        Om te beginnen is het een grap, en ik moet zeggen dat ik het ook nog steeds een beetje genant vind dat ze bij een team als ferrari (maar uberhaupt was het voor ieder team natuurlijk genant geweest) te weinig brandstof tanken.
        Verder moet je lezen wat er staat... Er is geen enkel vingertje dat wijst naar Massa als je zegt dat je hoopt dat hij dit keer wel genoeg brandstof mee heeft(!). Plus, het is een teamsport. Je bent met zijn allen door strategie, goede stops, goede afstellingen, het hele team op je limiet of eronder aan het rijden.
        Ik begrijp dat je op je teentjes bent getrapt, maar begrijp nou na al die jaren eens dat het geen persoonlijke aanvallen op Massa zijn.

        • + 0
        • 21 mei 2009 - 13:25
        • f60

          Posts: 1.725

          Te weinig brandstof tanken kan gebeuren als de brandstofslang niet naar behoren werkt. Het is niet dat ze de brandstofhoeveelheid fout berekend hebben.

          • + 0
          • 21 mei 2009 - 16:00
          • mclaren1

            Posts: 331

            He F60 je zegt het zelf TE WEINIG BRANDSTOF TANKEN KAN GEBEUREN en dat is ook daadwerkelijk gebeurd afgelopen race bij Massa en de fout ligt bij het hele team .
            en iedere wagen heeft een waarschuwings lichtje BRANDSTOF je hebt toch ook een auto of scooter die dit aangeeft.

            • + 0
            • 21 mei 2009 - 16:47
            • f60

              Posts: 1.725

              Wat wil je bewijzen met je brandstof-lichtje?

              • + 0
              • 21 mei 2009 - 18:17
          • In dit geval werkte zelfs eerst de eigen tankinstallatie van Massa niet goed en toen ze die vervangen hadden (door de reserve tankinstallatie van Raikkonen?) werkte die ook niet. Dat is gewoon dubbel pech.

            • + 0
            • 21 mei 2009 - 17:08
      • mclaren1

        Posts: 331

        het was niet ferrari maar het team en massa hoort toch ook bij het team of zie ik dat verkeerd

        • + 0
        • 21 mei 2009 - 16:50
        • f60

          Posts: 1.725

          Wat een stelling...

          Straks is het nog Massa die het gedaan heeft.

          Het valt me op dat het enige waarop jij reageert te maken heeft met \"babyface Massa\". Best zielig.

          • + 0
          • 21 mei 2009 - 18:28
    • vpower

      Posts: 21

      Blijf jij daar over terug komen of wa, precies of McLaren het beter doet. Jij bent geen waardige F1 fan. Jou hoor je niks anders zeggen dan Ferrari de grond in te boren. Er zijn hier geen zo negatieve posters op Ferrari als jij en mercedes f1. Ieder zijn team en reageren mag maar het moet niet blijven duren. De andere F1 fans kunnen ook een boekje open doen over McLaren maar dan loop je met een rood gezicht weg. dus we zullen maar zwijgen ovet spionage, liegen en de andere zaken. Wees een echte fan en reageer niet zoals een kleuter van 5j.

      Ben blij dat Ferrari en McLaren er weer wa bij zijn vooraan, maar het is nog maar de eerste vrije training dus het is afwachten wat het de volgende trainingen en kwalificatie gaat geven.

      • + 0
      • 21 mei 2009 - 12:59
      • mclaren1

        Posts: 331

        he vpower je moet wel het verschil zien tussen een grap en in de grond boren.
        en wat betreft Mclaren hebben zij het beter gedaan dan Ferrari.
        Ferrari heeft de eerste 3 wedstrijden niks presteerd tevenover Mclaren,Force India kwam nog beter uit de bus dan Ferrari

        En als andere F1 fans zich willen uiten tegen over Mclaren dan zijn zij daar vrij in daarvoor is ook deze site bedoeld om voor je mening uit tekomen doe jij toch ook.!!!!!!!!!!!!!!

        mclaren1

        • + 0
        • 21 mei 2009 - 17:07
        • vpower

          Posts: 21

          Je moet zo niet over komen dat het als grap bedoeld is, je doet niks anders dan schrijven op iets wat Ferrari aangaat. En dan nog steeds negatief, er zijn hier Ferrarifans die wel McLaren in een goed daglicht stellen, maar dat kan van jou helemaal met je McLarenbril niet gezegd worden. Als je drie regels schrijft zijn er twee en een half bij om Ferrari af te breken. En wat die andere F1 fans betreft, die zijn zo kinderachtig ni om McLaren in een slecht daglicht te stellen want in jou ogen is er maar een team serieus en heel goed. Dat zijn F1 fans wat van jou ni kan gezegd worden.

          • + 0
          • 21 mei 2009 - 18:07
  • Raikkonen

    Posts: 27

    Ja, eindelijk. Gelukkig staat Raikkonen er wel weer aardig bij! Jammer dat Vettel niet goed scoort...

    • + 0
    • 21 mei 2009 - 12:04
  • tja 1 van de Brazilianen komt weer te kort zoals gewoonlijk. :p

    • + 0
    • 21 mei 2009 - 15:54
  • Oh lol, zie net een interview met Massa waarin hij aangeeft dat het waarschijnlijk aan de brandstofmeter in de auto lag. Dat die aangaf dat er te weinig benzine in zat. Heeft hij dus misschien voor niets benzine gespaard.

    Die verklaring lijkt op zich wel waarschijnlijker, want de kans dat twee benzine installaties niet goed werken is wel heel klein.

    Aan de andere kant, Ferrari beweerde eerder dat ze de tankinstallatie gewogen hadden en zo ontdekten dat er te weinig benzine getankt was. Tsja.

    • + 0
    • 21 mei 2009 - 17:41
    • Hoe verklaar je dan dat Massa tijdens de in lap na de race tot stilstand kwam op het circuit?

      • + 0
      • 21 mei 2009 - 21:00
      • Heb je gemist dat er te allen tijde een minimale hoeveelheid brandstof in de auto moet zitten?

        Eddie Jordan gaf op de BBC aan dat ze ooit een hele auto uit elkaar gehaald hadden om alle aanwezige benzie eruit te halen omdat ze anders gediskwalificeerd zouden worden.

        Anyway, het is een verklaring die Massa geeft en aan de ene kant klinkt het dus wel logisch, maar ik gaf ook al aan dat er op zijn minst vraagtekens bij te stellen zijn (bijv. de eerdere verklaring dat de tankinstallatie aangaf dat er minder brandstof in was gegaan).

        Massa beweerde ook dat hij niet wist of er nou voldoende brandstof in de auto zat. Dat lijkt me zo mogelijk nog minder waarschijnlijk. Dat is toch het eerste waar je naar kijkt als je die auto terug hebt.

        • + 0
        • 22 mei 2009 - 00:12
  • Weer zo\'n belachelijke regel. Wat is het probleem zolang je niet onder het mnimum gewicht zit? Omdat ze anders zouden kunnen insinueren dat je op lucht gereden hebt ..?

    • + 0
    • 22 mei 2009 - 15:15
    • Dat is zodat ze kunnen controleren dat je niet valsspeelt met andere benzine.

      De teams geven voorafgaan aan het seizoen een monster van de te gebruiken benzine en de \"vingerafdruk\" daarvan wordt vergeleken met die van de benzine die elk raceweekend in de auto\'s gaat.

      Voor het bepalen van die \'vingerafdruk\" heb je dan uiteraard wel wat benzine nodig.

      • + 0
      • 22 mei 2009 - 18:32

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land BR
  • Geb. datum 21 apr 1981 (45)
  • Geb. plaats Sao Paulo, BR
  • Gewicht 59 kg
  • Lengte 1,66 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar