user icon

FIA onderzoekt mogelijk geval van racisme in Barcelona

  • Gepubliceerd op 11 mei 2009 14:06
  • comments 9
  • Door: Rob Veenstra
Een woordvoerder van de internationale autosportbond FIA heeft bevestigd dat de federatie onderzoek doet naar een mogelijk nieuw geval van racisme tegen McLaren-coureur Lewis Hamilton. De Brit kreeg het vorig jaar tijdens een test in Barcelona al zwaar te verduren van de Spaanse fans.

Voorafgaand aan de Spaanse Grand Prix van dit jaar was een toeschouwer met schoensmeer op zijn gezicht en een McLaren-shirt aan te zien. De woordvoerder van de FIA meldt: “We zijn ons ervan bewust en bestuderen dit geval.” Na de incidenten van vorig jaar waarschuwde de bond dat bij herhaling Spanje haar beide Formule 1-races kwijt kan raken.

Reacties (9)

Login om te reageren
  • GJD

    Posts: 444

    Jammer dat het zo moet, maar tegen 1 gek kun je je niet weren lijkt me

    • + 0
    • 11 mei 2009 - 14:08
  • Steff

    Posts: 405

    De financiële crisis slaat toe in Spanje, zonnebrand crème prijzen vliegen omhoog terwijl schoenpoets voor woekerprijzen in de schappen wordt aangeboden.

    • + 0
    • 11 mei 2009 - 14:09
  • Fresh-T

    Posts: 461

    Elk verhaal heeft negatieve en positieve kanten. Ik vind het uitermate triest, dat F1 fans zich net zo gaan gedragen als voetbal hooligans. Waar is het gebroedelijke? Op de tribune van de Nurburgring in 2007 was alleen maar lol en plezier. Ik met mijn Spyker shirtje had veel lol met de Ferrari en Renault fans daar. Zo hoort het toch te zijn? What\'s next? Een McLaren fan die een Alonso fan in elkaar slaat vanwege misschien rasistische leuzen/verkleedpartijen o.i.d.?

    Het voordeel van dit verhaal: Spanje loopt het risico beide grand prix\' kwijt te raken. Geen probleem! Lange leve de FIA wat dat betreft. Want wees nou reëel, wat heeft Barcelona ons dit jaar (en de vorige jaren) gebracht in verhouding tot de 1e 4 grand prix van dit seizoen. Helemaal niets. Inhalen is op 2 punten mogelijk, en met kers heb je amper voordeel.. Het is geen mooi circuit en er gebeurt weinig op het circuit. De klapper in de 1e bocht was het hoogtepunt van de race. En wat betreft Valencia: grootste mislukking van de afgelopen 10 jaar. Er gebeurde niets, en als er iemand afging, was er nog genoeg asfalt om terug te komen op de baan zelf.

    Conclusie: Geen probleem dat beide grand prix\' geschrapt worden! Vind het juist super! Alleen de manier waarop het moet gebeuren vind ik wel diep en diep triest. Formule 1 is niet alleen op het circuit niet meer wat het ooit was, zelfs alles erom heen is niet meer zo zoals het geweest is. Jammer, Formule 1 gaat naar de kloten. Jammer, maar helaas....

    • + 0
    • 11 mei 2009 - 14:12
  • Tsja, had het circuit daar echt iets aan kunnen doen?

    Ze hebben juist zo hun best gedaan met die plaquette voor Hamilton en Alonso die aardige woordjes zeg over Hamilton.

    Was al bang dat die plaquette beschadigd of gestolen was ofzo.

    • + 0
    • 11 mei 2009 - 14:20
  • BMRacing

    Posts: 58

    Nou het spijt me ,maar ik vind vanaf Hamilton in de formule 1 zit maar wat snel rasisme geroepen word. Misschien was dit wel een fan van Hamilton. Zie niet wat er mis is met wat schoensmeer en een mclaren shirtje. Krijg het gevoel dat het allemaal wat groot opgeblazen word. Uiteraard als het werkelijk rasistisch bedoeld is hoort het hier niet thuis.

    • + 0
    • 11 mei 2009 - 14:52
  • ladapovver

    Posts: 6

    @Gerrit uit Drempt: was het maar 1 gek, dan kon je die makkelijk weren.

    @BMRacing: Ik was vorig jaar zelf in Barcelona en geloof me dat die spanjaarden zich op z\'n minst op de grens van racisme uitdrukten. Ik zeg op z\'n minst omdat ik zelf geen Spaans spreek, maar de bijbehorende gebaren lieten weinig te wensen over... En dat kan je volledig (met enkele uitzonderingen) aan de Spaanse fans toerekenen!

    • + 0
    • 11 mei 2009 - 15:41
  • germain

    Posts: 1.748

    Lewis doet het goed gewoon negeren die handel zijn zeker jaloers dat wij zo mooi kleurtje hebben.

    • + 0
    • 11 mei 2009 - 16:49
  • peet

    Posts: 210

    Tristan; Hulde deze shit moet eens ophouden.

    • + 0
    • 11 mei 2009 - 18:33
  • Koen

    Posts: 277

    In Barcelona waren er zondag 92.430 toeschouwers. de Fia onderzoekt het gedrag van 1 individu? Ze hebben daar blijkbaar wel veel vrije tijd! Ook grappig hoe altijd maar weer die vergelijking wordt gemaakt met het voetbal. Zondag zaten er, precies 3 uur na de GP in Camp Nou ongeveer even veel toeschouwers. Incidenten = 0.
    Kunnen we de incidenten van vorig jaar nu eindelijk achter ons laten en het fabeltje van de racistische spanjaarden eindelijk doorprikken? Ik leef hier al 10 jaar en moet zeggen dat het hier een stuk verdraagzamer is dan het koude vlaanderen dat ik achter me liet!

    • + 0
    • 11 mei 2009 - 18:38

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team Mercedes
  • Punten 2.467
  • Podiums 102
  • Grand Prix 128
  • Land Groot Brittannië
  • Geb. datum 7 jan 1985 (36)
  • Geb. plaats Tewin, Groot Brittannië
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,74 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar