FIA onderzoekt mogelijk geval van racisme in Barcelona
- Gepubliceerd op 11 mei 2009 14:06
-
9
- Door: Rob Veenstra
Voorafgaand aan de Spaanse Grand Prix van dit jaar was een toeschouwer met schoensmeer op zijn gezicht en een McLaren-shirt aan te zien. De woordvoerder van de FIA meldt: We zijn ons ervan bewust en bestuderen dit geval. Na de incidenten van vorig jaar waarschuwde de bond dat bij herhaling Spanje haar beide Formule 1-races kwijt kan raken.
Trending nieuws
-
Wolff steunt FIA-besluit over Red Bull-motor
Bij het team van Mercedes staan ze volledig achter de keuze van de FIA om de Red Bull-krachtbron aan te wijzen als de...
12 jun 2026 19:53 -
Red Bull reageert voor het eerst op opvallend FIA-besluit
Red Bull-teambaas Laurent Mekies heeft voor het eerst gereageerd op de ADUO-bevindingen van de FIA. Tot verbazing van...
12 jun 2026 19:19 -
Antonelli komt met zorgwekkend bericht: "Het was heel erg lastig"
WK-leider Andrea Kimi Antonelli heeft een lastige start van het raceweekend in Barcelona achter de rug. In de eerste ...
12 jun 2026 20:22 -
Norris deelt eerlijke mening over snelheid van McLaren
Lando Norris heeft een goed gevoel voor de rest van het raceweekend in Barcelona. De Brit noteerde de snelste tijd in...
12 jun 2026 21:22 -
McLaren behoudt geloof in wereldtitel: "Er moet een ommekeer komen"
McLaren weigert de strijd om de wereldtitels in 2026 al op te geven. Ondanks een moeizame seizoenstart en de dominant...
12 jun 2026 20:56
Grand Prix van Spanje
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 17:00
Grand Prix van Spanje
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 17:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team Ferrari
- Punten 3.623
- Podiums 135
- Grand Prix 238
- Land Groot Brittannië
- Geb. datum 7 jan 1985 (41)
- Geb. plaats Tewin, Groot Brittannië
- Gewicht 68 kg
- Lengte 1,74 m
483.367 reacties op Ferrari
66 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Lewis Hamilton
Team profiel
- Team naam McLaren
- Basis Woking, Groot Brittannië
- Jenson Button 1
- Lewis Hamilton 1
- Fernando Alonso 1
- Niki Lauda 1
- Stoffel Vandoorne 2
- Lewis Hamilton 2
- Lewis Hamilton 2
- Gerhard Berger 2
- Daniel Ricciardo 3
- Jenson Button 3
- Lewis Hamilton 3
- Kimi Räikkönen 3
- Mika Häkkinen 3
- Lando Norris 4
- Lewis Hamilton 4
- Jenson Button 4
- Kimi Räikkönen 4
- Jenson Button 5
- Sergio Perez 6
- Kimi Räikkönen 6
- Kimi Räikkönen 6
- Niki Lauda 8
- Alain Prost 8
- Kimi Räikkönen 9
- Fernando Alonso 14
- Kevin Magnussen 20
- Jenson Button 22
- Lewis Hamilton 22
- Gerhard Berger 28
- Stoffel Vandoorne 47
- Carlos Sainz jr 55
- Oscar Piastri 81
305.453 reacties op McLaren
162 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over McLaren

Reacties (9)
Login om te reagerenGJD
Posts: 444
Jammer dat het zo moet, maar tegen 1 gek kun je je niet weren lijkt me
Steff
Posts: 405
De financiële crisis slaat toe in Spanje, zonnebrand crème prijzen vliegen omhoog terwijl schoenpoets voor woekerprijzen in de schappen wordt aangeboden.
Fresh-T
Posts: 461
Elk verhaal heeft negatieve en positieve kanten. Ik vind het uitermate triest, dat F1 fans zich net zo gaan gedragen als voetbal hooligans. Waar is het gebroedelijke? Op de tribune van de Nurburgring in 2007 was alleen maar lol en plezier. Ik met mijn Spyker shirtje had veel lol met de Ferrari en Renault fans daar. Zo hoort het toch te zijn? What\'s next? Een McLaren fan die een Alonso fan in elkaar slaat vanwege misschien rasistische leuzen/verkleedpartijen o.i.d.?
Het voordeel van dit verhaal: Spanje loopt het risico beide grand prix\' kwijt te raken. Geen probleem! Lange leve de FIA wat dat betreft. Want wees nou reëel, wat heeft Barcelona ons dit jaar (en de vorige jaren) gebracht in verhouding tot de 1e 4 grand prix van dit seizoen. Helemaal niets. Inhalen is op 2 punten mogelijk, en met kers heb je amper voordeel.. Het is geen mooi circuit en er gebeurt weinig op het circuit. De klapper in de 1e bocht was het hoogtepunt van de race. En wat betreft Valencia: grootste mislukking van de afgelopen 10 jaar. Er gebeurde niets, en als er iemand afging, was er nog genoeg asfalt om terug te komen op de baan zelf.
Conclusie: Geen probleem dat beide grand prix\' geschrapt worden! Vind het juist super! Alleen de manier waarop het moet gebeuren vind ik wel diep en diep triest. Formule 1 is niet alleen op het circuit niet meer wat het ooit was, zelfs alles erom heen is niet meer zo zoals het geweest is. Jammer, Formule 1 gaat naar de kloten. Jammer, maar helaas....
patrickl
Posts: 11.414
Tsja, had het circuit daar echt iets aan kunnen doen?
Ze hebben juist zo hun best gedaan met die plaquette voor Hamilton en Alonso die aardige woordjes zeg over Hamilton.
Was al bang dat die plaquette beschadigd of gestolen was ofzo.
BMRacing
Posts: 58
Nou het spijt me ,maar ik vind vanaf Hamilton in de formule 1 zit maar wat snel rasisme geroepen word. Misschien was dit wel een fan van Hamilton. Zie niet wat er mis is met wat schoensmeer en een mclaren shirtje. Krijg het gevoel dat het allemaal wat groot opgeblazen word. Uiteraard als het werkelijk rasistisch bedoeld is hoort het hier niet thuis.
ladapovver
Posts: 6
@Gerrit uit Drempt: was het maar 1 gek, dan kon je die makkelijk weren.
@BMRacing: Ik was vorig jaar zelf in Barcelona en geloof me dat die spanjaarden zich op z\'n minst op de grens van racisme uitdrukten. Ik zeg op z\'n minst omdat ik zelf geen Spaans spreek, maar de bijbehorende gebaren lieten weinig te wensen over... En dat kan je volledig (met enkele uitzonderingen) aan de Spaanse fans toerekenen!
germain
Posts: 1.748
Lewis doet het goed gewoon negeren die handel zijn zeker jaloers dat wij zo mooi kleurtje hebben.
peet
Posts: 210
Tristan; Hulde deze shit moet eens ophouden.
Koen
Posts: 277
In Barcelona waren er zondag 92.430 toeschouwers. de Fia onderzoekt het gedrag van 1 individu? Ze hebben daar blijkbaar wel veel vrije tijd! Ook grappig hoe altijd maar weer die vergelijking wordt gemaakt met het voetbal. Zondag zaten er, precies 3 uur na de GP in Camp Nou ongeveer even veel toeschouwers. Incidenten = 0.
Kunnen we de incidenten van vorig jaar nu eindelijk achter ons laten en het fabeltje van de racistische spanjaarden eindelijk doorprikken? Ik leef hier al 10 jaar en moet zeggen dat het hier een stuk verdraagzamer is dan het koude vlaanderen dat ik achter me liet!