"McLaren kan verdere sancties tegemoet zien"

  • Gepubliceerd op 03 apr 2009 20:36
  • 33
  • Door: Dennis Roke
De FIA heeft niet uitgesloten dat McLaren verdere sancties tegemoet kan zien na Lewis Hamiltons diskwalificatie na de Grand Prix van Australië.

De wereldkampioen werd gediskwalificeerd nadat de Brit en zijn team misleidende informatie gaf nadat hij Jarno Trulli voorbij liet achter de safety car.

Nadat McLaren sportief directeur Dave Ryan op non-actief heeft gesteld en Lewis Hamilton openlijk zijn spijt heeft gegeven aan het publiek en de FIA, komt de FIA met het bericht naar buiten dat alle bewijzen en informatie naar het World Motor Sport Council wordt verwezen. Die bekijken wat er verder zal gebeuren.

“Wij nemen Lewis’ woorden van vandaag mee naar het besluit”, verteld iemand van de FIA. Lewis kwam in een onmogelijke positie terecht. Wij wachten nu op de rapporten van de FIA’s waarnemer en de stewards voordat wij het gedrag van het team gaan bestuderen. Wij kunnen niet uitsluiten dat er geen verdere maatregelen worden genomen.”

Tijdens de persconferentie in Sepang werd de vraag gesteld of Hamilton bezorgd was of er verdere sancties kwamen antwoordde de Brit het volgende: “Ik ben er zeker van dat de FIA op de juiste manier zal handelen. Ik weet niet wat er verder gaat gebeuren. Nu richt ik mij alleen nog maar op de komende race. Ik probeer verder te gaan en te leren van wat er is gebeurd”, aldus Hamilton.

McLaren teambaas Martin Whitmarsh zegt erg getreurd te zijn met de gebeurtenissen van de afgelopen week. “Het moge duidelijk zijn dat Dave Ryan niet duidelijk en eerlijk is geweest in zijn antwoorden richting de stewards. Wij konden niet anders dan hem te schorsen en dat betreuren wij. Het is een vervelende dag voor het team. We moeten nu meer op de details gaan letten”, aldus Whitmarsh.

Reacties (33)

Login om te reageren
  • ilCovano

    Posts: 214

    ik zou zeggen: uitsluiting van het wereldkampioenschap!

    • + 0
    • 3 apr 2009 - 21:10
    • Smitju

      Posts: 442

      Laat Ferrari met die dubbele tank rijden en Honda niet!
      Ban die diffusers, die ferrari niet kan namaken. (Evenals de schokdempers van Renault.)

      Kortom: Ja, geef Ferrari gewoon het kampioenschap...

      • + 0
      • 3 apr 2009 - 21:23
      • nick1084

        Posts: 273

        Wat heeft Ferrari hier nou mee te maken???

        Mclaren moet het gewoon een keer leren dat je de FIA niet om de tuin kunt leiden. Als ze dit blijven proberen zullen ze hiervoor bestraft worden.

        En terecht...

        • + 0
        • 3 apr 2009 - 22:16
      • Wat is jouw probleem ? Bij elke reactie die ik van jou lees geef je Ferrari ergens de schuld van.
        Zie zelf nou toch eens in dat McLaren zich zwaar in de problemen heeft gewerkt door de stewards te misleiden, en dat het tot nu toe nog een vrij milde straf is geweest. Ik hoop niet dat het team uitgesloten wordt van het kampioenschap, in het belang van de sport. Maar er is nu wel weer een grote deuk in de integriteit (als daar nog wat van over is) van McLaren gemaakt, door het team zelf.
        En hoe weet jij dat Ferrari niet bezig is met het ontwikkelen van een nieuwe diffuser ? Waarschijnlijk ligt die al klaar voor het geval ze goedgekeurd worden.
        Dus even voor alle duidelijk, Ferrari heeft hier niks mee te maken. Ze hebben op dit moment wel andere zorgen.

        • + 0
        • 3 apr 2009 - 23:42
      • Sparrow

        Posts: 3.592

        Elke keer maar weer Ferrari erbij halen! Word ik zo moe van! Dit heeft toch wederom niks met Ferrari te maken... Dit hele circus heeft Mclaren zichzelf op de hals gehaald door gewoon ongelooflijk dom te handelen!
        En trouwens, jij weet al of dat Ferrari die diffuser wel of niet kan maken? Denk dat ze er mee bezig zijn hoor...
        Schokdempers van Renault waren gewoon niet legaal, is het dan niet logisch dat ze verboden worden?

        Maar los hiervan? In hoeverre is Mclaren op dit moment de concurrent van Ferrari? Denk dat er wel meer teams zijn die vooralsnog kans maken op het kampioenschap!

        En laat ik duidelijk zijn dat ik hoop dat er verder geen sancties genomen worden! Ik ben geen Mclaren fan, maar het is zo wel weer genoeg geweest... Hij is z\'n punten al kwijt, dat is dus terecht gebleken, maar gewoon lekker gaan racen nu!

        • + 0
        • 4 apr 2009 - 00:45
      • RacHunt

        Posts: 38

        Wat ben je toch een vreselijke kleuter zeg, samen met anderen.
        Ik lees veel van de reacties op berichten en het valt me op dat overal Ferrari bij wordt gehaald.

        Dat McLaren heeft gelogen en daarom gestraft wordt heeft niks met Ferrari te maken.
        Op dit moment is Ferrari niet veel beter af qua prestaties dan McLaren, dus hoezo de titels naar Ferrari zouden gaan terwijl alles erop duidt dat Brawn GP en Williams gaan domineren is wederom een hersenspinsel van jouw anti-Ferrari geest.

        McLaren en Ferrari hebben allang de strijdbijl begraven, misschien eens tijd dat je zelf ook volwassen wordt en dit doet en normaal gaat reageren. Kortom: niet kinderachtig over Ferrari zeuren bij zaken omtrent McLaren vs Ferrari en uberhaupt niet over Ferrari beginnen als ze niks te maken hebben met een bepaalde zaak.

        • + 0
        • 4 apr 2009 - 01:39
      • waar slaat dit nou weer op dat je ferrari er moet betrekken.daar kan je aanzien dat je niet echt spoort in je uitspraak hessel.
        maar ik als ferrarifan vind wel dat er al genoeg is gestraft en dus laat het daar bij.

        • + 0
        • 4 apr 2009 - 07:42
      • Gompie84

        Posts: 28

        Hoeft niet, ze winnen dit jaar gewoon weer ;-)

        • + 0
        • 4 apr 2009 - 07:55
    • F1Freak

      Posts: 201

      Ik zou zeggen.....wat een domme reactie van jou!!

      Ben je nu een echte F1 fan? Zo te lezen van niet.

      • + 0
      • 3 apr 2009 - 21:30
    • rafael

      Posts: 2.567

      Ben blij dat je een gewoon stedeling bent, niet een macht mensen van FIA!!!

      • + 0
      • 3 apr 2009 - 21:30
    • Waar slaat dit of? Ben jij nou een f1 fan of aan hamilton hatertje?

      • + 0
      • 3 apr 2009 - 22:22
      • ilCovano

        Posts: 214

        ik ben een 100% Hamilton FAN en deze reactie was volkomen sarcastisch bedoeld

        • + 0
        • 4 apr 2009 - 12:35
    • ronnie

      Posts: 60

      Duidelijk een reactie van een Mclaren hater. Geeft voor de rest niets. Maar realiseer je wel goed welke gevolgen dit zou hebben. Mclaren word uitgesloten uit een kampioenschap dat waarschijnlijk toch al verloren is. Gevolg zou zijn (gebeurd toch overigens niet maar toch) ze beginnen nu al met de ontwikkeling van de 2010 auto. Als Honda/Brawn al zo een stap kan maken met die tijd die ze dan krijgen, wat denk je dat er volgend jaar zou gebeuren als je Mclaren die tijd gunt?

      Daarom wil ik je het advies geven: wees voorzichtig met wat je wenst.

      • + 0
      • 4 apr 2009 - 17:35
      • ilCovano

        Posts: 214

        als je de andere reacties ook had gelezen had je kunnen lezen dat ik een mclaren FAN ben en deze reactie volkomen sarcastisch was.

        • + 0
        • 4 apr 2009 - 21:20
  • rafael

    Posts: 2.567

    @ilCovano
    En ik zou tegen je zegt: uitsluiting van deze site!!!

    • + 0
    • 3 apr 2009 - 21:26
  • Reyer

    Posts: 3

    Geef het kampioenschap eindelijk eens vrij of stel duidelijke regels op. Dus regels die maar op een manier te lezen zijn.

    Wie de regels het beste interpreteert komt met de beste auto.

    • + 0
    • 3 apr 2009 - 21:29
  • ruggie77

    Posts: 46

    Hessel, het getuigd van een enorm intellectueel onvermogen als je zo\'n reactie geeft. Waarom kun je geen reactie plaatsen wat met het topic te maken heeft. Is dat nou zo moeilijk? Als het waar is wat de FIA beweerd (en wat Mclaren by the way ook gewoon toegeeft) is het niet meer dan terecht dat je daar voor wordt bestraft. De boel misleiden oke maar wordt je gepakt moet je ook niet gaan janken. Wat Mclaren en Hamilton trouwens ook niet doen want ze weten donders goed dat ze fout zitten. Hulde daarvoor.
    Een liefhebber van de Formule1.

    • + 0
    • 3 apr 2009 - 22:03
  • Mirani

    Posts: 3.077

    Wat heeft dit te maken met Ferrari? Altijd dat gezeur. Wat moet de FIA dan. Alles maar toelaten wat McLaren doet, want anders heeft een ander team voordeel. Dat dat team waarschijnlijk Ferrari heet doet er niet toe.

    McLaren heeft gelogen en daarvoor zijn ze gestraft. Ze hebben een smerige actie uit proberen te halen richting Trulli in de wetenschap dat Trulli dan zou worden gestraft. Het is heel goed dat de FIA daar wat tegen doet.

    Probleem is dat McLaren weer liegt. Hongerije 2007 of het hele spionage schandaal. Ze gaan gewoon door met leugens te vertellen en het zou zo maar kunnen dat de FIA nu een keer een optelsom gaat maken.

    Dat heeft niks te maken met Ferrari. Ook niet met BMW, Renault, Toyota, Torro Roso, Red Bull, Williams, Force India en Brawn. Dus stel je asjeblieft niet aan.

    • + 0
    • 3 apr 2009 - 22:57
  • pomitresi

    Posts: 42

    Ik heb zo een gevoel dat die Dave Ryan hier moet opdraaien voor de leugens van Hamilton. Sorry maar die Hamilton pfffff ik weet het niet, die jongen is gewoon niet eerlijk. En die gaat over lijken, ben ik zeker van.

    • + 0
    • 3 apr 2009 - 23:16
    • Gompie84

      Posts: 28

      Hamilton doet zoals iedere coureur en dat is als een buikspreekpop zeggen wat zijn manager hem opdraagt. Of Lewis over lijken gaat weet ik niet, wat ik wel weet is dat de tijd van vriendelijke coureurs die het samen ook prima konden vinden eind jaren \'70 al door de plee is gespoeld. De meeste coureurs weten amper hoe hun collega heet en zien elkaar niet of nauwelijks buiten het racen.

      • + 0
      • 4 apr 2009 - 08:00
    • Fusy

      Posts: 2.181

      Jij bent geen correur en geen part of een race team...
      jij weet volgens mij niet hoe dat allemaal zit,
      en wat allemaal wordt besproken binnen de team bij zulk situaties.
      Dus Mond dicht houden%$%

      • + 0
      • 4 apr 2009 - 14:19
    • Gard

      Posts: 863

      Heb jij met hamilton op school gezeten???

      • + 0
      • 5 apr 2009 - 15:15
  • Tomos F1

    Posts: 349

    Nou ja, B.A.R. werd door die collector tank maar 2 wedstrijden geschorst. Maar hoe weet je dat ferrari toen ook met zo\'n tank reed?
    Ik heb dat eerlijk gezegd nooit geweten.

    • + 0
    • 3 apr 2009 - 23:17
  • leugmacher

    Posts: 30

    Ferrari heeft best fouten gemaakt, iedereen begon dan meteen te stuiteren. Ferrari zou een voorkeurs positie hebben.
    McLaren heeft deze positie nu wel overgenomen denk ik, we zijn nog geen week begonnen en de eerste straffen zijn er al, en wie weet wat er nog komen gaat.
    Jammer, ik had gehoopt een leuke, schone en sportieve competitie te zien, maar dat kunnen we na race één al op onze buik schrijven.

    • + 0
    • 4 apr 2009 - 00:02
  • Steff

    Posts: 405

    Een mooie opmerking van een harde Mercedes fan. Maar, dit is niet de FIA maar het \'World Motor Sport Council\' dus je gehele verhaal om Ferrari het kampioenschap te geven mag de prullenbak is. Het \'World Motor Sport Council\' staat geheel los van de FIA.

    Trouwens Hessel, wat zou je een eerlijke straf vinden? Ik vond Lewis daar met traanoogjes alleen in de persruimte wel genoeg voor hem. Alleen het team, ja … gevallentje McLaren?

    • + 0
    • 4 apr 2009 - 07:33
  • Your-Dee

    Posts: 247

    Wat heeft Mclaren zich weer in de nesten gewerkt met deze soap zeg! De straf voor Lewis is terecht natuurlijk, het lijkt me niet dat we daar over hoeven te discussieren. Het zou mij echter wel iets te ver gaan als Mclaren hierdoor wordt uitgesloten van het kampioenschap. Mclaren heeft natuurlijk de schijn tegen de laatste jaren, en dat hebben ze volledig aan zichzelf te danken, maar je kan toch geen heel team benadelen door de actie van enkele teamleden. Door dit handelen zou dus het seizoen van Heikki oom kapot zijn, en dat is denk ik een van de meest sportieve coureurs op de grid (zonder andere tekort te doen). Aangezien ik bij Renault werk (helaas niet bij het F1 project ;)) hoor ik nog weleens iets. De geruchten gaan dat indien Mclaren wordt uitgesloten van het kampioenschap zij zich serieus zullen gaan beraden over hun toekomst in de F1, dit vanwege het hoge aantal straffen dat zij ontvangen hebben afgelopen jaren, waarvan velen terecht, maar in hun ogen ook velen zeer onterecht. Zij hebben het gevoel dat ze er bij de FIA zeer slecht opstaan, en dat de FIA ze zoekt. Het uitsluiten van het kampioenschap ziet men als een onevenredig zware straf, die zoals hierboven al werd gezegd, voortvloeit uit een optelsom, die dus ook bestaat uit de straffen die ze als zeer onterecht ervaren.

    Dit is puur suggestief, en is mij ter oren gekomen via de wandelgangen, dus kan ook puur franse kolder zijn....

    • + 0
    • 4 apr 2009 - 10:12
  • johan

    Posts: 985

    Waarom zou er nog meer straf moeten volgen?
    Schumacher heeft ook wel eens dingen uitgehaald, die hij bleef ontkennen. Zijn actie in Rascasse bijvoorbeeld. Alle beelden/data wijzen op bewust je auto parkeren, maar toegeven ho maar. 10 plaatsen terug op de grid was de hele straf.
    Het parkeren van zijn auto midden op de baan om een herstart te forceren?

    Senna had ook zo van die dingen. En je kan zo wel door blijven gaan.

    Het slaat helemaal nergens op. Iedereen die bij een controleinstantie moet komen, probeert alles zoveel mogelijk naar zijn hand te zetten.
    Stel je voor dat een rechter iemand veroordeelt omdat hij niet alles netjes heeft opgebiecht. Wat zo dat een giller zijn.
    Die stewards moeten gewoon zorgen dat ze alles hebben voordat ze een beslissing maken. En niet baseren op wat een coureur zegt. Je hebt harde data en radiogesprekken, waar ze zo bij kunnen.

    • + 0
    • 4 apr 2009 - 10:25
    • germain

      Posts: 1.748

      volgens werd schumi achteraan gezet hoor dus het is geen lichte straf

      • + 0
      • 4 apr 2009 - 12:19
      • johan

        Posts: 985

        Ja je hebt gelijk, maar daar bleef het wel bij.

        Terwijl ik dat toch wel een tandje asocialer vond. Wel slim geprobeerd overigens.

        • + 0
        • 4 apr 2009 - 13:16
  • sanderndk

    Posts: 586

    McLaren toont zich weer eens onsportief, so what?! Dat is McLaren gewoon. Ben wel erg benieuwd of ze Hamilton nog na dit seizoen kunnen vasthouden.

    Zie het al voor me Brawn Button Hamilton 80% Engelse FIA dat worden saaie jaren aan de top hahaha

    • + 0
    • 4 apr 2009 - 12:33
  • Kenney

    Posts: 2.250

    McLaren hoeft niet meer straffen, de uitsluiting van Melbourne was al zeer erg voor hun.

    Maar ze moeten er wel es aan denken dat het dankzij de World Sport Council dinges gered is van een 2-jaar durende uitsluiting, die tot 2010 had geduurd. Dus nu weer beginnen met vuile spelletjes gaat hen niet blij maken... De stewards voorliegen is zoals ze in Real-Life zouden zeggen: belemmering van het onderzoek, en daar staan evengoed zware straffen op...

    Ook effe ernaast... Ik denk dat moesten de diffusors nog illegaal verklaard worden zonder terugwerkende kracht (dus geen DQ\'s) dat mensen meteen weer Ferrari erbij gaan halen. Terwijl de FIA al de diffusors legaal heeft verklaard. Altijd wordt Ferrari bekritiseerd als een team wordt bestraft, gewoon wanhopige McLaren fans die niet kunnen inzien dat hun team fouten maakt...

    Oke, ik ben voor Ferrari. Maar ik ga nog altijd objectief blijven, wat sommige McLaren fans hier niet kunnen.

    • + 0
    • 4 apr 2009 - 12:45
  • amirk

    Posts: 223

    ik hoop dat ze nog erger gestraft worden stelletje valsspelers!!
    het maakt niet uit of de manager het zegt of de coureur. allemaal zijn dan schuldig omdat ze allemaal akkoord gaan om te liegen!

    • + 0
    • 4 apr 2009 - 13:20
  • ronnie

    Posts: 60

    Het blijft overigens wel zonde. Als je goed bekijkt is het volgende voorgevallen: Hamilton haalt per ongeluk Trulli in omdat deze van de baan schiet. Dit mag natuurlijk niet onder de safety car dus Hamilton laat hem weer voorbij. Als de Fia niet zo graag alles zou willen onderzoeken om zoveel mogelijk straffen uit te delen hadden ze dit ook gewoon kunnen constateren op deze manier en er verder ook niet zo een idiote rel van hoeven te maken. wat was daar nou mis mee geweest? Het was gewoon de enige echte juiste uitslag. Trulli op 3 Hamilton op 4 gewoon zoals ze zijn gefinished. Dit alles had gewoon was helemaal niet nodig.

    • + 0
    • 4 apr 2009 - 17:53

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team Ferrari
  • Punten 3.648
  • Podiums 136
  • Grand Prix 239
  • Land Groot Brittannië
  • Geb. datum 7 jan 1985 (41)
  • Geb. plaats Tewin, Groot Brittannië
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,74 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar