Alonso: "Brawn GP kan alle races winnen dit jaar"
- Gepubliceerd op 30 maa 2009 11:34
-
22
- Door: Rob Veenstra
Alonso verklaart in de Spaanse krant AS: Brawn GP is echt van een ander niveau. Ze rijden rondjes om de rest heen, ze zijn van een totaal andere orde. Als het Hof van Beroep op 14 april het ontwerp van hun auto niet veroordeelt, dan is het heel goed mogelijk dat Brawn GP dit jaar alle zeventien Grands Prix op haar naam schrijft.
Trending nieuws
-
'Alonso blijft in Formule 1: Spanjaard mikt op langer Aston Martin-verblijf'
Fernando Alonso mag dan inmiddels 44 jaar zijn en worstelen met een Aston Martin die zelden meedoet om de voorste pos...
24 jun 2026 15:24 -
Hamilton verklaart Ferrari-comeback: "Mijn fans hebben mij gered"
Lewis Hamilton heeft zich na een uiterst moeizaam debuutjaar bij Ferrari volledig teruggevochten in de Formule 1. De ...
24 jun 2026 14:47 -
Verstappen gooit hoop op Red Bull-updates: "We hebben nieuwe onderdelen"
Max Verstappen trekt met vertrouwen naar Oostenrijk voor de thuisrace van Red Bull Racing. Op de Red Bull Ring kende ...
24 jun 2026 14:06 -
Racing Bulls wijst tijdelijk nieuwe coureur aan
Het team van Racing Bulls laat aankomend weekend Ayumu Iwasa de eerste vrije training rijden. De Japanner krijgt daar...
24 jun 2026 13:22 -
Doemscenario uitgesloten voor Leclerc: "Hij hoeft zich niet meer te bewijzen"
Volgens Jean Alesi is het oneerlijk om Charles Leclerc te vergelijken met zichzelf. Alesi reed in de jaren '90 vo...
24 jun 2026 12:46
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team Aston Martin
- Punten 629
- Podiums 9
- Grand Prix 199
- Land Spanje
- Geb. datum 29 jul 1981 (44)
- Geb. plaats Oviedo, Spanje
- Gewicht 68 kg
- Lengte 1,71 m
187.764 reacties op Aston Martin
78 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Fernando Alonso
Team profiel
- Team naam Renault
- Basis Enstone, Frankrijk
- Fernando Alonso 1
- Daniel Ricciardo 3
- Fernando Alonso 5
- Fernando Alonso 5
- Fernando Alonso 7
- Romain Grosjean 8
- Fernando Alonso 8
- Fernando Alonso 8
- Pastor Maldonado 13
- Jenson Button 15
- Kevin Magnussen 20
- Nico Hülkenberg 27
- Jolyon Palmer 30
- Esteban Ocon 31
- Carlos Sainz jr 55
236.937 reacties op Renault
26 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Renault

Reacties (22)
Login om te reagerenPosts: 392
Ben ik het totaal niet mee eens, ze waren inderdaad snel maar de andere konden op een degelijke afstand volgen... Kan me ferrari nog herinneren die het hele veld op een rondje zette met Schumi ... ik denk niet dat ze dit lang gaan volhouden... ik denk dat als de ander teams die erachter reden het zelfde eronder zetten dat ze sneller zijn... wachten op de uitspraak en de race kan gaan beginnen
Posts: 277
Blijkbaar ben ik de enige die de overmacht van Brawn niet zo groot vond als iedereen nu beweert? Barrichello kreeg problemen bij de start en kon enkel terug op P2 komen door andere incidenten. Als je wagen een halve seconde sneller is per ronde, haal je die achterstand toch op eigen kracht weer in? Brawn zal dus echt niet alle races winnen... Alhoewel... ik zei in een reactie op de testen in Barcelona dat BrawnGP waarschijnlijk een spelletje aan het spelen was met een te lichte wagen... Die woorden neem ik dus bij deze terug. We zien wel... het wordt een leuk seizoen!
Posts: 11.414
Het is denk ik een beetje van beiden. Ze waren op Barcelona twee seconden sneller dan de Pole die Kimi daar eerder op het jaar neer zette. Ze waren uiteindelijk tijdens de kwalificatie slechts 4 tienden sneller.
Ze waren tijdens de test sessies ook een seconde sneller dan de rest. Dat zijn ze nu bij lange na ook niet. Barrichello heeft in Q2 slechts 3 tienden op Vettel en Rosberg.
Als ze echt zo snel waren als ze tijdens de tests lieten zien dan had het nu nog veel harder moeten gaan. Ze hebben daar dus wat mij betreft wel degelijk wat zitten stunten. Maar goed, ze zijn alsnog wel gewoon veel sneller.
Wat me overigens nog het meeste opvalt aan de BrawnGPs is dat ze met volle tanks veel minder lijken te verliezen dan de rest. Met lege tanks scheelt het niet zoveel. 3 tienden dus. Maar als ze dan de tank toch redelijk vol gooien in Q3 dan zijn ze ineens 5 tienden sneller terwijl ze nog meer brandstof aan boord hebben ook.
Posts: 324
Vreemde opmerking... Want ze zouden klaar zijn om de overwinning te gaan volgens Pat Symonds paar weken geleden.
Posts: 247
Wat je ziet is dat het veld erg dicht bij elkaar zit. Als Barrichello terugvalt naar P10 moet hij eerst 8 coureurs inhalen om terug te keren naar een podiumplek. Met het verschil in de rondetijden is het dan niet `even terug naar voren rijden` natuurlijk. Daarnaast is het verschil van continu rond de vier seconden ook te wijten aan de safety car situatie die Nakajima veroorzaakte, en duurde de pitstops bij Brawn ook langer dan bij de concurrentie, soms wel twee seconde. (Barrichello vs Alonso). Ik denk dat als de andere teams het protest tegen de diffuser verliezen Brawn erg sterk zal blijven, maar elke race winnen is natuurlijk onzin. Ik denk dat Fernando dit misschien wel een beetje ropet om de beslissing van het protest een klein beetje te willen beinvloeden (wat ik niet negatief bedoel)
Vlak Williams ook niet uit, want die komen nog met hun KERS systeem, en dat is revolutionair anders dan de systemen die we gisteren gezien hebben. Williams werkt met een vliegwiel waar de energie in wordt `opgeslagen`...
Posts: 10.412
zit idd dicht bij mekaar dus een bmw rb of wiliams hoeft maar iets te vinden en ze gaan even hard (harder) ik als renault fan zie het jammer genoeg dat ze er iets verder af zitten. maar hier hebben ze weer een top coureur die veel goed maakt. en in het verleden heeft bewezen samen met renault een auto op kort termijn sneller te kunnen maken. en wiliams hoop dat het werkt, iets apparts dus ook een risico. dus eindelijk weer een mooi seizoen:p
Posts: 247
Als Alonso niet bij de chaos in de eerste bocht betrokken was geweest had ik wel eens willen zien waar hij was gefinisht! Hij had zomaar tweede kunnen worden denk ik, tenminste incl. de Kubica/Vettel eliminatie wle te verstaan. Alonso heeft zijn race nooit echt lekker op kunnen bouwen, en moest zijn strategie al nie 1 bocht overboord zetten...
Posts: 247
En trouwens, ik wil wel eens zien hoe die Brawn GP´s in de regen gaan aankomend weeknd ;)
Posts: 848
@Koen:
Je moet er ook mee rekening houden dat t.g.v. de safety car het hele veld weer dicht op elkaar is komen te rijden. Als deze niet op de baan was geweest, was de voorsprong van Brawn GP vele malen groter geworden. Als je je dan bovendien realiseert dat Jenson Button zelf MET de safety car halverwege de race zijn voorsprong telkens zover weet uit te bouwen dat hij telkens een pitstop kan maken zonder hierbij een plek te verliezen ... dan durf ik wel te roepen dat Brawn GP enige overmacht vertoonde m.b.t. de rest!
Posts: 11.414
Dat die voorsprong van Brawn zo klein leek komt door Ross Brawn. Die is gewoon onwijs slim.
Is het jullie opgevallen dat Button constant 4 seconden voorsprong hield. Hij trok een gat naar 4 seconden en hield dat gewoon vast. Dat is simpelweg de opdracht die ze van Ross Brawn gekregen hebben.
Ze deden het rustig aan om de auto te sparen, want ze hadden nog veel te weinig getest op betrouwbaarheid.
Wat heeft het ook voor zin om een groot gat te trekken. Je weet dat Melbourne een baan is waar vaak een safety car situatie is. Waarom dan het risico nemen om een groot gat te trekken. Zeker als dat nog totaal nutteloos is.
Ze waren met een auto met redelijk gevulde tanks nog een halve seconde sneller dan de Red Bull. Op de BBC rekende ze voor dat de Brawn \"fuel corrected\" een seconde sneller was dan de Ferrari.
Er zit echt nog veel meer in die auto\'s dan ze in de race hebben laten zien.
Posts: 408
Ik heb hier nog niemand gehoord over Kubica die aan het inlopen was op Brawn. Dat Brawn deze race gewonnen heeft zegt volgens mij niet noodzakelijkerwijs iets over waar ze werkelijk staan.
Posts: 247
Op zich helemaal met je eens, ik heb BMW zelf niet meegenomen in mijn overwegingen omdat Kubica pas aan het einde van de race in ging lopen. Mijns inszoiens duidelijk een gevalletje bandenkeuze. De harde band van Kubica was op het einde gewoon sneller. Was de Safety car voor Nakajima niet op de baan gekomen dan was Kubica nooit zo ver ingelopen aangezien Button in de periode dat de safety car buiten was op de harde band stond. Hij kon een gaatje maken, maar dat werd teniet gedaan. Vervolgens trok hij weer een gaatje van 4 seconde, en dat bleef het bij benadering constant. BMW heeft dus meer profijt gehad van hun periode op de harde band dan Button.
Posts: 11.414
Ik denk dat dat is, omdat dat niet waar is. Kubica liep helemaal niet in op Button.
Echt triest dat die onzin iedere keer weer herhaald wordt. Ik hoop dat gebruiker \"Kubica\" dit leest en snapt waarom ik me kwaad maak over dit soort leugens.
Kubica had na de pitstop van Button een achterstand van rond de 4 seconden en die heeft hij zijn laatste 8 ronden ook gewoon constant gehad.
Posts: 413
Dat Kubica aan het inlopen was had te maken met de banden...Ik denk persoonlijk dat Button steeds na een paar seconden uit te lopen op cruise rond reed...ik denk dat hij de opdracht van Ross daarvoor kreeg met het gedachte...het is hier Melbourne,altijd safety-cars dus als je nu een voorsprong van 20 seconde pushed het gelijk voor nix kan zijn...
Posts: 941
De Brawn\'s worden door hun speciale diffuser aan het wegdek gezogen, bij regen geeft dat ook voordeel.
Posts: 50
Overschat het voordeel van die diffuser niet. Het is een mooie vondst, maar het gaat om het totaalbeeld. Bij Barichello werd bij de start die hele diffuser al aan puin gereden en hoewel hij duidelijk langzamer was als Button, heeft hij ook niet super veel verloren. Die hele auto van Brawn zit echt supergoed in elkaar en ze hebben er op dit moment heel veel voordeel bij dat ze een auto hebben ontwikkeld die zonder KERS blijft rijden. Dit voordeel zal alleen (jammer genoeg) gedurende het seizoen oplossen wanneer de rest ervaring met KERS opdoet. Ben benieuwd hoe lang dat duurt.
Posts: 435
Ook Brawbn zal zijn tegenslagen kennen tijdens het seizoen, begint al met 270 mensen te ontslaan, zijn niet allemaal koffiejufrouw, Maclaren had vorig een wereldstart in australie, die hebben tot het eind moeten knokken.
Het probleem van veel teams zijn de banden, brigdstone had de \"verkeerde banden\" meegenomen.
Indie ze de juiste banden meenemen, optimaal passend bij het circuit zal het verschil tussen Brawn en de rest minder zijn.
Posts: 11.414
McLaren had die wereldstart in Australie alleen maar omdat Ferrari er bij de eerste race zo\'n enorme puinhoop van maakte. Als die gewoon klaar waren geweest voor de race dan was de eerste race ook een stuk spannender geweest. Eigenlijk net als dit jaar.
Die \"verkeerde\" banden doen ze dus expres. Ze moeten van Mosley de verkeerde banden meenemen. Of althans er moeten twee stappen tussen zitten en dan kom je al snel op een tikje te zacht en de andere band een tikje te hard. Dat gat dus het heel seizoen zo zijn. Echt volslagen idioot als je het mij vraagt.
Posts: 985
Er zit maar 1 stap tussen. In Australie reden ze op de supersoft en de medium banden. Maar volgens mij reden in Australie volgens mij vorig jaar ook op de supersoft, dus dan is het best een klote band dit jaar.
Posts: 11.414
Heb je niet op zitten letten bij de wijzigingen voor 2009? Of op de berichten hier op de site?
1) supersoft -> soft
2) soft -> medium
Dat zijn 2 stappen dus. Het woord \"tussen\" is misschien verwarrend in deze. Bridgestone noemt het \"niet aansluitende\" compounds, maar de spread is dus wel een stap groter dan vorig jaar.
www.bridgestonemot(...)a1/News/Bridgestone+Motorsport+announce+tyre+specifications.htm
Vorig jaar hadden ze de keuze uit soft en medium. Dat is 1 stap.
www.formula1.com/n(...)es/2008/2/7406.html
Posts: 985
Precies wat ik zeg dus.
1 stap zit er tussen. Daar zit inderdaad de verwarring/leesfout/schrijffout in.
Posts: 11.414
Overigens zijn het dit jaar natuurlijk totaal andere banden (slicks ipv grooved) Bovendien is de downforce helemaal anders en er is ook nog de invloed van KERS op de banden.