Alonso: "FIA en Ecclestone moeten luisteren naar de wereld"

Tot opluchting van Renault-coureur Fernando Alonso, en met hem vele fans, wordt het puntensysteem dit jaar nog niet ingeruild voor een model waarbij de rijder met de meeste Grand Prix-zeges automatisch de titel krijgt. De Spanjaard is daar geen voorstander van en vindt dat de internationale autosportbond FIA en Bernie Ecclestone te veel hun eigen plan trekken en te weinig naar de teams, coureurs en fans luisteren.

Alonso: “De FOTA diende een lijst met voorstellen in en die waren duidelijk. Volgens mij waren het goede plannen, waarbij de mening van de fans was geraadpleegd. We zijn het allemaal min of meer eens dat de winnaar een grotere beloning verdient. Het idee om 12, 9 en 7 punten voor de eerste drie plekken toe te kennen had een beter compromis geweest en het is een betere richting voor de toekomst dan het 'winner takes all'-principe. Alle coureurs en teams vinden dat en de FIA en Bernie moeten niet tegen de wereld in gaan. Als de fans, rijders en renstallen die kant opwillen, dan moeten ze daarnaar luisteren. En ik denk dat ze dat ook wel gaan doen.”

Al het gedoe rond het puntensysteem is niet goed geweest voor de Formule 1, en het gerommel houdt maar aan. Alonso: “Nu speelt weer een zaak rond de diffusers. Ik denk dat de fans in het duister tasten over hoe een professioneel kampioenschap met zoveel onduidelijkheden, vraagtekens en veranderingen aan een seizoen kan beginnen. Hopelijk gaat het snel weer over het racen, het plezier van het rijden in deze auto’s en genieten de fans van mooie Grands Prix.”

Reacties (14)

Login om te reageren
  • eek35

    Posts: 94

    Denk dat velen hier achter jouw woorden staan Fernando, mooi gesproken! Kan haast niet wachten, nog ff.

    • + 0
    • 26 maa 2009 - 12:25
  • Daaom ben ik zo\'n fan van deze man, iedere keer maakt hij een duidelijk punt, hij heeft gelijk het draait om om de rijders, teams en natuurlijk de fans

    Weer heeft deze man gelijk

    • + 0
    • 26 maa 2009 - 12:27
    • idd hij denkt ook mee. en ik ben het er 100% mee eens! en niet alleen als fan van hem. deze man praat duidelijke taal is iets anders dan bv een kimi (waar ik mijn kat naar vernoemde) die kan ik trouwens ook niet verstaan hehehe

      • + 0
      • 26 maa 2009 - 12:38
  • Your-Dee

    Posts: 247

    Was eigenlijk nooit een grote fan van Fernando, was ook niet zozeer tegen hem maar deze man is de afgelopen winter bijzonder in mijn achting gestegen zeg!! Werpt zich meer en meer op als de ambassadeur van de sport! Hulde!
    (Nu zijn mijn collega´s ook weer blij met me, want als medewerker van het Renault concern levert het verhitte discussies op als je hem ondere de kritische loep neemt ;))

    • + 0
    • 26 maa 2009 - 12:34
  • Racefreak

    Posts: 269

    Gesproken met een hart voor de sport. Chapeau Fernando. Ik ben Hamilton-fan en vrij anti-Alonso daardoor, maar voor dit soort uitspraken kan ik groot respect opbrengen!

    • + 0
    • 26 maa 2009 - 12:50
    • Fresh-T

      Posts: 461

      Behoorlijk jammer dat je het woord \"anti\" gebruikt. Zo gaan we langzamer hand richting het voetbal met al het geweld wat er bij hoort.

      Verder, ben ik zeker geen Alonso fan. Vooral een neutrale toeschouwer die gewoon leuke races wil zien. Ik heb Alsono altijd gezien als een verwend arrogant ventje wat boos werd als hij niet kreeg wat hij wou. Echter, deze uitspraak vind ik weer een hele goede.

      Ik las net ook een reactie van iemand die zei dat Alonso altijd zulke goede uitspraken heeft, en dat die persoon daarom fan was van deze man. Ik ben het daar absoluut niet mee eens. Alonso zeurt veel, klaagt veel en is er alleen maar als er negatief nieuws is. Nu staat hij eindelijk een keer voor wat hij vind en denkt, maar ook voor dat gene waar vrijwel het hele circus voor staat. Dit is in mijn ogen pas de eerste echte opmerking van Alonso waardoor hij mijn respect geniet.

      • + 0
      • 26 maa 2009 - 13:08
      • Racefreak

        Posts: 269

        Ik vind het erg knap dat je uit mijn respectvolle reactie jegens Alonso kan opmaken dat ik geweld in de hand werk. De logica ontgaat mij even.

        Voor jouw begrip een definitie van het woord anti:

        1an·ti bw tegen: ik ben ~ ertegen
        2an·ti de; m,v -’s tegenstander, tegenstemmer

        Volgens mij ben ik dus gewoon tegenstander van Alonso. Jij zo te lezen ook. Leidt jouw houding ook tot meer geweld?

        Een cursus Nederlands kan voor jou volgens mij geen kwaad. Misschien leer je dan ook meteen dat je een zin nooit kan beginnen met het woord echter.

        • + 0
        • 26 maa 2009 - 13:48
        • MrOrange

          Posts: 193

          En zo is het!!!

          • + 0
          • 26 maa 2009 - 15:46
        • Fresh-T

          Posts: 461

          Jammer. Het woord echter kan gewoon worden gebruikt als 1e woord in een zin, zolang het maar opgevolgd wordt door een komma.

          Verder, je weet zelf net zo goed als mij dat anti heden dagen veelal wordt gebruikt om aan te geven dat je ergens tegen bent, maar er ook tegen vecht. Zoals \"Anti Virus\". Het bestrijden van virussen. Je weet dus net zo goed als mij, wat ik bedoel, namelijk, dat jou opmerking haat zaaiend KAN zijn! Voor Alonso fans is dit een doorn in hun ogen, net zoals iemand anti Hamilton zou zijn, en dat tegen jou zou melden. Je zegt het zelf ook al in je vertaling: tegenstemmer.

          Maar genoeg lessen Nederlands,

          Ik ben geen fan van Alonso, vind hem zelfs een arrogante bal die alleen kan winnen als hij geen weerstand heeft in een team. Geen respect voor deze man dus, maar vind dat hij hier wel een goed punt maakt. En volgens mij ging daar de hele discussie over, en niet over hoe je anti nou moet gebruiken of niet.

          • + 0
          • 26 maa 2009 - 16:51
          • Q3FI

            Posts: 828

            Jij weet, net als IK... zucht. Schiet op met je nederlands. Ga naar de 10 voor taal site ofzo.

            • + 0
            • 26 maa 2009 - 20:01
  • Alonso!

    Ik hoop dat hij het goed gaat doen zondag.

    • + 0
    • 26 maa 2009 - 13:14
  • Ik ben geen expert Nederlands en maak me ook niet druk om een schrijffout. Zolang we elkaar begrijpen en respecteren, we zitten nl niet op school of iets dergelijks. \'Hamilton fan\' wordt volgens mij ook niet met koppelteken geschreven als je persé wilt mierenneuken, of is het miereneuken? :)


    Vraag
    Mag \'echter\' worden gebruikt als eerste woord van de zin?

    Antwoord
    Ja. Op echter volgt in dat geval een pauze, in geschreven taal weergegeven door een komma.

    taaladvies.net/taal/advies/vraag/236/

    • + 0
    • 26 maa 2009 - 16:10
    • MrOrange

      Posts: 193

      En zo is het!!!!

      • + 0
      • 26 maa 2009 - 16:16
  • Lol, zijn we allemaal een beetje gespannen jongens? ;)

    Wel heel goed van Alonso. Jammer dat niet wat meer coureurs zich zo duidelijk uitspreken. Ik denk dat de FOTA daar een heel belangrijke troef vergeet. De fans kijken toch grotendeels voor de coureurs. Als ze die gewoon inzetten om hun gezamelijke boodschap over te brengen dan komt dat een stuk beter/duidelijker over.

    • + 0
    • 26 maa 2009 - 23:04

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team Aston Martin
  • Punten 629
  • Podiums 9
  • Grand Prix 199
  • Land ES
  • Geb. datum 29 jul 1981 (44)
  • Geb. plaats Oviedo, ES
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,71 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar