Kovalainen de dupe van kwalificatietactiek McLaren
- Gepubliceerd op 03 dec 2008 12:08
-
38
- Door: Rob Veenstra
Kovalainen: Alleen in Silverstone was ik lichter dan Lewis en prompt stond ik daar op pole position. Dat was de enige keer dat ik minder brandstof dan hem had, in alle andere races had ik de zwaardere auto. Vaak had ik de zwaarste wagen van de top zes, zeven. En dat heeft uiteraard gevolgen voor de race.
Het team wist precies wat er speelde. Als ik vaker verder naar voren had kunnen starten, dan zou ik meer races op mijn naam geschreven hebben. Dit is iets waar we voor volgend jaar nog wel naar moeten kijken.
Trending nieuws
-
McLaren introduceert eigen macarena-vleugel in Oostenrijk
Het team van McLaren lijkt aankomend weekend in Oostenrijk voor het eerst met een eigen macarena-vleugel te gaan rijd...
24 jun 2026 09:26 -
'Dreun voor Red Bull: volgend kopstuk kondigt vertrek aan'
Volgens Ralf Schumacher moet Red Bull binnenkort wéér afscheid nemen van een kopstuk. De Duitser stelt ...
24 jun 2026 10:09 -
'Assen vraagt FIA-licentie aan voor plekje op F1-kalender'
De geruchten over de mogelijke komst van de Formule 1 naar Assen beginnen weer toe te nemen. Nu de F1-race in Zandvoo...
24 jun 2026 11:22 -
'Red Bull toont interesse in zoon van Räikkönen'
Het team van Red Bull Racing lijkt interesse te hebben in de zoon van Kimi Räikkönen. De elfjarige Robin R&...
24 jun 2026 10:46 -
Red Bull heeft dilemma: ADUO-regeling kan Verstappen-transfer forceren
Na de introductie van de nieuwe ADUO-regels staat Red Bull Racing voor een opvallend dilemma. Het team van Max Versta...
24 jun 2026 08:48
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team Ferrari
- Punten 3.648
- Podiums 136
- Grand Prix 239
- Land Groot Brittannië
- Geb. datum 7 jan 1985 (41)
- Geb. plaats Tewin, Groot Brittannië
- Gewicht 68 kg
- Lengte 1,74 m
483.740 reacties op Ferrari
66 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Lewis Hamilton
Team profiel
- Team naam McLaren
- Basis Woking, Groot Brittannië
- Jenson Button 1
- Lewis Hamilton 1
- Fernando Alonso 1
- Niki Lauda 1
- Stoffel Vandoorne 2
- Lewis Hamilton 2
- Lewis Hamilton 2
- Gerhard Berger 2
- Daniel Ricciardo 3
- Jenson Button 3
- Lewis Hamilton 3
- Kimi Räikkönen 3
- Mika Häkkinen 3
- Lando Norris 4
- Lewis Hamilton 4
- Jenson Button 4
- Kimi Räikkönen 4
- Jenson Button 5
- Sergio Perez 6
- Kimi Räikkönen 6
- Kimi Räikkönen 6
- Niki Lauda 8
- Alain Prost 8
- Kimi Räikkönen 9
- Fernando Alonso 14
- Kevin Magnussen 20
- Jenson Button 22
- Lewis Hamilton 22
- Gerhard Berger 28
- Stoffel Vandoorne 47
- Carlos Sainz jr 55
- Oscar Piastri 81
305.583 reacties op McLaren
163 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over McLaren

Reacties (38)
Login om te reagerenPosts: 435
Maclaeren wou niet dezelfde fout maken als bij alonso, dus gewoon zorgen dat teammaat geen bedreiging vormt voor hamilton, je bent en blijft tweede rijder bij maclaeren, zo winnen ze dus niet de constructeurstitel, maarja had je vantevoren even met alonso moeten gaan babbelen.
Posts: 7.177
Mister Heikki Qual is niet alles. Het gaat Juist om de race wat je doet. En daar is het gewoon tot nu toe wat minder bij jou.
Posts: 774
Alle pech in ogenschouw genomen heeft hij prima races gereden hoor. Alleen valt dat nooit zo heel erg op als je niet helemaal vooraan kan beginnen door wat voor reden dan ook (in dit geval dus een zwaardere auto).
Het valt natuurlijk nooit te bewijzen maar ik denk dat Kovalainen dit jaar betere races heeft gereden dan die andere Fin...
Posts: 699
Als dat idd zo is, waarom staat die andere Fin 3e, terwijl deze zeur pas op plek 7 in de eindstand te vinden is?
Noem 1 race waar hij goed gereden heeft!
Posts: 774
Zo uit m\'n hoofd: Maleisië, Frankrijk, Italië. Dat zijn er al 3.
Posts: 699
Was Italië een goede race? Hij kon niet eens Vettel in een Toro Rosso bij houden, en dat in de snelste auto van het veld.
Frankrijk was idd een goede race, van P10 starten en als nog finishen als 4e.
En Maleisië had tie ook alleen maar geluk van de pech van andere (oa Massa).
Posts: 1.748
Niet eens wat deed hij in de qual dan. En Turkije was ook een goede race van Heikki dus racen kan hij wel alleen is nog niet constant genoeg en in Italie reed hij goed Kimi en Massa konden toch ook geen potten breken waarom is de race van Heikki zo slecht Vettel was gewoon supersnel punt uit
Posts: 414
In Australië heeft Heikki ook goed gereden, door pech met de safetycar viel hij buiten het podium. En vergeet z\'n eerste overwinning in Hongarije ook niet, beetje geluk met de plof van een Ferrari motor maar dat hoort er soms ook bij.
Posts: 774
Hij kon in Italië \'niet eens\' Vettel bijhouden? Wie kon dat wel dan? Vettel was een klasse apart. Kovalainen hield z\'n hoofd koel in de regen en finishte netjes als tweede. Goeie race dus.
En ik word een beetje moe van dat \'geluk van de pech van anderen\'-verhaal. Als er al iemand het slachtoffer van pech (lees: technische problemen, lekke banden e.d) is geweest dit jaar dan is dat Kovalainen wel. En buiten dat: Hij bleef tenminste rijden in Maleisië, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Massa, die er knullig vanaf spinde. Ik heb Kovalainen het hele jaar niet zo\'n domme fout zien maken, maar dit geheel terzijde.
Posts: 1.748
Nu we toch over knullige fouten hebben. Massa Fuji touche met Lewis en in Maleisië een spin. Kimi in Spa toen hij in 1 sector 2 keer in een sector spinde en in Singapore dat hij crasht. Hamilton in Canada toen hij stond te slapen en tegen Kimi aan knalde dat soort domme dingen heb ik niet van Heikki gezien. Hij moet alleen meer race snelheid hebben want dat heeft hij wel alleen laat hij dat niet vaak zien. maargoed hij is pas bezig met zijn tweede jaar en ik denk wel dat hij volgend voor de titel kan strijden als de auto het toelaat natuurlijk
Posts: 7.177
Of kimi melbourne die op een of andere manier iedereen doet vergeten omdat Massa daar een fout maakte. Sure het was een domme actie hou wou net iets te veel en zei ook dat hij net iets te vroeg op het gas ging. Kan gebeuren. Ik bedoel die jij het hun na? Zoveel ronde telkens weer percies goed rijden?
Denk het niet he? Maar waarom moet je Massa erbij halen? Die heeft een duidelijk beter jaar gehad dan Kimi hoor. En de start van het jaar 2008 was voor Hamitlon ook niet super. Melbourne dan wel natuurlijk.
Posts: 774
Ik gebruikte Massa puur als voorbeeld, zoals je misschien ook wel zou snappen als je eens een keertje wat beter zou lezen. En zie nou eens niet alles wat over Massa gezegd wordt als een persoonlijke aanval op jou. Maargoed, in het vervolg zal ik wat beter oppassen voordat ik over Massa begin, want anders krijg ik jou weer op m\'n dak! Pfff...
Posts: 7.177
jep:P
Posts: 7.177
Maar daar in tegen was hij bij silverstone lichter en had Hamilton hem ook zo ingehaald. Ik zeg niet dat hij niet kan racen maar hij kan nu nog niet het tempo volgen. En zelfs als je zwaarder bent hoor je minstens 1 race te kunnen winnen zonder geluk toch?
En hij heeft idd wel veel pech gehad.
Posts: 859
Wat leuk dat uitgerekend jij dat zegt.
Het is dat Massa goed kan kwalificeren want anders had hij ook niet zoveel races gewonnen. Dus Kovalainen heeft een goed punt.
Posts: 7.177
volgens mij snap jij het niet helemaal? Of wil je het gewoon niet snappen? Kwalificatie is niet het belangrijkste wel belangrijk maar niet het belangrijkste. Wat heb je eraan om op pole te komen als je niet eens 2 of 3 ronden 1e kan blijven? Helemaal niks. Ja er staat achter je naam jeej ik heb 3 ronden vooraan gereden.. dus wel 15 km wow. Juppie... Daar heb je niks aan. Massa weet hoe hij zich moet kwalificeren maar hij weet ook hoe hij moet winnen en dit heeft heikki maar 1 keer gedaan met 2 maal geluk. Dat is mijn punt. Je hoeft het niet te snappen hoor maar hij kan hun niet bijhouden.
Posts: 774
Ehm, Massa heeft 2 van z\'n overwinningen dit jaar te danken aan een hele grote berg geluk, maar gek genoeg hoor ik je daar nooit over.
Posts: 7.177
1 kan ik bedenken en dat is Spa welke nog meer? EN stel dat zo was dan zijn het er nog steeds 4 die hij zonder zo veel geluk heeft.
Posts: 774
Frankrijk?
Posts: 7.177
Oh ja die was ik helemaal vergeten:P Maar dat houd nog steeds 4 over en dus zou het 4-0 zijn. Waarvan Massa 2 winst kwijt is door pech.
Posts: 11.414
Als je vindt dat Massa twee keer de winst verloren heeft door pech dan heeft Massa minstens 4 keer de winst verloren door pech.
Voor de objectieve fans heeft Massa alleen in Hongarije de winst verloren door pech.
@Sander,
Dat je zwaarder start wil nog niet zeggen dat je een nadeel hebt. Je kunt langer door en dan kun je de plek weer terug pakken. Of je kunt ervoor kwalificeren en dan je plek houden. Dat is beide vaak genoeg gebeurt. Zit echter wel een voorwaarde aan. Dat je goed kan starten en snel kan rijden in de race. Dat is dan dus waar Kovalainen het laat liggen.
Posts: 7.177
\"Als je vind dat Massa 2 keer de winst verloren heeft door pech dan heeft Massa minstens 4 keer de winst verloren door pech\"
Hoe bedoel je die? haha ik denk dat je iemand anders daar neer wil zetten?
Kimi ofzo?
En idd daar heeft hij echt met heel veel pech zijn winst verloren ik zou echt baluh als ik in die wagen zat haha:P
Maar wie niet:P
Verder singapore had hij misschien kunnen winnen maar dat zullen we nooit weten:P
verder ben ik het met je eens.
Posts: 408
Tja en juist op Silverstone werd hij na enkele ronden keihard door zijn eigen teamgenoot voorbijgereden als ik het me goed herinner.
Posts: 774
Je kunt je beter afvragen wie er op Silverstone níet door Hamilton voorbij werd gereden!
Posts: 2.250
Tjah, McLaren heeft nu eenmaal geleerd van het mislukte 2007 jaar waarin ze gelijke behandeling uitoefenden en kozen in 2008 duidelijk de 1ste man. Daar moet Kovalainen nu de gevolgen van dragen...
Posts: 10.412
dus de 2e rijder.......
Posts: 5.792
zo is het toch duidelijk dat dat zo is .maar toch roepen dat er geen 1ste of 2de rijders zijn hahahaha
Posts: 24
Lekker slim om daar nu nogeens wat van te zeggen. Had dan halverwege het seizoen erover begonnen. Kovalainen ging bij Renault weg omdat hij geen 2de man wou zijn naast Alonso en nu is hij dat alsnog naast Hamilton :P lol
Posts: 941
Ferrari, seizoen 2000 - 2005.
Posts: 848
Kan Heiki net als Barrichello een boek gaan schrijven...
Posts: 586
WELCOME TO MCLAREN! Tja dat weet je, dat je niet voor Lewis mag komen. De ideale kosten besparende visie van Mclaren is voortaan met 1 auto rijden.
Het is gewoon triest hoe mclaren werkt, en het zegt ook genoeg over het vertrouwen in Lewis heh, als hij een echte racer is en zo geweldig is zoals Mclaren hem neerzet waarom zou je dan wat te vrezen hebben en je 2e rijder benadelen?
Heiki was de ideale optie als 2e rijder. Onder druk bij Flavio waar hij gewoon aan onderdoor ging, en een wat ingetogen persoonlijkheid. \"Nog een 2e rijder met temprament en de klasse van Alonso zou dom zijn nu gaan we voor wat rustigere jongen\"
Posts: 60
Neem aan dat je dit niet serieus meent. Als er 1 team is geweest de afgelopen 20 jaar die niet met duidelijke 1e of 2e rijders is het mclaren wel geweest. Bij Ferrari ben je nr 1 als je Schumacher heeet en bij Renault als je Alonso heet. Maar bij Mclaren maakt het niet uit of je Senna, Prost, Hamilton, Coulthard, Hakkinen Raikkonen, Montoya of Alonso heet. ze kregen allemaal gelijke kansen.
Posts: 5.746
Grappig dat je precies Kovalainen niet in je rijtje noemt... Toeval?
Posts: 60
Geen toeval. Ik reageerde op een stelling dat het juist een kenmerk is dat mclaren een team is dat altijd een duidelijke 1e rijder heeft wat ik onzin vind. En het rijtje dat ik noem zijn de bewijzen daar van tegenover het voorbeeld van alleen kovalainen.
Verder moet ik zeggen dat Kovalainen misschien niet net zo goed is als Hamilton. maar ik denk wel dat het verschil veel kleiner is dan dat we afgelopen seizoen gezien hebben. In de races vaak door het benzine niveau (ik zeg vaak niet altijd. een paar races was de snelheid ook niet ok) en in de stand voor het kampioenschap komt het ook behoorlijk aan op meer mechanische pechalsmede safetycar ellende. Want als we eerlijk zijn: als ergens uit zou moeten blijken dat kovalainen de 2e rijder is is het wel de mechanische pech die hij heeft gehad. Als Hamilton deze pech had gehad was hij geen kampioen geworden.
Ik persoonlijk verwacht dat kovalainen volgend jaar een veel grotere bedreiging voor hamilton word als afgelopen jaar. zeker als Hamilton net zoveel fouten maakt als afgelopen jaar want afgezien van mechanische pech heeft kovalainen verder een degelijk seizoen gereden. Alleen iets te traag wat of door de benzine startegie zal komen of door een gebrek aan talent.
we zullen het volgend jaar te zien krijgen wat de waarheid is.
Posts: 586
Zeker meen ik dit serieus de voorbeelden die jij noemt hebben niks met deze situatie te maken dit is nu dat was toen ok daar ga je al fout. Daarnaast noem je allemaal namen zoniet legends uit formule 1 die hebben wel bewezen beter te zijn dan hun teamgenoot.
Alsjeblieft vergelijk lewis niet met een Schumi, Prost of Senna dat wil hij zelf ook niet en daar voor moet LEWIS NOG HEEL WAT BEWIJZEN.
En Heiki zegt toch dat hij altijd zwaarder was, dat is dan in zijn nadeel al voordat de race begint. Dat zijn geen teamorders! Dan is gewoon zekerstellen voor Lewis!
Dus AUB dat je door een roze lewis bril kijkt ok, maar dit is gewoon gehaaide Mclaren streek!
Posts: 265
Het is wel duidelijk dat je Ferrarri-fan bent, en dat je geen hoge pet op hebt van Mclaren, maar je kan toch niet weten dat ze al die jaren met 1e en 2e coureurs hebben gewerkt, of was je erbij?
Je moet eventjes je Ferrarr rode bril afzetten, en eens objectief naar de feiten gaan kijken. 1998-2005 (met uitzondering van 1999), volgens mij was er toen bij Ferrarri ook een voorkeursbehandeling. Zelfs zo erg, dat er een paar honderd meter nog ene meneer Schumacher voorbij moest worden gelaten om de titel veilig te stellen. Dat heb ik nog nooit zien gebeuren bij Mclaren, jij wel?
Ik geef onmiddelijk toe: Ja, ze hebben Lewis dit jaar een voorkeursbehandeling gegeven, maar zelfs als ze Heikki dezelfde strategie hadden gegeven, dan betwijfel ik of hij er wel bij had kunnen zitten. Ik geloof dat Heikki gewoon puur de snelheid en de drive mist, en dat is jammer want ik gun het hem wel.
PS: Er zit zo\'n hele mooie knop op je toetsenbord, genaamd: Caps Lock. die moet je iets minder gaan gebruiken.
Posts: 774
Ach, teamorders komen bij ieder team voor, daar ben ik van overtuigd, en tot op zekere hoogte is het nu eenmaal inherent aan een teamsport als de formule 1, maar ik ben blij dat ze er nergens zo spastisch over doen als bij Ferrari...
Posts: 11.414
Kovalainen moet niet zo zeiken. Als hij wat beter in de race zou zijn zou hij ook veel meer voordeel hebben gehad van zijn zwaardere strategie. Hij kan dan meerijden achter de jongens die vooraan qualificeren en dan als zij stoppen, erop en erover.
Probleem is alleen dat hij de andere jongens in de race niet bij kan houden. Bij lange na niet. Ook al had hij lichter gekwalificeerd dan was iedereen hem gewoon weer voorbij gestoken.
Kijk maar eens naar de starts van Kovalainen. Hij lijkt wel een angstig hertje. Iedereen duikt hem aan alle kanten voorbij en hij de hele tijd maar uitwijken. Hij verliest zo 3 a 4 plekken bij de start.
En hou nou toch op over \"goede races van Kovalainen\". Hij heeft niet EEn goede race gehad. Hooguit een paar redelijke races. Een beetje een hele race meedreutelen en dan met mazzel winnen als de jongens voor hem uitvallen oid.