Kovalainen: "Zevende plek ondermaats voor McLaren"

Heikki Kovalainen kende een wisselvallig eerste seizoen in dienst van McLaren. Ondanks een zege in Hongarije overheerst toch een teleurstellend gevoel door de zevende plek van de Fin in de eindstand. Kovalainen zelf is daar ook absoluut niet tevreden mee en zal zich de komende winterperiode moeten herpakken om de aansluiting bij Lewis Hamilton te vinden.

In de Finse krant Helsingin Sanomat kijkt de McLaren-rijder terug op het seizoen 2008: “Hoe je het ook wendt of keert, een zevende plaats in het coureurkampioenschap is gewoon niet goed genoeg met de auto die ik ter beschikking had. Ik heb mijn eindklassering van 2007 uiteindelijk niet eens verbeterd en toen zat ik toch in aanzienlijk minder snelle bolide.”

Reacties (12)

Login om te reageren
  • Wel eerlijkd at hij het zo zegt. Maar hij heeft gewoon de snelheid niet. En hij heeft maar 1 winst en die was met echt ongefelijk veel geluk mag wel gezegd worden.

    Hij moet wel wat sneller worden vind ik zelf.
    Al heeft hij ook wel zo zijn pech gekent.

    • + 0
    • 27 nov 2008 - 08:56
    • Tommieeee

      Posts: 774

      Ik vind het een beetje kort door de bocht door te stellen dat hij de snelheid niet heeft. Hij heeft namelijk ongelofelijk veel pech gehad. Als er een McLaren kapot ging, dan was het die van Kovalainen. Bovendien was zijn auto in de kwalificaties meestal zwaarder dan die van Hamilton (om welke reden dan ook). Zijn overwinning in Hongarije was misschien geluk, maar dat is dan ook meteen zijn enige gelukje geweest in het hele jaar. Ik denk wel dat Hamilton in de basis sneller is, maar het ware verschil zal lang niet zo groot zijn als de resultaten van dit jaar doen geloven, daar ben ik van overtuigd.

      • + 0
      • 27 nov 2008 - 09:36
      • Fresh-T

        Posts: 461

        Helemaal mee eens. Daarbij komt ook nog kijken dat hij in een aantal GP\'s door de door jou genoemde pech als snel terugviel naar ver daar achter en dat hij zich toch de punten in heeft weten te knokken.

        Ik ben trouwens ook van mening dat niet alleen Lewis, maar ook Massa en Raikonnen in de basis sneller zijn. Alonso denk ik ook nog. Dus als je het zo bekijkt zou P5 misschien het meest realistisch zijn voor Heikki.

        • + 0
        • 27 nov 2008 - 10:14
      • rafael

        Posts: 2.567

        Amen!!!!!!!!!!
        RESPECT

        • + 0
        • 27 nov 2008 - 11:39
  • Ik beweer niet dat hij langzaam is alleen kan hij het niet bijhouden met Kimi,Massa,Hamilton en ook Alonso niet als hij in 1 van die wagens zit.

    • + 0
    • 27 nov 2008 - 12:44
    • Massa????
      Laat mij niet lachen!!!!!!!

      • + 0
      • 27 nov 2008 - 12:55
      • Ok even eeen kleine vergelijking. Hoeveel keer heeft Massa voro hem gereden? Hoevaak heeft Heikki pole position gehad? En hoevaak Massa? Hoevel heeft Heikki voorop gereden? En hoeveel Massa?

        Juist Heiki komt niet eens in de buurt. Dus please als je Massa niet mag ga dan niet dit enerzetten wat je deed want heikki is nergens te vinden in de buurt van Hamilton en Massa en Kimi

        • + 0
        • 27 nov 2008 - 13:50
        • sanderndk

          Posts: 586

          Inderdaad mensen die durven te zeggen dat heiki in de buurt komt van Massa moeten de rose gekleurde fan zonnebril maar eens afzetten. Heiki presteerd gewoon zwak en dat geeft hij zelf ook heel duidelijk aan. Het enigte wat debet gaat aan zin min prestatie is dat mclaren nooit zal kiezen voor de strategie om de duidlijke 2e rijder ook de kans te gunnen.

          Er zijn anderen die de goede auto die heiki tot zijn beschikking heeft meer verdienen. Maar goed bij Mclaren kun je een van de beste auto\'s hebben ze zorgen er wel voor dat je niet in de buurt komt van Lewis.

          Lastig voor heikki maar aan de andere kant zit ie wel veilig als hij zich nog meer opofferd voor Lewis , houd hij zich wel populair binnen het team.

          Ik zie Heiki als een Coulthard onder Hakinnen, en vreemd genoeg presteren ze ongeveer gelijk als het in die aan toe ging.

          • + 0
          • 27 nov 2008 - 15:13
      • was jij niet die jongen die van ferrari fan over stapte om mclaren fan te worden als ik het goed heb dan ben je wel heel erg zielig met deze uitspraak over massa vind zelf dat kovi heel eerlijk zegd hoe het is en ja hij is zeker snel maar een tweede rijder net zo als alonso beweerde dat er geen eerlijke behandelig was

        • + 0
        • 27 nov 2008 - 19:00
  • Het probleem met Kovalainen is dat hij goed in de kwalificatie is, maar niet zo goed in de race zelf. Nou is Hamilton eerste rijder en krijgt die blijkbaar de keuze voor strategie. Dan kiest hamilton voor een lichte eerste run, omdat hij iets minder goed is in de kwalificatie. Zo worden de kwaliteiten van Kovalainen dus grotendeels teniet gedaan.

    Daarnaast had hij inderdaad ook wel een hoop pech.

    Het viel me ook wel op dat hij veel te voorzichtig is bij de start. Ze vliegen hem, steeds aan alle kanten voorbij. Terwijl hij op zich best een redelijke start heeft.

    • + 0
    • 27 nov 2008 - 13:25
  • Het valt best wel mee, is pas zijn 2e jaar, en heeft zich 2 keer moeten aanpassen aan een nieuwe situatie/auto. Massa reed ook geen deuk in een pakje boter toen hij in zijn 2e seizoen zat.

    • + 0
    • 27 nov 2008 - 18:07
  • Volgens mij is de Braziliaans sprekende Kobacaka uit Afrika net terug van vakantie, had al een tijd niets gezien van hem.Ik denk dat je weer aan vakantie toe ben, wat kan jij dom lullen.

    • + 0
    • 28 nov 2008 - 14:34

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team Ferrari
  • Punten 3.648
  • Podiums 136
  • Grand Prix 239
  • Land GB
  • Geb. datum 7 jan 1985 (41)
  • Geb. plaats Tewin, GB
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,74 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar