Michael Schumacher: "Wat een finale!"

Michael Schumacher is een dag na de zinderende ontknoping van het Formule 1-seizoen 2008 nog niet bekomen van de beslissing in het kampioenschap. In de laatste bocht wist Lewis Hamilton de benodigde vijfde plaats te veroveren en hield zodoende Felipe Massa van de titel af.

Zevenvoudig wereldkampioen Schumacher schrijft op zijn website: “Wat een finale! Ik ben nog steeds ondersteboven door de slotfase van de race van gisteren. Ik heb dit nog nooit meegemaakt, niet als coureur en ook niet als toeschouwer. Je kan nu alleen maar zeggen dat het voorbestemd was.”

“Ik wil Lewis Hamilton feliciteren en de groeten doen aan Felipe Massa en iedereen van Ferrari in Brazilië. Felipe kan de race met geheven hoofd achter zich laten. Met zijn prestaties op Interlagos heeft hij iedereen die nog aan zijn kwaliteiten twijfelde van het tegendeel overtuigd. Ik weet zeker dat hij volgend jaar weer meedoet om de titel.”

Reacties (19)

Login om te reageren
  • Roy-NL

    Posts: 848

    \"Met zijn prestaties op Interlagos heeft hij iedereen die nog aan zijn kwaliteiten twijfelde van het tegendeel overtuigd\".

    Ik betwijfel of deze bewering ook voor Patrickl en TDZ geldt! ;o)

    • + 0
    • 3 nov 2008 - 14:12
    • Ik twijfel niet aan de kwaliteiten van Massa. Ik schat hem door 1 goede race alleen niet ineens hoger in dan Alonso, Vettel, Hamilton, Raikkonen en Kubica.

      Ik schat hem meer in in de groep Glock, Heidfeld en Rosberg (toegegeven de rookies daartussen moeten het eerst nog maar laten zien, maar toch)

      Je moet een negatieve reactie op \"Massa is de beste\" gewoon niet zien als \"Massa is de slechtste\".

      • + 0
      • 3 nov 2008 - 14:45
      • Jonne

        Posts: 178

        Ieder zijn mening, maar je kunt ook oogkleppen op hebben.
        Massa hoort toch meer in jou eerste dan jou tweede rijtje? Alleen al door te kijke naar resultaten. Vorig jaar toch een beetje onfortuinlijk voortijdig moeten afhaken in de titelrace, maar verder toch echt met de top meegedraait. Dit jaar het kampioenschap op 1 punt mislopen en wel de meeste overwinningen pakken.

        Alonso blijft voor mij de beste en compleetste rijder, Hamilton en Vettel zonder twijfel de rijders met het meeste talent. Maar Massa is toch zeker wel van het kaliber Raikkonen en Kubica, zeker Raikkonen heb ik ondanks zijn titel niet hoger zitten dan Massa. Die heeft mooie dingen laten zien, maar rijdt ook al veel langer bij een topteam, bij Ferrari vind ik hem minder.

        Telkens weer worden er beweringen de wereld in geholpen die Massa naar beneden halen, toch bewijst hij telkens dat hij het wel kan.
        - Niet zonder TC kunnen rijden
        - Alleen op \"zijn\" circuits goed kunnen rijden
        - Niet in de regen (blijft wel twijfelachtig, maar gisteren onder lastige omstandigheden toch erg goed.)
        -Niet kunnen racen
        - Alleen van Pole kunnen winnen

        Tja, kijk eens wat resultaten en videobeelden terug en je zult zien dat het allemaal toch wel sterk overdreven is.

        Misschien snap ik het spelletje niet goed, maar als je 1 punt minder hebt dan de kampioen en zelfs 10 seconden voor het einde van het seizoen virtueel kampioen bent.... dan doe je het gewoon goed, niets meer en niets minder. In 3 jaar tijd 11 overwinningen bij elkaar rijden, ik heb er respect voor.

        • + 0
        • 3 nov 2008 - 22:29
  • nick1084

    Posts: 273

    Massa vergelijken met Glock, Heidfeld en Rosberg. Wat een rare vergelijking waar is deze in vredesnaam op gebazeert, wat een onzin.

    Volgens mij heeft toch wel een paar keer over laten zien dat hij kan racen, tuurlijk heeft hij fouten gemaakt, Hamilton heeft die afgelopen seizoen ook gemaakt.

    • + 0
    • 3 nov 2008 - 15:47
  • Roy-NL

    Posts: 848

    \"Ik schat hem door 1 goede race alleen niet ineens hoger in dan Alonso, Vettel, Hamilton, Raikkonen en Kubica\"

    Ik snap je redenatie. Ik denk overigens te lezen dat Schumacher Interlagos enkel als voorbeeld aandraagt waaruit duidelijk blijkt dat Massa wel degelijk een serieuze kandidaat voor de titel kan zijn.

    • + 0
    • 3 nov 2008 - 15:56
  • \"Niet zonder TC kunnen rijden\"
    Tsja, dat was aan het begin van het jaar. Toen spinde hij twee keer heel knullig. Weet niet of dat door gebrek aan TC kwam, maar hij heeft de schijn wel heel erg tegen. Zeker als je dan kijkt naar zijn prestaties in de regen. Dat lijkt me toch ook iets waar je TC mist als je niet zonder kan.

    \"Alleen op \"zijn\" circuits goed kunnen rijden\"
    Moet je de uitslagen er nog eens bij pakken. Van de 7 races waar hij dit jaar 1e of 2e werd (en die vorig jaar ook verreden zijn) werd hij vorig jaar ook 6 keer 1e of 2e. Alleen op China werd hij dit jaar 2e ipv 3e vorig jaar. Op de Europese GP doet hij het ook in beide jaren goed, maar dat was een ander circuit.

    Hij rijdt dus op exact dezelfde circuits weer snel (en op dezelfde weer minder goed ook). Het zijn ook vrijwel dezelfde banen als in 2006. Er zit echt een heel vast patroon in.

    Toegegeven, in 2007 was de grap inderdaad nog dat Massa alleen kon winnen op Turkije, Bahrein en Interlagos en inmiddels zijn dat er dus duidelijk wel wat meer. Aan de andere kant op die andere favorieten werd hij in 2006 achter Schumacher en Alonso 3e of 4e, dus dat waren toen ook wel al zijn snellere banen.

    \"Niet in de regen \"
    Staat gewoon als een huis. Op een halfnatte baan (Monza, Monaco, Interlagos) gaat het inderdaad wel redelijk. Als het echt regent is het Massa een drama. Ook vergeleken met Raikkonen in dezelfde auto.

    \"Niet kunnen racen\"
    Heeft hij dit jaar toch wel weer laten zien. Als hij mensen inhaalt ramt hij er vaak tegenaan, of hij komt er de halve race niet langs.

    \"Alleen van Pole kunnen winnen\"
    Hij kan inderdaad alleen van \"front row\" winnen en dan vanaf de 2e plek eigenlijk alleen als de pole sitter uitvalt. Massa heeft nog geen enkele race gewonnen waar hij niet van de eerste rij startte. Zijn hele carriere nog niet.

    Al die opmerkingen kloppen dus gewoon.

    Als je 1 punt minder hebt dan de kampioen dan betekent dat natuurlijk gewoon dat je in een van de beste auto\'s zit. Dat maakt Massa nog niet beter dan Alonso, Kubica of Vettel.

    Je zou kunnen zeggen Massa is beter dan Raikkonen en dit jaar heeft Massa natuurlijk zeker een beter resultaat, maar toch is Raikkonen in normale doen gewoon beter dan Massa. In ieder geval gemiddeld genomen sneller en zeker een betere racer. Raikkonen nam dit jaar alleen op bepaalde momenten net iets teveel risico.

    • + 0
    • 4 nov 2008 - 09:32
    • Kubica

      Posts: 5.746

      Patrick, zou jij Olav Mol niet willen/kunnen vervangen? ;)

      • + 0
      • 4 nov 2008 - 10:34
  • Jonne

    Posts: 178

    Dit is nou al de zoveelste keer dat een bericht van mij hier niet komt te staan. Ligt dat aan mijn computer?
    Het was een ontzettend lang bericht als reactie op patrick dus ga het niet nog een keer typen. (Hij kan waarschijnlijk ook wel raden hoe het eruit zag ;))

    OT: 1 ding, kijk naar de resultaten, die zeggen genoeg, geen discussie over mogelijk. Zoals Massa met zijn resultaten blijft antwoorden op alle kritiek, doet hij het wat mij betreft uitstekend.

    • + 0
    • 4 nov 2008 - 18:50
    • Ha, knudde is dat als een bericht kwijt raakt ja. Dat inlog systeem hier is echt super irritant. Als je een tijdje niets doet wordt je uitgelogd en als je dan een bericht post is het dus gewoon kwijt. Krijg je geen bericht van of niets (je ziet alleen dat tussenschermpje niet). Dat gebeurt natuurlijk juist met de langere berichten vaak. Ik copieer mijn posts altijd eerst even voordat ik ze plaats.

      On-topic:

      Ik denk inderdaad dat we het nooit helemaal eens gaan worden, maar aan de andere kant denk ik ook dat we niet eens zo heel ver uit elkaar zitten qua mening. Je geeft alleen toch allebei een soort extreme versie van je mening weer.

      Nogmaals, ik zeg niet dat Massa slecht is, maar ik denk wel dat als je alleen naar de resultaten kijkt dat je dan rijders als Alonso, Vettel en Kubica tekort doet.

      Ik las op een andere site ook wel een grappige. Daar werd Massa ook als enorm gegroeid beschreven. Massa was vroeger inderdaad inconsistent en maakte soms domme fouten, maar dit jaar was dat anders. Waarom dan? Nou nadat hij de eerste twee races was gespind kwam hij ijzersterk terug. Hij had duidelijk de critici \"de mond gesnoerd\". Dus 2 keer een race verprutsen en dan sterk terugkomen is \"consistent\" en laat zien dat hij geen domme fouten meer maakt?

      Ik denk dus juist dat mensen soms teveel naar de resultaten kijken (die toch meer afhangen van de auto) dan dat ze naar de daadwerkelijke rijderskwaliteiten kijken.

      • + 0
      • 4 nov 2008 - 22:14
      • Jonne

        Posts: 178

        Op je laatste alinea na ben ik het met je eens.

        Op Formula1.com stond gisteren ook een mooi stuk over Massa waar we het beide wel mee eens kunnen zijn denk ik.

        • + 0
        • 5 nov 2008 - 09:08
        • Waarom ben je het niet eens met die laatste alinea dan? Vind je Massa een betere coureur dan Alonso alleen omdat Massa meer punten heeft? Een coureur met minder punten kan toch gewoon een betere coureur zijn dan iemand met meer punten?

          Er waren dit jaar 4 kampioenschap waardige auto\'s. Dan is het resultaat toch eigenlijk voor 80% bepaald door in welke auto je zit?

          Die stukjes op Formule1.com over de twee titel kandidaten zijn inderdaad wel leuk. Ook wel overmatig positief. Zowel die voor Massa als die voor Hamilton.

          Bijvoorbeeld dat ze een slechter seizoen voor beide in 2008 tov 2007 verklaren door de grotere competitiviteit dit jaar. Ik noem dat gewoon dat ze (en de teams) meer fouten maakten dan vorig jaar. Vorig jaar was de competitie juist veel sterker met Raikkonen en Alonso er het hele seizoen goed bij.

          Bij Hamilton hebben ze het over een foutloze race op Monaco. Pfft.

          Bij het stukje van Massa ben ik het uiteraard niet eens met \"he just got better and better\" :)

          • + 0
          • 5 nov 2008 - 11:33
          • maar dat weten we van je. Allees positief over rijden van Massa ben je niet mee eens ;) We know that.

            • + 0
            • 5 nov 2008 - 11:44
            • Alles ONTERECHT positief van Massa ben ik het niet mee eens inderdaad.

              • + 0
              • 5 nov 2008 - 15:31
          • Jonne

            Posts: 178

            Het gaat idd niet alleen om de meeste punten, maar die kun je niet negeren. Massa vind ik sowieso niet beter dan Alonso. Ik vind Alonso zonde twijfel hoog boven de rest staan, ook boven Hamilton of Vettel, maar dat terzijde. Maar over resultaten valt niet te discussieren. 11 overwinningen 15 poles, bijna kampioen. Dan doe je het toch gewoon goed.

            Massa rijdt in een Ferrari, daarom haalt hij veel punten. Maar in mijn ogen verdient hij het ook om in een Ferrari te rijden, hij viel vroeger niet op door het talent waarmee sommige coureurs nu de F1 in worden gehyped. Massa was een wilde, een ongeleid projectiel. Weinigen hadden verwacht dat hij voor Ferrari zou rijden en voor de titel mee zou vechten tot de laatste seconden. Hij doet dit nu echter wel en het gebrek aan talent dat hij dan misschien wel heeft, maakt hij helemaal goed met zijn inzet en doorzettingsvermogen om de auto en zichzelf maar blijven te verbeteren, hij is niet bang om hulp te vragen en kijkt en leert telkens maar weer. Daarom wordt hij in mijn ogen juist wel \"better and better\" Coureurs zoals DC, Trulli en Schumacher zeiden het zelfde. \"De meest gegroeide coureur van dit seizoen\" Die hebben er ook wel een beetje verstand van.
            Ik weet dat je hem niet moet beoordelen op 1 goede race, maar kijk eens naar afgelopen zondag. Onder inmense druk, in de regen, op het droog, half in de regen... hij reed fantastisch. Zo waren er dit jaar vaker van die races, meer dan vorig jaar. Dus waarom volgend jaar niet? Daar zie ik wel een groeiproces in.
            De kritiek blijft telkens maar komen, soms terecht, soms niet (naar mijn mening) maar hij verbetert telkens wel. Tuurlijk maakt hij nog eens een fout, maar ik kan de afgelopen twee jaar Hamilton en Raikkonen ook niet bepaald foutloos noemen. Daarom vond ik het ook zulke ontzettend mooie seizoenen, het waren geen robots, maar mensen die er rondreden. (Alonso was toch redelijk foutloos, ook daarom waarschijnlijk de beste)
            Raikkonen werd naar ferrari gehaald om Schumacher op te volgen, ik vind hem wel zo ontzettend tegenvallen. Hij heeft wel pech gehad dit jaar, hij is vorigjaar kampioen geworden, maar was hij deze 2 jaar beter dan Massa? Ik had verwacht dat hij Massa duidelijk zou overklassen. Dat deed hij vorig jaar niet en dit jaar al helemaal niet. Bij Mclaren vond ik hem veel beter.

            Nu verwachten de meesten weer dat Felipe volgend jaar weer 2e rijder is en niet mee zal doen om de titel. Ik vind dit zo typisch, daarom denk ik dat Massa echt de meest ondergewaardeerde rijder van het veld is. Wat moet hij nu nog meer laten zien? Hij kan gewoon meedoen voor het kampioenschap. 10 seconden voor het einde was hij kampioen.
            Vorig jaar kon hij tot 3/4 van het seizoen goed meekomen, ik wil het niet allemaal op pech afschuiven, maar voor zijn pechgeval op Monza stond hij er beter voor dan Kimi. Daarna kon hij zich goed schikken als 2e coureur. Dit jaar precies omgekeerd.

            Ik denk dat Massa volgend jaar weer voor de prijzen meedoet even als Hamilton, Kimi, Alonso en hopelijk ook kovalainen, dat maakt het dan voor Lewis weer wat moeilijker ;) eerlijk is eerlijk, die had vrij spel bij Mclaren dit jaar.

            Ferrari en Mclaren fans zullen het hier nooit over eens worden, vind het alleen jammer dat sommige Mclaren fans Massa zo bekritiseren en dit telkens maar blijven herhalen terwijl er ook andere feiten zijn, maar die zien ze niet (of willen ze niet zien).
            Ik ben geen Mclaren fan, maar ik heb ook geen behoefte om die rijders hier te gaan bekritiseren, behalve als het echt nodig is :p
            Hamilton heeft zijn fouten gemaakt, hoort er bij. Hij is wel kampioen en verdient ook. Kovalainen, niet echt een geweldig seizoen, maar ik zie in hem ook wel een topper. Zoals ik al zei rijder er volgens mij tegenwoordig alleen nog maar goede coureurs F1, dat is ook wel eens anders geweest!

            Maargoed, ieder zijn mening en dat is ook de bedoeling van dit hele gepost hier! Ik snap ook wel dat je hier af en toe gek wordt van de Ferrari fans en je verhaal maar blijft herhalen, soms gaat mij de Ferrari verheerlijking hier ook iets te ver. Ben het alleen nog niet met je punten over Massa eens, maar jij waarschijnlijk ook niet met die van mij. Gaat leuk worden volgend seizoen! ;)

            zo pff. hopelijk komt het er nu wel te staan!

            • + 0
            • 5 nov 2008 - 18:35
  • sanderndk

    Posts: 586

    Haha ja patrick zit er een beetje te diep in, en houd er van om conclusies te trekken op dingen die hij zelf het vaakst roept. Je bent zo bevoordeeld en je haat ferrari zo dat je mening alleen maar ruimte inneemd en je mensen irriteerd. Ik zeg het al zo lang maar je hebt toch echt bord voor je kop

    • + 0
    • 4 nov 2008 - 21:18
  • Ja, het blijft altijd een welles nietes verhaal. Er is gewoon geen definitieve manier om een rijder echt te beoordelen. Voor het grootste deel zijn ze afhankelijk van de auto, maar als je dat zegt dan is de auto ook weer afhankelijk van de rijder. Schumacher zal toch uiteindelijk ook deels verantwoordelijk geweest zijn voor de verbetering van de Ferrari.

    Dat geeft wel mooi de gelegenheid om erover te filosoferen :)

    Ik weet eigenlijk niet of het Hamilton hielp dat Kovalainen zo slecht was. Kovalainen zou anders ook punten weggepakt kunnen hebben bij Massa en Raikkonen. Het zou alleen een probleem voor Hamilton zijn als Kovalainen echt structureel beter was. Aan de andere kant, als Raikkonen op Spa gewoon de rust had gehad en op de baan was gebleven had alles er misschien ook heel anders uitgezien.

    Ik denk dat de reden dat mensen Raikkonen toch als de betere rijder zien aan meerdere dingen ligt.

    Mensen beweren dat Massa niet om kan gaan met druk of dat er soms maar een slag naar slaat ofzo, maar het grappige is dat Massa eigenlijk heel consistent is in zijn inconsistentie. Op zijn favoriete banen doet hij het gewoon echt heel goed en op de andere wat minder. Al drie seizoenen lang levert hij vrijwel exact dezelfde prestaties op de circuits. Massa is wat mij betreft dus niet (onvoorspelbaar) wisselvallig, maar hij heeft naar mijn idee duidelijk wel een plafond.

    Ik denk ook dat de meesten mensen zien dat Raikkonen voor het grootste deel van het seizoen toch gewoon sneller is geweest dan Massa. Daar zullen we het ook wel niet over eens zijn, maar ik vond Raikkonen in 12 races de snellere en Massa in 6. Raikkonen heeft alleen veel teveel fouten gemaakt.

    Raikkonen laat gewoon meer zien. Ook als hij niet vooraan rijdt blijft hij ervoor gaan en toont hij zich als de snellere rijder, ook al krijgt hij daar uiteindelijk minder punten voor. Massa rijdt zijn rondjes en als hij vooraan gestart was dan ligt hij op het eind ook vaak wel vooraan.

    Als Kimi de rust houdt en gewoon op de baan blijft dan maakt Massa eigenlijk geen kans. Behalve dan op die 4 a 5 “Massa circuits”, maar daar zit Raikkonen er normaal gesproken ook vlak achter.

    Als Ferrari volgend jaar weer een goede auto heeft dan doet Massa uiteraard weer mee om de titel, maar toch ook alleen als Raikkonen weer extreem faalt :)

    • + 0
    • 5 nov 2008 - 23:02
    • Ik ben het zelf helemaal eens Met Jonne. Hij onderbouwd ook goed zijn argumenten.
      Ik vind dat hij het goed neerzet en ik vind het toch wel apart dat je nog omheen draait.

      De persoon die die auto rijd stelt samen met zijn team de auto af op een manier dat jij het fijn vind.
      Daarnaast nu traction control weg is en ABS uit is het veel meer aan de rijder om de auto aan de finish te krijgen.
      Sure een auto kan ook je positie bepalen je kan een goede auto hebben en vooraan rijden of in mid. Maar je bent toch echt zelf die rijder die de bochten enz. moet nemen.

      Zie bijv. heiki. Hij kent veel pech dit jaar MAAR! Hij is nooit echt meegekomen en heeft 1 winst op zijn naam staan die (race gezien) onterecht was.
      Hij was nergens te bekennen.

      Zo zie je dat een rijder wel degelijk belangrijk is en het nu dit jaar 50/50 is.
      Dus de helft is de wagen de helft is de rijder.
      En ik weet wel zeker dat meerdere hebben beter vinden dat Massa (Kimi)
      Maar wat Jonne zegt is wel correct.

      En als je kijkt naar nieuwe banen omdat je het over banen hebt zie je dat Massa toch duidelijk de betere is op de nieuwe banen dat een Hamilton (wil ik niet zeggen dat Massa de betere rijder is voordat ik aangevallen wordt want daar heb ik geen zin in)het niet zo voor elkaar heeft als Massa dan. Dat zegt wel iets van een rijder vind ik.

      En snellere race rondes brengen je nog niet tot de winst.
      Een auto moet aan de finish komen en dan kan je zeggen wie het beter deed. Behalve als iemand pech ondervind (France, Kimi)

      Maar het zegt wel degelijk over de rijder.

      En ik vind het dan ook wel onzin dat je zegt dat Massa alleen aan de titel mee doet al KIMI faalt.
      Ten eerste laat het al weer zien wat voor inzicht je hebt in F1 en je gedachte gang erachter.
      Zoals Jonne al zei is bijv. 2007 dat hij voor Kimi zat in monza maar massa kende daar weer pech.


      En dat heeft hem altijd wel een beetje aangetrokken de pech. Zie Melbourne, Canada en Singapore. Pech hoort erbij maar als je dit als een ALS kwestie gaat berekenen kom je op een hele andere stand uit.

      Het ergste is je schrijft Massa al af voordat het seizoen is begonnen..

      • + 0
      • 6 nov 2008 - 08:06
    • Jonne

      Posts: 178

      Ik geef het op, voor mij zijn de feiten anders.
      We zien het volgend jaar allemaal wel.
      Er zal worden verwacht dat Kimi het volgend jaar beter zal doen dan Massa. Ik zou niet weten waarom, Kimi heeft afgelopen 2 gewoon niet laten zien beter te zijn dan Massa.

      als kovalainen beter was, als raikkonen op de baan was gebleven, als als als als massa... tja ik hou er over op :P

      • + 0
      • 6 nov 2008 - 09:07
  • Jermaine,

    Ik ben het helemaal niet oneens met Jonne. Hij vraagt zich alleen af waarom mensen denken dat Raikkonen beter is dan Massa. Ik heb mijn idee gegeven waarom ik denk dat dat is.

    Inderdaad, Jonne omschrijft zijn stelling heel goed. Daar kun je tenminste mee discussieren. Bedankt Jonne!

    Serieus trrouwens, loop alle races eens langs en ga na of Massa daar echt sneller was dan Kimi. Even spins en technische problemen uitgesloten. Zou erg verbaasd zijn als zelfs een Massa fan uit zo komen op een groter aantal banen voor Massa dan voor Kimi. Wat mij betreft zijn er 9 heel duidelijk voor Kimi, 3 licht in het voordeel van Kimi, 1 licht in het voordeel van Massa en 5 duidelijk voor Massa.

    • + 0
    • 6 nov 2008 - 12:52

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land BR
  • Geb. datum 21 apr 1981 (45)
  • Geb. plaats Sao Paulo, BR
  • Gewicht 59 kg
  • Lengte 1,66 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar