McLaren: "Laat Ferraris maar winnen in Brazilië"
- Gepubliceerd op 20 okt 2008 10:40
-
15
- Door: Rob Veenstra
Hij vervolgt: Ik heb er geen problemen mee als Felipe Massa eerste wordt en Kimi Raikkonen achter hem als tweede eindigt. Daar maken we ons geen zorgen over. We gaan strijden in de vrije trainingen en in de kwalificatie, en aan de hand van waar we dan staan bepalen we de tactiek. Ik kan me voorstellen dat iedereen het spannend vindt, onze doelstelling is juist om het zo saai mogelijk te maken. Het belangrijkste is om uit de problemen te blijven.
Trending nieuws
-
Norris krijgt Madame Tussauds-beeld: Wereldkampioen reageert vol verbazing
Lando Norris heeft woensdag voor het eerst kennisgemaakt met zijn eigen wassen beeld in Madame Tussauds Londen. De Mc...
24 jun 2026 18:46 -
Leclerc vol lof over Antonelli: "Heb hem hoog ingeschat"
Charles Leclerc is onder de indruk van Mercedes-coureur Andrea Kimi Antonelli. De jonge Italiaan staat bovenaan het w...
24 jun 2026 17:22 -
Mercedes en Ferrari gewaarschuwd: "Verstappen gaat terugkomen"
Max Verstappen kan volgens voormalig Formule 1-coureur Jolyon Palmer een flinke voorsprong nemen op zijn teamgenoten ...
24 jun 2026 16:46 -
Cadillac beschermt Pérez: "Checo maakt een enorme indruk"
Sergio Pérez voelt zich na een moeizame periode bij Red Bull Racing weer helemaal op zijn plek in de Formule 1...
24 jun 2026 18:06 -
Mercedes kondigt updates aan na grote problemen
Mercedes-teambaas Toto Wolff heeft updates aangekondigd voor de Grand Prix van Oostenrijk van aankomend weekend. De D...
24 jun 2026 16:09
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team -
- Punten -
- Podiums -
- Grand Prix -
- Land Brazilië
- Geb. datum 21 apr 1981 (45)
- Geb. plaats Sao Paulo, Brazilië
- Gewicht 59 kg
- Lengte 1,66 m
4 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Felipe Massa
Team profiel
- Team naam Ferrari
- Basis Maranello, Italië
- Kimi Räikkönen 1
- Michael Schumacher 1
- Michael Schumacher 1
- Felipe Massa 2
- Fernando Alonso 3
- Felipe Massa 3
- Michael Schumacher 3
- Felipe Massa 4
- Kimi Räikkönen 4
- Sebastian Vettel 5
- Fernando Alonso 5
- Fernando Alonso 5
- Felipe Massa 5
- Michael Schumacher 5
- Michael Schumacher 5
- Felipe Massa 6
- Felipe Massa 6
- Kimi Räikkönen 6
- Felipe Massa 6
- Kimi Räikkönen 7
- Felipe Massa 7
- Fernando Alonso 8
- Fernando Alonso 14
- Charles Leclerc 16
- Gerhard Berger 28
- Gerhard Berger 28
- Lewis Hamilton 44
- Carlos Sainz jr 55
509.591 reacties op Ferrari
283 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Ferrari

Reacties (15)
Login om te reagerenPosts: 435
Hopelijk geen uitval zoals heiki al een paar keer heeft gehad, lekke band mag ook niet voor hamilton, verkeerde knop gebruiken, enz,
Uit het artikel maak ik op dat ze erg zenuwachtig zijn bij maclaren.
Posts: 11.414
Lijkt me toch gewoon de verkeerde instelling. Je moet gewoon gaan voor de winst, maar als het wat tegenzit dan zet je inderdaad niet alles op alles.
Stel inderdaad dat je lekker zit te cruisen en je krijgt een lekke band, of de safety car komt ongelukkig uit?
Posts: 12
Het lijkt er op dat McLaren de handdoek in de ring gooit voor het kampioenschap bij de contructeurs!!
Posts: 11.414
Nogal logisch. Ze kunnen de consteurs eigenlijk alleen nog winnen als de Ferraris beide uitvallen.
Wat dat betreft heeft het dus geen zin om voor de Ferrari\'s te rijden. Als ze uitvallen dan komen de McLarens er vanzelf wel langs (of ze zijn zelf ook uitgevallen en dan doet het er alsnog niet toe).
Posts: 40
Dat zou een helse ontknopping zijn, Hamilton lijdt de race, moet gedwongen pitten tijdens de safety-car situatie, omdat een force-india (sutil) in de muur crasht en kan vervolgens bijna achteraan aansluiten, en versliest het kampioenschap, door de huidige safety-car regels, ik zou dan wel eens willen zien wat de FIA dan gaat zeggen??
Posts: 7.177
hahahah lol. Nou het kan zo gaan:P
Kart jij trouwens veel ff gewoon tussendoor?
Meeste dingen die je hier neerzet zit tenminste ervaring met racen in. Bijv die banden opwarmen. Dat meer wrijving meer warmte brengt (waar andere zeggen dat een rustige styl meer warmte brengt 8-) )
Posts: 11
opwarmen van banden dmv meer wrijving is alleen maar logisch, hoe meer wrijving/frictie/weerstand hoe warmer een band wordt. Als je dus rustiger je banden probeert op te warmen, dus minder wrijving/frictie/weerstand je creëert hoe minder snel je banden warmer worden. Ik weet echter niet hoe eea zit met de slijtage/kwaliteit van een band en de verschillende manieren van opwarmen.
Posts: 848
Hiermee kondigt McLaren inderdaad min of meer aan dat ze qua constructeurs kampioenschap de handdoek in de ring gooien.
Als Hamilton dadelijk de titel in de pocket heeft, is het wel een vreemd F1 seizoen: de rijders kampioen en de constructeurskampioen behoren tot verschillende teams!?!
Posts: 3.987
@ viper en Jermaine,
Ligt helemaal aan de eigenschappen van de band, en hoe je em wilt gebruiken, de meeste banden worden net iets anders van samenstelling als ze een keer zijn heet geweest, de meeste worden er harder van en het duurt langer voor er een echte dropoff plaats vind. doe je ze te veel opwarmen dan overhit je ze en dan smelten ze letterlijk weg en krijg je zo;n oliewaas vlek op de band en dan zijn ze verbrand, je kan ze dan zo goed als weggooien, tenzij je voor of achter minder grip wilt hebben en er je balans mee aanpast. wat bijv met een gebruikte band veel bedaan word als ie nog niet is versleten ( als er nog diepte zit op de dimples over het hele loopvlak) is met een verfföhn en een plamuurmes de pickup eraf snijden, de pickup is zachter van samenstelling dan het loopvlak van de band dus je snijd het er zo vanaf als je de pickup zacht/warm maakt
maar om een kort verhaal heel lang te maken. het is de kunst om met een zo rustig mogelijke rijstijl de band zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur te krijgen en niet warmen dan dat.
zo rustig mogelijk? ja, want je kan gaan gummen als een debiel, dat de strepen op het asfalt staan, slijten ze alleen maar van en 9 van de 10 keer overhitten ze ook nog eens.
rustig warmrijden is zo veel mogelijk G- krachten op de band krijgen zonder te slippen.
fernando alonso heeft zijn motor gespaard zegt ie, dus die wil zich in brazilie laten zien, heiki krijgt een verse tor onder de enginecover, die zullen ze bij mclaren als joker inzetten, die heiki, ga maar voor de overwinning, hamilton heeft zelf gezegd in china als je probeert 2e te worden wordt je 10e dus die gaat echt niet minder gasgeven, een verdwaalde torro rosso of redbull zou zich ook zo maar vooraan het veld kunnen melden.
massa wil wel, net als kimi, maar ik denk dat ze fair en square verslagen zullen zijn na het weekend.
ferrari zit volgas aan de ontwikkeling van de f2009, want kimi zegt nu bijv dingen die in de buurt komen van het commentaar van prost op de auto van 1990 van ferrari, als iemand zegt de auto is niet snel genoeg dan hoor ik een italiaan al foeteren: WAT? niet snel genoeg, jij moet gewoon meer gasgeven! je bent ontslagen!!, whahahaha
Posts: 7.177
Als je bij banden rustig rijd krijg je het dus niet warm dat is het probleem. Ja sure elke band is anders maar het principe blijft hetzelfde. Je hebt genoeg wrijving nodig om je banden warm te maken. En dan heb je meer aan een agrassive rijstyl. Maar het kan idd ook een nadeel zijn. Zoals ik denk bij Hamilton die al best vaak zijn band heeft kapot gemaakt.
Het is belangrijk om genoeg wrijving te krijgen en bij agrassive werkt dit beter alleen het kan in je nadeel werken is zeg maar mijn punt.
En Je kan in de laatste race NIET je joker inzetten.
Posts: 9.887
Je hebt echt geen wrijving nodig om een band warm te krijgen hoor! Het punt net voordat je gaat \"glijden\" levert veel warmte op door alle kracht die op de band wordt uitgeoefend en hierbij slijt je niet de band, wat je in principe wil voorkomen. Via wrijving je banden opwarmen is misschien leuk in een kart, maar bij een band die maar rondjes mee kan gaan en al die 20 rondjes perfect moet funcioneren wil je alles behalve onnodige slijtage. Men doet het wel een klein beetje, maar echt niet te veel.
Posts: 335
Beste meneer Maximo, heeft u enig idee hoe een formule1 auto weg kan rijden? Juist, wrijving. De functie van de band is wrijving tussen het chassis en het asfalt creeeren. Zonder wrijving kun je nog zo\'n groot koppel op de wielen zetten, die zullen gaan draaien, maar vooruit gaan de auto\'s niet. Zonder wrijving komt er ook geen enkele warmte in de band. Dus, ik denk dat je wheelspin of driften en dergelijke bedoelt, wat een vorm is van gebrek aan wrijving, of een te groot koppel zodat de wrijvingskracht overschreden wordt. Ik wil je best een paar lessen geven voor een leuk tariefje.
Nu over de banden, die functioneren het best op de optimale warmte, ze slijten minder met die warmte, en hebben meer grip. Het kan dus op de lange duur beter zijn voor die jongens om een beetje op te offeren om op de goede warmte te komen. Als dat niet zo zou zijn, zouden de jongen het echt niet doen meneer.
Posts: 11.414
Jermaine, ben je nou nog steeds bezig met die ene reactie (weet niet meer van wie die was) die stelde dat met de rustige rijstijl de banden beter warm werden?
Mijn punt was dat Raikkonen in 2007 klaagt dat zijn rijstijl (zie spelling) te agressief (zie spelling) is en dat in 2008 het verhaal is dat zijn rijstijl te rustig is.
Kovalainen heeft toch geen Joker nodig, omdat hij uitviel?
Posts: 40
Ik denk dat hier een verschil bestaat tussen agressief rijden en driften, laten we duidelijk zijn onder agressief rijden verstaan we geen driften! Bovendien is er een verschil tussen je achterkant even laten uitbreken a la hamilton en powerslidend de bocht door.
Posts: 5.792
Lekker interessant zeg dat gelul over de banden maar gaat gaat over die arrogante uitspraak Van Dennis.