Coureurs vragen FIA om oplossing voor afsnijden chicanes
- Gepubliceerd op 24 sep 2008 13:19
-
11
- Door: Rob Veenstra
De internationale autosportbond FIA maakte in Monza duidelijk dat het voortaan niet toegestaan is om na het teruggeven van een plek in de volgende bocht meteen weer in de aanval te gaan. Toch heerst er nog onduidelijkheid onder de coureurs. Pedro de la Rosa, voorzitter van de rijdersvakbond GPDA, verwoordt die onzekerheid op autosport.com: Het komt erop neer dat we een betere oplossing moeten vinden die iedereen tevreden maakt. We hebben gesproken met Charlie Whiting en de FIA en zij zoeken ook naar alternatieven.
De GPDA gaat echter alleen om veiligheid. De chicanes van tegenwoordig zijn veilig door de asfalt uitloopstroken en daar zijn we zeer tevreden over. Nadeel is alleen dat een coureur nu een chicane kan afsnijden en niet zoveel tijdverlies oploopt als bij gras of grind het geval zou zijn. Qua veiligheid hebben we echter niets te klagen. Het is nu aan de FIA om een manier te vinden om het voordeel van het afsteken van een chicane tegen te gaan.
Trending nieuws
-
Mekies maakt Red Bull-standpunt duidelijk: "Verstappen blijft bij ons"
De toekomst van Max Verstappen blijft een van de meest besproken onderwerpen in de Formule 1, maar volgens Red Bull-t...
26 jun 2026 19:14 -
Red Bull heeft goed nieuws voor Verstappen na zware dag
Red Bull-teambaas Laurent Mekies blijft positief na de zware vrijdag op het bloedhete circuit in Spielberg. Red Bull-...
26 jun 2026 20:48 -
Hadjar heeft slecht nieuws voor Verstappen: "Updates werken niet"
Red Bull Racing introduceerde tijdens de Grand Prix van Oostenrijk een omvangrijk updatepakket, maar dat leverde vrij...
26 jun 2026 21:26 -
FIA verbiedt innovatie van Ferrari
Het team van Ferrari moet na dit jaar afscheid nemen van de innovatieve flap die ze achter de uitlaat hebben geplaats...
26 jun 2026 19:53 -
Vermeulen maant Red Bull tot actie: "Verstappen doet niet mee voor het middenveld"
De toekomst van Max Verstappen blijft ook dit seizoen onderwerp van gesprek. Ondanks een contract dat doorloopt tot e...
26 jun 2026 20:26
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team Ferrari
- Punten 3.648
- Podiums 136
- Grand Prix 239
- Land GB
- Geb. datum 7 jan 1985 (41)
- Geb. plaats Tewin, GB
- Gewicht 68 kg
- Lengte 1,74 m
483.789 reacties op Ferrari
66 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Lewis Hamilton
Team profiel
- Team naam McLaren
- Basis Woking, Groot Brittannië
- Jenson Button 1
- Lewis Hamilton 1
- Fernando Alonso 1
- Niki Lauda 1
- Stoffel Vandoorne 2
- Lewis Hamilton 2
- Lewis Hamilton 2
- Gerhard Berger 2
- Daniel Ricciardo 3
- Jenson Button 3
- Lewis Hamilton 3
- Kimi Räikkönen 3
- Mika Häkkinen 3
- Lando Norris 4
- Lewis Hamilton 4
- Jenson Button 4
- Kimi Räikkönen 4
- Jenson Button 5
- Sergio Perez 6
- Kimi Räikkönen 6
- Kimi Räikkönen 6
- Niki Lauda 8
- Alain Prost 8
- Kimi Räikkönen 9
- Fernando Alonso 14
- Kevin Magnussen 20
- Jenson Button 22
- Lewis Hamilton 22
- Gerhard Berger 28
- Stoffel Vandoorne 47
- Carlos Sainz jr 55
- Oscar Piastri 81
305.664 reacties op McLaren
163 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over McLaren

Reacties (11)
Login om te reagerenPosts: 195
Misschien ben ik nu wat simpel maar is het niet eenvoudiger om de auto\'s op rails te zetten? Het is al en optocht maar wat willen ze nu nog meer? Mag er straks niet meer in bochten worden ingehaald? Waar blijft het echte racen van 10 jaar geleden?
Posts: 247
Tja, als het kalf verdronken is...........
Ik wil eigenlijk helemaal niet meer terugkomen op de huisregels binnen de F1 voor wat betreft chicanes.
Wel vermoed ik dat Pedro dit nog even aanhaalt omdat hij rijdt voor welk team? Er is genoeg over gesproken, de regelgeving vanaf Monza lijkt me niet zo moeilijk te interpeteren, gewoon even een bocht wachten alvorens weer in te halen, welk woord begrijpt Pedro niet, dan bel ik hem even :P
Posts: 5.792
Inderdaad Pedro wilde Kam nog even helpen maar iedereen wist dit al alleen voor mclaren moet alles altijd uitvergroot worden.Er is geen enkele rijder die zoveel buiten de chicane inhaald/rijd als Ham en of dat nu bewust gebeurd of biet er moet aan iedereen straf gegeven worden die dat meer als 2 keer doet.Anders krijgen we dat iedereen de bochten maar afsnijd tijdens of gewoon te hard en te laat remt zoals dat de laatse race gebeurde door vooral Ham .Ik bedoel de actie Klock ham .Webber ham enz.Kijk ik vind het geweldig hoor hoe snel Ham rijd maar wel op de baan blijven
Posts: 155
Een combinatie van uitloopstrook en grindbak (geen gras) is misschien wel een oplossing.
bv. Als je bij een chicane rechtdoor gaat dat er een uitloopstrook ligt. Maar als je nu weer de baan op wilt sturen dat je toch eerst een strook van 3 meter grind (parralel aan de baan na de chicane) over moet.
Grindbakken maken de race ook spannend want het kleinste foutje word afgestraft.
Posts: 167
Zie ik wel zitten:)
Posts: 985
En dan ligt het circuit alsnog vol met grind.
Posts: 848
Misschien moeten we het hele circuit omheinen met betonnen opstaande muurtjes ...
Posts: 155
Tuurlijk en dan om de 5 min een kwartier de safety car op de baan.
Lijkt me dus absolut geen goed idee.
Posts: 1.016
Ik denk dat de gestelde regel - niet al bij de volgende bocht inhalen - afdoende is.
Dat er achter de meeste bochten en chicanes nu asfalt ligt, is een goede zaak. Wanneer de grindbakken, paaltjes of andere barricades terug komen, neemt niemand straks meer het risico om een inhaal actie te proberen.
Posts: 1.966
vond dat men in Monza al behoorlijk met de nieuwe regel om kon gaan...Zag toch wel een aantal voorbeelden die race, van plekje gewonnen door afsnijden, terug geven en later nog een keertje proberen. Opvallend was dat er niets aan spanning verloren ging!
Posts: 11.414
\"Er is geen enkele rijder die zoveel buiten de chicane inhaald/rijd als Ham en of dat nu bewust gebeurd of biet er moet aan iedereen straf gegeven worden die dat meer als 2 keer doet.\"
Sorry Felix, maar ik den dat je bedoelde te zeggen:
\"Er is geen enkele rijder die zoveel inhaalt als Ham. Als hij daarbij dan hooguit 1 of 2 keer buiten de baan terecht komt dan is dat een logisch gevolg van de risico\'s die hij loopt bij die inhaalacties.\"