Advocaat McLaren: "Beroep is geldig"

  • Gepubliceerd op 22 sep 2008 21:09
  • 8
  • Door: Dennis Roke
Vandaag diende in Parijs de zaak van Lewis Hamilton en McLaren inzake de straf die de Brit kreeg opgelegd tijdens de Grand Prix van België. De Brit stak bij het ingaan van de laatste ronde binnendoor in de Bus Stop chicane. Vervolgens laat hij Kimi Raikkonen voorgaan, om direct weer een succesvolle aanval te plaatsen. De zege komt op naam van Hamilton, tot vlak na de race als hij een 25 seconden-tijdstraf opgelegd krijgt en terugvalt naar de derde plaats. McLaren tekende als reactie daarop beroep aan tegen de straf.

De ochtend werd vooral gebruikt voor het behandelen van de vraag of het beroep wel geldig was. Een groep van vijf advocaten uit Monaco, Spanje, Oostenrijk, Zwitserland en Nederland behandelen het beroep. McLarens advocaat Mark Phillips pleit dat het beroep geldig is omdat het een 25 seconden-tijdstraf betreft. Het reglement zegt dat een drive-through-penalty definitief is, terwijl een team tegen een tijdstraf in beroep kan gaan. De raadsman greep hierbij terug naar de Grand Prix van Japan vorig seizoen, waar een beroep werd behandeld over de vraag of Vitantonio Liuzzi een 25 seconden-tijdstraf moest krijgen. De Italiaan haalde tijdens een gele vlag-situatie Adrian Sutil in. In zo'n situatie is een drive-through-penalty een gebruikelijke straf.

Volgens Phillips heeft Hamilton absoluut geen voordeel gehaald uit de situatie. Phillips: "Miljoenen kijkers hebben gezien hoe Hamilton de Grand Prix van België heeft gewonnen op 7 september jongstleden. Alle tv-kijkers hebben kunnen zien dat Hamilton absoluut de snelste man op de baan was in de regen. Het was op dat moment niet de vraag of, maar wanneer hij Kimi Raikkonen voorbij zou gaan. Raikkonen kon in de regen niets beginnen tegen Hamilton en de hele wereld heeft Hamilton zien winnen, de beker zien pakken op het podium en zijn verhaaltje zien doen in de persconferentie."

Na de race wordt Hamilton bestraft met een tijdstraf van 25 seconden. Volgens de stewards heeft Hamilton voordeel gehaald uit het afsteken van de chicane. Het kost Hamilton de overwinning, een derde plek is zijn deel. Felipe Massa, de grootste concurrent in de strijd om de wereldtitel, strijkt met de eer.

Phillips: "De beelden laten zien dat Hamilton de plek teruggeeft aan Raikkonen. Op het rechte stuk rijdt hij 6,7 km/h langzamer dan de Ferrari van Raikkonen en op een bepaald punt rijdt hij er zeven meter achter. Als hij achter Raikkonen was gebleven in de chicane had hij hem sowieso ingehaald. Hamilton werd naar buiten gedrukt bij het insturen, waardoor het een last-minute beslissing was. De suggestie dat Hamilton had moeten remmen voor Raikkonen is fout. In dat geval had Hamilton hem sowieso gepasseerd."

Tijdens de zitting werd een radiogesprek uitgezonden tussen een McLaren-teamlid en Charlie Whiting. McLarens sportdirecteur Dave Ryan vraagt hierin aan de wedstrijdleider of het teruggeven van de positie geoorloofd is en goedgekeurd wordt. Whiting reageert hierop door te zeggen dat hij "gelooft dat het okee is."

De uitspraak in de zaak wordt morgenochtend verwacht. Houdt F1Today.nl in de gaten voor het laatste nieuws!

Reacties (8)

Login om te reageren
  • rafael

    Posts: 2.567

    Toch heeft Mclaren genoeg bewijzen

    • + 0
    • 22 sep 2008 - 21:46
    • germain

      Posts: 1.748

      Klopt maar komt het ook geloofwaardig over

      • + 0
      • 23 sep 2008 - 07:38
      • Het feit dat de wedstrijdleiding \"gelooft\" dat het goed is, is naar mijn mening al beslissend genoeg. Als ze hadden gezegd, ik denk dat dit niet misschien niet geoorloofd is, had Hamilton misschien nog kunnen reageren door evt. z\'n positie nog een keer terug te geven (misschien onwaarschijnlijk, maar toch). Hoe dan ook erg dubieus allemaal.....

        • + 0
        • 23 sep 2008 - 08:10
  • JP

    Posts: 43

    Zo klaar als een klontje, punten naar Hamilton. (en terecht)

    • + 0
    • 23 sep 2008 - 08:47
    • dude

      Posts: 335

      De discussie is al eerder geweest, Hamilton had gewoon slim moeten zijn. Hij was sneller, waarom zo ongeduldig. Daarnaast had ik het idee dat hij niet bewust van het gas ging, maar dat het gedwongen was zodat hij niet tegen Kimi aan zou knallen vanuit de chicane, en vol gas was volgens mij niet mogelijk op het wat slechtere asfalt buiten de baan.

      • + 0
      • 23 sep 2008 - 10:47
  • Roy-NL

    Posts: 848

    Wat een geneuzel. Als iemand zegt te GELOVEN dat iets zo is, wil het uberhaupt niet zeggen dat het daadwerkelijk zo is. Eigenlijk zou McLaren Massa tegemoet moeten komen vanwege het mislopen van de ceremonie als winnaar na afloop van de race...

    ff zonder dollen: natuurlijk is een dergelijke twijfelachtige beslissing van de Marshalls te betreuren. Maar als het kampioenschap op een dergelijke manier met een gang naar de rechter beslist moet worden ... zou ik dat erg triest vinden.

    Wat mij betreft gewoon een streep trekken. Niet meer naar de afgelopen races kijken. Ik ben er namelijk van overtuigd dat in de laatste races (ongeacht deze uitspraak) de echte winnaar (Hamilton, Massa of wie dan ook) zowiezo naar voren zal komen en zal zegevieren.

    • + 0
    • 23 sep 2008 - 09:57
  • felix50

    Posts: 5.792

    Ten 1ste inhalen onder een gele flag is heel wat anders en dat hij Raik toch wel ingehaald had doet helemaal niet terzake en dat de snelste is toch geen vrij brief dat de snelste de regels aan de laars kan lappen.Dat Charlie Whiting zegt ik,, geloof het ``is heel ierts anders dan ja het is zo en daar komt bij dat Charlie Whiting geen steward is .Dat hele gelul van de advocaten lijkt nergens op al is dit voor de mclaren fans wel HET bewijs maar dat vonden ze bij de spionage affaire ook

    • + 0
    • 23 sep 2008 - 11:27
    • *zucht* ... Het gaat om de straf, niet de situatie welke de straf veroorzaakte.<br />
      <br />
      En wat voor gelul? Je hebt geen idee wie de heer Whiting is volgens mij, en wie er onder zijn hoede staan tijdens een raceweekend.<br />
      <br />
      En wat laag om het spionage schandaal weer boven water te halen, Ferrari is het vergeten en heeft vergeven. Nu de \'Ferrari\' fans nog

      • + 0
      • 23 sep 2008 - 13:46

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land BR
  • Geb. datum 21 apr 1981 (45)
  • Geb. plaats Sao Paulo, BR
  • Gewicht 59 kg
  • Lengte 1,66 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar