Ferrari werkt in Mugello aan aerodynamica
- Gepubliceerd op 18 sep 2008 08:49
-
10
- Door: Rob Veenstra
Vandaag neemt Kimi Raikkonen het stuur over van Badoer. Tegelijkertijd voert Felipe Massa op Fiorano een shakedown uit met de autos die over minder dan anderhalve week voor de Grand Prix van Singapore ingezet gaan worden.
Trending nieuws
-
Verstappen gooit hoop op Red Bull-updates: "We hebben nieuwe onderdelen"
Max Verstappen trekt met vertrouwen naar Oostenrijk voor de thuisrace van Red Bull Racing. Op de Red Bull Ring kende ...
24 jun 2026 14:06 -
Hamilton verklaart Ferrari-comeback: "Mijn fans hebben mij gered"
Lewis Hamilton heeft zich na een uiterst moeizaam debuutjaar bij Ferrari volledig teruggevochten in de Formule 1. De ...
24 jun 2026 14:47 -
Racing Bulls wijst tijdelijk nieuwe coureur aan
Het team van Racing Bulls laat aankomend weekend Ayumu Iwasa de eerste vrije training rijden. De Japanner krijgt daar...
24 jun 2026 13:22 -
Doemscenario uitgesloten voor Leclerc: "Hij hoeft zich niet meer te bewijzen"
Volgens Jean Alesi is het oneerlijk om Charles Leclerc te vergelijken met zichzelf. Alesi reed in de jaren '90 vo...
24 jun 2026 12:46 -
Twijfels over Mercedes-kans Verstappen: "Is het een te grote verstoring?"
Volgens oud-coureur Juan Pablo Montoya zou een overstap van Max Verstappen naar Mercedes voor onrust kunnen zorgen. V...
24 jun 2026 12:09
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team -
- Punten -
- Podiums -
- Grand Prix -
- Land BR
- Geb. datum 21 apr 1981 (45)
- Geb. plaats Sao Paulo, BR
- Gewicht 59 kg
- Lengte 1,66 m
4 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Felipe Massa
Team profiel
- Team naam Ferrari
- Basis Maranello, Italië
- Kimi Räikkönen 1
- Michael Schumacher 1
- Michael Schumacher 1
- Felipe Massa 2
- Fernando Alonso 3
- Felipe Massa 3
- Michael Schumacher 3
- Felipe Massa 4
- Kimi Räikkönen 4
- Sebastian Vettel 5
- Fernando Alonso 5
- Fernando Alonso 5
- Felipe Massa 5
- Michael Schumacher 5
- Michael Schumacher 5
- Felipe Massa 6
- Felipe Massa 6
- Kimi Räikkönen 6
- Felipe Massa 6
- Kimi Räikkönen 7
- Felipe Massa 7
- Fernando Alonso 8
- Fernando Alonso 14
- Charles Leclerc 16
- Gerhard Berger 28
- Gerhard Berger 28
- Lewis Hamilton 44
- Carlos Sainz jr 55
509.554 reacties op Ferrari
283 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Ferrari

Reacties (10)
Login om te reagerenPosts: 848
Hmm, hadden ze niet een probleem met de werktemperatuur van hun banden? En dat kunnen / proberen ze met de aerodynamica op te lossen?!?
Posts: 7.177
Denk het dat het meer downforce krijgt meer druk en grip op de weg fzo ik weet het niet. We zullen zien. Ze hebben dit wel nodig dat de banden beter opwarmen anders verliezen ze allebei de titels.
Posts: 247
Meer neerwaartse druk genereert meer wrijving, een logisch gevolg van wrijving is warmte. Toch lijkt me dat een vreemde en voorla omslachtige manier van een betere werktempratuur voor je banden realiseren.... Ik denk dat ze gewoon een update van hun aero package aan het testen zijn, ze hebben immers nog wel het een en ander te winnen of verliezen in de resterende races
Posts: 2.267
maarja, meer neerwaartse druk is meestal ook een lagere topsnelheid.
Wat ik me wel eens afvraag is, wat bedoelen ze met de banden niet op temperatuur komen? Racebanden zijn in de F1 toch iets van 80 graden celsius? Zijn hun banden dat \"maar\" 70 graden? Is warmer/kouder?
Posts: 985
In de bandenwarmers krijgen ze een bepaalde temperatuur en die temperatuur is lager dan de temperatuur die nodig is voor het racen. Als ze de temperatuur in de bandenwarmers hoger zetten gaan de banden kapot, dus dat is geen optie. Eigenlijk zijn het dus bandenVOORwarmers.
Als de ene auto meer (meganische) grip heeft, krijgt hij dus sneller/makkelijker zijn banden warm(er). En dat heeft als voordeel dat je weer meer grip hebt.
Posts: 247
Vraag ik me ook weleens af ja...
Ik debnk dat de banden bij een bepaalde bedrijfstempratuur hun maximale rendement leveren. Na een aantal rondjes race is die tempratuur wel door alle coureurs bereikt, waar ze mee kampen is denk ik het feit dat ze in de quali te weinig tijd hebben om die banden op de tempratuur te krijgen die voor hun het beste werkt i.c.m. de rest vanhet pakket.
Of zoals bekend heeft elke band een aantal rondes, of een bepaalde periode dat deze de meeste grip levert opf het beste werkt, als zij nou juist in die rondees of periodes hun banden niet op de genwenste tempratuur kunnen krijgen verliezen ze behoorlijk wat tijd in een race.
Maar dat is puur suggestief...
Posts: 2.267
@ johan: van die banden warmers enzo weet ik. Dacht dat ze tot een graad of 70-80 gaan met opwarmen.
Maar het ging mij meer om de temperatuurs karakteristiek van zo\'n band. De kleinste details kunnen de grootste, in dit geval ellende voor ferrari - zorgen.
Maar ben gewoon benieuwd naar de temperatuur die kimi in zijn banden heeft na bijvoorbeeld 1 ronde, en wat de temperatuur die lewis in zijn band heeft na 1 ronde. Het zou me namelijk niks verbazen als dat een verschil is van 5 graden, waardoor de band van kimi \"totaal\" niet meer werkt omdat ze zo gespecialiseerd zijn voor een betaalde bedrijfstemperatuur.
is hier niemand toevallig het neefje van Cees van de Grind ?? :)
Posts: 21
ik ben niet de neef maar weet het misschien wel:p
de banden in de bandenwarmers worden opgewarmt tot een graad om 80. in de race worden ze ongeveer 100 graden( in monza minder omdat je daar meer rechte stukken hebt waardoor ze harder afkoelen.)
als jij jou band niet snel genoeg op die honderd graden krijgt; bijv: bij een quali, kan jij geen snelle ronden neer zetten. de ferrari\'s hebben daar dus blijkbaar moeite mee(met name kimi, heeft ook weer met rijstijl te maken)
Posts: 435
Dit soort achtergrond informatie over hoe de banden werken en hoe aero dynamica hier invloed op heeft mis je gewoon op de f1 sites, dus gaan we met ze alle maar gissen. Dit soort achtergrond informatie kan best gegeven worden zonder bedrijfsinformatie van een team te noemen.
Posts: 323
Ik snap sowieso niet dat ze meer niet downforce genereren bij Ferrari. Ze hebben altijd de hoogste topsnelheid. (Of althans meestal; laat ik het afvlakken...)
Ik denk dat ze aan het testen zijn met (torsie)stijfheid van de carrosserie. De Ferrari schijnt te stijf te zijn, wat, naast ophanging, camber en demping/vering indirect weer gevolgen heeft voor het optimaal benutten van de banden.
Moet je eens opletten als een McLaren vol over de kurbs heengaat en dat vergelijken met een Ferrari...