Hoger beroep McLaren vindt op 22 september plaats

Het hoger beroep van McLaren tegen de tijdstraf die Lewis Hamilton na de Grand Prix van België kreeg, heeft op 22 september plaats, zo onthulde de internationale autosportbond FIA. Het Hof van Beroep komt op de maandag voor de Grand Prix van Singapore bijeen en een uitspraak in de zaak volgt waarschijnlijk een dag later.

Er bestaan nog altijd twijfels of McLaren überhaupt wel in beroep mag gaan tegen de straf, aangezien de maatregel de boeken inging als drive-through penalty, waartegen normaal gesproken geen protest ingediend mag worden. Het hof moet bepalen of het beroep toelaatbaar is. McLaren blijft bij het standpunt dat Hamilton niets verkeerd heeft gedaan en claimt twee keer van de FIA gehoord te hebben dat de inhaalactie legaal was.

Reacties (17)

Login om te reageren
  • Zelfs als Ferrari fan vond ik de straf voor Hami niet op z\'n plaats. Ik vind het vervolgens wel frappant dat veel van de F1 coureurs dan wel blijken te vinden. Kennlijk is er tijdens briefings geregeld over gesproken en is daarbij gezegd dat je na zo\'n actie niet alleen je positie terug moet geven maar er ook van moet afzien om al voor de eerst volgende bocht mag inhalen.<br />
    <br />
    We wachten af...

    • + 0
    • 12 sep 2008 - 14:51
  • Paul

    Posts: 626

    Laten we inderdaad maar afwachten. Alles wat er over gezegd kan worden is ondertussen wel gezegd!

    • + 0
    • 12 sep 2008 - 15:02
  • mbjkrab

    Posts: 323

    Ik blijf erbij: F1 moet worden uitgevochten op de baan en NIET achter het bureau! FIA maak m\'n sport s.v.p. niet kapot!!!

    • + 0
    • 12 sep 2008 - 15:30
    • nick1084

      Posts: 273

      maak je daar maar niet druk om

      • + 0
      • 12 sep 2008 - 15:53
    • kaaskop

      Posts: 178

      Juist, en niet ernaast gaan rijden bochten vergeten en daardoor aan snelheid winst opdoen om een aanval te starten scheinheilig boontje HAMTIDAMTI zou gewoon zich aan de regels moeten houden maar het past goed bij elkaar Hamelton Haug Dennis de een nog genieppiger als de andere

      • + 0
      • 12 sep 2008 - 16:47
      • ari

        Posts: 23

        Luister eens lelijke kaaskop. kimi sneed de bocht af waardoor hamilton geen keus had. Ook al was hamilton achter kimi gebleven dan had hij hem ook in gehaald , lewis had veel meer tractie dan kimi en hij remde veeeeeeeel maar dan ook veeeel later. dus geen voordeel. lewis reed 6,7 km/h minder hard op start/finish dan kimi dus niet zeuren over voordeel.


        Lewis for life

        arjan

        • + 0
        • 12 sep 2008 - 18:40
        • kaaskop

          Posts: 178

          Niet naar het baasje bijten ari HAMTIDAMTI moet ook naar de regels rijden dus elke chikane meenemen en niet afkorten HA HA HA

          • + 0
          • 12 sep 2008 - 19:06
          • beste kaaskop heeft blijkbaar geen kaas gegeten van F1 he!!
            als het zo blijft verder gaan met alle regelneverij kunnen we binnekort de hele F1 in de prullenmand gooien!! kijk eens naar nascar en indycar!! daar liggen ze zo ni te muggenziften!!

            hamilton had het goed hij zat naast kimi en er zelfs voorbij voor de chicane!!door het duwen van kimi had lewis geen keuze dan de chikane af te snijden,daarna laat hij kimi voorgaan maar die ferrari gaat niet meer vooruit en daarbij gaat kimi nog eens een stuk eerder op de rem!!
            telemetrie wijst dat alles aan!!

            conclusie??

            is het hamilton zijn fout dat hij gedwongen word om de chicane af te snijden en vervolgens een ferrari voorlaat die niet meer vooruit komt en daardoor er weer snel voorbij komt??

            denk het niet!!

            en aub laat die jongens nu eens racen en laat ons ervan genieten..

            • + 0
            • 13 sep 2008 - 02:29
        • Tifoso

          Posts: 3.007

          Ben benieuwd of Hamilton zelfde had gedaan als er echt een vangrail stond daar bij de chicane. Dan had ie wel een keus. Hij heeft het zelf in zijn eerste interview na het voorval toegegeven dat ie dat kon maar niet deed. Straf is zwaar maar wel terecht. Een lichtere strafmaat hebben ze niet voor een soortgelijk vergrijp. Wellicht dat die er nu wel komt, zoals de drive through er kwam omdat Stop &amp; Go te zwaar was in sommige gevallen.

          • + 0
          • 12 sep 2008 - 19:22
        • felix50

          Posts: 5.792

          Dan heb ik een andere race denk ik want die race die ik zag reed Rai op de baan en Ham er naast .Ham was Rai ook nog niet voorbij want als dat zo was hadden we deze discussie helemaal niet gehad.Het is wel zo dat Ham veel sneller was daarom snap ik niet waarom hij dit op deze manier deed.Hij had ook zowie zo gewonnen maar als je het op deze manier doet mag dat gewoon niet dus heeft Ham en Kovi dit maar ook die andere straffen weer aan zich zelf te danken hebben&gt;Sorry maar helaas

          • + 0
          • 13 sep 2008 - 09:22
          • Niet een andere race, je hebt het stuk ervoor overgeslagen. Bij het aanremmen/ingaan van de bocht ligt Hamilton minstens een halve wagenlengte voor. Ze gaan in eerste instantie prima samen de bocht. Daarna duwt Raikkonen Hamilton er bruut af en komt Hamilton inderdaad naast de baan uit.

            Dat het \&quot;zo gewoon niet mag\&quot; is dus juist nogal discutabel. Er staat nergens een regel beschreven dat dit niet mag en de raceleiding zei dat het WEL mocht. Anders had Hamilton de situatie wel hersteld.

            • + 0
            • 13 sep 2008 - 13:29
            • kaaskop

              Posts: 178

              De FIA heeft medegedeeld dat alle coureurs het beste een bocht kunnen wachten met inhalen. In dat geval kan er na afloop nooit twijfel ontstaan over het eventueel voordeel halen uit de situatie. Dat was bij Hamilton wel het geval.

              • + 0
              • 13 sep 2008 - 13:57
      • Volgens mij niet echt een McLaren fan...? Als Hamilton zich zo stellig niet aan de regels had gehouden als jij hier beweert, had deze reactie waarschijnlijk nooit ontstaan. Een rechtzaak die bij voorbaat gedoemd is te mislukken had McLaren in deze drukke tijden waarschijnlijk echt niet aangespannen. Bovendien vind ik dat je erg op de man speelt door Hamilton, Haug en Dennis als geniepig te bestempelen. Wil je daar aub ook even je argumenten voor geven in plaats van met losse flodders te gaan smijten?

        • + 0
        • 12 sep 2008 - 20:06
      • felix50

        Posts: 5.792

        Ik zou het niet beter kunnen zeggen

        • + 0
        • 13 sep 2008 - 09:15
  • Your-Dee

    Posts: 247

    De FIA grijpt gewoon in omdat men denkt dat er iets onregelmentairs heeft plaatsgevonden, Mclaren krijgt de kans om zich te verdedigen. Dus de FIA maakt de sport niet kapot, ze zou alleen een hele hoop van deze reacties en het gevoel dat bij de autosportfan leeft weg kunnen nemen door eens te gaan communiceren. Volgens mij hangt er bij Max Mosley een delftsblauw tegeltje met de teks \&quot;aan de communicatie kan het niet liggen, want die is er niet\&quot;

    Waarmee ik maar bedoel te zeggen dat FIA gewoon in alle openheid moet zeggen WAAROM de straf is uitgedeeld en dit vervolgens met duidelijk ARGUMENTEN (data, beelden) hard maken, dan hoor je niemand....

    • + 0
    • 12 sep 2008 - 16:23
  • Serieus redactie/moderatoren, waarom is het toegestaan dat kaaskop zo\'n kinderachtige scheldnaam voor Hamilton mag gebruiken?

    • + 0
    • 12 sep 2008 - 21:39
    • mika

      Posts: 36

      laat lekker gaan , maandag zitten ze allemaal weer op school.

      • + 0
      • 13 sep 2008 - 09:59

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team Ferrari
  • Punten 3.648
  • Podiums 136
  • Grand Prix 239
  • Land GB
  • Geb. datum 7 jan 1985 (41)
  • Geb. plaats Tewin, GB
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,74 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar