Sutil: "Wil graag naar fabrieksteam, maar dat is nu niet mogelijk"
- Gepubliceerd op 20 aug 2008 12:13
-
1
- Door: Rob Veenstra
Adrian, ik kan me voorstellen dat je als echte sportman graag wat competitiever zou rijden? Sutil: Ja, dat is zeker, ik wacht op de topteams. Ik wil succesvol zijn in de Formule 1. Momenteel ben ik blij hier te rijden, ik ben blij met dit team, maar we moeten vooruit gaan. We moeten competitiever worden en verder op de startgrid komen. Dat wil iedereen, maar dat is niet zo makkelijk in de Formule 1.
Volgend jaar rijd je weer voor dit team. Hoe blij ben je daarmee? Natuurlijk wil ik naar een groter team, maar je moet zien waar je kansen liggen. Op dit moment is het niet mogelijk om te veranderen van werkgever. Ik wil graag voor een fabrieksteam racen, maar dat is nu niet mogelijk. Dus ben ik blij met mijn team, ik ken de jongens en volgend jaar zullen we zeker progressie boeken.
Volgend jaar verandert er veel in de reglementen. Iedereen moet een nieuwe wagen ontwerpen. Is het dan voor jullie makkelijker om een stap voorwaarts te maken? Ja, absoluut! Er zijn kansen voor ons voor volgend jaar. Alles verandert met de nieuwe regels en we bouwen een nieuwe auto. Eigenlijk moet iedereen weer compleet opnieuw beginnen en dat geeft ons de kans om onze achterstand in te halen. De kans dat wij verderop de grid komen is nu groter dan wanneer de regels niet zouden veranderen. Dus we moeten afwachten en kijken wat we kunnen doen.
De ontwikkeling van de wagen van dit jaar is gestopt, na het uitbrengen van de naadloze versnellingsbak. Wat kunnen we van Force India verwachten in het laatste deel van het seizoen? We hebben nu die nieuwe bak en die is veel sneller. Het geeft ons twee á drie tienden tijdwinst per ronde, dus het is erg belangrijk om die te hebben voor de volgende race.
Maar, drie tienden is niet genoeg om het gat met jullie voorgangers te dichten. Nee, inderdaad het is niet genoeg, maar we komen wel dichterbij de autos voor ons. In Hongarije waren we in de race weer redelijk snel, maar we moeten onze kwalificatieproblemen oplossen, want daar verliezen we tijd en daar zijn we gewoon niet snel genoeg. Hopelijk helpt de nieuwe versnellingsbak om dat gat in de kwalificatie te dichten en een volgende stap te maken tijdens de race.
Hoe blij ben je met de terugkomst van de slicks volgend jaar? Ja, dat is een goede verandering voor de Formule 1. De echte autosport hoort op slicks te rijden. De balans in de auto is veel beter als je op slicks rijdt. Je kunt veel harder op het gas gaan, maar het vergt opnieuw weer een andere rijstijl. We zullen deze winter veel gaan testen, en dan is het gewoon belangrijk om zoveel mogelijk kilometers te maken. Maar het is een hele goede ontwikkeling voor de sport.
Ik zie allerlei nieuwe gezichten in het team. Is het team aan het uitbereiden en verbeteren? Ja, het wordt groter, we hebben meer engineers in het team, maar nog steeds zijn we een klein team als je het vergelijkt met de anderen. Maar we boeken onze progressie. Het heeft alleen wat tijd nodig om het beste te halen uit onze mogelijkheden met het budget wat we dit jaar hebben. Volgend jaar zal het budget weer omhoog gaan en dat zal helpen om ons beter te maken.
Hoe werk je met deze nieuwe mensen in het team? Is er een andere manier van werken? Ja, er is een beetje meer energie in het team. We hebben wat meer mensen en dat is altijd goed voor meer ontwikkeling. Maar momenteel is er ook veel meer motivatie. De motivatie was erg goed aan het begin van het seizoen. De eerste races zagen er goed uit en de auto was goed. We hadden altijd onze updates, maar nu zitten we in een lastig parket, want er komt niet echt meer een update dit jaar. We verliezen een beetje op de andere teams. Maar ondanks dat is de motivatie aanwezig, want we hebben gezien wat er mogelijk is en dat we de anderen kunnen bijhouden als we onze updates maken. We hopen dat we dit consistent kunnen maken voor volgend jaar.
In februari vroegen we je hoe de samenwerking was met Giancarlo Fisichella. Toen kon je er nog niet zoveel over zeggen. Nu zijn we over de helft van het seizoen, hoe is het nu om tegen hem te racen? Heel goed, in het begin had ik wat problemen met de auto en de banden. Ik moest wat meer leren over de auto. Nu zit ik met veel vertrouwen in de auto en het is een goede competitie tegen hem. Het is altijd zwaar om Giancarlo te verslaan, maar we kunnen goed samenwerken. We staan altijd erg dicht bij elkaar. Ik denk dat we één van de meest aan elkaar gewaagde teamgenoten zijn in de Formule 1. Als je het gat tussen ons ziet; we zitten altijd met een gat van een paar tienden bij elkaar vandaan in de race. En dat is een goed teken; het is heel belangrijk dat teamgenoten aan elkaar gewaagd zijn, want dat is goed voor de ontwikkeling in het team.
Trending nieuws
-
Red Bull-toekomst Verstappen onzeker: "Ze voeren gesprekken"
Helmut Marko heeft iets meer laten weten over de exitclausules van Max Verstappen bij Red Bull. De toekomst van de vi...
25 jun 2026 11:22 -
Verstappen in verband gebracht met Alpine: "Dan hebben we veel geld nodig"
Flavio Briatore heeft geen plannen om Max Verstappen naar Alpine te halen. De Italiaanse topman erkent dat de viervou...
25 jun 2026 12:46 -
Viaplay-zaak gaat verder: F1-race België mogelijk op zwart
De kans is groot dat de Belgische Grand Prix volgende maand toch niet gratis te zien is in Nederland. Het lijkt erop ...
25 jun 2026 12:09 -
Aston Martin duidelijk over toekomst Alonso
Het team van Aston Martin heeft een duidelijk signaal afgegeven over de toekomst van Fernando Alonso. Over de toekoms...
25 jun 2026 14:09 -
Verstappen en Mercedes gewaarschuwd: 'Ook Ferrari werkt aan update'
Ferrari werkt achter de schermen hard aan de ontwikkeling van de krachtbron van dit seizoen. De Italiaanse renst...
25 jun 2026 13:22
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Team profiel
- Team naam Force India
- Basis Silverstone, India
- Sergio Perez 11
- Sergio Perez 11
- Nico Hülkenberg 12
- Adrian Sutil 14
- Adrian Sutil 15
- Lance Stroll 18
- Adrian Sutil 20
- Nico Hülkenberg 27
- Nico Hülkenberg 27
- Esteban Ocon 31
- Esteban Ocon 31
96.021 reacties op Force India
8 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Force India

Reacties (1)
Login om te reagerenPosts: 5.792
Ik zie niet in op dit moment waarom de fabrieks teams voor Sutil zouden kiezen want om te zeggen dat hij zich onderscheidt van de andere kleine teams nee dat is niet zo.Als hij zoals b.v. webber en of Alonso reed in de tijd dat deze jongens bij een kleinteam reden dan was de keuze gauw gemaakt maar het seizoen is nog niet om en in het verleden heeft hij dat juist wel laten zien on Alberts moet wel een hele slechte rijder in de f1 geweest zijn