McLaren spreekt geven van teamorders tegen
- Gepubliceerd op 21 jul 2008 13:06
-
19
- Door: Rob Veenstra
Het enige dat we de coureurs adviseren is om respect te hebben voor de snelheid van de ander, vertelt de McLaren-teambaas. Het is aan hun om de beslissingen te nemen. Lewis was bijna een seconde per ronde sneller en toen Heikki dat te horen kreeg, besloot hij om Lewis voorbij te laten. Het was een heel sportief gebaar.
Heikki snapte de situatie in de race. Hij begreep dat hoe langer hij Lewis op zou houden, des te moeilijker het voor ons zou worden om de race te winnen. Daar draait het om in een raceteam. Goede teamgenoten doen dat soort dingen omdat ze zo zijn.
Trending nieuws
-
Doemscenario uitgesloten voor Leclerc: "Hij hoeft zich niet meer te bewijzen"
Volgens Jean Alesi is het oneerlijk om Charles Leclerc te vergelijken met zichzelf. Alesi reed in de jaren '90 vo...
24 jun 2026 12:46 -
'Assen vraagt FIA-licentie aan voor plekje op F1-kalender'
De geruchten over de mogelijke komst van de Formule 1 naar Assen beginnen weer toe te nemen. Nu de F1-race in Zandvoo...
24 jun 2026 11:22 -
'Red Bull toont interesse in zoon van Räikkönen'
Het team van Red Bull Racing lijkt interesse te hebben in de zoon van Kimi Räikkönen. De elfjarige Robin R&...
24 jun 2026 10:46 -
Twijfels over Mercedes-kans Verstappen: "Is het een te grote verstoring?"
Volgens oud-coureur Juan Pablo Montoya zou een overstap van Max Verstappen naar Mercedes voor onrust kunnen zorgen. V...
24 jun 2026 12:09 -
Racing Bulls wijst tijdelijk nieuwe coureur aan
Het team van Racing Bulls laat aankomend weekend Ayumu Iwasa de eerste vrije training rijden. De Japanner krijgt daar...
24 jun 2026 13:22
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team Ferrari
- Punten 3.648
- Podiums 136
- Grand Prix 239
- Land Groot Brittannië
- Geb. datum 7 jan 1985 (41)
- Geb. plaats Tewin, Groot Brittannië
- Gewicht 68 kg
- Lengte 1,74 m
483.740 reacties op Ferrari
66 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Lewis Hamilton
Team profiel
- Team naam McLaren
- Basis Woking, Groot Brittannië
- Jenson Button 1
- Lewis Hamilton 1
- Fernando Alonso 1
- Niki Lauda 1
- Stoffel Vandoorne 2
- Lewis Hamilton 2
- Lewis Hamilton 2
- Gerhard Berger 2
- Daniel Ricciardo 3
- Jenson Button 3
- Lewis Hamilton 3
- Kimi Räikkönen 3
- Mika Häkkinen 3
- Lando Norris 4
- Lewis Hamilton 4
- Jenson Button 4
- Kimi Räikkönen 4
- Jenson Button 5
- Sergio Perez 6
- Kimi Räikkönen 6
- Kimi Räikkönen 6
- Niki Lauda 8
- Alain Prost 8
- Kimi Räikkönen 9
- Fernando Alonso 14
- Kevin Magnussen 20
- Jenson Button 22
- Lewis Hamilton 22
- Gerhard Berger 28
- Stoffel Vandoorne 47
- Carlos Sainz jr 55
- Oscar Piastri 81
305.583 reacties op McLaren
163 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over McLaren

Reacties (19)
Login om te reagerenPosts: 848
Heb ik altijd al een beetje \"twijfelachtige\" regel gevonden. In principe is de F1 toch ook een teamsport! Je hebt namelijk naast het rijderskampioenschap ook het constructeurskampioenschap en elk team bestaat uit twee coureurs/wagens!
Grappig is, dat McLaren eerst verontwaardigd reageert toen in het verleden Ferrari overduidelijk teamorders had uitgevaardigd, maar dat als ze in hetzelfde schuitje het gewoon zelf ook doen.
En JA, Kovalainen vertellen dat Hamilton 1sec per ronde sneller is als Hamilton achter hem zit, is in mijn ogen hetzelfde als een teamorder uitvaardigen dat hij aan de kant moet.
Maar dat heb je nu eenmaal met een teamsport met twee coureurs per team.
Posts: 626
Eindelijk iemand die het snapt! (tenminste, het met mij eens is!!!)
Posts: 626
Lijkt me logisch dat teamgenoten dat inderdaad voor elkaar doen...
Posts: 335
Zo zitten er meer thuis hoor Paul, ik ben er in ieder geval 1 van. Als je als rijders in een team niet samenwerkt heb je kans dat je naast de prijzen grijpt, zoals McLaren vorig jaar. Zo kunnen de coureurs wat mij betreft ook meer samenwerken met de setup.
Posts: 47
Niks geen teamorders! Je zit niet voor niets met ze TWEEEN in een team. En een team betekent, dat je deels bij elkaar hoort en dit kan je laten blijken door elkaar te helpen en sportief te zijn tegenover je teamcollega. Als Raikkonen ineens 5 sec sneller was dan derest en kon winnen dan zou Massa hem ook wel voorlaten. En als dat gebeurde hoorde je al die \"Ferrari-fans\" niet piepen. Het is in mijn ogen gewoon sportief van Heikki en niks geen gezeik dat Ron Dennis tegen Heikki zei dat Hamilton met 1 sec per rondje dichterbij komt en dat dit een teamorder zou zijn. Want Ron Dennis zegt dat over elke coureur die dichterbij een Mclaren komt.
Posts: 5.792
Tuurlijk zijn er team orders je bij mclaren en bij alle andere teams als dat zo uitkomt.Wat we zagen bij Heikki die Hamilton er langs liet ( hij ging bijna naast de baan rijden)wanneer jij dat niet zag heb je waarschijnlijk naar een andere race gekeken .Ron zegt verontwaardigd dat het het niet zo was maar al ziet de hele wereld wat er gebeurde Leugenaar Dennis Ontkent altijd alles.Dat gepiep waar jij het over hebt komt alijd van de mclaren fans omdat ferarri er tenminste vooruit komt dat ze een 1ste rijders hebben .is een doorn in het oog van de mclaren fans en Mclaren doet altijd of ze geen 1ste rijder hebben maar ook zei hebben dat wel degelijk .CC was ook altijd de 2de rijderdat vertelde hij 2 weken geleden nog ,dus waarom altijd die leugens van Dennis
Posts: 47
Het is geen teamorder als Heikki Hamilton voorbij laat gaan hoor. Het is pas een teamorder als een team een rijder iets opdraagt. Dat was in dit geval niet zo, want ik heb niemand horen zeggen laat Hamilton er voorbij. Ze hebben alleen gezegd dat Hamilton 1 sec per rondje naderde en Heikki heeft toen zelf de keuze gemaakt om hem er voorbij te laten gaan. Puur uit sportiviteit. En als het een teamorder was, zouden ze tegen Heikki gezegd moeten hebben dat hij Hamilton voorbij moest laten gaan. Maar dat hebben ze nooit kunnen doen, omdat alle gesprekken tussen rijder en team door de FIA worden afgeluisterd. Dus al zou het gezegd zijn, dan waren ze er allang voor gestraft, en dat is in dit geval niet het geval.
Posts: 5.746
Ja hoor en Sinterklaas en de Kerstman bestaan ook... Dit is een teamorder in een mooi verpakte vorm.
Posts: 47
Nou vertel jij dan even waarvoor het een teamorder was, als je toch zo grote mond hebt ;)
Posts: 5.746
Zie het commentaar van Johan..... Ik heb dezelfde mening
Posts: 5.792
Sportieviteit noem jij dat als je ze;lf voor de punten en of voor het podium rijd en dan ga je zo makkelijk aan de kant in mijn ogen nis dit wel een team order alleeen niet over de radio gezegd maar wel afgesproken .heikki is duidelijk de buffer tussen Hamilton en de rest van de andere teams de 2de rijder die in dienst moet rijden van
Posts: 848
Collegialiteit of teamorders, een vervelende bijkomstigheid is dat de FIA dergelijke \"teamorders\" verbiedt. Met dergelijke \"vage\" regels, is het niet verwonderlijk dat McLaren er nu handig op in speelt om op voorhand de beschuldigingen al tegen te gaan. Leuk zo\'n poppenkast ...
Posts: 5.746
Ach pak het iets handiger in, zoals Massa en Raikonnen in Brazilie vorig jaar en noem het \'verschillende strategie\' en je bent van het woord \'team-order\' af. Het resultaat is hetzelfde.
Posts: 11.414
Je hebt inderdaad altijd team orders. Wat is daar eigenlijk precies verboden aan? Ik neem aan dat laffe stunts zoals met Ferari indertijd (waar ze in de laatste ronde nog even naar de gewenste slagorde wijzigen) inderdaad wel verboden zijn. Zaken zoals, \"we maken het elkaar niet al te lastig nadat we de eerste bocht door zijn\" of \"als de achterliggende teamgenoot duidelijk sneller is dan laat je hem erlangs\" lijken me toch redelijk normaal.
Posts: 5.792
Voor mij is dit precies het zelfde kijk als je wat sneller bent ga je er langs maar echt aan de kant gaan zoals Heikki deed dat is heel wat anders als elkaar het leven niet zuur maken.Nee hij stopte nog net niet dit is net zo erg als wat ferarri deed .Ik ben er niet op tegen maar noem het gewoon en ga niet ontkennen zoals Dennis doet want dat iis een beledeging voor de hele wereld die het met eigen ogen zag
Posts: 985
Zondag om 12.00u:
He Heikki, als ik tijdens de race \'Hamilton is 1 sec sneller\' tegen je roep, moet je Hamilton voorbij laten.
Zondag om 15.05u
Heikki, \'Hamilton is 1 seconde sneller\'.
Afgesproken werk. En terecht, Kovalainen heeft geen enkele kans op het kampioenschap.
Posts: 442
Alle ferrari fans zeggen nu mooi dat het een team order was. Waarschijnlijk zijn ze vergeten door welk incident het verbod op team-orders werd ingesteld. Los van het feit dat massa vorig jaar in brazilie kimi ook voorbij liet gaan voor het WK, was dat dan geen team-order?
Posts: 5.746
En ben jij de GP van Australie in 1998 vergeten waarin Coulthard Hakkinen en Coulthard voorbij liet nadat het hem was opgedragen?? Dat is wellicht het begin geweest van de teamorders...
Posts: 5.792
Trouwens ik ben ook niet tegen team orders als het gaat om de rijder die er het beste voor staat er langs te laten maar ga niet roepen dat dit niet zo was want dat heeft iedereen kunnen zien