McLaren spreekt geven van teamorders tegen

Heikki Kovalainen ging aan het einde van de race niet op bevel van de teamleiding aan de kant voor Lewis Hamilton. Dat is de boodschap van McLaren-teambaas Ron Dennis. Kovalainen maakte wel overduidelijk ruimte voor zijn stalgenoot. Sinds 2002 geldt een verbod op teamorders, maar daar was volgens Dennis dus geen sprake van.

“Het enige dat we de coureurs adviseren is om respect te hebben voor de snelheid van de ander”, vertelt de McLaren-teambaas. “Het is aan hun om de beslissingen te nemen. Lewis was bijna een seconde per ronde sneller en toen Heikki dat te horen kreeg, besloot hij om Lewis voorbij te laten. Het was een heel sportief gebaar.”

“Heikki snapte de situatie in de race. Hij begreep dat hoe langer hij Lewis op zou houden, des te moeilijker het voor ons zou worden om de race te winnen. Daar draait het om in een raceteam. Goede teamgenoten doen dat soort dingen omdat ze zo zijn.”

Reacties (19)

Login om te reageren
  • Roy-NL

    Posts: 848

    Heb ik altijd al een beetje \"twijfelachtige\" regel gevonden. In principe is de F1 toch ook een teamsport! Je hebt namelijk naast het rijderskampioenschap ook het constructeurskampioenschap en elk team bestaat uit twee coureurs/wagens!

    Grappig is, dat McLaren eerst verontwaardigd reageert toen in het verleden Ferrari overduidelijk teamorders had uitgevaardigd, maar dat als ze in hetzelfde schuitje het gewoon zelf ook doen.

    En JA, Kovalainen vertellen dat Hamilton 1sec per ronde sneller is als Hamilton achter hem zit, is in mijn ogen hetzelfde als een teamorder uitvaardigen dat hij aan de kant moet.

    Maar dat heb je nu eenmaal met een teamsport met twee coureurs per team.

    • + 0
    • 21 jul 2008 - 13:30
    • Paul

      Posts: 626

      Eindelijk iemand die het snapt! (tenminste, het met mij eens is!!!)

      • + 0
      • 21 jul 2008 - 14:33
  • Paul

    Posts: 626

    Lijkt me logisch dat teamgenoten dat inderdaad voor elkaar doen...

    • + 0
    • 21 jul 2008 - 13:30
  • dude

    Posts: 335

    Zo zitten er meer thuis hoor Paul, ik ben er in ieder geval 1 van. Als je als rijders in een team niet samenwerkt heb je kans dat je naast de prijzen grijpt, zoals McLaren vorig jaar. Zo kunnen de coureurs wat mij betreft ook meer samenwerken met de setup.

    • + 0
    • 21 jul 2008 - 16:39
  • weba010

    Posts: 47

    Niks geen teamorders! Je zit niet voor niets met ze TWEEEN in een team. En een team betekent, dat je deels bij elkaar hoort en dit kan je laten blijken door elkaar te helpen en sportief te zijn tegenover je teamcollega. Als Raikkonen ineens 5 sec sneller was dan derest en kon winnen dan zou Massa hem ook wel voorlaten. En als dat gebeurde hoorde je al die \"Ferrari-fans\" niet piepen. Het is in mijn ogen gewoon sportief van Heikki en niks geen gezeik dat Ron Dennis tegen Heikki zei dat Hamilton met 1 sec per rondje dichterbij komt en dat dit een teamorder zou zijn. Want Ron Dennis zegt dat over elke coureur die dichterbij een Mclaren komt.

    • + 0
    • 21 jul 2008 - 17:23
    • felix50

      Posts: 5.792

      Tuurlijk zijn er team orders je bij mclaren en bij alle andere teams als dat zo uitkomt.Wat we zagen bij Heikki die Hamilton er langs liet ( hij ging bijna naast de baan rijden)wanneer jij dat niet zag heb je waarschijnlijk naar een andere race gekeken .Ron zegt verontwaardigd dat het het niet zo was maar al ziet de hele wereld wat er gebeurde Leugenaar Dennis Ontkent altijd alles.Dat gepiep waar jij het over hebt komt alijd van de mclaren fans omdat ferarri er tenminste vooruit komt dat ze een 1ste rijders hebben .is een doorn in het oog van de mclaren fans en Mclaren doet altijd of ze geen 1ste rijder hebben maar ook zei hebben dat wel degelijk .CC was ook altijd de 2de rijderdat vertelde hij 2 weken geleden nog ,dus waarom altijd die leugens van Dennis

      • + 0
      • 22 jul 2008 - 08:12
      • weba010

        Posts: 47

        Het is geen teamorder als Heikki Hamilton voorbij laat gaan hoor. Het is pas een teamorder als een team een rijder iets opdraagt. Dat was in dit geval niet zo, want ik heb niemand horen zeggen laat Hamilton er voorbij. Ze hebben alleen gezegd dat Hamilton 1 sec per rondje naderde en Heikki heeft toen zelf de keuze gemaakt om hem er voorbij te laten gaan. Puur uit sportiviteit. En als het een teamorder was, zouden ze tegen Heikki gezegd moeten hebben dat hij Hamilton voorbij moest laten gaan. Maar dat hebben ze nooit kunnen doen, omdat alle gesprekken tussen rijder en team door de FIA worden afgeluisterd. Dus al zou het gezegd zijn, dan waren ze er allang voor gestraft, en dat is in dit geval niet het geval.

        • + 0
        • 22 jul 2008 - 12:31
        • Kubica

          Posts: 5.746

          Ja hoor en Sinterklaas en de Kerstman bestaan ook... Dit is een teamorder in een mooi verpakte vorm.

          • + 0
          • 22 jul 2008 - 14:14
          • weba010

            Posts: 47

            Nou vertel jij dan even waarvoor het een teamorder was, als je toch zo grote mond hebt ;)

            • + 0
            • 22 jul 2008 - 15:45
            • Kubica

              Posts: 5.746

              Zie het commentaar van Johan..... Ik heb dezelfde mening

              • + 0
              • 22 jul 2008 - 16:21
        • felix50

          Posts: 5.792

          Sportieviteit noem jij dat als je ze;lf voor de punten en of voor het podium rijd en dan ga je zo makkelijk aan de kant in mijn ogen nis dit wel een team order alleeen niet over de radio gezegd maar wel afgesproken .heikki is duidelijk de buffer tussen Hamilton en de rest van de andere teams de 2de rijder die in dienst moet rijden van

          • + 0
          • 23 jul 2008 - 08:28
  • Roy-NL

    Posts: 848

    Collegialiteit of teamorders, een vervelende bijkomstigheid is dat de FIA dergelijke \"teamorders\" verbiedt. Met dergelijke \"vage\" regels, is het niet verwonderlijk dat McLaren er nu handig op in speelt om op voorhand de beschuldigingen al tegen te gaan. Leuk zo\'n poppenkast ...

    • + 0
    • 22 jul 2008 - 08:29
  • Kubica

    Posts: 5.746

    Ach pak het iets handiger in, zoals Massa en Raikonnen in Brazilie vorig jaar en noem het \'verschillende strategie\' en je bent van het woord \'team-order\' af. Het resultaat is hetzelfde.

    • + 0
    • 22 jul 2008 - 09:34
  • Je hebt inderdaad altijd team orders. Wat is daar eigenlijk precies verboden aan? Ik neem aan dat laffe stunts zoals met Ferari indertijd (waar ze in de laatste ronde nog even naar de gewenste slagorde wijzigen) inderdaad wel verboden zijn. Zaken zoals, \"we maken het elkaar niet al te lastig nadat we de eerste bocht door zijn\" of \"als de achterliggende teamgenoot duidelijk sneller is dan laat je hem erlangs\" lijken me toch redelijk normaal.

    • + 0
    • 22 jul 2008 - 10:30
    • felix50

      Posts: 5.792

      Voor mij is dit precies het zelfde kijk als je wat sneller bent ga je er langs maar echt aan de kant gaan zoals Heikki deed dat is heel wat anders als elkaar het leven niet zuur maken.Nee hij stopte nog net niet dit is net zo erg als wat ferarri deed .Ik ben er niet op tegen maar noem het gewoon en ga niet ontkennen zoals Dennis doet want dat iis een beledeging voor de hele wereld die het met eigen ogen zag

      • + 0
      • 23 jul 2008 - 08:24
  • johan

    Posts: 985

    Zondag om 12.00u:
    He Heikki, als ik tijdens de race \'Hamilton is 1 sec sneller\' tegen je roep, moet je Hamilton voorbij laten.

    Zondag om 15.05u
    Heikki, \'Hamilton is 1 seconde sneller\'.

    Afgesproken werk. En terecht, Kovalainen heeft geen enkele kans op het kampioenschap.

    • + 0
    • 22 jul 2008 - 15:19
  • Smitju

    Posts: 442

    Alle ferrari fans zeggen nu mooi dat het een team order was. Waarschijnlijk zijn ze vergeten door welk incident het verbod op team-orders werd ingesteld. Los van het feit dat massa vorig jaar in brazilie kimi ook voorbij liet gaan voor het WK, was dat dan geen team-order?

    • + 0
    • 23 jul 2008 - 00:02
    • Kubica

      Posts: 5.746

      En ben jij de GP van Australie in 1998 vergeten waarin Coulthard Hakkinen en Coulthard voorbij liet nadat het hem was opgedragen?? Dat is wellicht het begin geweest van de teamorders...

      • + 0
      • 23 jul 2008 - 08:56
  • felix50

    Posts: 5.792

    Trouwens ik ben ook niet tegen team orders als het gaat om de rijder die er het beste voor staat er langs te laten maar ga niet roepen dat dit niet zo was want dat heeft iedereen kunnen zien

    • + 0
    • 23 jul 2008 - 08:30

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team Ferrari
  • Punten 3.648
  • Podiums 136
  • Grand Prix 239
  • Land Groot Brittannië
  • Geb. datum 7 jan 1985 (41)
  • Geb. plaats Tewin, Groot Brittannië
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,74 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar