user icon

Indy 500: Marco Andretti pakt pole polsition, 'Veekay' Rinus van Kalmthout vierde

  • Gepubliceerd op 16 aug 2020 20:17
  • comments 20
  • Door: Arjan Hoefakker

Marco Andretti pakte zojuist pole position voor de Indy 500 op de Indianapolis Speedway van volgende week. Andretti deed dat 33 jaar nadat zijn opa dat ook al eens wist te flikken. 

Nederlander Rinus van Kalmthout, bij de Amerikanen bekend als "Veekay" wist zich als vierde te kwalificeren voor de fameuze race.  De 500 mijl worden volgende week zondag gereden op de Indianapolis Speedway. 

Rookie tussen de ervaren jongens

Als 'rookie' mag de negentien jarige Hoofdorper Van Kalmthout in zijn debuut starten vanaf de tweede startrij. Hij heeft ervaren Indycarracers voor hem staan op de eerste rij. 

Andretti pakte zijn pole voor Andretti Autosport met een gemiddelde over zijn vliegende ronden van 231,068 mijl per uur. Dat is dus een gemiddelde snelheid van 371,87 kilometer per uur. 'VeeKay' haalde 230,704 mijl per uur als gemiddelde. 

Fernando Alonso kwam gisteren niet verder dan de 26ste tijd tijdens de kwaliicatie voor de Indy 500. Eerder deze week verkende hij de muur middels een stevige crash. 

Foto's Indy500 2020

Reacties (20)

Login om te reageren
  • Niet normaal wat Rinus daar als rookie presteert !! Petje af !!

    • + 7
    • 16 aug 2020 - 20:37
    • WC MAX

      Posts: 2.464

      Net zoals Lauda bij Max deed na een bijzondere prestatie! Geweldig

      • + 0
      • 16 aug 2020 - 21:24
    • Geweldige prestatie! In iedergeval een beetje uit de drukte in de eerste ronden met deze positie. Wat is die Fast9 toch gaaf om te kijken! Net als Monaco een kwalificatie waar je de rijders alle grenzen opzoeken om die extra tienden te vinden.

      • + 0
      • 16 aug 2020 - 23:14
    • mario

      Posts: 7.255

      Sinds wanneer heeft Max met de Indy 500 te maken???

      • + 0
      • 17 aug 2020 - 06:52
  • Ramon

    Posts: 307

    Met chevy motor..top VK!

    • + 2
    • 16 aug 2020 - 20:40
    • d@nny

      Posts: 2.391

      Enige chevy in de fast 9. Prachtige prestatie. Ook goede prestatie van Sato, die als eerste naar buiten moest.

      • + 0
      • 16 aug 2020 - 21:26
  • RodyF1

    Posts: 385

    Heeeeeel netjes! 2e startrij in je eerste indy 500. Het zou toch wat zijn als hij de winst pakt volgende week.

    • + 2
    • 16 aug 2020 - 20:47
    • Dan krijgt hij een woedende Alonso achter zich aan.

      • + 4
      • 16 aug 2020 - 21:02
    • Supersoft

      Posts: 968

      Wie? Ken m zo 123 niet.... Is dat toevallig die teamplayer die ooit bij McLaren actief was?

      • + 0
      • 16 aug 2020 - 21:14
  • Carrinthe

    Posts: 837

    Wat een bizar goede prestatie!

    • + 1
    • 16 aug 2020 - 21:12
  • Wat een baas, held die Rinus. Had zijn baas al uitgeschakeld en man zijn flow was ook zo mooi!
    Maar och wat heeft hij nog de bibbers voor hij instapt maar klep dicht, even boven de 370km/uur gaan rijden op zo'n rondje.

    Ga je aanstaan zeg,, perfect je gas indrukken met de flow en rempedaal gewoon uit je gedachte halen. Klein foute inschatting bocht, en je hebt zo een 'whoop, hoi muur!' te pakken.

    • + 0
    • 16 aug 2020 - 21:21
  • Die familie Andretti is toch wel heel bijzonder. Ik was overigens in de veronderstelling dat kleinzoon Marco de Indy 500 al eens had gewonnen. Maar niet dus.

    En bijzonder dat Van Kampen het als rookie zo goed doet. Oval racing schijnt toch echt een vak apart te zijn!

    • + 0
    • 16 aug 2020 - 21:22
    • d@nny

      Posts: 2.391

      Ik sta revanche kijken dat Marco al zo lang meedoet. Ik wordt oud!!

      • + 0
      • 16 aug 2020 - 21:27
    • WC MAX

      Posts: 2.464

      En zoals Ramon al zei: als enige met een chevy. De eerstvolgende Chevy is plek 13e, dus met een mindere motor, rookie P4 tussen de big boys. Held

      • + 3
      • 16 aug 2020 - 21:27
    • @RogerZzz,
      Van Kampen? I see what you did there.

      • + 0
      • 16 aug 2020 - 22:02
    • Slechte grap. Slaat nergens op.

      • + 1
      • 16 aug 2020 - 23:05
    • @mr.Monza:

      Oh, dat was een foutje! Ik was oprecht in de veronderstelling dat hij zo heette!

      Maja, ik kijk welgeteld 1 ovalrace per jaar en dat is de Indy 500. Ik hoop uiteraard weer op de triple crown van Alonso en anders mag Takuma-san hem winnen!

      Mijn interesse kan trouwens wel groter worden in de toekomst:

      With the budget cap on the way, there is a lot of work to be done for large teams with large costs on personnel. However, Piero Ferrari has a solution for the brand that was founded by his father Enzo.

      According to the son of the legendary Enzo Ferrari, the Italian brand is in favour of employing the staff who would otherwise have to be fired in Maranello. It may not be under the heading of the Formula 1 project, but Piero suggests a trip to another class.

      ”I love Indianapolis, when I was a little boy I saw Gianpaolo Dalarra take his first victory in the Indy 500. Ferrari has already participated with Alberto Ascari in the Indy 500 and that could be an option now. In the 80’s there were already plans, but then they never got off the ground. I think my father would be very proud if a Ferrari could win the Indy 500,” said Ferrari to La Gazzetta dello Sport.

      • + 0
      • 16 aug 2020 - 23:44
  • Joeppp

    Posts: 3.929

    Ik vind het knap. Wat ik ervan meekreeg dat het een lastige dag was voor iedereen door de harde wind. En dan vierde worden op je eerste Indy. Petje af! Hard rijden kan hij wel nu kijken hoe hij de wedstrijd kan lezen.

    • + 1
    • 16 aug 2020 - 21:45
  • Wat een bazenrun, achteraf hadie met iets meer risico ook Sato kunnen pakken. Maargoed, volgende week gaat het pas écht los!

    • + 0
    • 16 aug 2020 - 22:35
  • Niet normaal, wat een topper die Rinus. 1ste Indy500 en als 4de kwalificeren. WE (super chauvinisten) hebben nu 2 super race talenten. Gefeliciteerd Marijn!

    • + 2
    • 16 aug 2020 - 22:43

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    12:30 - 13:30

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    17:00 - 19:00

  • Vrije training 2

    16:00 - 17:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    17:00 - 19:00

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    12:30 - 13:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    17:00 - 19:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    16:00 - 17:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    17:00 - 19:00

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Is het houden van sprintraces op zaterdag een verbetering van het Grand Prix-format?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team McLaren
  • Punten 132
  • Podiums 0
  • Grand Prix 78
  • Land Spanje
  • Geb. datum 29 jul 1981 (39)
  • Geb. plaats Oviedo, Spanje
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,71 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
Bekijk volledige kalender
show sidebar