Max Verstappen feliciteert Ocon met Europese titel
- Gepubliceerd op 13 okt 2014 10:42
-
7
- Door: Rob Veenstra
De eerste race op zaterdag wist Max door schade na contact niet uit te rijden, maar die mêlee was zondagochtend alweer vergeten, toen de 17-jarige rijder van de elfde naar de tweede plaats reed in een weergaloze inhaalrace. Met zijn winst in de derde race herovert Max de tweede plek in het Europees F3-kampioenschap, terwijl Esteban Ocon dankzij zijn derde positie kampioen is geworden.
"Ik ben heel erg blij met deze winst op Imola. Dit was het best mogelijke resultaat", aldus Max tegenover www.verstappen.nl. "Het doel was om na dit weekend de tweede plek in het kampioenschap te behouden en ondanks dat ik twee keer door een grid penalty buiten de top tien heb moeten starten, is dat gelukt. Dus ik ben zeker tevreden."
Ondanks dat Max als polesitter de best mogelijke uitgangspositie heeft, laat hij zich bij de start van de race verschalken door Antonio Fuoco. Terwijl de Italiaan hem aan de ene kant passeert, is het Ocon die de Nederlander aan de andere kant bedreigt. Hoewel de Fransman zijn neus voor die van Max krijgt, duikt de laatste via de binnenbocht als eerste Tamburello in. Zo ligt Max na de eerste bochten dus tweede, tussen de Prema Powerteam rijders Fuoco en Ocon.
"Enkele seconden voor de start sloeg mijn auto af, maar gelukkig lukte het me de auto weer te starten net voordat de lichten doofden. Daarom was mijn start slecht, maar al met al nog best redelijk", vertelt Max. "Ik wist dat ik Ocon meteen voor moest blijven, omdat het anders moeilijk zou worden de wedstrijd te winnen. In het begin van de race was het lastig om in de laatste twee bochten de aansluiting te vinden, maar ik wist dat Van Amersfoort Racing me een snelle auto had gegeven en de race nog lang was. Dus ik hield mijn hoofd koel en wachtte mijn kansen af."
"Nadat ik Fuoco had ingehaald na de safety car-periode, was het bekeken. Ik was namelijk veel sneller dan de concurrentie. De snelheid zat er echt heel goed in vandaag. Zelf hebben we teveel technische uitvalbeurten gehad om een gooi te kunnen doen naar het kampioenschap", zegt een terugblikkende Max. "Maar de felicitaties aan Ocon. Hij was het constantste van ons allemaal en heeft de titel verdiend."
Trending nieuws
-
Norris haalt uit naar andere coureurs: "Ze snappen er niets van!"
Lando Norris haalt hard uit naar andere coureurs die vraagtekens zetten bij de updates van McLaren. De Britse renstal...
28 jun 2026 14:43 -
Red Bull vervangt veel onderdelen na crash Verstappen
Het team van Red Bull Racing heeft zeer veel onderdelen aan de auto van Max Verstappen vervangen. De viervoudig werel...
28 jun 2026 14:06 -
Russell vreest voor Verstappen: "Hij zat er goed bij!"
George Russell start de Grand Prix van Oostenrijk vandaag vanaf de pole position, maar hij rekent zich nog lang niet ...
28 jun 2026 13:22 -
Bekijk de startgrid voor de Grand Prix van Oostenrijk28 jun 2026 14:31
-
Verstappen sluipt naar Russell in Oostenrijk: Eerste overwinning lonkt
Max Verstappen kan mogelijk zijn eerste overwinning dit seizoen pakken in de Formule 1. Nadat de viervoudig wereldkam...
28 jun 2026 15:44
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Zondag
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team Red Bull Racing
- Punten 3.500
- Podiums 128
- Grand Prix 240
- Land NL
- Geb. datum 30 sep 1997 (28)
- Geb. plaats Hasselt (Belgie), NL
- Gewicht 70 kg
- Lengte 1,8 m
834.635 reacties op Red Bull Racing
984 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Max Verstappen
Team profiel
- Team naam Van Amersfoort Racing
- Basis Huizen, Nederland
- Max Verstappen 30
2.010 reacties op Van Amersfoort Racing
14 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Van Amersfoort Racing

Reacties (7)
Login om te reagerenPosts: 5.855
OT alonso heeft een deel met mclaren voor 2 jaar + optie voor 1 jaar.
Hij krijgt 30 miljoen. De deal is gemaakt met honda en niet met mclaren.
Hij heeft deze deal gemaakt nadat hamilton een deal heeft afgewezen waarbij hij 40 mil per jaar zou verdienen. Daarnaast heeft hamilton met mercedes een verbale overeenkomst om te verlegen.
Posts: 5.397
Bron?
Posts: 5.855
twitter.com/pitlanetalk
Posts: 9.887
Erg van harte was het denk ik niet, want in tegenstelling tot wat Berger over Occon zegt, heeft Occon zijn titel "mede" binnen gehaald door niet zo netjes te rijden. Blomqvist en Verstappen waren volgens mij helemaal klaar met hem begin zomer.
Posts: 9.887
Voor een "leek" lijkt het logisch dat de winnaar van de F3 ook goed genoeg moet zijn voor de F1 als iemand met 100 punten minder dan hem dat ook is, maar als je naar de ontwikkeling van Occon en Max kijkt afgelopen seizoen, dan is daar toch een groot verschil tussen.
Occon had al 2 jaar ervaring met Formula Renaukt 2.0. Als je dan bij een top team als Prema komt rijden dan had het minimale ook wel geweest dat hij voor de prijzen had gestreden. Heeft hij ook gedaan en dus prima gedaan, maar waar bij Max een enorme opgaande lijn is gezien dit seizoen, daar is bij Occon een minder grote vooruitgang te zien geweest. Occon doet mee om de overwinningen, maar waar hij Max begin dit jaar nog zeker "de baas" was, daar is dat gedurende dit jaar omgedraaid. Occon is nog steeds net iets beter dan bijv. een Blomqvist, maar Max steekt inmiddels met kop en schouders boven de rest van het veld uit.
Ik denk daarom ook dat het voor Occon beter is om sowieso eerst nog wat meer ervaring op te doen in de WSR of GP2. Een "te vroeg" F1 debut kan ook einde carrière voor hem betekenen.
Posts: 7.074
Had Ocon in een VAR gezeten dan hadden we misschien nooit meer wat van hem gehoord
had Max wel eens willen zien rijden in die Prema bak
Posts: 8.908
Wel die van Ocon dan aub en niet die van Fuoco en Latifi (om over vd Laar maar te zwijgen)