user icon

Ferrari vangt veelbelovende signalen op uit de windtunnel

  • Gepubliceerd op 06 nov 2013 13:35
  • comments 18
  • Door: Rob Veenstra
De renovatie van de windtunnel is een succes geweest bij Ferrari. Die voorzichtige eerste conclusie trekt technisch directeur Pat Fry tegenover Autosport. De data uit de windtunnel van de Scuderia kwam voorheen niet overeen met de realiteit en daarop besloot de Italiaanse renstal tot een grootschalige opwaardering. Dat heeft effect gesorteerd.

Fry: "We zijn al een paar weken terug in onze eigen windtunnel. We benutten de faciliteiten voor de volle honderd procent, 24 uur per dag, zeven dagen per week, wat normaal is. Het vergt meestal wat tijd om het niveau en de impact van zoiets echt goed in te schatten, maar uit de eerste signalen blijkt dat we redelijk wat progressie hebben geboekt. De tijd zal ons leren waar we precies staan, maar de eerste indrukken zijn veelbelovend."

Dat is positief voor Ferrari, want op aerodynamisch vlak valt ook in 2014 de nodige winst te boeken. "Aerodynamica is ook volgend jaar een dominante factor in de Formule 1. De balans slaat iets meer uit naar de motoren, helemaal aan het begin van het seizoen, maar het belang van aerodynamica verdwijnt niet. Daarnaast heb je vanaf de eerste race een goede aandrijflijn nodig, anders loop je achter de feiten aan", aldus Fry.

Reacties (18)

Login om te reageren
  • Dat is leuk voor ze. Wanneer het anders uitpakt ligt het aan de banden natuurlijk. Er is volgens mij nog nooit een team geweest dat zal roepen dat het niets is en er slecht uitziet

    • + 0
    • 6 nov 2013 - 13:55
    • Edgar

      Posts: 1.480

      wat is nu je punt?

      • + 0
      • 6 nov 2013 - 14:22
    • Mijn punt is: teams brengen doorgaans alleen maar dit soort berichten naar buiten. Wees daar voorzichtig mee denk ik dan want op de baan is alles anders. De banden van volgend seizoen zullen heel anders reageren op de krachten dus kan je het tunneltechnisch wel in orde hebben, de punten worden op de baan verdeeld uiteindelijk.

      • + 0
      • 6 nov 2013 - 14:27
    • Edgar

      Posts: 1.480

      ik denk eerder dat een journo er naar gevraagd heeft en daar is antwoord op gegeven

      • + 0
      • 6 nov 2013 - 15:00
  • Dat is 1 zondebok die Ferrari nu dus niet meer kan aanhalen. Zal mij benieuwen 2014...

    • + 0
    • 6 nov 2013 - 13:56
  • brommer

    Posts: 408

    Zolang ze geen referentiepunt hebben voor 2014 kan je weinig zeggen. Eerst maar de wintertests afwachten...

    • + 0
    • 6 nov 2013 - 14:21
  • babyShumi

    Posts: 406

    dus geen excuses meer volgend jaar =)

    • + 0
    • 6 nov 2013 - 14:29
  • zal ik nog een scheetje laten ;)

    • + 0
    • 6 nov 2013 - 15:33
  • Helemaal goed, als Fry zelf nu zijn rol beperkt tot koffie halen voor Allison en Byrne, ga ik voorzichtig glimlachen.

    • + 0
    • 6 nov 2013 - 17:25
    • Edgar

      Posts: 1.480

      wat is er mis met Pat Fry?

      • + 0
      • 6 nov 2013 - 19:18
    • Fry heeft zijn kans ruimschoots gehad vindt ik, en heeft niet echt laten zien over een visie te beschikken en in staat te zijn ideen om te zetten in werkende updates, in alle eerlijkheid de windtunnel heeft hem ook parten gespeeld, maar zijn tijd zit erop.
      Dat vind Ferrari kennelijk ook, Allison neemt de plek van technical director chassis over van Fry ( deze functie is in feite de belangrijkste, ondanks dat Tombazis chief designer is, is deze (Tombazis) vooral bestuurlijk bezig).
      Fry word nu engineer director, een nieuwe, vrijwel nietszeggende functie die hem vooral contactpersoon maakt tussen Domenicali en Tombazis.
      Het begin van het einde voor Fry als je het mij vraagt.

      • + 0
      • 6 nov 2013 - 19:51
    • Maar Fry is toch een uitstekend engineer?! Wellicht is aerodynamica niet zijn sterke punt, maar wat mij betreft richt hij zich nu op innovatieve oplossingen voor andere gebieden in de auto. Lijkt me dat een persoon met zijn kwaliteiten altijd van waarde kan zijn.

      Natuurlijk helpt zijn getroebleerde relatie met Alonso ook niet, neem ik aan..

      • + 0
      • 6 nov 2013 - 21:19
    • @Eddy,
      Dat is hij ook niet, maar Newey makes \'m all look bad ;)
      Zijn ernstig verstoorde relatie met Alonso helpt niet, alhoewel ik betwijfel of dat voor Ferrari reden is hem te herplaatsen.
      De Ferrari\'s van Fry waren ook zeker geen slechte wagens, de Red Bull is gewoon schandalig goed, en het gebrek aan continuiteit in de updates is hem wel een beetje aan te rekenen.
      Waar het op neer komt is dat om Newey het hoofd te bieden er zwaardere wapens moeten worden ingezet, Ferrari denkt dat nu in huis te hebben met Allison (en oudgediende Byrne) en McLaren met Promodrou.

      Fry word nu een soort liason officer tussen de gelederen, kan me niet voorstellen dat hij daar happy mee is, een slechte engineer is hij zeker niet, hij legt gewoon niet genoeg gewicht in de schaal ben ik bang.

      • + 0
      • 7 nov 2013 - 09:09
    • Ja dat is toch het grootste probleem van alle engineers; Newey...

      Maar die visie (of het gebrek daar aan) waar je het over had ben ik het wel mee eens. Misschien deden ze bewust vaag, maar er was nooit echt een doel waar ze met de auto heen wilden. Leek meer op alsof ze gewoon van alles probeerden. Wat is de rol van Byrne dan eigenlijk nu? Is hij fulltime aan de slag?

      • + 0
      • 7 nov 2013 - 10:32
  • louc_

    Posts: 2.282

    Geen titel(s) zonder Vettel bij Ferrari.

    • + 0
    • 6 nov 2013 - 18:10
    • Gixxer

      Posts: 54

      Onzin. Vettel zal ook niks meer kunnen in een auto die niet wilt.

      • + 0
      • 6 nov 2013 - 18:24
    • Gompie

      Posts: 4.951

      Liever geen titel voor Ferrari dan een titel die gewonnen wordt door Vingertje wat mij betreft.

      • + 0
      • 7 nov 2013 - 08:59
  • Gompie

    Posts: 4.951

    \"Ferrari vangt veelbelovende signalen op uit de windtunnel\"

    ...en de NSA luisterde vrolijk mee, dus volgend een jaar een nieuw USA F1-team?

    • + 0
    • 7 nov 2013 - 06:40

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:30 - 17:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:30 - 17:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar