user icon

FIA vergeeft Zuid-Korea voor blunder met brandweerauto

  • Gepubliceerd op 07 okt 2013 12:15
  • comments 16
  • Door: Rob Veenstra
Het was een bizar tafereel tijdens de Grand Prix van Zuid-Korea. Plotseling bevond een brandweerauto zich op het circuit. De wedstrijdleiding had wel om een bluswagen gevraagd, aangezien de Red Bull Racing RB9 van Mark Webber aan de buitenkant van bocht 3 in brand stond. Alleen de keuze van de Koreanen om het voertuig dat bij bocht 2 klaar stond de baan op te sturen wekte de nodige verbazing.

De internationale autosportbond FIA stelt dat het een misverstand betrof en zal geen sanctie opleggen aan de organisatie in Zuid-Korea. Wedstrijddirecteur Charlie Whiting vertrouwde Auto Motor und Sport toe: "We gingen ervan uit dat ze de brandweerauto in bocht 3 naar de bolide van Webber zouden sturen, want die was daar gestrand. Dan hoefden ze niet eens het circuit op, maar om de een of andere reden dirigeerden ze de wagen die bij bocht 2 geparkeerd stond naar de plek des onheils. Een klassiek misverstand, zo zou ik het noemen. Toen ik het op de schermen zag heb ik meteen de safety car op pad gestuurd. Niet vanwege de brand, maar vanwege die brandweerauto."

Het adequate optreden van de marshals, die meteen witte vlaggen zwaaiden, kon wel op lof rekenen. De teams waren al net zo vergevingsgezind. Ferrari-teambaas Stefano Domenicali: "Aangezien dit hun enige evenement van het jaar is missen ze waarschijnlijk de broodnodige ervaring." Red Bull Racing-teambaas Christian Horner: "Ik was al opgelucht dat eindelijk blusapparatuur op weg was naar onze auto. De brand wakkerde al een eeuwigheid."

Reacties (16)

Login om te reageren
  • Rudi84

    Posts: 4.805

    Huh? Niks van meegekregen... Was dat in beeld?

    • + 0
    • 7 okt 2013 - 12:23
    • Nou, dan heb je echt zitten slapen hoor! De safetycar die ACHTER het veld aansloot, terwijl de auto\'s met zijn allen achter die brandweerauto reden, die VOOR het veld de baan opdook. Het was een absurd gezicht.....

      Misschien had je een klassieke rode brandweerauto verwacht? De auto zag er een beetje anders uit. Maar dat het de safety car niet was, dat had je toch wel gezien?

      • + 0
      • 7 okt 2013 - 12:38
    • Marsss

      Posts: 162

      www.youtube.com/watch?v=-wYkpLGRaPc

      • + 0
      • 7 okt 2013 - 12:51
    • Rudi84

      Posts: 4.805

      Ik heb sowieso niets vreemds gezien tijdens de SC-periode... Zal inderdaad wel weggedommeld zijn dan :-)

      • + 0
      • 7 okt 2013 - 12:57
  • Tomos F1

    Posts: 349

    Neemt niet weg dat de wedstrijdleiding nog even een hartig woordje heeft gesproken met de verantwoordelijke marshall die de Grand Cherokee de baan opstuurde

    Maargoed, laten we blij zijn dat het goed is afgelopen mede door de oplettende marshalls met witte vlaggen. Hopelijk hebben we er een uniek moment voor de jaarclip aan overgehouden!

    De reactie van Martin Brundle was episch: \"What\'s that doing there ?!\" Of iets in die trant.

    • + 0
    • 7 okt 2013 - 12:29
  • Ik ben al snel tevreden, eindelijk een FIAT die het veld aanvoerde ;)

    • + 0
    • 7 okt 2013 - 12:33
    • ???
      Dat was toch een Grand Cherokee? leek niet eens op een Fiatje :-)

      • + 0
      • 7 okt 2013 - 13:02
    • Tomos F1

      Posts: 349

      Vroeg mij inderdaad ook af wat Monza daarmee bedoelde, maar en hier komt het:

      Jeep valt onder FIAT S.p.A. vanwege de samenwerking met Chrysler LLC, nietwaar ?

      • + 0
      • 7 okt 2013 - 13:10
    • @Tomos,
      Buongiorno, jij bent wakker! ;)

      • + 0
      • 7 okt 2013 - 13:11
    • cartinho

      Posts: 401

      Beter reclame voor je automerk krijg je niet :-)

      • + 0
      • 7 okt 2013 - 14:23
    • Gompie

      Posts: 4.951

      @TOMOS F1: Klopt helemaal, Fiat S.p.A. is er nog steeds niet in geslaagd om Chrysler in te lijven.

      • + 0
      • 7 okt 2013 - 16:52
  • Je zou bijna denken dat die Koreanen er expres een beetje een show van hebben gemaakt om zichzelf voor volgend jaar toch weer van een definitief plekje op de racekalender te verzekeren! ;-)

    • + 0
    • 7 okt 2013 - 12:39
  • Ach, wat maakt het ook uit? Ze waren sowieso wel lekker snel met actie in Korea. De wagen van Webber stond bijna 3 minuten te fikken tot er eindelijk een marshall met een brandblusser aan kwam. Die ging toen ook nog eens de brand blussen aan de kant waar het nauwelijks brandde...

    • + 0
    • 7 okt 2013 - 13:04
    • Ach, zag er toch leuk uit op TV? Eindelijk weer eens brand, gelukkig waren ze niet te snel met blussen en leverde dat mooie plaatjes op, hulde aan de Koreanen. Ook die Jeep op de baan zorgde bij mij voor een glimlach...

      • + 0
      • 7 okt 2013 - 13:07
    • Ja, hij was zeker bang dat hij het warm zou krijgen..... ;-)

      • + 0
      • 7 okt 2013 - 13:08
    • Het allermooiste vond ik het dat ik juist zat te roepen \"Laat nou beelden zien met die warmte-camera!\" en dat ze dat nog deden ook! :-)

      • + 0
      • 7 okt 2013 - 16:20

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar