user icon

Mercedes kan vertrekclausule activeren bij corruptie

  • Gepubliceerd op 03 jun 2013 12:45
  • comments 27
  • Door: Rob Veenstra
Het team van Mercedes beschikt over een clausule die de ruimte biedt om de renstal terug te trekken uit de Formule 1 zodra Bernie Ecclestone schuldig bevonden wordt in het omkoopschandaal met bankier Gerhard Gribkowsky. Dat bericht persbureau DPA.

Mercedes-moederbedrijf Daimler bedong de clausule in de onderhandelingen over de nieuwe Concorde Agreement. In het geval van bewezen corruptie kan de Duitse firma die clausule activeren. Christine Hohmann-Dennhardt ontfermt zich als lid van het bestuur van Daimler over integriteit en juridische zaken, en bevestigt het bestaan van de clausule. "We zouden indien noodzakelijk een beroep doen op die contractuele voorwaarden."

Bestel hier de nieuwste Mercedes merchandise!

Reacties (27)

Login om te reageren
  • Dus met andere woorden, als wij van Mercedes een boete krijgen mbt de bandentest. Dan vertrekken wij uit de Formule 1 vanwege het omkoopschandaal rond Ecclestone.

    Maar dan vraag ik mij af, stel ze krijgen een boete van de Fia van zeg 100 miljoen. Betalen ze dan of .........??

    • + 0
    • 3 jun 2013 - 12:59
    • felix50

      Posts: 5.792

      Daar komt echt geen boet van zoals mclaren kreeg van 100mil die waarschijnlijk nooit betaald iis door mclaren maar door mercedes .Nee RB zal ook een beetje water bij de wijn moeten doen (gezien de opmerkingen over mercedes moet dezelfde boete als in spygate krijgen)want.Als mercedes echt wegggaat uit de F1 dat wel een zeer dure grap kan worden voor de fia en teams.

      • + 0
      • 3 jun 2013 - 14:11
    • felix50

      Posts: 5.792

      Daar komt echt geen boet van zoals mclaren kreeg van 100mil die waarschijnlijk nooit betaald iis door mclaren maar door mercedes .Nee RB zal ook een beetje water bij de wijn moeten doen (gezien de opmerkingen over mercedes moet dezelfde boete als in spygate krijgen)want.Als mercedes echt wegggaat uit de F1 dat wel een zeer dure grap kan worden voor de fia en teams.

      • + 0
      • 3 jun 2013 - 14:11
    • felix50

      Posts: 5.792

      Daar komt echt geen boet van zoals mclaren kreeg van 100mil die waarschijnlijk nooit betaald iis door mclaren maar door mercedes .Nee RB zal ook een beetje water bij de wijn moeten doen (gezien de opmerkingen over mercedes moet dezelfde boete als in spygate krijgen)want.Als mercedes echt wegggaat uit de F1 dat wel een zeer dure grap kan worden voor de fia en teams.

      • + 0
      • 3 jun 2013 - 14:11
    • @Linke soep,
      Mercedes laat de FIA even weten dat ze die clausule hebben, wie de schoen past..

      • + 0
      • 3 jun 2013 - 14:32
  • Wat is het nut daarvan? Ontsnapt me even...? Bernie mag dan wel weg zijn maar de F1 blijft toch bestaan?

    • + 0
    • 3 jun 2013 - 13:00
    • Als groot automerk wil je op geen enkele manier in verband worden gebracht met corruptie natuurlijk. Ookal heeft Mercedes (of de andere merken/teams) er niks mee te maken, het spreekt natuurlijk nooit in hun voordeel.

      Overigens staat de Mercedes de optie heeft, dat wil niet zeggen dat ze het ook daadwerkelijk zullen gaan doen.

      • + 0
      • 3 jun 2013 - 13:03
    • Nut daarvan... ??? denk is na dan kun je het zelf wel invullen..... waarom is Rabobank weg uit de professionele wielersport?

      • + 0
      • 4 jun 2013 - 11:04
  • Ondertussen denkt Bernie :\" maar goed dat ik achter de schermen hard gewerkt heb om Wolff en Lauda bij Mercedes te krijgen, die kunnen het team dan met een investeerders clubje overnemen\".

    • + 0
    • 3 jun 2013 - 13:03
  • Doei doei Mercedes.

    Kan me niet voorstellen dat Bernie vrijuit gaat bij een normale rechter.

    Staat in die clausule ook dat ze vertrekken als ze zelf niet ethisch verantwoord bezig zijn geweest?

    • + 0
    • 3 jun 2013 - 13:03
    • +1

      • + 0
      • 3 jun 2013 - 13:04
    • Sparrow

      Posts: 3.592

      \"Staat in die clausule ook dat ze vertrekken als ze zelf niet ethisch verantwoord bezig zijn geweest?\"

      LOL, en ook van mij +1 ;)

      • + 0
      • 3 jun 2013 - 22:05
  • Gaan we dreigen? rot dan maar gelijk op...

    • + 0
    • 3 jun 2013 - 13:03
    • Ferrari is natuurlijk zelf corrupt...die vinden dat allemaal prima.

      • + 0
      • 3 jun 2013 - 13:43
    • Wil niet veel zeggen op jou reactie .Maar dan zou Ferrari ongeveer 100 keer opgerot moeten zijn.Met hun dreigenmenten.

      • + 0
      • 3 jun 2013 - 16:04
    • haha precies lexis.

      • + 0
      • 3 jun 2013 - 20:06
  • Mika1

    Posts: 1.510

    Ach dit is even dreigen net als Ferrari altijd deed.

    • + 0
    • 3 jun 2013 - 13:08
    • Dat lijkt mij ook, gewoon even je tanden laten zien. Daarbij is het ook een welkome afleiding van test-gate natuurlijk.

      Ik denk dat het onvermijdelijk is dat Ecclestone opstapt bij de FOM en dat er iemand anders aan het bewind komt. Kan hij mooi met zijn miljarden gaan rentenieren in Bermuda, ik neem namelijk aan dat hij niet zo veel zin heeft in een gevangenisstraf, en dan kan iemand met hart voor de F1 (en Europa) de zaken eens gaan regelen. Conclusie is dan dat Mercedes gewoon in de F1 blijft, ze zien in Stuttgart ook wel dat het er sportief gezien steeds beter uit gaat zien.

      • + 0
      • 3 jun 2013 - 14:47
  • AlYnsa

    Posts: 1.175

    Hoe hypocriet kun je zijn als bedrijf.
    De meeste mercedessen gaan naar taxibedrijven en malafide (Golf-) staatjes waar de top niet echt als corruptievrij in de boeken staan.

    • + 0
    • 3 jun 2013 - 13:11
    • Angelo

      Posts: 87

      Wat een onzin

      • + 0
      • 3 jun 2013 - 15:25
    • waylon

      Posts: 2.268

      Waar slaat dit nu weer op?

      • + 0
      • 3 jun 2013 - 15:46
  • Dan heeft Bernie zijn 10 teams door zichzelf te offeren!

    • + 0
    • 3 jun 2013 - 14:16
  • Kenney

    Posts: 2.218

    Als Mercedes dreigt met het vertrek als ze een straf krijgen, dan is dat pure chantage. Dat is volgens mij strafbaar en dan zijn we dat team liever kwijt dan rijk. Als FIA toegeeft aan de chantage en de zaak seponeert zet dat de deur open voor Ferrari die dan ook weer demonstratief De La Rosa 8 uur per dag zal laten rijden in een F138 met als argument dat ze vertrekken bij een straf.

    Ik denk dat een eventueel vertrek dus aan een straf zou gelinkt zijn en niet aan de corruptie van Ecclestone.

    • + 0
    • 3 jun 2013 - 14:30
    • waylon

      Posts: 2.268

      Er staat niet dat als ze straf krijgen dat ze vertrekken maar als BERNIE veroordeeld wordt.

      • + 0
      • 3 jun 2013 - 15:47
    • Kenney

      Posts: 2.218

      Dat lees ik ook, maar tussen de lijnen valt er wat anders te lezen. Volgens mij zouden ze niet vertrekken omwille van Bernie, maar Bernie gebruiken om te zeggen aan de FIA dat ze kunnen vertrekken en zo druk uitoefenen om geen straf te krijgen.

      • + 0
      • 3 jun 2013 - 17:06
    • Mirani

      Posts: 3.001

      Maar dan moet Ecclestone wel eerst schuldig moeten worden bevonden door een rechter. Anders is die clausule niks waard en is dit een loos dreigement van Mercedes.

      • + 0
      • 3 jun 2013 - 18:35
  • Dimensie

    Posts: 616

    Ik denk dat elk team iets dergelijks heeft vastgelegt.
    Bovendien is er nog helemaal geen Concorde Agreement...

    • + 0
    • 3 jun 2013 - 14:46

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar