user icon

Felix da Costa keert na Formule 1-test terug naar World Series

  • Gepubliceerd op 09 nov 2012 15:57
  • comments 8
  • Door: Rob Veenstra
Antonio Felix da Costa heeft geweldig genoten van zijn twee testdagen met Red Bull Racing in Abu Dhabi, maar de Portugees richt zich nu weer op de dagelijkse gang van zaken. De 21-jarige coureur mikt niet op een entree in de Formule 1 voor 2013. Volgend jaar gaat hij voor de titel in de World Series by Renault.

In die klasse maakte hij in de tweede seizoenshelft van 2012 al furore en scoorde veruit de meeste punten. Felix da Costa: "Het is een fantastische ervaring geweest met Red Bull Racing. Ik ben het team dankbaar en hoop dat ik ze van dienst kon zijn. Ik focus me nu op mijn toekomst en dat betekent waarschijnlijk een volledig seizoen in de Formule Renault 3.5 van de World Series by Renault voor volgend jaar."

"De testdagen in de RB8 verliepen goed. We hebben veel kilometers afgelegd, goed voor zowel het team als mij. De omstandigheden waren perfect om te testen en dan moet je daar optimaal gebruik van maken met het oog op de resterende twee Grands Prix. Volgens mij is dat wel aardig gelukt."

Reacties (8)

Login om te reageren
  • Te snel debuteren in de F1 is ook geen goede zaak. Sterker nog, de F1 is een wereld waar je snel afgerekend wordt op slechte prestaties. Ik vind bijvoorbeeld dat een Vergne ook wel heel vroeg is gebracht. Echt wel een talent maar vind je het gek dat hij Ricciardo niet meteen aan kan?!

    Nog een jaartje knallen in de WSR kan helemaal geen kwaad, om daarna te debuteren in de F1.

    Op zich zou dit wel een jongen kunnen zijn die op lange termijn in die Red Bull zit. Mijn indrukken tot dusver van Da Costa zijn enorm positief. Meer positief dan vele andere GP2 of WSR rijders.

    • + 0
    • 9 nov 2012 - 16:06
  • Verstandige keuze. Deze jongen heeft wel talent zoals het er nu naar uitziet dus met een geleidelijke weg in het plan van Red Bull zal hij vast over 1, 2 of 3 jaar debuteren bij Toro Rosso.

    • + 0
    • 9 nov 2012 - 16:13
  • Rodawa

    Posts: 2.418

    Dit is perfect voor hem en Red Bull. Als Da Costa volgend jaar weer zo\'n goede auto onder zijn kont krijgt, dan moet hij makkelijk kampioen kunnen worden. Hij heeft al een half jaar ervaring in de FR3.5, winnen in die klasse is ook niet nieuw voor hem, en de druk van het kampioenschap kan hij vast wel aan.

    Red Bull geeft op deze manier hun andere twee talenten, Vergne en Ricciardo, nog een jaar de tijd om zich te bewijzen. Misschien kan één van de twee wel plaatsnemen in de Red Bull vanaf 2014. Ook als er één ondermaats presteert, zal dat de weg vrijmaken voor Da Costa in 2014. Het zou ideaal zijn als hij een aantal keer in VT1 mee mag doen bij Toro Rosso, zoals dat ook met Bottas en VD Garde wordt gedaan. Op deze manier kan hij nog meer wennen aan de Formule 1 en dat maakt de stap in 2014 alleen maar kleiner. Dit zal zijn prestaties alleen maar ten goede komen.

    Het valt me trouwens op hoeveel talenten er eigenlijk aan zitten te komen. Het is moeilijk om ze allemaal in de F1 te krijgen, daar is simpelweg geen plek voor. Maar als ik uit mijn hoofd een paar potentieel toekomstige F1-coureurs moet noemen, dan denk ik aan Bottas, Da Costa, Frijns, Calado, Magnussen, Kvyat, Melker, Bianchi, Quaife-Hobbs, Valsecchi, Razia, VD Garde, Gutierrez, Evans, Abt, Korjus, Vainio, Chilton en Rossi. Ik wil niet zeggen dat het stuk voor stuk wereldcoureurs zijn, maar deze jongens zullen de komende jaren wel in de Formule 1 (willen) komen. Of er plek voor al die jongens is, is natuurlijk een tweede.

    • + 0
    • 9 nov 2012 - 17:44
    • vd garde? die is toch al 27 ofzo? neej haal hem er maar uit...

      degene van jou lijstje waarvan ik denk dat ze wel ooit een race zullen rijden zijn frijns, magnussen, bianchi, razia, da costa, gutierrez en chilton

      • + 0
      • 9 nov 2012 - 23:26
    • Rodawa

      Posts: 2.418

      Mijn lijstje is niet leeftijdsgebonden, als ik puur op talent een lijstje zou maken zou hij er ook niet instaan. Ik denk echter wel dat VD Garde een goede kans maakt om bij Caterham een zitje te krijgen, daarom staat hij erbij.

      Als ik de meest talentvolle zou kiezen, dan zou ik gaan voor Bottas, Frijns, Calado, Magnussen, Sorensen, Bianchi, Da Costa en misschien nog Kvyat, Melker en Quaife-Hobbs, maar dat is nog te ver weg.

      • + 0
      • 10 nov 2012 - 15:09
    • Rodawa

      Posts: 2.418

      En dan vergeet ik ineens Mitch Evans, d\'oh. Die jongen komt er ook wel.

      • + 0
      • 10 nov 2012 - 15:11
    • Ista87

      Posts: 121

      Wordt inderdaad moeilijk om zoveel talenten in de f1 te krijgen, wordt wel interesant om te zien wie het wel haalt. Trouwens er komen in de komende 4 a 5 jaar wel behoorlijk wat stoeltjes beschikbaar. Namelijk die webber, alonso, massa, button,raikkonen,kovalianen, glock, karthekiyan, de la rosa. Dat zijn al 10 stoeltjes beschikbaar. Mochten alle teams blijven bestaan uiteraard. Ik verwacht juncella die de euroseries gewonnen heeft ook als kanshebber voor een stoeltje in een aantal jaar. Die heeft zeker talent en is namelijk de neef van de eigenaar bij hrt en neemt met astana als persoonlijke sponsor veel geld mee. Ben benieuwd!

      • + 0
      • 11 nov 2012 - 08:53
  • Yannis

    Posts: 925

    Klinkt als een goed pad en een verstandige, zeer getalenteerde jongeman.

    Ik las overigens een interview met Frijns nav de YDT. Uitermate lovend liet zijn engineer zich niet uit mbt zijn fysiek. Zoals hij zelf al zei is daar nog werk aan de winkel. In datzelfde interview laat hij zich enigszins negatief uit over Williams (althans, hij had zich meer op de vlakte kunnen houden). Media en fysieke training zijn dus gewenst, voor het te laat is (er was wel wat voor nodig om de gemoederen te bedaren nav het Red Bull/hond verhaal). Een testrol bij Sauber voor 2013 zou geweldig zijn, mogelijk in combinatie met een zitje in 1 of andere (niet reputatie bedreigende) klasse (DTM wordt veel genoemd).

    • + 0
    • 11 nov 2012 - 11:39

AT Grand Prix van Stiermarken

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

AT Grand Prix van Stiermarken

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar