Mosley wil geen taartpunten voor fabrikanten

  • Gepubliceerd op 04 feb 2006 11:40
  • 0
  • Door: Tim Wijen
FIA-directeur Max Mosley heeft het idee geopperd om fabrieksteams vanaf 2008 geen deel van de inkomsten te geven die wordt gehaald uit de Formule 1. “Ik zou het niet meer dan logisch vinden om de fabrikanten die deelnemen aan de Formule 1 geen inkomsten te geven”, zo vertelde de Engelsman in een persuitgave van de FIA. Een woordvoerder van de FIA liet al weten dat Mosley het idee al voor heeft gelegd aan Formule 1-aandeelhouder Bernie Ecclestone. Toch zullen deze harde woorden geen goed doen voor de onderhandelingen tussen de overkoepelende organisatie en de Grand Prix Manufacturers Association, een groep fabrikanten uit de Formule 1 die na 2007 een eigen raceserie wil beginnen. Een woordvoerder van de GPMA reageerde dan ook als volgt: “Als men kijkt naar de Europese afspraken over de rol van de overkoepelende organisatie, zijn we verrast door het commentaar van Mosley. De GPMA zal bij haar strategie blijven en haar onderhandelingen met de aandeelhouders voortzetten.”

De Europese afspraken waar de woordvoerder op doelt stammen uit 2001, toen de FIA er mee instemde zich met niets anders dan de reglementen binnen de Formule 1 te bemoeien, en dus niets te zeggen heeft over de commerciële zaken. Terug naar het verhaal van de gesprekken tussen Ecclestone en de GPMA heeft Renault-sportdirecteur Patrick Faure eerder nog laten weten dat alles voorheen nog de goede kant op ging: “Ik denk echt dat we veel optimistischer kunnen zijn dan zes maanden of een jaar geleden. We zijn op vele vlakken een stap vooruit gegaan. Het ziet er naar uit dat iedereen zich er nu van bewust is dat een goede overeenkomst van alle partijen ook een goede oplossing is voor de toekomst van de Formule 1.”

Reacties (0)

Login om te reageren

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar