Cosworth verdedigt gebruik V10 bij Toro Rosso

  • Gepubliceerd op 01 feb 2006 19:18
  • 0
  • Door: Tim Wijen
Er zijn momenteel veel discussies gaande omtrent het feit dat de nieuwe eigenaren van het kleinste team van de Formule 1, Scuderia Toro Rosso, er voor hebben gekozen aankomend seizoen met een aangepaste V10 te rijden. De concurrentie zal echter met een V8 rijden, die veel minder kracht kan presteren dan de krachtbron van Toro Rosso.

De FIA heeft de 3 Liter V10 motoren laten vervangen door de 2.4 Liter V8-motoren, behalve bij het team van Toro Rosso. De V10 van het tweede Red Bull-team zal echter wel een limiet krijgen, maar volgens de concurrentie zal dit limiet niet groot genoeg zijn om de prestaties van de V8 te evenaren. Cosworth, die naast de V10 van Toro Rosso ook verantwoordelijk is voor de V8 van Williams, ontkent echter voor het grote voordeel te gaan.

“De ongelijke regel heeft veel stof doen opwaaien in de Formule 1, daar is geen twijfel over mogelijk”, aldus de CEO van de Engelse motorfabrikant, Tim Routsis. “In principe is het voor twee jaar geldig als Toro Rosso de optie opneemt. We zijn door de FIA gevraagd om met gelijke regels te komen, en uiteraard de data die we hadden waar onze eigen V8 werd vergeleken met onze eigen V10, en we moeten met een aantal suggesties komen om de rondetijden gedurende het seizoen op peil te houden. Gelijkheid is moeilijk om te beschrijven en we hebben het uitgeprobeerd op rondetijden.”

“Je kan niet zomaar kracht wegnemen ; er is een te groot verschil tussen de motoren – gewicht, hoek, brandstofverbruik. Dus er is veel tijd en werk ingestoken om met een goede gelijkheid te komen en we zien nog steeds geen reden om alles te gaan veranderen. Ik weet dat veel mensen kijken naar hoe hun V10 zou presteren en vergelijken met wat hun V8 kan doen, en daarom zijn er zoveel discussies. Maar ik zie niet dat iemand anders met een V10 rijdt, dus ik denk dat het een dood punt zal worden.”

“De gesprekken die we met de FIA hebben gehad waren erg doelgericht. We hebben duidelijk gemaakt dat een wagen met een V8 voor een V10 zou moeten finishen als alle factoren gelijk waren. Hoe iedereen dan komt te staan is buiten het gesprek gehouden. Het zal interessant zijn om te zien hoe het uit pakt, maar ik verwacht dat de regels zullen blijven zoals ze nu zijn als je kijkt naar de gelijkheid.”

Reacties (0)

Login om te reageren

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar