user icon

Alonso: "Staande start mag niet verdwijnen"

  • Gepubliceerd op 05 sep 2012 14:01
  • comments 17
  • Door: Danny Sosef
Fernando Alonso heeft van zich laten spreken als het gaat om de startprocedure in de Formule 1. De Spanjaard is van mening dat de koningsklasse de staande start niet mag laten verdwijnen, als gevolg van de startcrash in België.

De Ferrari-coureur ontsnapte ternauwernood aan een gevaarlijk ongeluk doordat de wagen van Grosjean vlak voor zijn helm langs schoot. Daardoor laait de discussie over het racen met een gesloten cockpit ook weer op.

Er gaan ook stemmen op van mensen binnen de Formule 1 dat de FIA de weg van Indycar moet volgen en de staande start moet inruilen voor een rollende start. Alonso is hier echter duidelijk op tegen: "De staande start is één van de charmes in de Formule 1. Ik vind de jacht richting de eerste bocht erg goed, je moet risico's incalculeren en beslissingen erg snel maken. Samen met het team zorgt dit ook voor veel voorbereiding die we in de staande starts moeten stoppen."

"De staande start is een te belangrijk element in de Formule 1 of te verliezen. Ik ben ook tegen de voorstellen om onze klasse in de toekomst langzamer te maken. Die wijzigingen zijn absurd, zoals elektrische Formule 1-wagens. Belachelijke ideeën in mijn ogen. Formule 1-wagens moeten de snelste racewagens ter wereld blijven."

Reacties (17)

Login om te reageren
  • amen.

    • + 0
    • 5 sep 2012 - 14:07
  • Volledig mee eens. Incidenten en crashes gebeuren nu eenmaal en dan moeten ze niet gaan piepen.
    De spanning voor een start is onmenselijk en geeft de gemiddelde fan een enorme kick. Zoiets mag je niet ontnemen.

    • + 0
    • 5 sep 2012 - 14:11
  • Weetje wat we doen! Kwalificatie.... veel te gevaarlijk! We gaan loten.
    En om het risico van een botsing tijdens de race te elimineren passen we de twee-seconden regel toe zoals we die ook op de openbare weg gebruiken, natuurlijk met een maximum snelheid!

    Gezeur om niks. Bij een zware overtreding in de champions league gaan we toch ook niet ineens twijfelen aan de opzet van het spelletje. Daar worden ook gewoon straffen uitgedeeld net als nu bij Grosjean.

    • + 0
    • 5 sep 2012 - 14:13
    • @Fly By Wire,
      En dan te bedenken hoeveel blessures (en ook de tijdsduur ervan) plaatsvinden bij voetbal.
      In de F1 gaat het zelden mis.

      Natuurlijk moeten we aan veiligheid denken, maar er moet niet overdreven worden. F1 moet wel F1 blijven en geen theemutsje.

      • + 0
      • 5 sep 2012 - 14:17
    • Theekransje bedoel je. ;-)

      • + 0
      • 5 sep 2012 - 15:11
  • \"De staande start is een te belangrijk element in de Formule 1 of te verliezen. Ik ben ook tegen de voorstellen om onze klasse in de toekomst langzamer te maken. Die wijzigingen zijn absurd, zoals elektrische Formule 1-wagens. Belachelijke ideeën in mijn ogen. Formule 1-wagens moeten de snelste racewagens ter wereld blijven.\"

    ik ben het nog nooit eerder zo met Fernando eens geweest, enkel had hij de gesloten cockpits nog als idioot moeten bestempelen en het was helemaal perfect :D

    • + 0
    • 5 sep 2012 - 14:33
    • Fernando Alonse for president! Nou eh... eerst maar even wereldkampioen!
      Nu weet ik helemaal zeker dat hij als enige dit jaar de titel verdient en niet de PlayStation-generatie (ik heb zelf zo\'n apparaat, dus ik mag het wel zeggen, ha ha!)

      • + 0
      • 5 sep 2012 - 15:13
    • F1-2009

      Posts: 562

      @GPGERTAGAIN:Hoezo mag jij dat zeggen? Ben jij ook een coureur? En hebben alle coureurs wel een playstation? En doen zij daar wel racespellen op? Een hoop gekwats, jou argument dat jij het mag zeggen slaat echt nergens op.

      • + 0
      • 5 sep 2012 - 17:15
    • Mirani

      Posts: 2.962

      Fernando Alonso for President? Ik hoop het niet, tenminste niet voor de komende jaren.
      Zie hem liever gewoon in die rode Ferrari waar hij thuishoort.
      Daarnaast verdient Alonso de titel om wat hij laat zien in die Ferrari, wat nog altijd niet de beste auto van het veld is. Ferrari\'s zien dan misschien wel rood maar ze blijven nog even de dark horse.

      • + 0
      • 5 sep 2012 - 19:17
    • F1-2009
      hahaha, wat is dat nu weer voor rare reactie, lees het berichtje dan nog eens goed, ben je soms een beetje chagrijnig?

      • + 0
      • 5 sep 2012 - 21:57
  • Alonso, mijn man! :-)

    Eerlijk gezegd was ik in de jaren \'80 en deels ook nog in de jaren \'90 best zenuwachtig bij een start. Maar alles went als je het maar vaak genoeg meemaakt.

    Een rollende start is voor watjes. Als ze de staande start schrappen dan is het echt geen Formule 1 meer! Het aanzwellende geluid van de motoren en het moment waarop al die PK\'s worden losgelaten zal én wil ik nooit meer vergeten!!!

    • + 0
    • 5 sep 2012 - 15:10
    • KensiB

      Posts: 931

      Heb je hem al een kaartje toegezonden?

      • + 0
      • 5 sep 2012 - 19:14
  • shyboy18

    Posts: 219

    Het is idd een onderdeel dat zich onderscheid van de de Indycars.

    • + 0
    • 5 sep 2012 - 15:26
  • Nog leuker misschien nog de diagonaal opgestelde auto\'s (uit vroegere tijden Le Mans) en een rennende start van coureurs naar auto...:-)
    Ben bang dat dat technisch niet meer gaat met die veiligheidsriemen en krappe cockpits, en het zou teveel chaos geven.

    Fernando heeft volledig gelijk: Formule 1 is niet voor watjes!

    • + 0
    • 5 sep 2012 - 15:53
    • Uit vroegere tijden.

      Een kwalificatie motor tussen de 1000 en 1400 pk.

      Een setje kwalificatiebanden die op volle snelheid 1 rondje mee gaan.

      En dan kwalificeren in Monaco.

      Heren coureurs, dat waren vroegere tijden.

      • + 0
      • 5 sep 2012 - 20:01
  • Rollende start...hou op. Dat gezeur als het een keer mis gaat. Was het ook zo\'n hype geweest als de auto van Grosjean niet omhoog zou zijn gegaan maar gewoon op de grond was gebleven en zachtjes de baan af geschoven was?

    • + 0
    • 5 sep 2012 - 16:01
  • Ook wel vet van Alonso dat hij dat zegt, terwijl hij o.a. de dupe is geworden van die chaotische start.

    • + 0
    • 5 sep 2012 - 20:00

AZ Grand Prix van Azerbeidzjan

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

AZ Grand Prix van Azerbeidzjan

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Coureursprofiel

  • Team Alpine F1
  • Punten 145
  • Podiums 0
  • Grand Prix 84
  • Land ES
  • Geb. datum 29 jul 1981 (39)
  • Geb. plaats Oviedo, ES
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,71 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar