Gascoyne: Beweringen over 2005 zijn oneerlijk

  • Gepubliceerd op 24 okt 2005 13:29
  • 0
  • Door: Tim Wijen
Volgens Mike Gascoyne, technisch directeur bij het team van Toyota, zijn de beweringen dat zijn Japanse werkgever gedurende het seizoen niet zover ontwikkeld is als de rest van het veld, niet eerlijk. De Engelsman liet weten dat het gat met Renault aan het eind van het seizoen even groot is als aan het begin van het seizoen.

“Ik vind de uitspraak dat we goed zijn gestart maar later niet zo goed zijn ontwikkeld vergeleken met de andere teams een beetje oneerlijk. Ik denk dat we constant de derde snelste wagen zijn geweest in veel races aan het eind van het seizoen”, aldus Gascoyne die aan het eind van het seizoen met een nieuwe bolide kwam. “We zijn nog steeds dezelfde 0.3 seconden langzamer dan Renault als aan het begin. Ik zie niet dat we naar achteren zijn gevallen.”

Het rood/witte team maakt met vijf podiumplaatsen en de vierde plaats in het kampioenschap voor de constructeurs haar beste seizoen in de Formule 1 mee. Hiermee kwam de renstal twaalf punten achter het team van Ferrari, die achttien punten in de schoot kreeg geworpen door wel deel te nemen aan de Grand Prix van de Verenigde Staten. Doordat Toyota, net als alle andere teams op het rubber van Michelin, niet in actie kwam op het circuit van Indianapolis, heeft de renstal volgens Gascoyne veel punten misgelopen.

“We zijn absoluut een aantal resultaten mis gelopen. Monaco zou enorm sterk zijn geweest, totdat Ralf Schumacher zijn ongeluk in de kwalificatie had, waardoor Jarno Trulli werd beïnvloed door het feit dat hij gelijk na hem moest. Ik denk dat we daar zeker een podium hadden kunnen scoren. Op de Nürburgring had Jarno op het podium gestaan, maar we konden de wagen niet op tijd aan de praat krijgen. In Canada gingen we op een podiumplaats af toen we problemen kregen met de remmen.”

“In Hongarije waren we weer competitief en scoorde we een derde en vierde plaats. Op het natte Spa maakten we een verkeerde oproep voor een pitstop. Ik ben redelijk tevreden maar ik baal toch van de gemiste kansen omdat ze, in combinatie met Indy, ervoor hebben gezorgd dat we niet derde zijn geëindigd in het kampioenschap, waar ik erg blij mee zou zijn geweest. Maar over het algemeen kan je stellen dat we het meest ontwikkelde team zijn; we hebben goed werk geleverd en we staan in een goede positie voor volgend jaar aangezien we de B-versie voor het eind van dit seizoen hebben kunnen introduceren.”

Reacties (0)

Login om te reageren

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar