user icon

Kwalificatie Silverstone onderbroken vanwege vele regen

  • Gepubliceerd op 07 jul 2012 14:53
  • comments 26
  • Door: Robin Smeets
De kwalificatie voor de Grand Prix van Engeland is halverwege het tweede gedeelte stilgelegd vanwege de vele regen. Al in Q1 van de kwalificatie begon het te druppelen, maar konden de coureurs het nog aan op de intermediates. Aan het begin van het tweede gedeelte werd het echter steeds erger.

Vele coureurs, waaronder Michael Schumacher, Fernando Alonso en Felipe Massa, wisten hun auto's niet op de baan te houden. De rondetijden schoten omhoog tot rond de 2:00 minuten en na ruim zeven minuten in Q2 werd door de wedstrijdleiding besloten om de sessie stil te leggen.

Wanneer, en óf, de kwalificatie hervat zal worden, is nog niet duidelijk.

Reacties (26)

Login om te reageren
  • Rodawa

    Posts: 2.418

    Gaat niet meer hervat worden denk ik. Het blijft nog zo\'n 45 minuten regenen. Als het eenmaal droog is, is de baan nog altijd veel natter dan aan het begin van de rode vlag. Voor half 5 (Nederlandse tijd) zie ik ze dan sowieso niet rijden.

    Weet iemand trouwens wat voorrang krijgt, de GP2-race of de kwalificatie van de F1? Ik denk dat ze de F1 voorrang geven, maar ik weet het niet 100% zeker.

    • + 0
    • 7 jul 2012 - 14:58
    • Beri

      Posts: 4.080

      De GP2 is een supportklasse voor een Formule 1 weekend. Ik denk dat dit al afdoende zegt ;)

      • + 0
      • 7 jul 2012 - 15:45
    • Rodawa

      Posts: 2.418

      Precies, dat dacht ik dus ook. Maar aangezien het wel om een race gaat wist ik het niet helemaal zeker, dan hadden ze de kwalificatie voor de Formule 1 misschien later kunnen doen. :P

      • + 0
      • 7 jul 2012 - 19:19
  • Calvinh

    Posts: 2.263

    Is dit niet dezelfde bui die in het oosten en noorden van Nederland gister of eergister wateroverlast veroorzaakte?

    • + 0
    • 7 jul 2012 - 15:01
    • Nee want dat water ligt toch al hier...... owwwwwwwwwww

      • + 0
      • 7 jul 2012 - 15:23
    • Beri

      Posts: 4.080

      Nee want die bui is naar het Noorden weggetrokken

      • + 0
      • 7 jul 2012 - 15:46
    • Calvinh

      Posts: 2.263

      @Let\'s race ,
      Een regenbui betekent nooit dat al de regen valt, kan later ook best verderop vallen ;)
      Bedankt, Beri, voor het antwoord :)

      • + 0
      • 7 jul 2012 - 16:18
    • hahaha dat is waar calvin, maar er is wel heeeeeel veeeeeeeeel gevallen hier ;)

      • + 0
      • 7 jul 2012 - 16:29
  • Kevin

    Posts: 5.003

    Ik vind de rode vlag voor deze sessie onzin. De coureurs hebben de eerste ronde een goede tijd neer kunnen zetten en degene die dat niet is gelukt door op verkeerde banden naar buiten te gaan of die ronde hebben verkloot liggen er dan gewoon uit. De coureurs hoeven die laatste 6 min. niet te rijden met die aquaplanning heh.

    Dat Q3 wordt uitgesteld, dat kan ik mij volledig voorstellen. Dat zou gewoon te gevaarlijk zijn.

    • + 0
    • 7 jul 2012 - 15:02
    • James

      Posts: 1.652

      De rode vlag is helemaal geen onzin. In een race zou net hetzelfde gebeuren. Zij die geen tijd hebben neergezet door verkeerde beslissingen worden daar alsnog door gestraft als de sessie niet wordt hervat...

      • + 0
      • 7 jul 2012 - 15:05
    • James

      Posts: 1.652

      Trouwens neemt men Q1 niet als uitslag mocht het niet hervat worden? Of doen ze zondagvoormiddag nog een kwalificatiesessie?

      • + 0
      • 7 jul 2012 - 15:14
    • Kevin

      Posts: 5.003

      Zij die geen (goede) tijd hebben neergezet krijgen een oneerlijk voordeel wanneer de sessie wel wordt gestart. Die coureurs die nu buiten de boot vallen is het gewoon niet gelukt een goede ronde neer te zetten toen het erom spandde. De coureurs die dat wel is gelukt moeten daar gewoon voor beloond worden, die hebben een goede prestatie neergezet. Als de sessie zometeen herstart wordt onder betere condities, valt een Perez misschien buiten de boot zometeen terwijl dat niet zo zou zijn als de sessie gewoon afgemaakt werd.

      De coureurs hoeven niet te rijden die laatste 6 minuten. Dat moeten ze zelf weten. Als zij ervoor kiezen toch te rijden met die aquaplanning is dat toch hún risico? De tijd verbeteren ze toch niet meer.

      • + 0
      • 7 jul 2012 - 15:15
    • Kevin

      Posts: 5.003

      Whiting zegt dat ze de baan droog proberen te rijden en de sessie te herstarten. Ik heb zelf geen idee hoe de startgrid zou zijn wanneer de kwalificatie niet herstart wordt. Ik denk dat de uitslag van Q2 gewoon wordt genomen?

      • + 0
      • 7 jul 2012 - 15:18
    • harmtim88

      Posts: 123

      Ik vind niet dat de rode vlag opzich onzin is. Ik vind het wel oneerlijk als coureurs die aan het begin van q2 de verkeerde keus hebben gemaakt, door op inters te beginnen. nu een herkansing krijgen. Hetgeen ik begreep via vipboxtv. Is dat de qualificatie wel afgemkaat dient te worden. Is het niet vanmiddag dan morgen vroeg. Jammer!!!

      • + 0
      • 7 jul 2012 - 15:21
    • .Henry

      Posts: 1.308

      @James

      Er zit een verschil tussen een kwalificatie en een race. Tijdens de race moet je wel rijden. En daarbij moet je ook een bepaalde pace hebben, als je niet hopeloos achterop wil raken. Nu is het je eigen keuze of je gaat rijden of niet. Je hoeft niet meer kwalificatierondes te maken en hoe hard je ze rijd bepaal je ook zelf. Q1 als uitslag nemen mag ook niet, althans, dat dacht Horner.

      • + 0
      • 7 jul 2012 - 15:53
    • Kevin

      Posts: 5.003

      Perez P17.. Dat bedoel ik nu..

      • + 0
      • 7 jul 2012 - 17:02
    • F12011

      Posts: 617

      Pffffff, Hamilton P8 dat bedoel ik nu.....:):):).

      • + 0
      • 7 jul 2012 - 17:39
  • sailor

    Posts: 10.753

    De regenmeesters vallen me ook zwaar tegen

    • + 0
    • 7 jul 2012 - 15:18
  • rafael

    Posts: 2.216

    4uur

    • + 0
    • 7 jul 2012 - 15:32
  • Rudi84

    Posts: 4.805

    Stel dat ze niet meer verder gaan, blijft dan de huidige stand staan of komen ze dan op startnummer op de grid te staan (had Horner het over).

    • + 0
    • 7 jul 2012 - 15:40
  • hanspuij

    Posts: 235

    wat een gezever tegenwoordig met die regen. ze kunnen toch zelf kiezen of ze rijden of niet, deden ze vroeger ook.

    • + 0
    • 7 jul 2012 - 15:44
    • Beri

      Posts: 4.080

      Ja klopt, enkel het probleem nu is dat het commercieel slecht staat wanneer er weinig gereden wordt of auto\'s niet finishen :)
      Deze belangen zijn te groot geworden en staan dus boven dit soort spectakel.

      • + 0
      • 7 jul 2012 - 15:49
    • Klopt, maar die is ook niet meer het echte F1 van vroeger, maar een verbeterde A1 GP met F1 coureurs en een hoop regels en gemierenneuk om niks. Ben blij dat ik het echte werk nog heb meegemaakt.

      • + 0
      • 7 jul 2012 - 15:49
    • hanspuij

      Posts: 235

      jammer..

      • + 0
      • 7 jul 2012 - 15:52
  • op bbc2 is het nog te zien.

    • + 0
    • 7 jul 2012 - 16:00
  • http://www.vipbox.tv/watch/59459/1/gp2---british-grand-prix:-race-one--live-stream-online.html

    LIVE GP2 Silverstone!!!

    • + 0
    • 7 jul 2012 - 17:01

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team Alpine F1
  • Punten 182
  • Podiums 0
  • Grand Prix 170
  • Land ES
  • Geb. datum 29 jul 1981 (40)
  • Geb. plaats Oviedo, ES
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,71 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar