FIA herinnert de teams aan de veiligheid

  • Gepubliceerd op 04 jun 2005 18:41
  • 0
  • Door: Tim Wijen
De FIA heeft alle teams binnen de Formule 1 een brief gestuurd waarin de organisatie de teams er aan herinnert welke verantwoordelijkheden op het gebied van de veiligheid ze met zich mee dragen. De directeur van de overkoepelende organisatie van de Formule 1, Max Mosley, stelt veiligheid boven alles.

“Er moet niet vergeten worden dat een mechanische fout op hoge snelheid een factor van risico kan vormen voor het aanwezige publiek”, zo luidt de brief die de organisatie naar alle tien de teams heeft gestuurd. “Als je twijfelt over je bolide, dan moet je hem altijd naar binnen roepen. Als je er nog steeds over twijfelt nadat je hem in de pitstraat heb gecontroleerd, dan zou je uit de race moeten stappen.”

De brief komt vlak na de Grand Prix van Europa, waar Kimi Raikkonen als leider van de race in de allerlaatste ronde zijn wielophanging verloren zag gaan, waarmee hij de overwinning uit handen moest geven. De oorzaak was de band die er aan verbonden zat. Het team van McLaren had de Finse coureur binnen kunnen roepen, maar zou daar in ieder geval de overwinning mee uit handen geven. Achteraf gesproken vonden vele mensen de situatie te gevaarlijk voor het aanwezige publiek.

“We willen niet de lokale en zieke hysterie over de banden voeren, en deze brief is ook geen kritiek naar het team van McLaren Mercedes (de meeste van ons hadden zeer waarschijnlijk hetzelfde gedaan in hun situatie vorig weekend). Maar… we vinden wel dat dit een goed moment is om iedereen te herinneren aan hun verantwoordelijkheden”, gaat Mosley verder. “De regels van de Formule 1 hebben altijd ieder team zelf laten oordelen hoe ver ze kunnen gaan bij het verschil tussen balanserende prestaties en mechanische integriteit.”

“Mocht de mechanica een rol hebben gespeeld bij een race-incident, dan is het aan het team om te beslissen of men door wilt gaan, een pitstop wil maken of uit de race wil stappen. De wedstrijdleiding heeft uiteraard de optie om een zwart met oranje vlag te tonden, maar men zou dit alleen doen in een extreme situatie. Het team heeft altijd een beter zicht op de risico’s dan iemand van de wedstrijdleiding.”

Een zwarte vlag met daarin een oranje bol wordt getoond aan een coureur met een bolide met mechanische problemen, waarmee hij zeer waarschijnlijk zichzelf of andere in gevaar brengt. Hij wordt dan zo snel mogelijk de pitstraat ingestuurd.

Reacties (0)

Login om te reageren

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar