Verstappen plaats vraagtekens bij FIA-besluit na harde crash

Max Verstappen begrijpt er niets van dat de wedstrijdleiding niet koos voor dubbele gele vlaggen. Verstappen vloog hard van de baan in de slotfase van de kwalificatie in Oostenrijk, en door het feit dat er eerst met enkele gele vlaggen werd gezwaaid, kon George Russell zich verbeteren en de pole position pakken.

De slotfase van de kwalificatie op de Red Bull Ring in Oostenrijk was een enorme chaos. Verstappen leek op weg te zijn naar een toptijd, maar in de voorlaatste bocht ging het helemaal mis en vloog hij in volle vaart van de baan. Hij kwam tot stilstand tegen de bandenstapel, maar was in orde. Het duurde eventjes voordat er met dubbele gele vlaggen werd gezwaaid in de desbetreffende bocht. Russell had dit door, ging van zijn gas, maar wist zich wel te verbeteren. Als er dubbele gele vlaggen waren geweest, was hij zijn rondetijd én zijn pole position verloren.

Hoe kijkt Verstappen naar dit besluit?

Verstappen lachte na afloop van de race als een boer met kiespijn. De viervoudig wereldkampioen meldde zich balend in de paddock, waar hij door Motorsport.com werd gevraagd naar hoe hij zich voelde: "Nou ja, zo goed als het kan zijn in deze situatie."

Verstappen stelde dat hij bezig was met een rondje dat hem op de derde tijd had kunnen opleveren, maar de wereld zal nooit weten hoe goed het rondje echt was. Het feit dat het enkele seconden duurde voordat de wedstrijdleiding voor dubbele gele vlaggen koos, zorgt voor de nodige verbazing bij Verstappen. In de mediapen werd hij geconfronteerd met dit feit, en dat zorgde voor klapperende oren bij de viervoudig wereldkampioen: "Ik hoor dat nu pas. Dat is bizar."

Veel verwarring

Verstappen is niet de enige coureur die dit niet in de gaten had. De Red Bull-coureur stapte uit, terwijl de andere coureurs nog doorgingen met hun rondje. Poleman Russell had alleen de enkele gele vlag gezien, en stelde na afloop dat hij de gecrashte Red Bull niet had gezien. Hij dacht zelfs dat Verstappen was doorgereden. Russells Mercedes-teamgenoot Andrea Kimi Antonelli dacht dat er dubbele gele vlaggen waren, waardoor hij zijn rondje afbrak. Hij sneed zichzelf dus in de vingers.

Patrace

Posts: 6.798

Eigenlijk is het simpel, begin met dubbel gele vlaggen als er een crash is en downgrade naar één gele vlag als het niet ernstig is of als de gespinde coureur kan doorrijden. Dan benadeel je elke coureur die er langs komt, maar zit je altijd safe. Door eerst met enkel geel te zwaaien en pas late... [Lees verder]

  • 5
  • 28 jun 2026 - 09:09

Reacties (13)

Login om te reageren
  • Niemand snapt het.

    • + 4
    • 28 jun 2026 - 08:02
    • RonHymer

      Posts: 198

      De FIA zelf wel natuurlijk.

      • + 0
      • 28 jun 2026 - 09:08
    • Had niet dubbel geel verwacht, gewoon keihard rood!

      • + 1
      • 28 jun 2026 - 09:30
  • "As it was single yellow I was pretty confident there was no danger".
    "I didn't see the car whatsoever".👀

    Russell legt hij uit wat er gebeurde op z'n Russells.

    Zie ook de pittige commentaren van zijn "fans".

    urlr.me/qhZtha

    • + 0
    • 28 jun 2026 - 08:05
  • Dale U

    Posts: 1.969

    De Boekhouder maakte er gebruik van, gelijk heeft hij. De wedstrijdleiding is vaak laat, dat is tegenwoordig een trend kun je wel zeggen, dat is jammer.

    • + 1
    • 28 jun 2026 - 08:13
  • Spearhead

    Posts: 498

    Duidelijk veel verwarring in verband met geel/dubbel geel. De ene verbeterd zijn tijd, de andere breekt zijn ronde af. Dit zouden ze bij de F1 top wel eens mogen bekijken zodat dit niet meer kan voorkomen denk ik.

    • + 0
    • 28 jun 2026 - 08:15
    • Simpel, elke gereden tijd onder wat voor geel dan ook ongeldig verklaren als de getroffen wagen stil staat of langzaam rijdt door mankement.

      Met terugwerkende kracht toepassen dus George rode kaart.

      • + 3
      • 28 jun 2026 - 08:33
  • Max zelf noemde het achteraf "quite crazy" dat er in zo'n snelle bocht niet
    meteen dubbel geel werd gezwaaid.
    De FIA legde uit dat de procedure is om eerst direct enkel geel te tonen en
    pas na een snelle beoordeling te beslissen of opschaling naar
    dubbel geel of zelfs rood nodig is.

    Race Control beoordeelde vervolgens de situatie.
    Pas 22 seconden later werd de sectie opgewaardeerd naar dubbel geel.

    22 seconden is een snelle beoordeling??? Last van de hitte daar?

    • + 1
    • 28 jun 2026 - 09:09
    • Patrace

      Posts: 6.798

      Precies: die beoordeling van de wedstrijdleiding duurt gewoon te lang, waardoor je een gevaarlijke situatie te lang laat bestaan.
      Daarom stel ik hieronder voor dat men standaard met dubbel geel moet beginnen en dan na de beoordeling terug gaat naar enkel geel.

      • + 1
      • 28 jun 2026 - 09:12
    • Ik heb de tijd niet om het te controleren....maar iemand riep ergens dat in '24 of '25 GR in dezelfde bocht eraf vloog en in 8s was het rood!! Ze sporen niet bij de FIA

      • + 0
      • 28 jun 2026 - 09:32
  • Patrace

    Posts: 6.798

    Eigenlijk is het simpel, begin met dubbel gele vlaggen als er een crash is en downgrade naar één gele vlag als het niet ernstig is of als de gespinde coureur kan doorrijden. Dan benadeel je elke coureur die er langs komt, maar zit je altijd safe. Door eerst met enkel geel te zwaaien en pas later met dubbel geel, is het minder veilig, want dan kunnen anderen vrijwel voluit blijven gaan, met alle risico's van dien.

    • + 3
    • 28 jun 2026 - 09:09
  • AUDI_F1

    Posts: 3.924

    In een ander bericht geeft Russel aan dat de beslissingen van de FIA goed waren geweest.
    Krijg steeds meer een hekel aan het persoon Russel

    • + 1
    • 28 jun 2026 - 09:46

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team Red Bull Racing
  • Punten 3.500
  • Podiums 128
  • Grand Prix 240
  • Land NL
  • Geb. datum 30 sep 1997 (28)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), NL
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,8 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar