Rosberg openhartig over Schumacher als teamgenoot: "Hij was respectloos"

Nico Rosberg heeft een bijzonder inkijkje gegeven in zijn periode als teamgenoot van Michael Schumacher bij Mercedes. De Duitser vertelt dat de zevenvoudig wereldkampioen hem tijdens hun gezamenlijke jaren vrijwel volledig negeerde. Volgens Rosberg maakte dat deel uit van een psychologisch spel waarmee Schumacher zijn jonge teamgenoot onder druk probeerde te zetten.

Mercedes vormde tussen 2010 en 2012 een volledig Duits rijdersduo met Rosberg en Schumacher. Waar de terugkeer van de F1-legende destijds alle aandacht opeiste, moest Rosberg zichzelf nog bewijzen. Uiteindelijk bleek hij echter drie seizoenen op rij de sterkste van de twee.

Schumacher behandelde Rosberg alsof hij niet bestond

Rosberg herinnert zich hoe Schumacher binnen Mercedes werd gezien als een bijna onaantastbaar icoon. "Wanneer Michael een ruimte binnenkwam, leek alles stil te vallen. Ingenieurs stopten met werken en iedereen keek alleen nog naar hem. Hij werd behandeld als een absolute legende, misschien wel de grootste coureur die de sport ooit heeft gekend", aldus de wereldkampioen van 2016 in de High Performance-podcast. 

Volgens Rosberg gebruikte Schumacher die status ook buiten de baan. "In drie jaar tijd heeft hij tijdens geen enkele vergadering mijn naam uitgesproken. We zaten voortdurend tegenover elkaar, maar het was alsof ik niet bestond. Dat was geen toeval. Door mijn naam niet te noemen, gaf hij me geen enkel gevoel van erkenning of respect."

Psychologische oorlog eindigde zonder succes

Rosberg ziet het gedrag van Schumacher als onderdeel van een bewuste mentale strategie. "Dat was zijn manier van oorlog voeren. Hij wilde duidelijk maken dat ik voor hem slechts die jonge jongen aan de andere kant van de tafel was. Zelfs als ik iets bijzonders had gedaan op de baan, vroeg hij nooit hoe ik dat voor elkaar had gekregen. Niet één keer."

Toch draaide het sportief anders uit. Rosberg versloeg Schumacher in alle drie de seizoenen dat ze samen voor Mercedes reden en legde daarmee de basis voor zijn verdere carrière. De lessen die hij in die periode leerde, kwamen later goed van pas in zijn titelstrijd met Lewis Hamilton. Uiteindelijk kroonde Rosberg zich in 2016 tot wereldkampioen, nadat hij zijn Britse teamgenoot in een van de meest intense interne gevechten uit de moderne Formule 1 had verslagen.

Denk niet dat je het hele interview bekeken hebt @jd2000, want bovenstaand bericht is slechts een klein onderdeeltje uit de gehele content.
In het interview is Rosberg heel oprecht en zelfkritisch over zijn onzekerheden (zwakheden) en wat daarbij een rol heeft gespeeld.

  • 19
  • 1 jun 2026 - 20:27

Reacties (39)

Login om te reageren
  • Was een top interview trouwens :-)
    www.youtube.com/watch?v=YSi5_rvYuZ4

    • + 0
    • 1 jun 2026 - 18:53
    • De inhoud van de video:

      00:00 Intro
      01:00 Why I quit
      07:45 360k Hamilton crash
      15:49 Relationship with Lewis
      18:12 The REAL Schumacher
      26:38 Michael’s mind games
      34:16 Schumacher’s struggles

      41:40 Scariest moment
      45:36 Negative thoughts
      51:16 Seeing a psychologist
      1:00:45 Deepest fears
      1:10:05 Winning the Championship
      1:20:31 Retiring instantly
      1:29:06 Life post-F1
      1:35:15 Quickfire questions

      (herhaalde plaatsing)

      • + 2
      • 1 jun 2026 - 19:58
  • Joeppp

    Posts: 8.632

    Ik ben nooit een fan van Schumacher geweest toen hij nog reed, soms ga je naderhand pas dingen waarderen. Hetzelfde had ik met Prost. Schumacher gedroeg zich als een egoïstische hond op de baan en in zijn eertse periode was ik voor die andere egoïstische hond Senna. Komt daarbij dat we nog in de naweeën zaten van het ek 1988 en het wk 1990 dus alles wat duist was was fout en mijn vijand ( op sportief gebied). Maar toen hij stopte bij Ferrari ben ik hem pas gaan waarderen, de toewijding die hij had en hoe hij een team om zich heen had verzameld om wk te worden was absurd goed. Helaas maakte hij de fout door terug te komen bij Mercedes wat gewoon een droevig aanzicht was voor zo'n kampioen.

    • + 8
    • 1 jun 2026 - 18:58
    • racepace1

      Posts: 716

      Schumacher heeft Mercedes wel degelijk geholpen met input. De rest is geschiedenis....

      • + 5
      • 1 jun 2026 - 19:10
    • Volgens mij hebben Lauda en Wolff meerdere keren gezegd dat Schumachers winnaars mentaliteit (of het nu nog lukte op de baan of niet) wel in het team bracht en ze vooral op dat vlak en het vlak van overal alles uithalen in de winnende positie heeft gebracht voor de jaren daarna.

      • + 4
      • 1 jun 2026 - 21:28
    • Wat ik altijd apart vind bij dit soort beschouwingen, was Rosberg nu zegt.... Dat respectloze.... dat soort opmerki gen.

      Juist de mensen rond Schumacher spraken juist over een fijne, rustige en zeer benaderbare man. Eigenlijk zoals men nu rond Verstappen over hem roept. Totaal het tegenovergestelde wat men roept in bepaalde groeperingen.

      Zelf vond ik bijvoorbeeld Hamilton t/m 2016 niet bepaald respectvol. En Rosberg heeft jarenlang zelf beweerd dat hij in 2016, zijn kampioenschap, vuile spelletjes speelde richting Hamilton.
      Over Prost heb ik trouwens zelden dit soort Verhalen gehoord. Wel over Senna. Zeker in zijn jaren dat die teamgenoot was van Prost bij McLaren was Senna een nare man richting Prost. De spanningen spatten uit de oren bij die 2 als ze samen in een interview zaten. Niet in woorden. Maar non-verbaal was er zo veel spanning en afstand.

      Heb het altijd als niet -Hamton van voor Hamilton opgenomen. Ook al ben ik geen fan van hem. Die deed in de beginjaren altijd naar op de baan naar opponenten. Tikte ze er wel eens af. Op duwde ze zondermeer van de baan. Alleen kwam hij er eigenlijk altijd mee weg.
      Maar de enige keer dat ik echt negatief was rond Hamilton was 2021.
      Niet alleenom de propaganda tegen Verstappen, wat naar mijn mening ook werkelijk resulteerde in een stel onterechte straffen van Verstappen. Uiteraard had Verstappen wel een paar terechte.
      Maar vooral bij de aftermath NA Silverstone. Niet omdat hij toevallig die crash veroorzaakte. Dat was gewoon een gevecht waar 2 rijders niet wilden toegeven en waar dat veroorzaakte dat ze crashte. Net als later in Italië.
      Het ging om het interview van Hamilton het volgende GP weekend erna. Daar vertelde hij doodleuk dat hij het de volgende keer pre ies zo zou doen.
      Dat betekent dus willens en wetens iemand hard de barrières in laten vliegen.
      Als ik toen steward was geweest had ik Hamilton na dat interview geschorst. Kan echt niet.
      .
      Noem ze allemaal maar op. Ze hebben allemaal nare Dingen gedaan, die groten der aarde.
      Eigelijk valt Verstappen tot nu nog het meeste mee. Je kan alleen iets over hem zeggen bij 2 races (Hongarije 2024 en Spanje 2025)
      Dat was doordat hij wij woede niet zo goed de baas kon omdat zij team hem stelselmatig in de steek liet.
      En sommigen zien zijn wraakacties als hij zich benadeeld voelde benoemen. Maar Verstappen laat zich nooit piepelementen.

      • + 6
      • 2 jun 2026 - 07:19
    • d07

      Posts: 2.611

      How to make this about Verstappen, he snailer

      • + 2
      • 2 jun 2026 - 07:27
    • d07, ik zie je dit soort opmerkingen niet maken wanneer een topic over Verstappen door de anti brigade wordt gedraaid naar Hamilton of andere coureurs.

      Oh wacht....

      • + 9
      • 2 jun 2026 - 07:42
    • JM_K

      Posts: 1.254

      Ik denk dat je pas (meervoudig) kampioen wordt als je juist erg egoïstisch bent.. Juist voor jezelf opkomen.

      DAT is de key! Niets weggeven, altijd voor jezelf.

      • + 0
      • 2 jun 2026 - 09:40
    • "Eigelijk valt Verstappen tot nu nog het meeste mee. Je kan alleen iets over hem zeggen bij 2 races (Hongarije 2024 en Spanje 2025)
      Dat was doordat hij wij woede niet zo goed de baas kon omdat zij team hem stelselmatig in de steek liet."

      -----

      interessant.
      Hongarije, was de voorbode, van een uitbarsting die hem in 2025 zijn titel koste..
      Het meest gekke is dat je denkt dat een ander de aanleiding van die uitbarsting is, terwijl in beide gevallen hij zelf de veroorzaker is.

      • + 2
      • 2 jun 2026 - 09:48
    • Komt Stoffelclown weer met zijn niet onderbouwde conclusie dat Max weer eens op één moment zogenaamd zijn titel verloor.

      In het andere draadje haalde ik je al keihard onderuit met je domme opmerking, wil je dat ik het niet nog eens herhaal? :)

      • + 6
      • 2 jun 2026 - 10:00
    • niet=hier

      • + 1
      • 2 jun 2026 - 10:01
    • Gewoon omdat het kan, dus hier Stoffelclown:

      Dat Verstappen zelf verantwoordelijk is voor zijn gedrag, betekent niet dat er geen aanleiding of context kan zijn geweest voor die frustratie. Die twee sluiten elkaar niet uit.

      • + 4
      • 2 jun 2026 - 10:03
    • En dus nog even over Spanje:

      Je presenteert die conclusie steeds als een vaststaand feit, terwijl je daarvoor telkens terugvalt op hetzelfde ene incident en benadrukt vooral ook nog eens dat ene moment, terwijl je de andere bepalende momenten in het seizoen buiten beschouwing laat.

      En dat doet je omdat dat het enige moment is aan dat in je vooringenomen verhaal past.

      • + 7
      • 2 jun 2026 - 10:05
    • Verstappen had op papier nog een kans omdat Norris ongeveer 40 punten weggooide en Piastri nog een hele berg meer. Had Verstappen die 9 punten in Spanje gehaald, dan waren teamorders veel eerder gekomen. Verstappen was altijd kansloos.

      @d07, Ik begon niet over andere rijders. Dat deed Joeppp.

      Als ik compleet was geweest had ik nog benoemd dat Schumacher, Senna en Prost bewust anderen er af hebben gekegeld.

      • + 4
      • 2 jun 2026 - 12:36
    • "Verstappen had op papier nog een kans omdat Norris ongeveer 40 punten weggooide en Piastri nog een hele berg meer. Had Verstappen die 9 punten in Spanje gehaald, dan waren teamorders veel eerder gekomen. Verstappen was altijd kansloos."

      ------

      Dat is een slachtofferrol.
      Hij heeft zijn kans in Barcelona zelf verkwanseld.
      Het devies van Verstappen : "ik hou me alleen bezig met zaken waar ik controle over heb" , heeft hij juist daar overboord gesmeten.

      • + 1
      • 2 jun 2026 - 14:14
    • Stoffelclown, je kunt het nog 1000000x herhalen, maar dat maakt het nog steeds niet waar hoor. :)

      • + 1
      • 2 jun 2026 - 14:44
    • Hij had juist geen controle meer over wat er gebeurde bij RBR, Stoffelman.

      Voor Spanje Heeft Horner in een interview gezegd dat ze 2025 gingen opgeven en zich concentreren op 2026. Er lagen wel updates klaar, maar die zouden niet meer worden gebracht.

      De hele uitbarting ging er juist om dat RBR niet meer hard wilde werken elke race weer.
      Nog tijdens dat weekend van Verstappen:
      "Ze bekijken het maar daar bij RBR! Ik ga lekker naar huis en ze zoeken het maar uit in de fabriek."
      En dat heeft hij gedaan. Hij heeft zijn werkethiek in zijn binnenzag gestoken en wilde deze meenemen naar Mercedes. Niet toevallig begonnen de geruchten de week erna. Wederom zou Verstappen naar Mercedes gaan.

      Er is een lang gevecht geweest tussen Mercedes en RBR om de gunsten van Verstappen. Uiteindelijk wilde men bij RBR Horner er uit hebben, maar het was een clausule. Horner er uit maakte de weg vrij voor Mercedes, die ruim honderd miljoen had vrijgemaakt om het contract af te kopen.

      Echter koos RBR er voor om een nieuw contract aan te bieden aan Verstappen. Sinds vorig jaar zomer nadat Verstappen aankondigde te blijven werd plots Verstappens basissalaris van 55M verhoogd naar 70M per jaar. Horner werd ontslagen, updates gingen wel op de auto en de RBR was plots redelijk bestuurbaar. Verstappen ging weer winnen.
      Vervolgens kwam ook plons Franz Herman om de hoek.
      Niet alleen ee salarisverhoging, maar ook contractueel vastgelegd dat de ring werd toegelaten.

      Belangrijkste is dat zonder de tirade van Verstappen in Spanje de updates nooit waren gekomen en waarschijnlijk was er ook geen race meer gewonnen in 2025.

      DUs nee. Geem s;achtoffer rol. Hij dwong zijn eigen weg af. Dat het uiteindelijk op papier nog spannend werd kwam door grote blunders van McLaren, Norris en Piastri.

      En omdat Verstappen weer eens opstond. Hij accepteert geen meerijden. Hij wil van iedereen elke race weer 100% inzet. En dat dwong hij af.

      • + 4
      • 2 jun 2026 - 17:34
  • racepace1

    Posts: 716

    respectloos?, misschien wel maar een ding is zeker op de baan zijn alleen "klootzakken" die kampioen worden zachte eitjes worden geen kampioen ok era is EEN uitzondering Rosberg zelf. 😂😉

    • + 4
    • 1 jun 2026 - 19:06
    • En button mag je ook al een uitzondering noteren m.i.

      • + 5
      • 1 jun 2026 - 19:11
    • Patrace

      Posts: 6.735

      En Norris…

      • + 7
      • 1 jun 2026 - 22:45
  • Rimmer

    Posts: 13.320

    Misschien hielp het ook niet dat Nico zelf een enorme egotripper was die in zijn jonge jaren erg verwaand kon zijn en in zijn Mercedes periode koste wat kost Michael wilde verslaan.
    Hoewel de oude Michael na jaren buiten de sport en een zware nek blessure nooit meer zijn oude niveau haalde wist hij naarmate de Mercedesjaren vorderde toch weer naar de pace van Rosberg te kruipen en hem af en toe te verslaan. De onderlinge verschillen waren vaak nog maar 2 of 3 tiende in het voordeel van Rosberg. Dat is bijzonder weinig niet meer dan dat Piastri en Norris verschillen of Leclerc en Hamilton of zelfs Antonelli en Russell. Het geeft aan hoe goed Michael ooit was. Hij kon ook alleen maar zo goed zijn door niks cadeau te geven. Zeker niet aan verwaande “zoontjes van” die niks te verliezen hebben en alleen maar kunnen winnen tov de grote Schumacher.
    Tegelijkertijd komt Rosberg ook niet met meer dan dat. Dus Michael was niet heel aardig tegen hem. Naar zeg. Michael heeft hem ook nooit genaaid anders was hij wel met dat verhaal naar buiten gereden. Beetje zielig doen en zichzelf ophemelen is de smaak die ik hierbij krijg.

    • + 6
    • 1 jun 2026 - 19:24
    • Het is ook niet zo dat Schumacher dit met al zijn teamgenoten zo deed. Hij kon het bijzonder goed vinden met Jos, anders ga je niet samen op vakantie bijvoorbeeld. En hij moet haast wel een bloedhekel gehad hebben aan Nico.
      Ik mocht hem ook niet maar uiteindelijk blijkt er achter de lompe agressieve acties en manipulaties toch een mens te schuilen.

      • + 3
      • 1 jun 2026 - 23:37
  • jd2000

    Posts: 7.762

    Klasse hoor van Rosberg, de man kan zich toch niet verdedigen. Ongelooflijke laffe kerel onze Nico. Later heeft hij nog een keer bewezen dat hij laf is door zijn titel niet te verdedigen. Slappe hap, bah.

    • + 14
    • 1 jun 2026 - 19:30
    • Denk niet dat je het hele interview bekeken hebt @jd2000, want bovenstaand bericht is slechts een klein onderdeeltje uit de gehele content.
      In het interview is Rosberg heel oprecht en zelfkritisch over zijn onzekerheden (zwakheden) en wat daarbij een rol heeft gespeeld.

      • + 19
      • 1 jun 2026 - 20:27
    • NicoS

      Posts: 20.779

      Kennelijk was Schumacher zo, en ik denk dat hij geen fabeltjes verteld.
      Of hij zich wel of niet kan verdedigen vind ik een beetje ver gezocht, en waarom zou hij?
      Schumacher had wel die arrogantie over zich, en zal richting het team, of teamleden heel anders zijn geweest, want daar was hij afhankelijk van. Je teamgenoot is een tegenstander die je wilt verslaan, en als je die mentaal ook nog stuk kan maken, dan is dat alleen maar winst.
      Ik vind het juist wel lef hebben om ook een andere kant van een “legende” te durven benoemen dan alleen maar positieve zaken. Niemand is perfect, en dat was Schumacher ook niet. We hebben allemaal kunnen zien dat hij “discutabele ” praktijken niet schuwde als dat de winst kon opleveren.

      • + 15
      • 1 jun 2026 - 23:06
    • Wat een onzin toch. Rosberg vertelt gewoon hoe hij het heeft ervaren. Van mij mag ie dat. En ik geloof 'm meteen. Verder hoeft Schumacher zich niet te verdedigen, ook niet als ie 't kon, hij wordt namelijk nergens van beschuldigd.

      • + 9
      • 2 jun 2026 - 00:14
    • Het was voor Schumacher ook nieuw, verslagen worden door een teamgenoot. Ik denk dat ie niet goed wist daarmee om te gaan. Menselijk, maar niet heel fraai. Geen bonuspunten.
      Maar dat gedrag geeft wel aan dat ie alle zeilen moest bijzetten - waarmee je ook weer vraagtekens kunt zetten bij andere coureurs rond de 40.

      Ik zou overigens niemand kunnen aanwijzen die het anders doet, misschien de relatie Stewart-Cevert. Maar dat was ook omdat Stewart zich op papier van de nr1 positie had verzekerd en Cevert te veel een gentleman was om dat te negeren.

      • + 1
      • 2 jun 2026 - 11:18
  • Volledige Duits rijders duo; Alsof Britney een Duitser is…. net zo Duits als Max Belgisch is.

    • + 1
    • 1 jun 2026 - 20:59
    • Wat is Nico dan wel volgens jou?
      Zijn moeder is Duits en zijn vader Fins. Geboren in Wiesbaden, maar opgegroeid in Nice en Monaco.
      Hij spreekt 5 talen vloeiend, waarvan 3 op school geleerd en thuis Engels en Duits, maar geen Fins, want daar zag zijn vader het nut niet van in. Hij verstaat het niet eens.
      Hij spreekt het liefst Duits vertelde hij eens, maar moet hoofdzakelijk Engels praten.

      • + 5
      • 1 jun 2026 - 21:25
    • Geen Duitser in ieder geval

      • + 1
      • 1 jun 2026 - 22:39
    • Had geen ander antwoord verwacht. Dat is trouwens geen antwoord
      op mijn vraag.
      Geen Duitser dus. Waarom spreken zijn dochters thuis dan Duits en Engels. Ze zijn tweetalig opgevoed.
      Hij heeft niet de Engelse nationaliteit en de kinderen ook niet. Wel de Duitse.
      Beide meisjes hebben de Duitse nationaliteit. Mama Vivian heeft ook de Duitse nationaliteit en is net als papa ook in Monaco opgegroeid. Ze kennen elkaar als sinds hun kleutertijd en spreken Duits tegen elkaar. Hij vlogt op YT en dan hoor je nog eens wat.

      • + 3
      • 1 jun 2026 - 22:55
    • Patrace

      Posts: 6.735

      @BG: Als iemand geboren is in Duitsland, één Duitse ouder heeft en de Duitse nationaliteit heeft, is hij volgens jou nog altijd geen Duitser?

      Dan is Max Verstappen voor jou ook geen Nederlander, neem ik aan? Want dat is vrijwel dezelfde situatie: één buitenlandse ouder en opgegroeid buiten Nederland. Alleen is Max zelfs niet in Nederland geboren…

      • + 8
      • 1 jun 2026 - 22:56
    • NicoS

      Posts: 20.779

      Hij heeft de Duitse nationaliteit dus is hij Duitser, makkelijker kun je het niet maken….
      Iedereen die anders beweerd liegt dat hij barst…..
      Er is dus geen enkele discussie.

      • + 10
      • 1 jun 2026 - 23:12
    • Ho ho @NicoS, je gaat toch niet de essentie van een forum de nek omdraaien? Iedereen mag en kan hier net zoveel onzin roeptoeteren als hij/zij wil, want dat is juist de basis van een discussieplatform. Als dat niet meer kan, dan drogen mijn bijdragen in een klap helemaal op ;-)

      • + 3
      • 2 jun 2026 - 07:40
    • NicoS

      Posts: 20.779

      Over sommige zaken valt niet te discussiëren @f(1)orum, dit is zo klaar als een klontje….;)

      • + 3
      • 2 jun 2026 - 09:19
    • @pietje zet het eens onder elkaar dan:

      Los van wat er op een paspoort staat:

      MV geboren in Belgie, moeder Vlaams, Vader Nederlander: Nationaliteit Nederlands
      Britney Geboren In Duitsland, moeder duits, Vader Fins: Nationaliteit Fins.

      Overigens zijn er wel yt filmpjes waar Britney Fins spreekt, het zal niet vloeiend zijn, maar ja wie merkt dat. Fins is een geïsoleerde taal, dus boeien.

      • + 1
      • 2 jun 2026 - 12:43
    • Owwww.... Britney .... En ik maar denken wie hij bedoelde.... Ken geen rijder met die achternaam....


      Maar goed. Lekker belangrijk verder. De Nationaiteit.

      • + 2
      • 2 jun 2026 - 13:02
    • Wie wil er nou graag een Duitser zijn?

      Dus als Rosberg eerlijk opbiecht Duits te zijn is er geen reden om er aan te twijfelen...

      • + 1
      • 2 jun 2026 - 13:37

MC Grand Prix van Monaco

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

MCGrand Prix van Monaco

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land DE
  • Geb. datum 27 jun 1985 (40)
  • Geb. plaats Wiesbaden, DE
  • Gewicht 71 kg
  • Lengte 1,78 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar