Kapotte aandrijfas, maar Le Mans wacht: Verstappens endurance-ambitie is groter dan ooit

Max Verstappen domineerde het grootste deel van de 24 uur van de Nürburgring, maar zag de overwinning op pijnlijke wijze aan zijn neus voorbijgaan. Met nog vier uur te gaan brak de aandrijfas van de Mercedes-AMG GT3 van Team Verstappen Racing, terwijl de Nederlander op dat moment comfortabel aan de leiding reed. De uitvalbeurt voelt des te harder omdat die overwinning grijpbaar leek. Maar juist dit optreden heeft de roep om een Le Mans-deelname luider gemaakt dan ooit, en bij Ford klinkt het enthousiast terug.

Leidend, dan gebroken

Het debuut van Verstappen op de Nordschleife werd al vroeg gekenmerkt door indrukwekkende inhaalacties. Een sensationele stint van Verstappen bracht zijn wagen al vroeg in de race aan de leiding, nadat hij zich door het peloton had gewerkt. Alles ging goed voor Verstappen Racing: de viervoudig wereldkampioen leidde comfortabel door de nacht met een voorsprong van meer dan dertig seconden. Met nog ongeveer vier uur te gaan maakte een aandrijfasbreuk een einde aan de kansen van het team. Uiteindelijk won de #80 Mercedes-fabrieksploeg met Maro Engel, Luca Stolz, Fabian Schiller en Maxime Martin.

Ondanks de teleurstelling koos Verstappen Racing er bewust voor om de auto te repareren en toch nog terug de baan op te sturen, als gebaar richting de fans die het team de hele race hadden gesteund. Dat zegt iets over de mentaliteit waarmee Verstappen dit project benadert. Hij is hier niet voor de show. Hij is hier om te winnen.

Ford ruikt zijn kans

Het optreden op de Nürburgring viel ook op in de endurance-wereld. Ruim een week eerder, bij de 6 Hours of Spa op 9 mei, had Ford Racing-directeur Mark Rushbrook al bevestigd dat er gesprekken lopen met Verstappen over een toekomstige Hypercar-samenwerking. Rushbrook bevestigde dat de gesprekken gaande zijn en zei: "We zouden het geweldig vinden. Er moeten veel dingen op elkaar aansluiten, maar het zou natuurlijk ongelooflijk zijn voor ons en voor de sport."

Ford Racing is in gesprek met Verstappen over een mogelijke deelname aan het FIA World Endurance Championship, zo vertelde Ford Performance WEC Hypercar-programmamanager Dan Sayers tijdens de 6 Hours of Spa-Francorchamps. Een deelname van Verstappen aan Le Mans zou waarschijnlijk pas in 2028 plaatsvinden. Rushbrook sloot ook uit dat Verstappen al in 2027 meedoet, het debuutseizoen van Ford in de WEC Hypercar-klasse.

Het agendaprobleem is reëel. Een deelname in juni is vooralsnog uitgesloten omdat de 24 uur van Le Mans samenvalt met het Formule 1-weekend in Spanje. Rushbrook formuleerde het bij de internationale media als volgt: "Hij wil racen op Le Mans en voor de eindzege gaan, maar in de meeste jaren laat de kalender dat niet toe. Zolang hij een toegewijde Formule 1-coureur is, is er meestal een overlap. We bespreken gewoon wat de mogelijkheden zijn, en als het logisch is en iedereen het wil, dan is dat mooi."

Nederlandse haak: heel Oranje wil dit zien

Dat Nederlandse fans massaal meeleefden tijdens het Nürburgring-avontuur was zichtbaar in de kijkcijfers en de oranje zee op de tribunes van de Nordschleife. Le Mans zou de volgende logische stap zijn. Verstappen heeft herhaaldelijk zijn wens uitgesproken om aan de 24 uur van Le Mans deel te nemen. Gesprekken tussen Ford en Verstappen zijn volgens Rushbrook begonnen rond het moment dat het partnerschap met Red Bull begin 2023 werd aangekondigd.

Verstappen ligt nog tot eind 2028 vast bij Red Bull, maar de Nürburgring heeft bewezen dat hij de overstap naar het langeafstandsracen technisch en mentaal aankan. Verstappens team deed bij zijn debuut bijna alles goed. Een kapotte aandrijfas kun je niet voorzien. Wat je wel kunt voorzien, is dat deze man terugkomt.

Ford heeft voormalig F1-coureur Logan Sargeant al vastgelegd voor zijn Hypercar-programma, samen met Seb Priaulx en Mike Rockenfeller. Een vierde stoeltje, voor de grote race op het circuit van Le Mans, blijft vooralsnog open.

NicoS

Posts: 20.854

Zo zijn veel ervaren coureurs ook uitgevallen met pech of crashes……

  • 14
  • 18 mei 2026 - 10:22

Reacties (29)

Login om te reageren
  • Snelste, oke, maar misschien is heel houden ook een kwaliteit. En op dat terrein is Max onervaren.

    • + 2
    • 18 mei 2026 - 10:15
    • NicoS

      Posts: 20.854

      Zo zijn veel ervaren coureurs ook uitgevallen met pech of crashes……

      • + 14
      • 18 mei 2026 - 10:22
    • Joeppp

      Posts: 8.660

      Klopt Nico, maar het klopt ook dat het Max zijn eerste echte 24 uurs was en op dat punt had hij nog geen ervaring. Ik zeg absoluut niet dat Max de boel gesloopt heeft maar tijdens de race heb ik mij wel verbaasd hoe ruw er met het materiaal om werd gegaan voor een endurance race, niet alleen bij Max. Het was bij het beestachtige af hoe ze 24 uur op de limiet van mens en machine rijden. Wellicht ligt er daar nog een verbeter punt maar 1 ding weet je zeker deze ervaring gaat weer mee naard e volgende wedstrijd.

      • + 2
      • 18 mei 2026 - 10:42
    • F1jos

      Posts: 5.374

      Met regenraces heeft Max volop ervaring.

      • + 2
      • 18 mei 2026 - 10:54
    • Ik wist dat dit soort loze opmerkingen gingen komen.

      De splitter was waarschijnlijk niet opgemerkt schade van de teamgenoot. Die was in kwali achterop een voor hem rijdende gereden.
      Deze keer was het mogelijk door dat moment in de eerste ronde waar Verstappen even van de grond kwam en het gras op stuiterde. Alleen raakte hij amper had voorwerpen zoals kerbs. Ook de tik, die door Engel werd uitgedeeld kan het zijn geweest. Maar ik kan me niet voorstellen dat een defecte aandrijfstang daardoor is ontstaan. Ik weer hoe zo'n stang gemonteerd wordt. Die kan er niet door beschadigen. In een F1 auto is dat heel anders dan in een gt auto waar de motor voorin rijdt.
      De kans is wat mij betreft groter dat het stuiteren het heeft veroorzaakt, maar dan moet er iets hoogs en hards zijn geweest waar het midden van de auto op landde. Dan zouden er brokstukken van de auto af zijn gegaan.

      Daar bij. Stel dat het wel erdoor was ontstaan. Net zoals vermeend in 2016, 2017 en 2018, waar mensen zoals jij Verstappen de schuld gaven. Wat dan nog? Voor Verstappen geldt 1 stand. Hij wil winnen en al het andere telt niet. Als hij rustig had gedaan dan zou hij nooit in totaal ca 90 seconde voorsprong hebben gehaald. Dan zou hij nooit op P1 hebben gereden.

      • + 9
      • 18 mei 2026 - 11:14
    • fdorp

      Posts: 121

      Ben het met je eens dat de rijstijl van Max afgelopen weekend nou niet echt op behoud van de auto was en er soms onnodig risico genomen werd. Dat betreft wordt er nu gekeken naar een mechanisch probleem maar wat heeft dit veroorzaakt. Die rechter achterkant was een paar keer licht geraakt met wat inhaal acties.

      En nee ik zeg niet dat dit de oorzaak was maar kan mogelijk invloed hebben en had voorkomen kunnen worden.

      • + 0
      • 18 mei 2026 - 11:23
    • Fdorp, kijk eens hoe een aandrijfas in een gt auto ligt. Door de lengte is er enorme marge om schokken te absorberen. Kan niet contact zijn geweest. Zeker niet die met Engel die ik gezien heb. Engel stuurde terug. Die kwam met de voorkant licht tegen de voorkant van Verstappen. Verstappen nam daar niet eens het risico. Bocht die er aan kwam ging naar links waar ook nog eens aan de buitenkant een langzame rijder was. Het was Engel die het risico nam. Niemand anders.

      • + 1
      • 18 mei 2026 - 11:30
    • Wat dat betreft kunnen statistieken interessante gegevens onthullen.
      Ik ben er zelf niet ingedoken, maar het zou me niet verbazen bij dit soort races als relatief vaak het team wint dat een groot deel van de race zich net wat onder de top schuil houdt.
      Zo werd kwam de winnaar van vorig jaar vanaf plek 17, en vielen twee teams uit de top 3 uit. Overigens in 2024 was dat juist niet het geval, dus je moet echt op de lange termijn kijken of er een patroon in zit.

      • + 1
      • 18 mei 2026 - 11:53
    • NicoS

      Posts: 20.854

      De winnaar kwam van verder achter door crash in de kwalificatie.
      Toch reden ze voor het grootste deel van de race vlakbij elkaar. Het is echt niet zo dat zij met de handrem erop reden, anders win je niet. Na het uitvallen van team 3 kom team 80 het natuurlijk wel wat rustiger aan doen door de grote marge die ze hadden op de achtervolgers.
      Je moet ook een beetje mazzel hebben dat je geen technische problemen krijgt, het kan elk team overkomen.

      • + 5
      • 18 mei 2026 - 12:06
    • Het kan natuurlijk zeker een factor zijn dat piloten hun materiaal simpelweg over de kling jagen, dat is reëel. Dan is het zaak om te achterhalen waar dit vandaan komt, en wie op welke plek zich kan verbeteren. Verstappen heeft een agressieve rijstijl, het hoeft niet perse daaraan te liggen maar het moet ook niet meteen uitgesloten worden.

      Het benoemen van zoiets mogelijks heeft niets met bashen te maken, maar is gewoon een mogelijkheid binnen de autosport. Het doet niks af aan de prestatie en aan de snelheid maar er moet (en zal) natuurlijk naar gekeken worden.

      Ik snap echt niet dat dit niet eens benoemd en/of besproken mag worden.

      • + 0
      • 18 mei 2026 - 14:14
    • NicoS

      Posts: 20.854

      @Joeppp,
      Die race, en zo zijn er nog veel meer races die een aanslag zijn op mens en machine, wordt niet voor het eerst gehouden. De auto’s worden gebouwd om dergelijke races te kunnen volbrengen. Helaas is en blijft het een mechanische sport waar pech ten alle tijden op de loer ligt. Het is nooit anders geweest, en het zal ook nooit anders worden.
      Daarmee is eigenlijk alles wel gezegd.
      Dat mensen nu een oorzaak zoeken is slechts gissen waarom het is gebeurd. Niemand weet het, het overkomt je in zo’n geval.
      Je moet, en dat heb ik vaker geschreven, ook een beetje geluk hebben dat alles heel blijft, of dat de problemen niet te groot zijn.

      • + 3
      • 18 mei 2026 - 14:54
    • Nergens, op geen enkele serieuze seit, wordt gesuggereerd dat de technische malheur van de #3 auto mogelijk zou zijn veroorzaakt door het te ruw met het materiaal omgaan (van Verstappen).
      En dan laten hier de gebruikelijke 'kenners' (er ontbreken nog wat heldere lichten, lees: anti's) hier weer van zich horen. Sneu, maar ook wel weer grappig...

      • + 8
      • 18 mei 2026 - 15:08
    • Ik ga helemaal stuk hier. Helemaal met je eens, Larry.

      Het is ongelofelijk hoe moeilijk het voor sommige mensen om gewoon toe te geven dat Max alle andere coureurs rijles heeft gegeven.

      Het heel houden is een kwaliteit, Regenrace? Hoe dom kun je zijn als er 4 mensen in die auto hebben gereden, om het dan af te schuiven op Verstappen. Plus, het hoeft nog niet eens aan de coureurs gelegen te hebben.

      • + 6
      • 18 mei 2026 - 15:24
    • @schumacher: benoemen als mogelijkheid is prima, valt niet uit te sluiten idd, maar in de eerste comment wordt het meer gesuggereerd dan alleen als mogelijkheid aangedragen. Iemand tips hoe je een aandrijfas kunt sparen? voor als Max meeleest misschien? op zich ging ie al 21 vd 24 uur mee, dus het hoeft ook maar een heel klein gouden tipje te zijn.

      • + 2
      • 18 mei 2026 - 16:44
    • @hup

      Fair, het wordt als feit gebracht, dat klopt en is niet handig. Tegelijkertijd doet men hier aan de compleet andere kant dan weer alsof dit helemaal niet kan, niet besproken mag worden want ben je een trol.

      Het mag en kan gewoon benoemd worden en onderzocht worden. Argumenten als “het ging al 21 uur goed” of “geen enkel sait meldt het” hebben geen enkel effect daarop.

      In plaats van te bevragen vertoont ‘kamp a’ hetzelfde gedrag als ‘kamp b’ in omgekeerde richting, en noemt men dan in beide gevallen ‘sneu’ en weet ik veel wat. Dat lijkt me niet de weg tot een discussie erover,

      • + 0
      • 18 mei 2026 - 19:22
    • "Tegelijkertijd doet men hier aan de compleet andere kant dan weer alsof dit helemaal niet kan, niet besproken mag worden want ben je een trol."

      Niemand heeft gezegd dat het niet besproken mag worden. Er wordt gewoon gereageerd op een domme uitspraak. Voor die uitspraak heeft zelfs nog niemand een statement daarover ingenomen. Dus ga beter kritiek hebben op Regenrace, ipv op de reageerders. Want die doet ten slotte een domme uitspraak.

      • + 2
      • 18 mei 2026 - 20:52
    • Hier nog een aardig statistiekje. De gemiddelde rondetijd per stint verschilt nogal, maar dat kan ook niet anders: dit hangt bv af hoe vaak je code geel/code 60, regenbuien, enzovoort tegenkomt.
      Iets interessanter wordt het als we naar de 10 snelste ronden per rijder kijken - ervan uitgaande iedere coureur wel 10 probleemloze ronden kan vinden.
      In dat geval blijkt Verstappen 3 sec/lap sneller dan Lucas Auer, en die is op zijn beurt weer 4,5 sec sneller dan Juncadella en Gounon.
      Het is ook niet verwonderlijk dat Verstappen de meeste tijd in de auto heeft doorgebracht, gevolgd door Auer.

      • + 0
      • 18 mei 2026 - 23:11
    • @Wicky
      Het is geen “domme” uitspraak, het wordt wel als feit gepresenteerd dat Max onervaren daarin is en dat is aantoonbaar onjuist.

      Wat ook een feit is, is dat “heel houden” van materiaal een kwaliteit is het andere feit is dat hij van de snelste was van de coureurs. Die feiten kunnen allemaal naast elkaar bestaan.

      Er zitten in verschillende antwoorden best wat nuances en aardige (subjectieve) observaties. Max was rete snel, spectaculair, maar het leek soms echt op iRacing. Ik weet simpelweg niet of hij echt zo rijdt en wat de impact daarvan is op het materiaal. Dat er impact is op materiaal afhankelijk van zowel het materiaal als hoe men rijdt lijkt me ook een feit.

      • + 0
      • 19 mei 2026 - 01:40
    • Er rijden vier coureurs in die wagen, dus enkel over Max beginnen is gewoon sneu en dom. Daarbij hoeft het niet eens aan de coureurs te liggen, dat is ook een feit. Dus, nog een keer dom.

      En voor als het nog niet duidelijk is:

      Dom, dom, dom, dom.

      Als je niet wilt zien dat het een reactie is vanuit pure afgunst, ben je zelf ook gewoon dom. Maar goed, we weten allemaal dat jij ook niet objectief kunt zijn, zoals Larry ook al aanhaalt.

      • + 1
      • 19 mei 2026 - 07:37
    • Even voor de duidelijkheid:

      De hele GT3 wereld is zwaar onder de indruk van Verstappen en dan komen hier een paar zieligerds die denken te weten dat de auto kapot is gegaan door Max, wat NERGENS door wie dan ook in de GT3 wereld is vastgesteld.

      Ja dan ben je, nogmaals voor de 100ste keer, dom, dommer en domst.

      • + 1
      • 19 mei 2026 - 07:40
  • Dale U

    Posts: 1.953

    Pech is minder, Verstappen heeft mss teveel van het materiaal gevergd, mocht dat zo zijn, is dat achteraf een koe in zijn kont kijken. Werk aan de winkel voor Mercedes 😉

    • + 1
    • 18 mei 2026 - 10:27
    • Hemex

      Posts: 1.392

      Bedoel je dat Engel minder van zijn materiaal gevraagd heeft en daardoor geen pech kreeg? Nog maar eens goed in die kont kijken, maar pas op dat je geen stront in de ogen krijgt.

      • + 12
      • 18 mei 2026 - 10:35
    • Er reden 4 coureurs in die #3 en het was Verstappen die te veel van het materiaal vroeg? #80 reed vrijwel het zelfde tempo als de #3 auto en dat deden zonder over de curbs e.d. te rijden zoals alle andere 160 auto's dat wel deden ?

      • + 9
      • 18 mei 2026 - 10:44
    • Lees hierboven.

      • + 0
      • 18 mei 2026 - 11:15
    • NicoS

      Posts: 20.854

      Alsof 30 seconden voorsprong na 20 uur racen het verschil maakt tussen mechanische pech krijgen of niet…..
      Dat is natuurlijk flauwekul, het is nou eenmaal onderdeel van een 24 uurs race.
      Veel halen de finish niet door pech of andere oorzaken. Elke lange afstand races sneuvelen wel favorieten voor de eindzege, het hoort erbij. Een beetje geluk moet je ook hebben….
      Bij andere coureurs is het pech, maar bij Max is dat dan weer omdat hij teveel van het materiaal vergt….
      Slaat natuurlijk helemaal nergens op, maar ja, ergens moet hij de schuld van krijgen…..

      • + 10
      • 18 mei 2026 - 11:20
    • Mercedes moet gewoon de aandrijfassen ietsje zwaarder uitvoeren.

      • + 1
      • 18 mei 2026 - 11:31
    • Allemaal fout!!
      Toto zat aan de knoppen.
      Hij heeft van afstand de auto van Max gemanipuleerd.
      Net zoals Russel in Bahrein 2020.
      Allemaal vooropgezet spel. ;););)

      • + 1
      • 18 mei 2026 - 12:16
    • F1jos

      Posts: 5.374

      Het materiaal is niet bestand tegen zijn dadendrang om telkens de limiet op te zoeken, daar zijn ze bij Mercedes niet gewend.

      • + 1
      • 18 mei 2026 - 12:18
  • Van de 159 gestarte raceauto's zijn er 31 uitgevallen. Dat is een normale percentage, wat neerkomt op ongeveer 19% van het veld. Ondanks het aantal uitvallers waren er in totaal 82 schade-incidenten gemeld gedurende het hele weekend. Hoewel het team technisch gezien niet "uitviel" (DNF), verloren ze hun leidende positie door een gebroken aandrijfas in het laatste kwart van de race. De auto werd op verzoek van het team uiteindelijk nog gerepareerd en finishte zo op de 38e plaats. De oorzaak van de gebroken aandrijfas kan van alles zijn geweest, het constant rijden over hoge curbstones veroorzaakt hevige schokken, een aanraking met een andere auto kan de as toch enigszins verbuigen, een kapotte rubberen ashoes kan ook de boosdoener zijn. Als het vet eruit loopt en er zand in de koppeling komt, dan kun je met deze temperaturen en krachten erop wachten..

    • + 1
    • 18 mei 2026 - 13:27

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ESGrand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team Red Bull Racing
  • Punten 3.500
  • Podiums 128
  • Grand Prix 240
  • Land NL
  • Geb. datum 30 sep 1997 (28)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), NL
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,8 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar