Uitslag Top Quali 3: Team Verstappen slechts vierde, Lamborghini grijpt de macht

Het team van Max Verstappen heeft de vierde tijd genoteerd in de Top Qualifying 3 voor de 24 uur van de Nürburgring. Verstappen reed vanochtend zelf de TQ2, en keek nu vanaf de zijlijn toe hoe zijn teamgenoot Daniel Juncadella de vierde tijd neer wist te zetten.

De zeven snelste auto's uit de Top Quali 2 en de vijf auto's die zich voorafgaand aan de 24 uur van de Nürburgring al hadden gekwalificeerd, gingen het gevecht om de pole aan. In tegenstelling tot de eerste twee Top Quali-sessies, kwamen ze nu niet allemaal tegelijkertijd de baan op. Ze vormden een rijtje op het rechte stuk, en werden auto voor auto de Ring opgestuurd door de wedstrijdleiding. Ze kregen allemaal twee rondjes de kans om een gooi te doen naar de pole. 

Juncadella mocht als derde coureur de Ring op, en dat betekende dat het een nagelbijtende sessie zou worden. De laatste man die op pad werd gestuurd, was namelijk de indrukwekkende Christopher Haase in de Scherer Audi #16. De eerste man op de baan was Frederic Vervisch in de HRT Ford Mustang #67. Opvallend genoeg werd hij tijdens zijn outlap ingehaald door Thomas Preining in de Porsche Grello #911. 

Heerlijke strijd

Deze twee auto's kwamen vlak voor Juncadella als eerste over de lijn, en het secondespel begon. Juncadella begon goed aan zijn rondje, en was in de eerste sector één van de snelste coureurs op de baan. Dat betekende echter niet dat de pole binnen was, want er kon nog zeer veel gebeuren. Ook Preining oogde zeer snel, terwijl de andere coureurs nog moesten beginnen aan hun rondje.

Juncadella begon zeker niet slecht aan de belangrijke sessie, en wist in zijn eerste run een 08:18.537 te noteren. Daarmee stond hij kort bovenaan, maar Marco Mapelli in zijn knalgroene Lamborghini zette het hele veld op een flinke achterstand. Hij mocht dromen van een pole position, maar de strijd was nog lang niet gestreden.

Hoe liep het af voor Juncadella?

Na de snelle eerste rondjes, kregen alle coureurs nog een tweede kans in die run. Juncadella noteerde zelfs een aantal paarse tijden, maar wist ook dat Mapelli nog achter hem reed. Vlak voor hem reed Preining in de Grello Porsche, en hij gaf alles wat hij in zich had. Hij daagde eerder in het weekend nog Verstappen uit, maar had het opvallend zwaar in deze sessie. Toch wist hij zich te verbeteren naar de derde tijd, al werd zijn tijd snel verbeterd door Juncadella.

De Spaanse teamgenoot van Verstappen was net iets langzamer dan de eerste tijd van Mapelli, en kon de pole vergeten. Hij werd al snel teruggeduwd naar de derde tijd, omdat Luca Engstler in de Lamborghini in de Red Bull-kleuren nóg sneller was. Mapelli kwam ook niet aan deze tijd, en Juncadella mocht blijven dromen van de derde tijd. In de slotfase van de sessie werd zijn tijd echter verbeterd door Haase in de Audi, waardoor Team Verstappen morgen als vierde zal starten.

pieter371

Posts: 7

Slechts 4e? Weinig respect naar de andere deelnemers. :/

  • 40
  • 15 mei 2026 - 14:22

Reacties (39)

Login om te reageren
  • pieter371

    Posts: 7

    Slechts 4e? Weinig respect naar de andere deelnemers. :/

    • + 40
    • 15 mei 2026 - 14:22
    • Naar F1 tijden gerekend zit de top 7 op 0,18 sec van elkaar. Lekker competitief veld dus.

      • + 8
      • 15 mei 2026 - 14:34
    • Men moet zich ook realiseren dat pole pakken met 3 seconden voorsprong juist een nadeel kqn zijn. De organisatie kan na de qualy namelijk nog strafgewicht etc uitdelen als dat nodig blijkt.

      Dus lekker beetje voorin kwalificeren en helemaal prima, en dan heb je 24 uur om een paar plaatsjes op te klimmen.

      • + 12
      • 15 mei 2026 - 14:58
    • @Sennadasilva , dit werd vantevoren al voorspeld dat het team van Max liever niet als snelste wilde kwalificeren om straf gewicht te voorkomen . Of dit nu daadwerkelijk zo is weet ik natuurlijk niet maar ik zie ze er voor aan dit zo te doen .

      • + 4
      • 15 mei 2026 - 16:21
    • Strafgewicht is de afgelopen dagen na elke sessie berekend en herberekend.
      Het was al bekend dat Max zijn wagen morgen extra gewicht krijgt.

      Hier is precies te lezen hoe dat allemaal in z'n werk is gegaan en hoe de wagens morgen aan de start verschijnen, hoe zwaar, met hoeveel brandstof, etc.

      Het Duitse Motorsport met een overzichtelijk artikel. Googel even:

      BoP 24h Nürburgring 2026: Die Balance of Performance für die GT3-Boliden

      • + 6
      • 15 mei 2026 - 16:43
    • @Pietje wat het strafgewicht betreft, ben ik wel benieuwd hoe ze dat gisteren berekend hebben want Max reed voor die gecrashte Mercedes dus hij was de enige die een banker lap kon neerzetten.

      • + 0
      • 15 mei 2026 - 19:38
    • @elflitso, heb het gisteren niet aandachtig kunnen volgen. Was aan het zappen en heb heel veel gemist. Kan je daar dus geen antwoord op geven.
      Zou het niet weten als Max idd als enige een bankerlap neer heeft kunnen zetten.

      • + 0
      • 15 mei 2026 - 20:12
  • F1jos

    Posts: 5.351

    Vierde

    • + 0
    • 15 mei 2026 - 14:23
  • maxiking

    Posts: 311

    dat is zodat je geen extra gewicht aan boord krijgen

    • + 0
    • 15 mei 2026 - 14:24
    • M@X

      Posts: 1.349

      Als je denkt dat ze daarom 4e staan schat je hun vermogen om tienden manipuleren wel heel hoog in

      • + 6
      • 15 mei 2026 - 14:42
    • @Ma@x, wat maakt een pole nou uit op 24-uur. Er komen nog zoveel stops, waar ze volgens mij verplicht 20 minuten stil moeten staan, Bij tanken gaat gewoon met een normale benzinepomp zoals wij die ook gebruiken. Plus worden er tijdens de pitstop totale service beurten uitgevoerd.

      • + 0
      • 15 mei 2026 - 21:47
  • William-E

    Posts: 505

    P4 is een uitstekende startplek voor een 24-uursrace. Je zit direct in de kopgroep zonder de extra druk van pole position. Op de Nürburgring draait het veel meer om strategie, verkeer, betrouwbaarheid en overleven dan om de eerste ronde. Na een paar uur worden verschillen door pitstops, code 60’s, regen en nachtstints toch weer volledig door elkaar gegooid. Vanuit P4 kun je meteen meedoen om de leiding met relatief weinig risico.

    • + 17
    • 15 mei 2026 - 14:41
    • Blij met je uitleg. Heb me wat proberen te verdiepen. EN inderdaad hoorde ik van de ervaren mensen dat het om de lange adem gaat. Was dus al een zeer verstandige keuze om Verstappen Q2 te laten doen. Dat verzekerde ze, buiten pech van een ongelukkige weersverandering of van vlaggen, van een plek in q1 en dus de kopgroep bij de start.

      Verstappen en Auer eerder leken mij risicoloos te rijden. Q1 niet gezien. kan ik niets van zeggen.

      Langzaam aan begin ik wat meer inzichten te krijgen in endurance. Maar elke tip is welkom. Thanks.

      • + 6
      • 15 mei 2026 - 14:46
    • EN q1 = > q3

      En dat gewoon 2 maal fout inkloppen.

      • + 1
      • 15 mei 2026 - 14:51
    • Het lijkt ook al jaren zo te zijn dat de Lambo’s wel snel zijn in de quali, maar dat ze in de race veel pace laten vallen en dat het bandenvreters zijn. De. Mercedes van o.a. Verstappen is geen favoriet in de race, de wagen zou nog iets te kort komen op de andere 20 sterke favorieten. Een gegeven dat door Mercedes zelf uitgelegd heeft aan het team, zelfs Verstappen zou dat verschil niet kunnen maken. Het team zou alleen als ‘outsider’ een kans kunnen maken, het moet mee zitten in de race, een top 5 notitie zou een geweldige prestatie zijn. Laten we genieten van deze race, misschien stijgt het team boven zichzelf uit ….. 😊

      • + 0
      • 16 mei 2026 - 00:14
  • Kubica

    Posts: 5.737

    "Slechts" vierde...
    Tsja.. Bedenk eens dat op een ronde van meer dan 8 minuten het verschil met de pole minder dan een seconde is ...

    • + 8
    • 15 mei 2026 - 14:46
  • Team met van Catsburg netjes 2e!

    • + 1
    • 15 mei 2026 - 14:50
    • En wat te denken van Thierry Vermeulen die met zijn team van de 5e plaats mag starten?

      • + 5
      • 15 mei 2026 - 14:54
    • De ene Nederlander gaat Max voor en de andere Nederlander hijgt hem in de nek: Dutch Sandwich bei den 24 Stunden vom Nürburgring 2026.

      • + 4
      • 15 mei 2026 - 16:34
  • De race duurt 24 uur, je hebt niet per se pole nodig

    • + 3
    • 15 mei 2026 - 14:58
  • SennaS

    Posts: 12.175

    Allemachtig, is dit een GP3 forum geworden?

    • + 4
    • 15 mei 2026 - 15:16
    • SennaS

      Posts: 12.175

      Of GT3, nog erger

      • + 4
      • 15 mei 2026 - 15:17
    • Laat me je helpen herinneren dat dit al een aantal jaar een Max Verstappen forum is. Hopelijk blijft dat nog een paar jaar zo.

      • + 14
      • 15 mei 2026 - 15:31
    • ILMOP

      Posts: 1.266

      Hopelijk niet @Remco_F1. In de F1 rijden er nog tientallen andere rijders mee!

      • + 4
      • 15 mei 2026 - 16:04
    • Ik sla de topics over die mij niet interesseren, misschien voor jou ook een idee?

      • + 4
      • 15 mei 2026 - 16:32
    • "Allemachtig, is dit een GP3 forum geworden?"

      Ik hoop het. Want F1 stelt niks voor met de nieuwe regels. Daarbij wordt er in F1 niet gereden met zoveel regen.. Watjes 'racen'.
      En bij GT3 wordt gewoon in volle regen gereden en er wordt echt geracet.

      • + 9
      • 15 mei 2026 - 17:20
    • Senna014

      Posts: 673

      In de weekenden dat er geen F1 is, is er vaak alleen maar komkommer nieuws. Ik kom hier vaak op dat soort dagen niet en lees in aanloop naar een nieuw F1 weekend dan selectief de artikelen die ik heb gemist terug. De artikelen die het mij inhoudelijk waard lijken dan. Scheelt in dit geval best veel overbodige artikelen over iedere poep en scheet die Verstappen in Duitsland laat en zo houd je er dan een handvol over die wel echt interessant zijn.

      • + 2
      • 15 mei 2026 - 17:22
    • Daar is ie weer....onze RBR/Verstappen hater...hahaha

      Dat er nog veel meer gepost mag worden over RBR en Verstappen de komende jaren wat niks met F1 te maken heeft.

      • + 4
      • 15 mei 2026 - 19:31
  • Smock

    Posts: 331

    "Team Verstappen", als ze op pole hadden gestaan stond dat woordje "team" niet meer in de titel ;p

    • + 0
    • 15 mei 2026 - 16:20
    • Waarschijnlijk wel, want Verstappen deed de poging voor pole niet dat was zijn teamgenoot.

      • + 1
      • 15 mei 2026 - 19:13
  • Dit is wel de uitslag van Top Qualifying 3:

    1. #84, Engstler, Bortolotti, Niederhauser – Lamborghini, 8:11,123 (+0)
    2. #130, Catsburg, Yelloly, Mapelli - Lamborghini, 8:11,468 (+0,345)
    3. #16, Haase, Sims, Green - Audi, 8:11,984 (+0,861)
    4. #3, Verstappen, Juncadella, Gounon, Auer - Mercedes, 8:12,005 (+0,882)
    5. #45, Vermeulen, Perel, Marschall, Neubauer Ferrari, 8:12,221 (+1,098)
    7. #7, Engelhart, Lefterov, Paul, Stalidzane - Lamborghini, 8:12,256 (+1,133)
    8. #911, Güven, Preining, Estre, Campbell - Porsche, 8:13,676 (+2,553)
    9. #1, Van der Linde, Fardus, Marciello, Pepper - BMWv8:13,939 (+2,816)
    10. #47 Pittard, Krohn, Gamou, Fukuzumi - Mercedes, 8:14,256 (+3,133)
    11. #34, Krognes, Drudi, Thiim, Laser - Aston Martin, 8:14,627 (+3,504)
    12. #67, Olsen, Mies, Vervisch - Ford, 8:16,144 (+5,021)

    • + 1
    • 15 mei 2026 - 16:26
    • En hier valt alles over de B.o.P van morgen te lezen voor elke wagen:

      B.o.P 24h Nürburgring 2026: Die Balance of Performance für die GT3-Boliden

      Puntjes ff verwijderen. Het staat niet op de Nederlandse site van Motorsport.

      • + 1
      • 15 mei 2026 - 16:46
    • Artikel is van vandaag en daarin is ook te lezen hoe na elke sessie de B.0.P
      werd gewijzigd.

      • + 0
      • 15 mei 2026 - 16:48
    • Mooi, top 7 zit maar 1 sec verschil tussen en dat voor een track van 27km. De race is andere orde, pech, verkeer, speelt allemaal mee. Hoop een mooie strijd!

      • + 0
      • 15 mei 2026 - 16:50
  • Waar is team van Estre gefinisht? Die had ik in zijn groene Porsche ook bij de 1e vijf verwacht eigenlijk.

    • + 0
    • 15 mei 2026 - 19:19
    • Bedoel je deze?

      8 #911 Manthey Racing SP9 Estre, Güven, Preining Porsche 911 GT3

      • + 1
      • 15 mei 2026 - 19:40
    • Yes dankjewel :)

      • + 1
      • 15 mei 2026 - 20:30
  • Off topic, nou keek ik bij vlagen een 24-uur in het verleden. Maar ik heb zomaar het idee dat ze de regie flink opgepoetst hebben en meerdere camera posities hebben. Is nu echt interessant om te zien. Niet alleen vanwege Max. Maar wel door Max lijkt me....

    • + 1
    • 15 mei 2026 - 21:57

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

ESGrand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team Red Bull Racing
  • Punten 3.488
  • Podiums 128
  • Grand Prix 239
  • Land NL
  • Geb. datum 30 sep 1997 (28)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), NL
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,8 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar