Alonso heeft weinig bemoedigende woorden over Aston Martin

Fernando Alonso heeft openhartig uitgelegd waarom zijn team voorlopig geen nieuwe upgrades naar de baan zal brengen. De Spanjaard maakt zich weinig illusies over de huidige competitiviteit en stelt dat kleine verbeteringen nauwelijks verschil maken zolang de achterstand op de concurrentie zo groot blijft.

De ervaren coureur benadrukt dat hij de situatie volledig begrijpt en daarom ook opvallend rustig blijft onder de tegenvallende prestaties. Volgens Alonso heeft het team hem duidelijk gemaakt dat kleine stapjes voorwaarts momenteel weinig opleveren, zeker gezien de enorme verschillen op de grid.

Alonso begrijpt keuze team: ‘Twee tienden veranderen niets’

Alonso legt uit dat beperkte upgrades momenteel simpelweg geen effect hebben op de positie van het team. Volgens de tweevoudig wereldkampioen is het gat naar de concurrentie momenteel zo groot dat kleine winst direct verdampt. “Ik blijf rustig omdat ik snap hoe de situatie in elkaar zit”, vertelde Alonso na de race in Miami. “Het team heeft me uitgelegd dat één of twee tienden winst per race niets veranderen aan waar we staan.”

De Spanjaard wees daarbij op de harde realiteit van de rangorde. “We rijden rond de negentiende of twintigste plek en de auto voor ons staat bijna een seconde verder. Zelfs als je twee tienden sneller wordt, blijf je gewoon op dezelfde plaats hangen”, aldus Alonso.

Budgetplafond speelt grote rol in beslissing

Volgens Alonso speelt ook het budgetplafond een belangrijke rol in de afweging. Het constant introduceren van updates legt volgens hem te veel druk op het systeem, terwijl de sportieve winst minimaal blijft.

Daarom kiest het team volgens Alonso bewust voor geduld. “Zolang we geen verbetering van anderhalve of zelfs twee seconden kunnen vinden, heeft het weinig zin om nieuwe onderdelen te bouwen”, klonk het duidelijk. “Dan geef je simpelweg geld uit zonder dat het iets oplevert, en dat zou alleen maar verspilling zijn.”

Voor iemand met weinig geduld heeft hij het nu wel blijkbaar?
Ga lekker met pensioen man, Aston brengt je niets.
Deze problemen zullen nog wel even aanhouden voordat alles daar op de rit is, snelheid is nou eenmaal niet te koop.

  • 1
  • 11 mei 2026 - 18:57

Reacties (27)

Login om te reageren
  • Voor iemand met weinig geduld heeft hij het nu wel blijkbaar?
    Ga lekker met pensioen man, Aston brengt je niets.
    Deze problemen zullen nog wel even aanhouden voordat alles daar op de rit is, snelheid is nou eenmaal niet te koop.

    • + 1
    • 11 mei 2026 - 18:57
    • donders
      Lichte regendouche
      8° bier
      3° bier
      vrij drinken
      Lichte regen
      10° bier
      3° bier
      zat
      Lichte regen van anderen
      11° bier
      3° bier
      zo'n dag
      Overwegend bewolkt
      14 keer op de plee
      4 keer struikelen.

      • + 1
      • 11 mei 2026 - 19:32
    • Moest onder @Larry

      • + 1
      • 11 mei 2026 - 19:33
    • Waarschijnlijk heb je gelijk. Gaat lang duren. Al sinds die kl@te budget cap wordt enige progressie volledig aan banden gelegd.

      • + 1
      • 12 mei 2026 - 07:37
    • JV fan

      Posts: 2.989

      @Snailer, mhoah , auto/motor beter begrijpen helpt veel, (bijna niet getest) En afgelopen weekend iedergeval met beide auto,s gefinished, zie ze inderdaad geen super grote stappen maken , maar decaansluiting vinden bij Audi en Williams zie ik ze wel doen ( McLaren was ook in de eerste races van 2023 samen met Williams de langzaamste, en scoorde vanaf halverwege ook podiums )

      • + 1
      • 12 mei 2026 - 10:27
  • Wat doet het weer op de Nürburgring Nordschleife?

    • + 0
    • 11 mei 2026 - 19:04
    • Regen, hagel, wind, mist en wat zon.

      Wat doet het weer in Indianapolis?
      Vanaf morgen kwalificaties en ook live te zien.

      • + 0
      • 11 mei 2026 - 19:12
    • Geen serieuze vraag, maar wel een serieus antwoord.
      Het wordt redelijk sh*t weer. Helemaal tijdens de kwalificaties.
      Momenteel 's nachts kans op vorst .
      Door regen en vallende bladeren glad circuit.

      do
      Lichte regen


      vr
      Lichte regen
      10°

      za
      Lichte regen
      11°

      zo
      Overwegend bewolkt
      14°

      • + 0
      • 11 mei 2026 - 19:15
    • Dank pietje.
      Jammer dat alleen de 24 live te volgen is en niet de kwalificaties.
      Mits iemand wel iets tegen gekomen is horen we (ik) dat graag.

      • + 0
      • 11 mei 2026 - 19:23
    • @Pietje gaat er vanuit dat iedereen de meteorologische afkortingen wel kent, hier toch maar ff een uitleg...

      do = donder: Het gaat onweren op de Nürburgring.

      vr = vriezen. Het wordt extreem koud.

      za = zandstorm. Er staat een stevige wind vanuit de Sahara.

      zo.= zon. Onder een aangenaam zonnetje kan er toch nog gebarbecued worden...

      • + 1
      • 11 mei 2026 - 19:24
    • Hahaha, het was mij wel duidelijk iig.

      • + 0
      • 11 mei 2026 - 19:28
    • @Koppie, de kwalificaties zullen vast wel door iemand op YT live gestreamd worden. Misschien wel door de Nurburgring zelf op hun account.
      Viaplay zendt alle dagen alle sessies uit.

      Auto Addiction heeft vorig jaar ook alle sessies live op YT gestreamd. Zal de link in het volgende bericht plaatsen, want die komt in het filter.

      • + 0
      • 11 mei 2026 - 20:04
    • www.youtube.com/@AutoAddictionMedia/streams

      • + 0
      • 11 mei 2026 - 20:05
    • Dank @pietje, ik ben nergens tegen gekomen dat de qualis ergens te zien zijn. Ook niet op de officiële kanalen.
      En iemand, dat zal vast vanuit het publiek zijn.
      Voorlopig hou ik het bij van de kwalificaties van de Indy.

      • + 0
      • 11 mei 2026 - 20:08
    • Bij Auto Addiction op YT wel @Koppie. Wacht maar tot ze mijn link daarvan plaatsen. Heb ik om 20:00u geplaatst.

      • + 0
      • 11 mei 2026 - 20:45
    • Die link kan lang duren. Heb het volgende gegoogeld en ik kreeg het te zien.

      Auto Addiction op You Tube , LIVE

      • + 0
      • 11 mei 2026 - 20:49
    • Dat zou wel cool zijn, bij de Nls races was het niet iig.

      • + 0
      • 11 mei 2026 - 20:53
    • Het is nog makkelijker, tik op JoepTjoep 24 u Nürburgring 2026 in en er verschijnen één of meerdere livestreams.

      • + 0
      • 11 mei 2026 - 21:31
    • Off-topic: Leuk promo-filmpje!

      Das legendärste Rennen aller Zeiten?! 💚🏁 | 𝐀𝐃𝐀𝐂 𝟐𝟒𝐡 𝐍ü𝐫𝐛𝐮𝐫𝐠𝐫𝐢𝐧𝐠 𝟐𝟎𝟐𝟔
      (1,58 minuten)

      https://youtu.be/4F6sYI03d1E

      Krijg je er nog meer zin in...

      • + 0
      • 11 mei 2026 - 21:35
    • Ben bij meerdere geabonneerd maar nog geen aankondigingen en met Google ook nog niets gevonden.
      Ben bang dat het weer niet live te volgen is.
      Had de hoop dat dat nu wel het geval zou zijn door alle aandacht.

      • + 0
      • 11 mei 2026 - 21:40
    • Leuk, zit je midden in een gesprek. Wil je helpen dmv een link en dan wordt ie niet geplaatst!!


      Dit was vorig jaar 19 juni:

      LIVE: Nürburgring 24h Qualifying 1 & 2 | 🇩🇪 | ADAC RAVENOL 24H NÜRBURGRING 2025
      Auto Addiction

      https://youtu.be/40ALq4ym724
      Kwali 2 was ook in het Engels.

      Dit was vorig jaar 20 juni: https://youtu.be/mVmA3fxKi7o

      LIVE: Nürburgring 24h TOP Qualifying & Q3 | 🇬🇧 | ADAC RAVENOL 24H NÜRBURGRING 2025
      Auto Addiction

      21 juni begon de 24 uur race.

      • + 0
      • 11 mei 2026 - 22:05
    • Hij wordt dus nu op dit moment geplaatst, maar weer eens voor de helft!!

      Heb je dus niets aan. Hier is de hele link:

      www.youtube(.)com/@AutoAddictionMedia/streams

      • + 0
      • 11 mei 2026 - 22:07
    • koppie toe

      Ben bang dat het weer niet live te volgen is.
      ====================================================

      Heb je mijn linken bekeken? Die persoon gaat het echt weer streamen. Die streamt alles van de Nürburgring het hele jaar door.

      Het is ECHT live te volgen.

      • + 0
      • 11 mei 2026 - 22:13
  • Heel erg sneu dat zo'n enorm grote coureur (in zijn waarschijnlijk laatste F1 jaar) zo kansloos moet afzien in zo'n verschrikkelijk slechte Ouw-knakenbak. Al helemaal omdat de verwachtingen voor dit seizoen torenhoog waren door de komst van Newey en Honda, en alle andere vele mega investeringen van Stroll Sr om het team een gouden, maar voorlopig nog volledig doodlopende weg naar de absolute top te kopen.

    • + 0
    • 11 mei 2026 - 21:53
  • Volgens mij bekijkt Stroll iedere week zijn opties om het team te verkopen. Maar voor een leuke prijs moet het team wel gaan presteren, en daar knelt de zaak - zachtt uitgedrukt. Afhankelijk van de nukken van Honda, eigen visionaire kwaliteiten van 0, en Newey weet het ook niet meer. Een vierde domper is dat zoonlief het ook niet goed doet in de NLS; dat had een smoes kunnen zijn.

    Ik gooi er nog even 5e tegenvaller tegenaan: wie ze vanaf nu ook aantrekken (ter vervanging of versterking), je weet op voorhand dat die 't alleen voor het geld doet.

    • + 1
    • 11 mei 2026 - 23:06
  • Klinkt weinig ambitieus, maar dit is het beste wat je kan doen als je niet competitief bent onder de budgetcap.
    Je kan nu investeren in kleine upgrades die je niets gaan brengen maar wel geld kosten.
    Of je kan wachten, kijken wat de andere teams doen, kijken wat Honda voor elkaar krijgt met de motor, en wanneer de motor op orde is en de andere teams hebben laten zien wat werkt en wat niet werkt, dan stappen maken.

    • + 1
    • 11 mei 2026 - 23:15
    • Straks is Alonso 50 en rijdt ie nog steeds bij AM...

      • + 0
      • 12 mei 2026 - 12:28

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ESGrand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Land Spanje
  • Geb. datum 29 jul 1981 (44)
  • Geb. plaats Oviedo, Spanje
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,71 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar