Viaplay-commentator ernstig bedreigd: "Stond iemand voor mijn deur"

Nelson Valkenburg is sinds 2022 de Formule 1-commentator in Nederland. Het Viaplay-gezicht onthulde eerder al dat hij veel bedreigingen had ontvangen, maar nu maakt hij duidelijk dat er zelfs iemand naar zijn huis was gekomen. Valkenburg blijft altijd aangifte doen, maar blijft genieten van zijn werk.

De Formule 1 is sinds 2022 in Nederland te zien bij Viaplay. De streamingdienst besloot alles anders aan te pakken, en dat betekende ook dat de populaire Olav Mol niet langer de stem van de Formule 1 is. Deze beslissing zorgde voor veel kritiek, en zijn opvolgers Valkenburg en Melroy Heemskerk kregen veel over zich heen. Dat is nog steeds het geval, en vrijwel elk raceweekend zijn er op sociale media kritische en soms agressieve reacties te lezen.

Hoe ver gingen de bedreigingen?

Valkenburg gaat nu in een openhartig interview met De Volkskrant dieper op de commentaren in: "Bij bedreigingen doe ik altijd aangifte. Een paar maanden geleden was het weer nodig, maar het is gelukkig veel minder geworden. Toen bekend werd dat ik commentaar zou doen bij de Formule 1, eind 2021, ben ik tientallen keren bedreigd."

"Meestal is dat online, maar één keer stond hier iemand voor de deur. En bij de Grand Prix van Oostenrijk ben ik in mijn gezicht gespuugd, maar goed, daar vloeit het bier ook rijkelijk vanaf tien uur."

RTL Boulevard

De Viaplay-commentator is wel van mening dat er een verkeerd beeld van hem werd geschetst: "De Formule 1 ging van Ziggo naar Viaplay, en dat vonden veel mensen moeilijk. Ze moesten aan ons wennen, ook aan het idee dat Olav Mol na dertig jaar het commentaar niet meer zou doen."

"Wat niet hielp was dat ik bij programma's zoals RTL Boulevard werd gefileerd, ik werd neergezet als iemand die geen verstand van racen had. Terwijl ik ben opgegroeid op circuits, mijn ouders hadden een raceteam en ik deed al jaren commentaar bij races."

Hoe gaat hij om met de reacties?

Dat er onprettige reacties zouden komen, was volgens Valkenburg wel te verwachten: "Viaplay waarschuwde me van tevoren dat de reacties heftig zouden zijn. Ik dacht dat ik er tegen gewapend was, maar ik ging wel aan mezelf twijfelen. Dat duurde een paar maanden, maar daarna heb ik de knop omgezet. Ik dacht: 'Ho eens even, ik laat me niet wegjagen van mijn droombaan.' Ik werd heel erg koppig, en die koppigheid heb ik nog steeds!"

Het heeft helemaal niks te maken met of het een goede commentator is of niet. Het heeft er mee te maken dat er bepaalde individuen zijn die het dus nodig vinden om mensen te bedreigen om de baan en of functie die ze hebben.
Als ik vind dat de bakker geen goed brood bakt roggel ik hem toch ook nie... [Lees verder]

  • 22
  • 30 apr 2026 - 08:48

Reacties (31)

Login om te reageren
  • Is simpelweg geen goede commentator. Geen prettige stem. Taalgebruik wel oké. Zo'n man opzoeken of ernstig beledigen of erger natuurlijk totale tokkies en waarschijnlijk voor de entree van Max Verstappen niet gebeurd. Succes trekt blijkbaar een bepaald type volk en dito gedrag die weer verdwijnen als succes stopt....

    Gelukkig is er een keuze.

    • + 12
    • 30 apr 2026 - 07:48
    • Wat een aannames en eigen meningen gooi je eruit alsof het stellig de waarheid is...

      • + 18
      • 30 apr 2026 - 07:58
    • Beri

      Posts: 6.927

      Ik vind Valkenburg juist een absoluut top commentator. Dat vond ik bij Eurosport al.
      Maar die Melroy.. die mogen ze wat mij betreft in de bakkes spugen en bedreigen. Wat een open deuren trapt hij altijd in. En altijd proberen te vertellen uit eigen ervaring omdat hij denkt dat hij zo goed was. Terwijl hij in de karts altijd om de oren werd gereden en iedereen in het wereldje hem uitkotste.

      Nee, Nelson is niks mis mee.

      • + 8
      • 30 apr 2026 - 08:33
    • Smaken verschillen. Ik vind het namelijk wel prettig om naar te luisteren.

      • + 6
      • 30 apr 2026 - 08:39
    • Het heeft helemaal niks te maken met of het een goede commentator is of niet. Het heeft er mee te maken dat er bepaalde individuen zijn die het dus nodig vinden om mensen te bedreigen om de baan en of functie die ze hebben.
      Als ik vind dat de bakker geen goed brood bakt roggel ik hem toch ook niet in zijn gezicht? Dan ga ik naar een andere bakker, zo simpel is het.
      Dit soort bedreigers mogen wat mij betreft keihard aangepakt worden.

      • + 22
      • 30 apr 2026 - 08:48
    • Laatst zaten er te weinig krenten in m'n krentenbol, tja dan zie ik me toch genoodzaakt om zo'n bakker even thuis op te zoeken... Gewoon niet fucken met m'n krentenbol, toch logisch...

      • + 4
      • 30 apr 2026 - 08:58
    • NicoS

      Posts: 20.854

      Eens met @boerTeun…..

      • + 0
      • 30 apr 2026 - 09:17
    • Leuke, sympathieke man hoor, die Nelson. Zie vaak interviews met hem.
      Hij is altijd erg opgeruimd en vol passie.
      Hij komt trouwens in Engelstalige interviews vaak veel serieuzer over.
      Laatst schreef iemand: "Gôh, hij weet wel veel hè?"
      Ja, hij weet zeer zeker heel veel, maar loopt daar niet mee te koop zoals ene Olav Mol.
      Voor wie hem niet kent .... hier laatst vóór de theatershow van Max.

      https://youtu.be/TqILF-b4RVA

      • + 3
      • 30 apr 2026 - 09:33
    • Ook eens met @Boer Teun.

      • + 0
      • 30 apr 2026 - 09:34
    • Kampsie

      Posts: 1.682

      Ik vind hem ook een prima commentator.

      • + 4
      • 30 apr 2026 - 10:12
    • Ik was het als eerste eens met @BoerTeun!

      Ook eens met BoerinKlara trouwens, zij sprak de volgende wijze woorden:
      "Het lev’n is ’n piep kaneel, je zuugt daroan en ’t is veurbie."

      • + 2
      • 30 apr 2026 - 15:52
    • Beri

      Posts: 6.927

      En niemand is het eens met arme @Beri..?

      • + 0
      • 30 apr 2026 - 19:05
    • Ikke @Beri, ikke. Nog een plusje erbij. +1.

      • + 0
      • 30 apr 2026 - 19:52
    • Zeker voor mij wijsneus.

      • + 2
      • 30 apr 2026 - 23:22
  • Ik ben blij dat het gehele Viaplay is te omzeilen, hun commentaar kan ook mij niet bekoren (maar het is nog meer dat het en duurder is en ook de commentatoren in de studio mij niet kunnen boeien). Echter een Nelson dan gaan bedreigen zij het online en of aan de deur, dan ben je echt een complete idioot.

    • + 3
    • 30 apr 2026 - 08:04
  • Dikkedop

    Posts: 793

    Hoewel hun presentatie skull ook een bedreiging is voor mijn f1 kijk genot, maar ff zonder gekheid dit is natuurlijk echt van de zotte.

    Wat ben je ongelooflijk zielig om iemand te bedreigen omdat je hem liever niet hoort op tv. Ik hoop echt dat ze dit soort galbakken een flink bij de klote pakken.

    • + 0
    • 30 apr 2026 - 08:50
  • Ja Nelson, ik zei nog "ik weet waar jouw huis woont"...
    Maar je geloofde me niet..

    • + 2
    • 30 apr 2026 - 08:55
  • SennaS

    Posts: 12.221

    F1 hooligans sinds een aantal jaren

    • + 3
    • 30 apr 2026 - 08:57
  • Joeppp

    Posts: 8.660

    Aan hun commentaar ben ik inmiddels gewend en alles beter dan Olav Mol op het laatst samen met Jack Plooij. Maar het blijft toch wel bizar dat je als simpele commentator al bedreigd wordt bij een sport als de F1. Bij voetbal kan ik mij er nog iets bij voorstellen als je alle rellen ziet met doorgesnoven capachonnetjes maar zoiets braafs als de F1....

    • + 8
    • 30 apr 2026 - 09:03
  • Het season 21 met kampioenschap van Max (en Jos) was voor mij afscheid van ‘live’ de wedstrijden volgen

    Want die twee viaplay gasten waren echt slecht

    Ik heb na een paar wedstrijden het abbo gestopt

    De samenvattingen op YouTube werken ook, alleen zorgen dat je geen nieuws leest voor dat die online staan

    • + 3
    • 30 apr 2026 - 09:13
    • Duidelijk geen echte F1 man dus.

      • + 3
      • 30 apr 2026 - 09:29
    • markos

      Posts: 1.037

      In 2021 leverde Olav Mol nog commentaar... Yoheeyohooó 😜

      • + 2
      • 30 apr 2026 - 09:37
    • Juist Markos, en daarna gestopt door die twee irritante mannen van viaplee

      Enne ik ben van niets een fan, ik volgde het al sinds mid jaren 90 dus … nu jij weer

      • + 0
      • 30 apr 2026 - 19:58
    • markos

      Posts: 1.037

      Ahh zo, je bedoelde dat Mol in 2021 je laatste liverace was.

      Tja dat is jouw mening. Ik vond Mol steeds slechter worden, dingen missen en vreselijke popiejopie-taal gebruiken.
      Die laatste race van 2021 was dus mijn laatste race met Mol als commentator. En ik heb hem zeker niet gemist.

      De Viaplay-mannen doen het nu prima, met af en toe een sactastische er tussendoor. Kan ook aan jou liggen natuurlijk als dat niet overkomt...

      • + 2
      • 1 mei 2026 - 08:11
    • Met de ontelbare mogelijkheden om F1 live te kijken gaat een echte F1 man niet stoppen met kijken vanwege de de commentatoren .
      Zelfs mogelijk om met Mol en Plooy te kijken.

      • + 2
      • 1 mei 2026 - 10:04
  • Onprettige stem, overdreven veel klemtonen in een zin, weet geen sfeer neer te zetten. Ja aan alles kun je wennen, ook aan een valse piano. Ik heb de keuze van Viaplay van het begin af aan arrogant en een miskleun gevonden en ben bij F1tv beland.

    • + 4
    • 30 apr 2026 - 10:14
  • Ik weet zeker dat dit geen Max fans zijn die Nelson bedreigd hebben.
    Ze zijn nogal ..... bevoordeeld tegenover Max dus.

    Als coureur A een inhaalmanoeuvre doet melden ze het....zoals het hoort.
    Doet Max dezelfde manoeuvre springt men op de bank van geiligheid.

    • + 4
    • 30 apr 2026 - 11:12
    • Het kan altijd Olav zelf geweest zijn

      • + 2
      • 30 apr 2026 - 12:14
    • Dat denk ik dus ook.
      Of Jack Plooij....die vertrouw ik ook al niet.

      • + 4
      • 30 apr 2026 - 12:22
    • Het was Olav Mol met een bivakmuts, echter hij verraadde zich met de uitspraak "Ik sla je naar kakkershoek!!"

      • + 2
      • 30 apr 2026 - 13:08
  • Kan je wel vertellen dat ik helemaal binnenloop als reisleider van de onderwereld en dubieuze criminelen die diverse BN-ers een kopje kleiner willen maken.

    En Mol staat hoger op het verlanglijstje dan Valkenburg...

    • + 0
    • 30 apr 2026 - 16:02

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender
show sidebar