user icon

Coureurs bestempelen DRS na debuutjaar als een groot succes

  • Gepubliceerd op 25 nov 2011 10:24
  • comments 12
  • Door: Rob Veenstra
Diverse Formule 1-rijders hebben aan de vooravond van de laatste Grand Prix van 2011 de loftrompet geblazen voor het Drag Reduction System, oftewel de beweegbare achtervleugel. DRS werd dit jaar geïntroduceerd om inhalen te bevorderen. In die opzet is het glansrijk geslaagd, zo is de overheersende conclusie.

Mercedes GP-coureur Michael Schumacher: “Voor mij staat vast dat het een hele verbetering is. Het heeft opwindende races opgeleverd. Neem Zuid-Korea als voorbeeld, zonder DRS had het gevecht tussen Mark Webber en Lewis Hamilton nooit zo mooi uitgepakt. Het had een normale en traditionele race geweest. Het werkt niet altijd perfect, maar over het algemeen heeft DRS positief bijgedragen aan het racen.”

McLaren-rijder Jenson Button: “DRS heeft veel aan de races toegevoegd. In sommige gevallen was inhalen misschien iets te makkelijk, maar je hebt altijd keerzijdes bij zoiets. Het positieve overstijgt het negatieve. DRS heeft het racen veel gebracht, je kan dichter achter de auto voor je rijden. Maar vergeet ook de impact van KERS niet.”

Williams-coureur Rubens Barrichello: “Ik geniet enorm van DRS. Twintig jaar hoor ik aan dat er niet genoeg wordt ingehaald en nu vindt men het weer te veel van het goede. Mensen zeggen dat het inhalen te makkelijk en te kunstmatig lijkt, maar ik ben een fan van DRS. Soms is het inderdaad te makkelijk, soms is het ook niet genoeg. De FIA leert hiervan en zal het voor volgend jaar perfectioneren.”

Reacties (12)

Login om te reageren
  • szixxx

    Posts: 4.754

    Tsja als ze het weten te perfectioneren zodat het op ieder circuit werkt zoals in bijv Korea is het een mooie toevoeging. Er waren helaas ook races waarbij de DRS zone te lang was waardoor inhalen inderdaad heel kunstmatig was.

    • + 0
    • 25 nov 2011 - 11:42
  • dbr659

    Posts: 109

    3 winnaars dit jaar: Pirelli, KERS en DRS.

    Ik vind wel dat in de F1(wat hightech zou moeten zijn) DRS zo zou moeten berekend worden dat het in 2012 wel wat moeilijker moet worden om in te halen. rij je vooraan dan ben je eigenlijk \"bijna\" altijd het haasje...verder toppie!!

    • + 0
    • 25 nov 2011 - 11:42
    • 4, je vergeet de kijkers/fans!

      • + 0
      • 25 nov 2011 - 16:26
    • Dat vind ik nou ook... het moet niet zo zijn dat je wordt \'gestraft\' omdat je voor een andere coureur rijd...
      Beperk het bv naar 8 keer per wedstrijd... niet iedere ronde... daar is KERS al voor gemaakt.

      • + 0
      • 26 nov 2011 - 15:28
  • Rudi84

    Posts: 4.805

    Ik snap al die lovende reacties echt niet. DRS is dé reden dat ik dit het minste F1-seizoen vind sinds ik kijk (sinds 1998). Vorig jaar vond ik het nog geweldig en miste ik geen minuut, nu val ik bijna in slaap voor de tv. En dat komt niet door het overwicht van Vettel.

    • + 0
    • 25 nov 2011 - 11:51
    • Bobster

      Posts: 43

      ik ben het helemaal met je eens, volg de formule 1 ook vanaf ongeveer 98(daarvoor ook al maar was gwn te klein om het te begrijpen haha) maar dit seizoen slaat alles. vond de \"schumacher seizoenen\" nog interessanter dan dit jaar. inhaalacties moeten gedaan worden door uitremmen, niet door kunstmatige hogere topsnelheid. als je slipstreamen wilt zien moet je indycar kijken en geen formule 1

      • + 0
      • 25 nov 2011 - 12:05
    • Rudi84

      Posts: 4.805

      Amen! Ik ben het ook nooit eens geweest met die opmerkingen dat er niet genoeg werd ingehaald. Die soms tientallen rondes lange voorbereiding op die ene inhaalpoging, dat vond ik prachtig!

      • + 0
      • 25 nov 2011 - 13:41
  • Ik vind DRS ook echt een meerwaarde hebben voor de F1. anti treintjes rijden systeem is het! Alleen maar erg positief als er met DRS meer actie en spanning te beleven is, zelfde geldt voor KERS.

    • + 0
    • 25 nov 2011 - 12:15
    • Inderdaad, 100% mee eens. Geen Trulli-train meer! En als je dan een keer achteraan komt te rijden dan kun je je eenvoudiger naar voren rijden. Je hebt in tegenstelling van Di Resta altijd coureurs die snellere auto\'s koste wat het kost achter zich proberen te houden. Di Resta pakt dit nu veel slimmer aan om niet zijn eigen strategie te vergooien en een snellere coureur eenvoudiger voorbij te laten.

      • + 0
      • 25 nov 2011 - 12:21
  • Mee eens, als ze het perfectioneren is het een geweldige toevoeging wmb. De reden dat het dit jaar \"saaier\" was, zij het alleen om de titel imho, is de dominantie van de red bull/vettel combi.

    • + 0
    • 25 nov 2011 - 13:04
  • Ik heb een beetje gemengde gevoelens bij het DRS, aan de ene kant kom je makkelijker langs een voorligger, maar aan de andere kant vind ik een inhaalactie (de meeste) niet meer spannend.

    • + 0
    • 25 nov 2011 - 20:40
  • Sinds 1992 volg ik de F1. Ook ik vind het 1 van de mindere jaren mede door DRS. Kers vind ik een goed systeem en zeker toepasbaar in straatauto\'s. DRS niet dus in die zin nutteloos. Daarnaast is het te kunstmatig en een normale inhaalpoging voor een DRS zone wordt dan weer tegeniet gedaan door die DRS zone. Dat is erg krom en moet niet kunnen. Als het inhalen zo moeilijk is als verondersteld stelt een slim team de auto dusdanig af dat ze er met DRS nog niet ingehaald kan worden, zoasl Hamilton en Schumacher in Monza. Dat was wel leuk. Mechanisch grip moet er zijn en dus laat remmen dmv stalen schijven. Bredere auto\'s en banden, weg met bodemplaat (niet ik maar die onder de auto), weg met hendeltjes achter stuur en vooral weg met al die knoppen op het stuur voor van alles en nog wat. Ook de circuits terug aanpassen, grindbakken erbij zodat de grootste harten weer een bocht durven te aanvallen, auto\'s meer vermogen geven. V10 en V12 terug. Wat betreft die zogenaamde kosten en milieu overwegingen en sparen van bakken en motoren, wat een onzin. Doe maar minder races en niet in het donker. Dat spaart milieu en geeft ruimte voor meer moteren en bakken zodat die meer op de limiet worden afgesteld en we ook eens een ouderwetse plof zien bijvoorbeeld. Dat is de spektakel die er moet zijn voor toeschouwers, tevens vonken terug graag en tanken. Klinkt als een oer F1 en dat moet het ook weer worden. De echte racers horen op dit niveau te racen en ik als kijker moet niet het idee krijgen dat ik het ook wel even zou kunnen... Enzovoort, kan nog een half uur doorgaan.

    • + 0
    • 25 nov 2011 - 23:39

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team McLaren
  • Punten 37
  • Podiums 0
  • Grand Prix 41
  • Land Groot Brittannië
  • Geb. datum 19 jan 1980 (41)
  • Geb. plaats Frome, Somerset, Groot Brittannië
  • Gewicht 72 kg
  • Lengte 1,82 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park