user icon

Shwartzman verklaart Israëlische racelicentie: "Uiteindelijk wil ik racen"

  • Gepubliceerd op 28 okt 2022 13:58
  • comments 13
  • Door: Bob Plaizier

Sinds dit seizoen zijn alle Formule 1-teams verplicht om minimaal twee keer een rookie in te zetten in een vrije training. Het team van Ferrari koos voor de diensten van Robert Shwartzman. Shwartzman reed in Austin de eerste vrije training. Hij deed dat onder de Israëlische vlag, een keuze waar hij zich niet zo druk om maakt.

Shwartzman reed tot en met vorig jaar nog rond onder de Russische vlag. Toen de FIA begin dit jaar strenge eisen introduceerde voor Russische coureurs na aanleiding van de oorlog in Oekraïne, nam Shwartzman snel een besluit. De Ferrari-junior is immers geboren in Israël en beschikt dan ook over een Israëlisch paspoort.

Tel Aviv

Voor Shwartzman was het geen moeilijke keuze, de trainingscoureur maakt er dan ook geen probleem van. Shwartzman legt zijn keuze uit bij sport.ru: "Ik ben geboren in Tel Aviv. De familie van mijn vader komt uit Israël, hij was zelf ook een Israëliër. Ik heb de eerste drie jaar van mijn leven gewoond in Tel Aviv, daarna verhuisde we naar Rusland. Toen ik begon met karten vond mijn vader dat ik een Russische licentie moest gebruiken omdat we in Rusland woonden."

Racer

Toen Rusland begin dit jaar Oekraïne binnenviel was de keuze voor Shwartzman dan ook snel gemaakt. Hij omzeilde hiermee de maatregelen van autosportfederatie FIA: "Ik heb altijd al een Israëlisch paspoort gehad. Toen de situatie tussen Rusland en Oekraïne verslechterde besloot ik een Israëlische racelicentie aan te vragen. Uiteindelijk wil ik gewoon een racer zijn en wil ik de Formule 1 bereiken."

Nyck de Vries is een Belg? 😮

  • 6
  • 28 okt 2022 - 14:11

Reacties (13)

Login om te reageren
  • Prima toch? Ho-Pin Tung reed met een Chinesicentie en er is in de F1 momenteel ook een Belg die onder de Nederlandse vlag rijdt.

    • + 5
    • 28 okt 2022 - 14:01
    • Nyck de Vries is een Belg? 😮

      • + 6
      • 28 okt 2022 - 14:11
    • Schwartzman krijgt nog wel een dilemmaatje als ie moet kiezen tussen de Israëlische of Russische dienstplicht 😁

      • + 2
      • 28 okt 2022 - 14:46
    • Ik zou wel IDF kiezen als ik m mag adviseren. De Israelis zorgen toch net even beter voor hun militairen

      • + 2
      • 28 okt 2022 - 14:48
    • Vade

      Posts: 2.723

      THW, hele zwakke trolpoging...

      Informeer je eens goed, maak je jezelf tenminste niet belachelijk. Max Verstappen heeft enkel de NL nationaliteit sinds zijn 18de.

      • + 2
      • 28 okt 2022 - 15:53
    • Vade

      Posts: 2.723

      Correctie naar mijzelf, hij heeft sinds zijn 18de beiden nationaliteiten. Feit blijft hetzelfde, hij is geen Belg die onder Nederlandse vlag rijdt, hij is namelijk een Belg en Nederlander die onder de Nederlandse vlag rijdt.

      Wat een superman is het toch hé ;)

      • + 2
      • 28 okt 2022 - 15:55
    • Max Verstappen vroeg direct toen hij achttien jaar werd een Nederlands paspoort aan, zodat hij ook op papier Nederlander kon worden. De regerend wereldkampioen, die een Nederlandse vader en een Belgische moeder heeft, ging donderdag daags voor het Grand Prix-weekend in Zandvoort in op zijn beide nationaliteiten.

      • + 1
      • 28 okt 2022 - 15:56
    • @Vade:
      z'n wiegje stond toch echt in Hasselt en als Belg geboren en het grootste gedeelte van z'n leven de Belgische nationaliteit gehad.
      Ik snap nooit zo goed dat mensen zoals jij m zo krampachtig als Nederlander claimen. Wat maakt t uit? Is gewoon een fantastische coureur, met een Nederlands en Belgisch paspoort.
      Dubbele nationaliteit, net als Shwartzman, die weer net ff meer Rus dan Israeli is.

      • + 2
      • 28 okt 2022 - 18:07
    • Joeppp

      Posts: 6.287

      Ik blijf het altijd gek vinden die nationaliteiten. Rosberg bijvoorbeeld, Keke een Fin, zijn zoon een Duitser.

      • + 0
      • 28 okt 2022 - 18:57
    • Vade

      Posts: 2.723

      alflonzo, Ik claim helemaal niks, al was hij van Oezbekistan...Ik vertel enkel hoe de feiten in elkaar steken. Hij heeft beiden nationaliteiten, zoals jij ook zegt, dus?

      Waarom ik mij eerder vergiste is door het nieuws toendertijd toen hij 18 werd, toen kwam in het nieuws dat hij gekozen had voor de Nederlandse nationaliteit. Nu in een recent interview vertelde hij dat hij beiden nationaliteiten hebben.

      Overigens kun je THW ook even terechtwijzen dan als je toch bezig bent ;)

      • + 0
      • 28 okt 2022 - 20:08
    • Hoezo moet THW terechtgewezen worden? Het is toch echt een belg die onder Nederlandse vlag rijdt. Hij heeft ook een Belgisch paspoort heb je zelf ook vastgesteld. Als het in bezit zijn van een NL paspoort je een Nederlander maakt, zal een Belgisch paspoort je dan toch ook Belg maken volgens die logica. Wel scherp blijven Vade ;)

      • + 0
      • 28 okt 2022 - 21:04
    • Vade

      Posts: 2.723

      THW vertelt maar een halve waarheid, daarom ;)

      Maar leg mij dan eens uit waarom je dan wel zonodig op mij moest reageren, aangezien ik de volledige waarheid schreef ;)

      Maar ik kan het wel raden 😂

      • + 0
      • 28 okt 2022 - 21:23
  • hoogie35

    Posts: 796

    Ik vind het slap van de FIA. eerst rijden onder Russische vlag en nu op terug komen omdat het je beter uitkomt. Ongehoord eigenlijk

    • + 0
    • 28 okt 2022 - 22:04

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    12:30 - 13:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race

    16:00 - 18:00

  • Vrije training 2

    16:00 - 17:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    16:00 - 18:00

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    12:30 - 13:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    16:00 - 18:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    16:00 - 17:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    16:00 - 18:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2022

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Ga jij een Grand Prix bezoeken in 2023?

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land RU
  • Geb. datum 16 sep 1999 (23)
  • Geb. plaats Saint Petersburg, Russia, RU
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,83 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2023

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
3 - 5 maa
Bahrein
17 - 19 maa
Saoedi-Arabië
31 - 2 apr
Australië
28 - 30 apr
Azerbeidzjan
5 - 7 mei
Verenigde Staten van Amerika
19 - 21 mei
Italië
26 - 28 mei
Monaco
2 - 4 jun
Spanje
16 - 18 jun
Canada
30 - 2 jul
Oostenrijk
7 - 9 jul
Groot Brittannië
21 - 23 jul
Hongarije
28 - 30 jul
België
25 - 27 aug
Nederland
1 - 3 sep
Italië
15 - 17 sep
Singapore
22 - 24 sep
Japan
20 - 22 okt
Verenigde Staten van Amerika
27 - 29 okt
Mexico (land)
3 - 5 nov
Brazilië
17 - 19 nov
Verenigde Staten van Amerika
24 - 26 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2023

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 maa
17 - 19 maa
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
31 - 2 apr
Australië Albert Park
28 - 30 apr
Azerbeidzjan Baku City Circuit
5 - 7 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
19 - 21 mei
26 - 28 mei
Monaco Monte Carlo
2 - 4 jun
16 - 18 jun
30 - 2 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
7 - 9 jul
Groot Brittannië Silverstone
21 - 23 jul
Hongarije Hungaroring
28 - 30 jul
25 - 27 aug
Nederland Circuit Zandvoort
1 - 3 sep
Italië Monza
15 - 17 sep
22 - 24 sep
20 - 22 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
27 - 29 okt
3 - 5 nov
Brazilië Interlagos
17 - 19 nov
Verenigde Staten van Amerika Las Vegas Street Circuit