user icon

Pierre Gasly: "Actie met Alonso zorgde voor incident met Norris"

  • Gepubliceerd op 09 mei 2022 13:31
  • comments 12
  • Door: Tom van Hooft

Pierre Gasly en Lando Norris zorgde aan het einde van de Miami Grand Prix van 2022 voor de komst van de Safety-Car. De Fransman kende de afgelopen dagen eindelijk weer eens een solide weekend totdat het mis ging in de slotfase van de race.

Gasly, in de top tien gestart voor de eerste Grand Prix van Miami, knokte gedurende de hele race met diverse coureurs voor de punten. In de 40e ronde maakte de Fransman contact met de auto van Fernando Alonso. Gasly besloot om door te rijden, hetgeen hem, en Lando Norris, uiteindelijk de crash zou opleveren. 

"We wilden kijken of we nog door konden met de auto, maar het was al snel duidelijk dat de auto te beschadigd was. Ik kon eigenlijk niet meer op de baan blijven en al helemaal niet meer naar links sturen", sprak de teleurgestelde Alpha Tauri-coureur na afloop in de Mixed Zone tegenover de aanwezige media. 

"Tijdens mijn in-lap naar de pits, die ik vrij rustig reed, ging ik na bocht zeven van mijn gas af om de andere coureurs te laten passeren. Precies op dat moment raakte Lando mijn linker voorwiel. Ik probeerde echt naar rechts te sturen in bocht 8, maar helaas ging dat niet meer. " 

De Franse Red Bull-junior kende tot nu toe een matig seizoen. Waar hij in 2021 floreerde met goede resultaten, komt hij tot op heden nog niet lekker uit de verf. Na vijf wedstrijden staan er slechts zes punten achter zijn naam, vier minder dan zijn teamgenoot Yuki Tsunoda

Ah fijn!
Dan heb ik toch naar dezelfde race gekeken.
Ik meende dit al te zien, ook in de 34 herhalingen en analyses die daarna werden getoond.
En nu lees ik het hier ook, dus dan zal het wel zo zijn.

  • 2
  • 9 mei 2022 - 13:40

Reacties (12)

Login om te reageren
  • Dus Alonso moet ook nog ff bij Norris langs om excuses te maken...

    • + 0
    • 9 mei 2022 - 13:34
  • Ah fijn!
    Dan heb ik toch naar dezelfde race gekeken.
    Ik meende dit al te zien, ook in de 34 herhalingen en analyses die daarna werden getoond.
    En nu lees ik het hier ook, dus dan zal het wel zo zijn.

    • + 2
    • 9 mei 2022 - 13:40
    • Op het moment van het incident is Gasly tegen zijn engineer aan het praten dat hij een probleem heeft, je hoort Gasly vervolgens schrikken en dan volgt een klap met Norris. Dat dit niet was gebeurd als Gasly niet eerder door Alonso was geraakt kan wel wezen, maar die incidenten zijn indirect aan elkaar gerelateerd. Gasly was hier niet op aan het letten.

      • + 0
      • 9 mei 2022 - 22:21
  • Kubica

    Posts: 4.521

    Kon hij nou niet meer naar links sturen of niet meer naar rechts.. of beiden niet?

    • + 0
    • 9 mei 2022 - 13:44
    • Snork

      Posts: 15.775

      De hele auto was uit balans. Kijk maar hoe hij wijd uit de bocht naar links stuurt en terug op de baan op het gas probeert te gaan en alleen maar aan het corrigeren is met zijn stuur.

      • + 1
      • 9 mei 2022 - 13:49
    • Zijn stuuruitslag was in iedergeval niet meer gelijk aan wat de wielen op de baan wouden doen. Het was ook wel een beste tik op het achterwiel.

      • + 0
      • 9 mei 2022 - 14:04
  • Zeg ik iets geks als ik zeg dat ik Gasly dit jaar toch wel wat tegen vindt vallen? Overigens... alhoewel Tsnunoda het wat beter doet dan vorig jaar vind ik Tsunoda ook nog niet echt geweldig.
    Er waren roddels dat Gasly naar McLaren zou gaan, maar wat moet McLaren in hemelsnaam met Gasly?

    • + 0
    • 9 mei 2022 - 13:45
    • Snork

      Posts: 15.775

      Ik denk dat de verwachting is dat Gasly sneller met de McLaren gaat dan Ricciardo?

      • + 0
      • 9 mei 2022 - 13:50
    • snailer

      Posts: 9.035

      Dat vond ik tot vorige race ook, Damon. Maar nu was hij toch wel op weg naar de punten. Tot dat moment met Alonso.
      Je kan beter zeggen dat Alonso zijn dag niet had. Althans, niet na de start dan.

      Gasly heeft niets te zoeken bij McLaren. Daar wordt hij de moeder gereden door Norris. EN dan zien we wederom een mentaal gebroken Gasly. Overstap naar McLaren zou einde F1 cariere kunnen betekenen. Ik neem overigens graag mijn woorden terug mocht Gasly wel slagen indien hij bij McLaren terechtkomt.

      • + 1
      • 9 mei 2022 - 13:54
  • LimboF1

    Posts: 5.416

    Voor mij leek het er toch op dat hij naar links stuurde en dat dit voor het contact tussen beide auto’s zorgde

    • + 0
    • 9 mei 2022 - 13:54
    • snailer

      Posts: 9.035

      Hij had mega onderstuur bij lage snelheid. Dan moet je het stuur wel terug draaien. Als hij dat niet zou doen dan zou hij een slap de andere kant op krijgen. Of rechtdoor vliegen naar de andere kant van de baan.

      • + 0
      • 9 mei 2022 - 13:56
    • snailer

      Posts: 9.035

      Trouwens. Zag je ook niet zo iets bij Verstappen in een vrije training? Die kon ook niet insturen en compromiteerde Stroll. Gelukkig ging het goed en mocht Stroll zich boos maken. Wel grappig want als er iemand altijd in de weg rijdt dan toch wel Stroll.

      • + 1
      • 9 mei 2022 - 13:59

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    14:00 - 15:00

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    16:00 - 18:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 19:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    16:00 - 18:00

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    14:00 - 15:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    16:00 - 18:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 19:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    16:00 - 18:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2022

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Welk team gaat verrassen in het 2022-seizoen?

Coureursprofiel

  • Team Alpha Tauri
  • Punten 322
  • Podiums 3
  • Grand Prix 95
  • Land FR
  • Geb. datum 7 feb 1996 (26)
  • Geb. plaats Rouen, FR
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,77 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2022

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
18 - 20 maa
Bahrein
25 - 27 maa
Saoedi-Arabië
8 - 10 apr
Australië
22 - 24 apr
Italië
6 - 8 mei
Verenigde Staten van Amerika
20 - 22 mei
Spanje
27 - 29 mei
Monaco
10 - 12 jun
Azerbeidzjan
17 - 19 jun
Canada
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2022

Datum
Grand Prix & Circuit
18 - 20 maa
25 - 27 maa
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
8 - 10 apr
Australië Albert Park
22 - 24 apr
6 - 8 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
20 - 22 mei
27 - 29 mei
Monaco Monte Carlo
10 - 12 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
17 - 19 jun
Bekijk volledige kalender
show sidebar